AZ ERŐSZAKOS KONFLIKTUSOK SZELLEMI KÖRNYEZETÉRŐL Csákó Mihály ELTE / WJLF MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
"Veszélyes iskola" konferencia Motiváció Történelmi tapasztalatok szerint a mindennapi erőszak vagy magánerőszak és a „köz-erőszak” vagy politikai erőszak összefügg egymással, és az utóbbi következményei súlyosabbak. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
Erőszak és szocializáció „...ha az egyén élete korai szakaszában erőszak-nak van kitéve, az a politikai szocializációra való hatása miatt komoly következményekkel jár nem-csak az egyénre, de az államra nézve is. A bizton-ságosabb helyi közösségek létrehozását célzó közpolitikáknak inherens demokratikus implikációi vannak.”[1] [1] Valenty, Linda O. & Judith J. Barrett, Serdülők politikai szocializációja az erőszak árnyékában, Educatio, 13. évf. 4. sz. (2004. tél), 613. old. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
Az iskola potenciális előnye Miért lehet az iskola par excellence színtere lenne az erőszakmentes konfliktusmegoldásra történő nevelésnek? Azért, mert egyszerre helye a racionális elméleti képzésnek, az egyenrangúak spontán viszonyainak, és az intézményes alá-fölé rendeltségi viszonyoknak. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
"Veszélyes iskola" konferencia Miért nem valósul meg? Legtöbb iskola tanít, nem nevel. Tanárok nevelnek is, de egyénileg. Másképp mondva: Hiányzik az együttélés gyakorlása vagyis: a csoportképzés gyakorlása, a szabályalkotás gyakorlása, és az értékelés gyakorlása. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
"Veszélyes iskola" konferencia Az elmélet értéke Hiányos, mert nem gyakorolják: pl. a demokrácia szó jelentése pl. a konfliktus szó negatív előjele MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
Konfliktuskezelés hetedikben „Képzeld el, hogy mindig ugyanott játszo-tok egy parkban, és már egy kis kuckót is kialakítottatok magatoknak. Egy nap azt találjátok, hogy valaki az éjjel mindent összerombolt: szétszórta a szemetet, le-tördelte az ágakat, és még a kuckótokat is szétdúlta. Szerinted mit kellene tennetek? Fejezd be a történetet!” (ELTE Szoc. Int. kérdőív hetedikeseknek, 1998.) Nem kívánok idegen tollakkal ékeskedni, ezért inkább azzal büszkélkedem, hogy a kérdésre adott válaszokat 1999-ben Gyenes Edina dolgozta fel, aki akkor IV. éves szociológia szakos hallgatóm volt, és kiváló munkát végzett. (Jómagam gyakorlatvezetőként működtem közre.) MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
Konfliktuskezelés hetedikben MIT TENNÉNEK A HETEDIKESEK KUCKÓJUK ÖSSZEROMBOLÁSÁT LÁTVA? A válaszokban előforduló azonosítható elemek A kérdezettek hány %- a említette? Rendet rakna 45,7 Megkeresné/megkerestetné a rombolókat/kiderítené, hogy ki tette (rendőrrel/rendőrséggel, barátaival, szüleivel/szülőkkel) 20,8 Elmenne onnan/új helyet keresne/más helyre menne/más kuckót keresne/építene 15,9 Szólna a rendőrségnek/rendőrnek 15,5 Valamilyen formában/valaki által megbüntetné a tetteseket 13,2 Tenne valamit egy újabb rombolás megelőzése érdekében (őrt állít, szól a közterületeseknek, hogy figyeljék a helyet, máskor jobban vigyázna, jobban figyelnének, nagyobb védelmet építenének ki, jobban elrejtik, ajtót építenek rá stb.) 10,0 Átlagosan több, mint 1,5 választ adtak, de a modális érték 2. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
Konfliktuskezelés hetedikben MIT TENNÉNEK A HETEDIKESEK KUCKÓJUK ÖSSZEROMBOLÁSÁT LÁTVA? (folyt.) Belenyugodna a történtekbe 6,7 Szólna a szülőknek, szüleinek, anyjának, apjának 6,0 Feljelentést tenne/beperelné/köröztetné 5,9 Szólna a társainak, barátainak 5,0 Szólna a parkőrnek/közterülettel foglalkozónak 4,2 Felháborodna/mérges lenne 3,7 „Ha máskor is előfordulna...” kezdetű válasz 3,4 Szólna “felnőttnek”/”valakitől” segítséget kérne 3,2 Megbeszélik a dolgot és együtt döntenek 2,5 Általában: meg kellene büntetni a rombolókat/szétveretni valakivel 1,6 MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
Konfliktuskezelés hetedikben ELMÉLETI MAGATARTÁSTÍPUSOK A KUCKÓROMBOLÁSSAL SZEMBEN A K T I V I T Á S AKTIV PASSZÍV AGRESSZÍV DEMOKRATIKUS A K T O R EGO / / KORTÁRS 1. Felháborodna a történteken, megkeresné a tetteseket, barátaival megtorolná a kuckó feldúlását vagy valamiképpen kifejezi a megtorlásra vonatkozó vágyát, harcolna a játszóhelyért. 3. Értesítené a történtekről barátait, közösen megbeszélnék, hogy mit tegyenek, felmérnék a kárt és aszerint cselekednének, tennének valamit egy újabb rombolás megelőzése érdekében, feljelentenék vagy beperelnék a tetteseket és gondolnának arra is, hogy mit tennének, ha a rombolás megint előfordulna. 5. Elhagyná a feldúlt játszóhelyet és új helyet keresne, belenyugodna a történtekbe, “úgysem tudhatjuk meg, hogy kik a tettesek” típusú nyilatkozatot tesz. FELNŐTT TEKINTÉLY 2. A rendőrökkel, szülőkkel, tanárokkal, a parkőrrel megbüntettetné a tetteseket. 4. Értesítené a rendőrséget, a parkőrt, a szüleit, a tanárait, valamilyen felnőtt személyt, illetve a rendőrségtől vagy a parkőrségtől várná, hogy feladatait meghatározza. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
Konfliktuskezelés hetedikben Az elméleti tipológia „PASSZÍV” típusának empirikus jellemzői PASSZÍV 5. Elhagyná a feldúlt játszó-helyet és új helyet keresne, belenyugodna a történtekbe “úgysem tudhatjuk meg, hogy kik a tettesek” típusú nyilatkozatot tesz. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
Konfliktuskezelés hetedikben DEMOKRATIKUS 3. Értesítené a történtekről barátait, közösen megbeszélnék, hogy mit tegyenek, felmérnék a kárt és aszerint cselekednének, tennének valamit egy újabb rombolás megelőzése érdekében, feljelentenék vagy beperelnék a tetteseket és gondolnának arra is, hogy mit tennének, ha a rombolás megint előfordulna. 4. Értesítené a rendőrséget, a parkőrt, a szüleit, a tanárait, valamilyen felnőtt személyt, illetve a rendőrségtől vagy a parkőrségtől várná, hogy feladatait meghatározza. Az elméleti tipológia „AKTÍV DEMOK-RATIKUS” típusainak empirikus jellemzői MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
Konfliktuskezelés hetedikben AGRESSZÍV 1. Felháborodna a történte-ken, megkeresné a tettese-ket, barátaival megtorolná a kuckó feldúlását vagy vala-miképpen kifejezi a megtor-lásra vonatkozó vágyát, harcolna a játszóhelyért. 2. A rendőrökkel, szülőkkel, tanárokkal, a parkőrrel megbüntettetné a tetteseket. Az elméleti tipológia „AKTÍV AGRESSZÍV” típusainak empirikus jellemzői MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
Konfliktuskezelés hetedikben A MAGATARTÁSTÍPUSOK GYAKORISÁGA (1998) Magatartás-típusok megoszlása (%) AKTIVITÁS AKTÍV PASZ-SZÍV Agresz-szív Demok-ratikus AKTOR Ego/Kortárs 30 25 20 Tekintély 1 A megkérdezett hetedikesek inkább önállóan igyekeztek kezelni a konfliktust: ¾ részük társaival vagy egyedül pró-bálna tenni valamit. Legkisebb hányaduk fejez ki passzív magatartást, a legnagyobb csoportot viszont azok alkotják, akik agresszíven lépnének fel. Mivel ez az adatfelvétel nem reprezentálja a fővárosi hetedikeseket, nem tudhat-juk, hogy valóban többen folyamodnának-e erőszakhoz, mint ahányan demokratikus megoldást keresnek. A tette-sek megbüntetését egyébként a demokratikusnak minő-sített válaszok is sokszor tartalmazzák, csak nem erősza-kosan gondolják. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
"Veszélyes iskola" konferencia Háttérjellemzők Akik kortárscsoporttal demokratikus megoldást keresnek, azok másoknál gyakrabban… meghallgatják a rádióban (!) a híreket, és/vagy pozitívan nyilatkoznak a vallásról. Akik felnőtt tekintéllyel keresnek demokratikus megoldást, gyakrabban… diplomás szülők gyerekei, „nem szeretik” a rendőrséget, vagy előítéletesek a zsidókkal szemben. A hírek meghallgatását a közélet, a politika iránti érdeklődés jelének tekinthetjük, különösen azért, mert kifejezetten a rádiót hallgatják. A rádió ma már jobb mutatója az érdeklődésnek, mert már nem ez a legközkeletűbb hírcsatorna, hanem a televízió. (A napilapok olvasása is jó mutató ebből a szempontból, csak az meg már annyira ritka, hogy még az érdeklődőknél is alig fordul elő.) A vallásnak egyértelműen pozitív hatása mutatkozik az erőszakos-sággal szemben, még ha nem is erős. A „pozitívan nyilatkoznak” megfogalmazás azt jelenti, hogy nem kell feltétlenül hívőnek lenni, már az is gyakrabban jár együtt az erőszak kerülésével, ha valaki szeretne hittanra járni. A felnőtt tekintélyre támaszkodókról azonban kiderül, hogy békés-nek ugyan békések, de a „demokratikus” címke nem biztos, hogy illik rájuk: a rendőrség és a zsidók elutasítása miatt kérdőjelet kell tennünk. Eredetileg azért címkéztük így őket, mert a szabályokat követik, a törvényes igazság helyreállítását várják a felnőtt tekin-télytől. Könnyen lehet azonban, hogy e mögött az a vágy húzódik meg, hogy a hatalom erejével lépjenek fel a rendbontók ellen. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
"Veszélyes iskola" konferencia Háttérjellemzők Akik agresszív megoldást keresnek a kortárscsoportra támaszkodva, azok leginkább a lerobbant belső kerületek iskoláinak tanulói, és alacsony iskolázottságú anyák gyerekei, akik „nem szeretik” a rendőrséget, a törvényeket és a zsidókat, viszont többen választanának cigány szobatársat nyári táborban. Legalább is relatíve többen járnak ilyen iskolába, mint a kutatásunkban összehasonlítható elitiskolákba vagy lakótelepi iskolákba. Az anya alacsony iskolázottsága nem meglepő ezekben az esetekben, az erőszak nem fehérgalléros műfaj. Fontos felfigyelni arra, hogy ezen az elemi szinten is felsejlik a magánerőszak és a köz-erőszak kapcsolata: a zsidókkal szembeni ellenérzés összekapcsolódik a rendőrséggel és törvényekkel szembeni ellenérzéssel. A „cigány szobatárs” arra utal, hogy több lehet a roma ezek között a fiatalok között. Ez az adatfelvétel idején meg is felelt a belsőkerületi szlamosodó iskolák összetételének. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
"Veszélyes iskola" konferencia Négy év múlva… Négy évvel később, 2002-ben nem azonos, de hasonló kérdéssel közelítettük meg az agresszivitást hetedikesek-nél. Ennek eredményeit most nem részletezem. Az ábra azt mutatja, hogy az agresszivitás és az intolerancia összefügg: a magánkonfliktus agresszív megoldására hajlók nagyobb intoleranciát mutatnak, mint a többiek. Az is látható, hogy a vallás valamiféle jelenléte (ezúttal a hittannal való pozitív kapcsolat – járt/jár/szeretne járni) az intolerancia mérsékeltebb fokával jár együtt. Vigyázat: az oszlopok nem esetszámokat vagy %-okat jelentenek: a legmagasabb oszlopokban nincsenek többen, sőt, sokkal kevesebben vannak, mint a középső-ben! MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
"Veszélyes iskola" konferencia Köszönöm a figyelmet! Csákó Mihály mcsako@ludens.elte.hu MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
Agresszivitás és hittan (2002) MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia
Agresszivitás és intolerancia MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia