ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Advertisements

Etikai Kódex.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Történeti episztemológia
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
A deviancia összetett fogalma
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
A személyiség.
Dr. Barkó Endre: A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MAI HELYZETE ÉS TUDOMÁNYELMÉLETI HÁTTERE.
Szocializáció Fogalmak:
A nevelés stílusa.
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Ápolásetika.
Jogviszony és jogi felelősség
CSALÁD.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A SZOCIALIZÁCIÓ.
JOGI ALAPTAN ESA november 7..
Erkölcsi nevelés, mint az óvodai nevelési feladatok egyike
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Az iskolai csoportok sajátosságai
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
NEVELÉSELMÉLET.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
AZ ISKOLA.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Mediátor képzés Kártérítés.
Etika és deontológia a pedagógusi szakmában
A jog, a környezet- és a természetvédelmi jog Előadó: dr. Németh Csaba.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
A normák kialakulása és szerepük a társadalom életében
A kriminálpszichológia
A deviancia értelmezési kerete
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Konformitás és Deviancia
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
A nevelő munka hatékonyságának mérése
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A szocializáció folyamata
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Miért fontosak a határok?
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
4. Az Alkotmány.
Értékek.
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
Kultúra és kommunikáció
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Jog- és állambölcselet I.
Életmód, szabadidő A fogalmak tisztázása.
Előadás másolata:

ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN

ÉRTÉKEK A NEVELÉSBEN Az értékek olyan alapelvek, amelyek kifejezik, hogy az adott társadalomban mit tartanak kívánatosnak és fontosnak. - az értékek választáson alapulnak - önmagukban nem léteznek - egymással összefüggésben állnak - egységes rendszerré állnak össze = értékrend

Az érték fogalma és sajátos vonásai: Értékeknek tekintjük azokat a valamely kultúra által létrehozott, egyének és közösségek által vallott absztrakt eseményeket, amelyek arról szólnak, hogy mi a kívánatos, a megfelelő, a jó vagy a rossz. Az egyének által vallott értékeket erősen meghatározza az a kultúra, amelyben élnek.

ÉRTÉKRENDEK 1. Hagyományos keresztény értékrend 2. Puritán, felhalmozó értékrend 3. Fogyasztói értékrend

ÉRTÉKTÁBLA

A NEVELÉS: ÉRTÉKKÖZVETÍTÉS Milyen értékeket közvetítsen az iskola? alternatívák nélküli plurális értéksemleges személyes értékvilágra összpontosító

Eszmény eszmény: az élet egésze során megvalósítandó értéktartalmakra vonatkozik. Megfogalmazódhatnak életelvekben és példaképekben.

Normák A normák az értékek normatív funkciójának megvalósulását elősegítő konkrét elvek és szabályok, amelyek követését az adott csoport valamennyi tagjától elvárják.

Az egyes társadalmi normákat azért követjük, mert szocializációnk során megszoktuk a szabályait. Minden társadalmi norma megszegése együtt jár bizonyos szankciókkal, amelyek elősegítik a konformitást és védelmet nyújtanak a nonkonformitással szemben.

NORMÁK A NEVELÉBEN A normák a viselkedés írott vagy íratlan szabályait jelentik, melyek megszabják magatartásunkat egy adott helyzetben. Típusai: - formális normák (jogszabályok) - informális normák (viselkedési szabályok) - egyetemes normák (mindenkire minden helyzetben vonatkozik) - speciális normák (csak egy bizonyos csoportra érvényesek)

AZ ÉRTÉK ÉS A NORMA VISZONYA Norma = a viselkedés szabályaira vonatkozik Érték = vélekedés arról, mi a jó, a rossz, a helyes vagy a helytelen Az értékek és normák szorosan összefüggnek

A CÉL FUNKCIÓJA NEVELŐMUNKÁBAN A nevelési cél fogalma: A nevelési cél, azt jelenti, hogy mit akarunk elérni, milyen értékekkel, képességekkel rendelkező emberré kívánjuk nevelni a tanulókat. A célkitűzés funkciója a nevelés perspektívájának megjelölése. (szubjektív, objektív célkitűzés) A nevelési célban mindig megfogalmazódik egy értékrendszer, melyhez ember- és életeszmény kötődik.

A NEVELÉS CÉLJA NAPJAIKBAN A nevelés célja: a művelt, szuverén, érdekeit objektíve érvényesíteni tudó, öntevékeny, magatartásában egyetemes értékeket követő személyiség kialakítása.