Szociális kompetencia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

Informális tanulás Horváth H. Attila. Az informális tanulás • „szerteágazó és laza fogalom, amely magába foglal számos különböző tanulási módszert, stílust.
A Dalton-terv létjogosultsága és megvalósításának gyakorlata a nyugat-dunántúli régióban
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Nyerjünk együtt! TAMOP /
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
1. TÁMOP /2 Kompetenciaalapú oktatás,egyenlő hozzáférés –Innovatív intézményekben Záró konferencia Mikszáth Kálmán Gimnázium, Postaforgalmi Szakközépiskola.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Tanulók szabad és felelősségteljes egyéni munkája Dalton-tervvel
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Fontosabb fogalmak Képesség :
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A munka világával kapcsolatos tudás
Képesség? Kompetencia?.
Szociális kompetencia
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Soft skills.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Gyermekvilág régen és ma
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Harmadik matematikakönyvem
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Önértékelés - életpálya - változó kompetenciák
Szociális, Életviteli és Környezeti Kompetenciák
OK! Tanársegéd Online Könyvek
Érzelmi intelligencia
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Korreláció-számítás.
Pedagógus értékelési rendszer
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Életvezetési kompetenciák fejlesztését célzó programok megvalósítása.
Idegenforgalmi, Kereskedelmi és Vendéglátó Szakképző Iskola Sopron Kompetencia mérések azok visszajelzései és hatása a napi munkára.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Bemeneti kompetencia mérés SZAKISKOLAI KOMPETENCIAMÉRÉSEK Az előadás vázlata 1.Mérőeszközök -Jellemzők -Kompetenciák -Tevékenységek 2. Változások.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai Jókai Mór Szakképző Iskola Bonyhád.
Az üzletek operatív működtetése
Szakiskolai fejlesztési program
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
Kompetenciamérés a Szakiskolai Fejlesztési Program II. keretében 2006
Bemeneti kompetencia mérés
SZFP II Kompetenciamérés
Kompetenciamérés a Szakiskolai Fejlesztési Program II. keretében 2007
Szent László Középiskola Szekszárd
Regionális konferencia
Regionális konferencia
Kakusziné Körtvélyesi Anikó
A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatainak hasznosítása
TANULÓINK SZFP-II programban résztvevő osztályok:
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Előadás másolata:

Szociális kompetencia KOMPETENCIÁK Szociális kompetencia Bartha Júlia, Budainé Gulyás Gabriella, Dr. Fülöpné Strohner Irén, Kakusziné Körtvélyesi Anikó és Kovács Béla

Mit jelent a kompetencia? Munkakör és teljesítés irányából megközelítve: Szótári értelemben: 1. Illetékesség, jogosultság; 2. Szakértelem „Egy bizonyos feladat vagy szerep teljesítéséhez szükséges tudás és képesség” (Quinn) „Viselkedésminták egy készlete, melyet a munkakör betöltőjének be kell vetnie ahhoz, hogy a munkaköri feladatokat és funkciókat kompetensen lássa el.” (C. Woodruffe)

Szociális kompetencia Értelmezése: Viselkedésekkel, magatartásokkal leírható tulajdonságok együttese. Célja: A jó teljesítmény elérése. „Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós attitűdök, kedvtelések és ellenszenvek gyakran sokkal fontosabbak, mint a nyelvtanórák, földrajzórák vagy a megtanult történelmi tények. Mert alapvetően ezek az attitűdök számítanak később.” (John Dewey, Tapasztalat és nevelés 1938.)

A szociális kompetencia elemei • az első jelenti az ember belső harmóniáját és bizalmát abban, hogy képes a társas környezetben eligazodni és arra hatást gyakorolni, • a második olyan attitűd- és képességcsoport, amely a társas környezetben eredményes viselkedésminták elsajátítását és gyakorlását lehetővé teszi.

Kompetenciák kapcsolata Személyes kompetenciák Társas kompetenciák Módszer-kompetenciák Személyes: az adottságok és személyiségjellemzők, amelyek meghatározzák és befolyásolják az egyén teljesítményét, hatékonyságát Társas: olyan személyes tulajdonságok, készségek és képességek, amelyek jellemzően társas helyzetben nyilvánulnak meg Módszer: jellemző cselekvési módok rutinja, amely az önálló döntésekhez és operatív megoldások megtalálásához alkalmazható

Szintek meghatározása Elvárható szint és célzott kívánatos szint meghatározása Pl.: Önvezérlés Elvárható szint Célzott, kívánatos szint A belső igények felismerése és megfogalmazása. A külső elvárások és a belső igények összehangolása.

Feladatlap összeállítása Feladatok készítése Feladatlap összeállítása Két feladatlap A kiválasztott 13 kompetencia terület lefedése Ekvivalens? Feladatok száma

Próbamérés Módosítások 5 iskola 149 tanuló A próbamérés adatainak feldolgozása után meg kellett vizsgálnunk, mi okozhatja az alacsony megbízhatósági szintet (crombach α 0,4767), valamint az alacsony korrelációk számát. Módosítások

Szöveges értékelés Cél: A tanuló kapjon visszajelzést a tesztről. Az értékelések és a javaslatok a gyerekek nyelvezetét kövesse. Kódolás: Fejlett szint Alacsony szint Önállótlan szint Átmeneti szint

Mérés 70 iskola 4753 tanuló 3054 fiú és 1699 lány Szülők iskolai végzettsége: Apa: 54,05 % szakmunkás (86,95%) Anya: 36,86% szakmunkás (80,87%)

Mérési eredmények crombach α 0,9 reális 2530 Irreális 2089 korrelációk (99% valószínűségi szint mellett)

Mérési eredmények átlagpont szerint kompetencia Válaszok száma átlag szórás pont % Önvezérlés2 4562 3,53 84,4 0,8 22,8 Felelősségvállalás1 4569 3,46 82,1 0,9 25,6 Önmenedzselés2 4472 3,22 73,9 1,0 29,7 Szenzibilitás1 4388 3,14 71,4 1,1 33,7 Empátia2 3756 3,09 69,5 33,6 Felelősségvállalás2 3,08 69,3 26,1 Kezdeményezőkészség2 4499 69,2 33,0 Empátia1 4587 3,05 68,4 33,9 Konfliktuskezelés1 4416 68,2 30,7 Önvezérlés1 4558 1,2 38,6 Problémaérzékenység1 4581 32,0 Konfliktuskezelés2 4375 3,02 67,5 35,4

Mérési eredmények átlagpont szerint 3642 4508 3629 3756 3734 3784 3696 kompetencia Válaszok száma átlag szórás pont % Konfliktuskezelés 3 3642 2,46 48,8 1,2 47,7 Kezdeményezőkészség 1 4508 2,36 45,2 1,0 42,2 Szenzibilitás 2 3629 2,22 40,6 53,9 Felelősségvállalás 3 3756 1,99 32,9 1,1 55,2 Szociális extenzivitás 3 3734 1,96 31,9 56,0 Realitásérzék 3 3784 1,94 31,4 56,4 Önvezérlés 3 3696 1,77 25,5 55,1

Kompetencia területek feladattípusainak „együttmozgása” Jól együtt mozgó Kompetencia terület Válaszok száma Szórás Átlag pont % Empátia 1 4587 1,0 33,9 3,05 68,4 Empátia 2 3756 33,6 3,09 69,5 Kezdeményezőkészség 1 4508 42,2 2,36 45,2 Kezdeményezőkészség 2 4499 33,0 3,08 69,2 Kezdeményezőkészség 3 3651 1,1 43,9 2,56 50,7 Legitimitás 1 4407 37,2 2,71 57,1 Legitimitás 2 4392 35,3 2,72 57,2 Legitimitás 3 1,2 48,1 2,5 50,2

Észrevehető, hogy a Felelősségvállalás3 1,99-es átlaga messze elmarad az eső és második változat 3 egész fölötti átlagától Átlag Szórás Válaszok száma pont % Felelősségvállalás1 4569 3,46 82,1 0,9 25,6 Felelősségvállalás2 3,08 69,3 0,8 26,1 Felelősségvállalás3 3756 1,99 32,9 1,1 55,2

Ilyen eltéréseket fedezhetünk fel az önvezérlés esetében is. Átlag Szórás Válaszok száma pont % Önvezérlés1 4558 3,05 68,4 1,2 38,6 Önvezérlés2 4562 3,53 84,4 0,8 22,8 Önvezérlés3 3696 1,77 25,5 1,0 55,1

Korrelációk 99%-os valószínűségi szint mellett 33 lehetséges korrelációs kapcsolatból 27 esetben korrelál a felelősségvállalás2, szenzibilitás2 és a konfliktuskezlés1 feladat. Az alábbi feladatcsoportok korrelálnak egymás között (minden viszonylatban): Empátia Kezdeményezőkészség Mindennapi életvitel Önmenedzselés Problémaérzékenység Realitásérzék

Alacsony korreláció Kompetencia feladatszáma Korr. esetek száma Realitásérzék2 16 Konfliktuskezelés3 9 Felelősségvállalás3 Szenzibilitás2 Szociális extenzivitás2 8 legitimitás3 önvezérlés3 7

Fejlesztendő területek: önértékelés, pozitív énkép Összegzés: Fejlesztendő területek: önértékelés, pozitív énkép Realitásérzék Felelősségvállalás Legitimitás Szociális extenzivitás Konfliktuskezelés Önvezérlés Szenzibilitás Továbbképzések Pl. EQ, portfolio