A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények Környei László ügyvezető igazgató COMMITMENT Köznevelési Kht.
Összefoglaló megállapítás Szignifikáns előny a szakképesítéssel rendelkezők számára a munkaerőpiacon Pályakezdőknél a munkaadók a szakmunkások hiányát érzékelik leginkább A pályakezdők elhelyezkedési esélyei nem különböznek számottevően idősebb kollégáikétól
Még nehezebb a helyzet a roma munkakeresők esetében Szoros összefüggés állapítható meg az iskolai végzettség és a foglalkoztatottsági szint között: a 8 osztályos végzettséggel sem rendelkező férfiak alig 10 %-a dolgozik, az általános iskolai végzettséggel rendelkező romák 25 %-a, a szakmunkások 50 %-a, az érettségizettek 61,3 %-a dolgozik. Az általános iskolai végzettséggel nem rendelkező anyák 4,2 %-a, a nyolc osztályt végzett anyák 13 %-a, a szakmunkás végzettségűek 49,4 %-a, az érettségizettek 38,7 %-a vállalt munkát. Havas – Kemény – Liskó : Szegregáció a cigány gyermekek oktatásában, Bp. OKI.
Lemorzsolódás középfokon A roma fiatalok kétharmada 16 éves koráig, négyötöde 18 éves koráig elvégzi az általános iskolát. Az általános iskolát megfelelő életkorban elvégzők több mint 85 %-a továbbtanul, a továbbtanulók kétharmada szakmunkásképző- és szakiskolába, s 19 %-a középiskolába lép tovább. A középfokú oktatásban a cigány tanulók 36 %-a morzsolódik le a 9. osztályban. A lemorzsolódás a 10. osztályban, 28,5 %. Liskó Ilona: Cigány tanulók a középfokú iskolákban, OKI. Bp,
Hazai rétegadatok nemzetközi összehasonlításban 6. szint 5. szint 4. szint 3. szint 2. szint 1. szint 1. szint alatt OECD (2004), Learning for tomorrow’s world: First results from PISA 2003, Table 2.5a, p.354.
OKM eredmények intézménytípusonként
Magyar nyelv és irodalom Az egyes vizsgázói rétegek átlageredményeinek összehasonlítása %-ban, középszinten 2006. – 2007. Vizsgatárgy Összes Gimnázium Szakközép Felnőttoktatás Tanulói jv. kívül Magyar nyelv és irodalom 55,17 56,64 65,27 66,80 50,28 51,30 45,71 47,17 43,46 42,06 Történelem 62,81 57,36 70,81 66,40 59,34 52,84 55,88 49,89 61,34 54,48 Matematika 54,93 44,00 64,44 54,66 52,17 39,58 41,14 30,73 54,78 38,36 Angol 52,38 61,94 60,67 71,61 47,56 54,58 44,09 49,50 52,96 Német 56,84 61,41 67,40 73,05 52,54 54,43 47,77 50,02 54,79 54,11 Fizika 60,81 56,81 76,36 70,34 54,52 49,38 47,79 45,20 67,56 62,68 Kémia 58,19 61,89 73,52 74,69 51,87 54,74 42,34 44,52 65,80 72,39 Biológia 66,75 57,03 74,25 65,57 64,56 53,78 64,08 54,29 72,64 66,18 Informatika 59,72 64,49 67,86 73,36 59,26 63,93 45,98 48,51 64,34 67,45
A hagyományos szakiskolai képzés változó funkciója Mesterképzés helyett harc a lemorzsolódás ellen! Az alapozó képzés szerepének gyökeres átalakítása: „új helyett újra!” Az elméleti és gyakorlati képzés sorrendiségének rugalmas kezelése A horizontális mozgás lehetőségeinek kitágítása Minimális cél, hogy lemorzsolódás esetén is képes legyen újrakezdeni.
Az iskola esélyteremtő szerepének új dimenziói Komplex közösségi élettér biztosítása A családdal való kapcsolat lehetőségének újszerű kihasználása – szülő gyerek együtt az iskolában A kollégium szerepének felértékelődése (Integrált szakképző központok) Életviteli kompetenciák fejlesztésének előtérbe helyezése Mobilitás mint túlélési stratégia
A „második esély” iskolái A dán szabadiskolák tapasztalatai alapján javasolható olyan fejlesztő iskola indítása, amelyekben a kortársaiktól több évvel elmaradó, eltérő magatartású gyermekek a hatályos tantervekben megfogalmazott tevékenységformáktól és követelményektől eltérő keretek között is tanulhassanak. A szakképzésben indokolt a 10 osztályos végzettséggel nem rendelkező tanulók számára lehetővé tenni a hiányzó műveltség pótlását a szakképző évfolyamokon és/vagy a felnőttoktatásban. Moduláris felépítésű szakképző programokat kell indítani a kisegítő iskolát végzett (nem fogyatékos) roma fiatalok teljes értékű szakképzésére. Ki kell dolgozni a felnőttek gimnáziumának új modelljét, amely figyelembe veszi a közoktatás 10 osztályosra nyújtását és az érettségibe kreditelemként beilleszti a szakképzettséget is. (Német, svájci, osztrák, angol modellek.)
Kerettantervi óraszámok Tantárgy Éves óraszámok évfolyamonként 9. 10. HIÁNY Magyar nyelv és irodalom 111 (148) 350 Idegen nyelv 207 Történelem 74 Matematika Összesen 971
Mennyi idő alatt pótolható? A 971 óra kb. 33 tanítási hét. Tehát elvileg egy tanítási év alatt pótolható! De: Alapkészségek erősítése – új ismeretek Idegen nyelv oktatás kérdőjeles – prioritás Gyakorlatorientált – műveltségorientált
Köszönöm megtisztelő Figyelmüket! Környei László ügyvezető