ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
ÉRTÉKEK A NEVELÉSBEN Az értékek olyan alapelvek, amelyek kifejezik, hogy az adott társadalomban mit tartanak kívánatosnak és fontosnak. - az értékek választáson alapulnak - önmagukban nem léteznek - egymással összefüggésben állnak - egységes rendszerré állnak össze = értékrend
Az érték fogalma és sajátos vonásai: Értékeknek tekintjük azokat a valamely kultúra által létrehozott, egyének és közösségek által vallott absztrakt eseményeket, amelyek arról szólnak, hogy mi a kívánatos, a megfelelő, a jó vagy a rossz. Az egyének által vallott értékeket erősen meghatározza az a kultúra, amelyben élnek.
ÉRTÉKRENDEK 1. Hagyományos keresztény értékrend 2. Puritán, felhalmozó értékrend 3. Fogyasztói értékrend
ÉRTÉKTÁBLA
A NEVELÉS: ÉRTÉKKÖZVETÍTÉS Milyen értékeket közvetítsen az iskola? alternatívák nélküli plurális értéksemleges személyes értékvilágra összpontosító
Eszmény eszmény: az élet egésze során megvalósítandó értéktartalmakra vonatkozik. Megfogalmazódhatnak életelvekben és példaképekben.
Normák A normák az értékek normatív funkciójának megvalósulását elősegítő konkrét elvek és szabályok, amelyek követését az adott csoport valamennyi tagjától elvárják.
Az egyes társadalmi normákat azért követjük, mert szocializációnk során megszoktuk a szabályait. Minden társadalmi norma megszegése együtt jár bizonyos szankciókkal, amelyek elősegítik a konformitást és védelmet nyújtanak a nonkonformitással szemben.
NORMÁK A NEVELÉBEN A normák a viselkedés írott vagy íratlan szabályait jelentik, melyek megszabják magatartásunkat egy adott helyzetben. Típusai: - formális normák (jogszabályok) - informális normák (viselkedési szabályok) - egyetemes normák (mindenkire minden helyzetben vonatkozik) - speciális normák (csak egy bizonyos csoportra érvényesek)
AZ ÉRTÉK ÉS A NORMA VISZONYA Norma = a viselkedés szabályaira vonatkozik Érték = vélekedés arról, mi a jó, a rossz, a helyes vagy a helytelen Az értékek és normák szorosan összefüggnek
A CÉL FUNKCIÓJA NEVELŐMUNKÁBAN A nevelési cél fogalma: A nevelési cél, azt jelenti, hogy mit akarunk elérni, milyen értékekkel, képességekkel rendelkező emberré kívánjuk nevelni a tanulókat. A célkitűzés funkciója a nevelés perspektívájának megjelölése. (szubjektív, objektív célkitűzés) A nevelési célban mindig megfogalmazódik egy értékrendszer, melyhez ember- és életeszmény kötődik.
A NEVELÉS CÉLJA NAPJAIKBAN A nevelés célja: a művelt, szuverén, érdekeit objektíve érvényesíteni tudó, öntevékeny, magatartásában egyetemes értékeket követő személyiség kialakítása.