Csoportos művészetterápia gyermekeknek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A személyközpontú terápia kombinációja művészetterápiás elemekkel
Rizikó magatartások népegészségügyi és lokális közösségi hatásai, kompetenciák és kommunikáció (érvelés-film)
Vezetéstudományi Intézet Szervezeti magatartás tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf Tel.: (1) , (1) ; fax: (1)
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A képzőművészet-terápia
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
A képzőművészet-terápia
Csoportos művészetterápia gyermekeknek
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
A szervezeti problémák kezelése
Az érzelmi intelligencia készségei
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Kommunikáció a szervezetben
A csoportfejlődés modelljei
Művészetterápia csoportban
Nevelés és nevelői attitűdök
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Quality Human Management
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Vajda Zsuzsanna Siettetett gyerekek
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
TÉVHITEK ÉS A VALÓSÁG GONDOLATVÁZLATOK A SÉRÜLT EMBEREK ÉS A TÁRSADALOM KAPCSOLATÁRÓL.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
Dramatikus technikák alkalmazása a tanári munkában Fodor Gábor 2009.
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A játékkonfliktus, mint a magatartás eltérés jelzője
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
A képzőművészet-terápia
A képzőművészet-terápia
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A diszfunkcionálisan működő család
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Farkasné Egyed Zsuzsanna
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Szociális segítő a kollégiumokban
Előadás másolata:

Csoportos művészetterápia gyermekeknek

Gyermekkor: a rajz az önkifejezés egyik módja. Az érzelmek, indulatok verbális kifejeződése még elégtelen, ehhez az introspekció és absztrakció bizonyos foka kellene. Játék, direkt, dramatikus úton képes kifejezni érzelmeket. A rajz is egyfajta játék.

Gyermekek csoportterápiája Soha nem lehet tisztán verbális. A látencia korban és annál fiatalabbaknál a kommunikáció konkrétabb formájára van szükség. Mindig felkínálnak valamilyen non-verbális médiumot is, mely egyúttal az interakció közvetítő közege is. Ez nehezíti a terapeuta interpretációit.

A gyermekcsoportok két fajtája Slavson: „activity group” Nincs interpretáció, a természetes szociális éhségre épít (a vágy, hogy elfogadják), a változást a csoportban zajló interakcióktól várja. Túl megengedő Anthony : small group technique A felnőtt terápiához közelít Szorongást provokáló verbalizációé a főszerep A mai megközelítésben a kettő kombinációja Kevés interpretáció, néhány jól elhelyezett kérdés.

Művészetterápiás csoport gyermekeknek Nagy diverzitás az irodalomban Hangsúly az interakciókon A gyermekek inspirálják egymást, de a felnőtt biztosítja ehhez a teret. (E. Kramer) Többnyire téma alapú csoportok. Empátia és egymásra figyelés Open–ended structure (Rubin) Rugalmas téma Életkori sajátosságok – heterogenitás vs. homogenitás?

Sajátos problémák gyermekek csoportos művészetterápiája során A megengedő légkör nagy kihívás. Destrukciót hívhat elő. (érzések kicselekvése, fizikai összeütközés, nincs lehetőség interpretálni, teljes zűrzavar lehet.) Gyors ritmus, számos interakció egyszerre. Kréta, folyékony festék  regresszió rendetlenség, piszok. Nehézségek a strukturálással. Ellenállnak a megbeszélésnek, nem raknak rendet a végén.

A terapeuta attitűdje I. Határok szabása sok magatartás zavaros gyermek kerül csoportba Gyenge én-funkciók  regresszió. Határok sértése esetén ne cselekedje ki az agresszióját. Főleg violens gyermekek esetén fontos az önreflexió, a viszontáttétel kezelése. Akut szorongás esetén több struktúra (irányított tevékenység). De: a súlyos én-gyenge gyermekek ebből nem profitálnak! Gyors döntéshozatal, rugalmasság.

A terapeuta attitűdje II. Facilitáló közeget biztosít, elfogadás, biztonság. Gondoskodó szerep. Eszközt kínál. Közösséget épít. Válaszol, visszajelzést ad – ha kell. Ha behívják részt vesz a játékban. Segíteni, hogy tere legyen a reflexiónak.

Indikációs terület Gátolt gyermekek Kevéssé integrált gyermekek Rosszul beilleszkedő gyermek: önértékelése nőhet. Ha gyakori konfliktus a felnőttekkel Érzelmileg deprivált gyermekek Akik félnek saját agressziójuktól

Célok: A célokat már a terápia megkezdése előtt tisztázni kell. A kreativitás stimulálása Jobb alkalmazkodás Változás a magatartás mintákban

Példa: integrált művészetterápiás csoport gyermekeknek Az önkifejezés különféle formáinak kombinálása: Népmese  Szerepjáték  Agyagozás

1. Népmese A felolvasott mese struktúrát ad: van eleje és vége, megoldás születik a konfliktusra. (Miért népmese?  Bruno Bettelheim) Hozzáadhatja saját interpretációját, mely élettörténetéből, élethelyzetéből adódik.  Bátorítóan, feloldóan hat.

2. Szerepjáték Mindenki kiválaszt egy mesefigurát és eljátssza, ahogy ő elgondolja azt a figurát. Így minden résztvevő színész, rendező és közönség egyszerre, ami segít elválasztani a játékot és a realitást.

3. Agyagozás Amorf anyag, mely tapintási és vizuális élményt ad. Direkt érzelmi reakciókat válthat ki. Kiszolgálja a regresszió iránti igényt. Hagyni kísérletezni. Azt fejezze ki, amit a figurával kapcsolatban érez. Minden megoldást elfogadni (pl. a nagymama is megeheti a farkast!) Bátorítani!

A csoport során nincsen interpretáció, ha kommentálunk, akkor az érzelmekre hagyatkozva. A három szakasz során adott probléma szimbolizációja, expressziója és feldolgozása zajlik egymást követően. A csoport végén a megformázott figurákkal eljátsszák a történetet egy színpadon.