AZ ERŐSZAKOS KONFLIKTUSOK SZELLEMI KÖRNYEZETÉRŐL

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
Egy innováció nyomában
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Digitális világ A tudatos mobilhasználat Adatvédelem.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Egyre többen válunk lopás, rablás, nemi erőszak és gyilkosság áldozatává.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Baranya Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
Demokratikus iskola mozgalom International Democratic Education Conference (IDEC) 1993 European Democratic Education Community EUDEC 2008
JÓ REGGELT ! Megköszönöm jó Atyám, hogy az elmúlt éjszakán megőriztél engemet és új napot kezdhetek.
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
A nevelés stílusa.
A számítógép veszélyei és káros hatásai
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
F ORMÁLIS ÉS INFORMÁLIS CSOPORTOK A D EBRECENI E GYETEMEN Dusa Ágnes - Sőrés Anett DE Szociológia MA I. TERD-zárókonferencia május 14.
Önkéntesség a Debreceni Egyetem hallgatói táborában Lipcsei László MSZT Konferencia november 12.
Szociális tanulás formái
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
FONTOS FOGALMAK AZ INTERJÚZÁS ÉS A KÉRDŐÍVEZÉS MÓDSZEREIHEZ A politikai szocializáció kutatás (1990) példáján Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe.
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
IMA MAGYARORSZÁGÉRT. KEDVES SZERETETREMÉLTÓ EMBEREK!
Fiatalok az új magyar demokráciában a politikai magatartás és részvétel aspektusából Készítette: Kovács Tamás PTE BTK Politikai Tanulmányok Tanszék MA.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
Növeli-e a középiskolai erőszak esélyét a televízió, a számítógépes játékok használata, valamint a vallásosság hiánya ? A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
Konfliktuskezelés - mediációval
Konfliktus és társadalmi innováció a Magyar Szociológiai Társaság konferenciája Budapest, november 5–7. Vallásosság és politikai érdeklődés Csákó.
Az intolerancia különbségei a fiatalok lakóhelyi csoportjai között Csákó Mihály WJLF/ELTE TáTK Konfliktus és társadalmi innováció a.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
polarizálódó politikai térben Keller Tamás - Tóth István György
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Magatartástudományi Intézet
Az én szüleim és a te szüleid
Vérmérsékletem képekben
Nevelés és nevelői attitűdök
Matematika felvételi feladatok 8. évfolyamosok számára
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
TANULÓI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztés keretében án kitöltött tanulói kérdőívek kiértékelése.
Egyszer, ha gyermekem elég nagy lesz ahhoz, hogy megértse, mi motivált engem, mint szülőt, ezt fogom mondani: Annyira szerettelek, hogy mindig megkérdeztem.
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia AZ ERŐSZAKOS KONFLIKTUSOK SZELLEMI KÖRNYEZETÉRŐL Csákó Mihály ELTE / WJLF.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
2005. március 24.Politika és iskola - az Eötvös Károly Intézet konferenciája ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ Csákó Mihály ELTE TáTK.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Iszony vagy viszony - Magyarország megítélése az Európai Unió tagállamaként - Pavlics Tamás -
A felsőoktatás néhány demográfiai kérdése A külföldön tanuló hallgatók.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Tanodánkban Tanodánkban Felsős gyerekek korrepetálása, tehetséggondozása Felsős gyerekek korrepetálása, tehetséggondozása Kulturális programok Kulturális.
Példa egy ppt prezentációhoz
Élet az Ságvári Bence eszközökben VIII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 29. A fiatalok internet- és médiahasználati szokásairól.
A polgárőrség: alulról szerveződő, helyi lakosok által létrehozott, az adott település közigazgatási határain belül működő, a helyi közbiztonság javítása.
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október.
Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ” FIATALOKAT ÉRINTŐ GAZDASÁGI-SZOCIÁLIS VÁLTOZÁSOK ÉS PROBLÉMÁK -A legújabb generációk.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A család ahonnan jövök.
Baloldali, liberális pártok 2016 elején Reiner Roland
ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával,
Előadás másolata:

AZ ERŐSZAKOS KONFLIKTUSOK SZELLEMI KÖRNYEZETÉRŐL Csákó Mihály ELTE / WJLF MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

"Veszélyes iskola" konferencia Motiváció Történelmi tapasztalatok szerint a mindennapi erőszak vagy magánerőszak és a „köz-erőszak” vagy politikai erőszak összefügg egymással, és az utóbbi következményei súlyosabbak. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

Erőszak és szocializáció „...ha az egyén élete korai szakaszában erőszak-nak van kitéve, az a politikai szocializációra való hatása miatt komoly következményekkel jár nem-csak az egyénre, de az államra nézve is. A bizton-ságosabb helyi közösségek létrehozását célzó közpolitikáknak inherens demokratikus implikációi vannak.”[1] [1] Valenty, Linda O. & Judith J. Barrett, Serdülők politikai szocializációja az erőszak árnyékában, Educatio, 13. évf. 4. sz. (2004. tél), 613. old. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

Az iskola potenciális előnye Miért lehet az iskola par excellence színtere lenne az erőszakmentes konfliktusmegoldásra történő nevelésnek? Azért, mert egyszerre helye a racionális elméleti képzésnek, az egyenrangúak spontán viszonyainak, és az intézményes alá-fölé rendeltségi viszonyoknak. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

"Veszélyes iskola" konferencia Miért nem valósul meg? Legtöbb iskola tanít, nem nevel. Tanárok nevelnek is, de egyénileg. Másképp mondva: Hiányzik az együttélés gyakorlása vagyis: a csoportképzés gyakorlása, a szabályalkotás gyakorlása, és az értékelés gyakorlása. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

"Veszélyes iskola" konferencia Az elmélet értéke Hiányos, mert nem gyakorolják: pl. a demokrácia szó jelentése pl. a konfliktus szó negatív előjele MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

Konfliktuskezelés hetedikben „Képzeld el, hogy mindig ugyanott játszo-tok egy parkban, és már egy kis kuckót is kialakítottatok magatoknak. Egy nap azt találjátok, hogy valaki az éjjel mindent összerombolt: szétszórta a szemetet, le-tördelte az ágakat, és még a kuckótokat is szétdúlta. Szerinted mit kellene tennetek? Fejezd be a történetet!”  (ELTE Szoc. Int. kérdőív hetedikeseknek, 1998.) Nem kívánok idegen tollakkal ékeskedni, ezért inkább azzal büszkélkedem, hogy a kérdésre adott válaszokat 1999-ben Gyenes Edina dolgozta fel, aki akkor IV. éves szociológia szakos hallgatóm volt, és kiváló munkát végzett. (Jómagam gyakorlatvezetőként működtem közre.) MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

Konfliktuskezelés hetedikben MIT TENNÉNEK A HETEDIKESEK KUCKÓJUK ÖSSZEROMBOLÁSÁT LÁTVA? A válaszokban előforduló azonosítható elemek A kérdezettek hány %- a említette? Rendet rakna 45,7 Megkeresné/megkerestetné a rombolókat/kiderítené, hogy ki tette (rendőrrel/rendőrséggel, barátaival, szüleivel/szülőkkel) 20,8 Elmenne onnan/új helyet keresne/más helyre menne/más kuckót keresne/építene 15,9 Szólna a rendőrségnek/rendőrnek 15,5 Valamilyen formában/valaki által megbüntetné a tetteseket 13,2 Tenne valamit egy újabb rombolás megelőzése érdekében (őrt állít, szól a közterületeseknek, hogy figyeljék a helyet, máskor jobban vigyázna, jobban figyelnének, nagyobb védelmet építenének ki, jobban elrejtik, ajtót építenek rá stb.) 10,0 Átlagosan több, mint 1,5 választ adtak, de a modális érték 2. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

Konfliktuskezelés hetedikben MIT TENNÉNEK A HETEDIKESEK KUCKÓJUK ÖSSZEROMBOLÁSÁT LÁTVA? (folyt.) Belenyugodna a történtekbe 6,7 Szólna a szülőknek, szüleinek, anyjának, apjának 6,0 Feljelentést tenne/beperelné/köröztetné 5,9 Szólna a társainak, barátainak 5,0 Szólna a parkőrnek/közterülettel foglalkozónak 4,2 Felháborodna/mérges lenne 3,7 „Ha máskor is előfordulna...” kezdetű válasz 3,4 Szólna “felnőttnek”/”valakitől” segítséget kérne 3,2 Megbeszélik a dolgot és együtt döntenek 2,5 Általában: meg kellene büntetni a rombolókat/szétveretni valakivel 1,6 MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

Konfliktuskezelés hetedikben ELMÉLETI MAGATARTÁSTÍPUSOK A KUCKÓROMBOLÁSSAL SZEMBEN A K T I V I T Á S AKTIV PASSZÍV AGRESSZÍV DEMOKRATIKUS A K T O R EGO / / KORTÁRS 1. Felháborodna a történteken, megkeresné a tetteseket, barátaival megtorolná a kuckó feldúlását vagy valamiképpen kifejezi a megtorlásra vonatkozó vágyát, harcolna a játszóhelyért. 3. Értesítené a történtekről barátait, közösen megbeszélnék, hogy mit tegyenek, felmérnék a kárt és aszerint cselekednének, tennének valamit egy újabb rombolás megelőzése érdekében, feljelentenék vagy beperelnék a tetteseket és gondolnának arra is, hogy mit tennének, ha a rombolás megint előfordulna. 5. Elhagyná a feldúlt játszóhelyet és új helyet keresne, belenyugodna a történtekbe, “úgysem tudhatjuk meg, hogy kik a tettesek” típusú nyilatkozatot tesz. FELNŐTT TEKINTÉLY 2. A rendőrökkel, szülőkkel, tanárokkal, a parkőrrel megbüntettetné a tetteseket. 4. Értesítené a rendőrséget, a parkőrt, a szüleit, a tanárait, valamilyen felnőtt személyt, illetve a rendőrségtől vagy a parkőrségtől várná, hogy feladatait meghatározza. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

Konfliktuskezelés hetedikben Az elméleti tipológia „PASSZÍV” típusának empirikus jellemzői PASSZÍV 5. Elhagyná a feldúlt játszó-helyet és új helyet keresne, belenyugodna a történtekbe “úgysem tudhatjuk meg, hogy kik a tettesek” típusú nyilatkozatot tesz. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

Konfliktuskezelés hetedikben DEMOKRATIKUS 3. Értesítené a történtekről barátait, közösen megbeszélnék, hogy mit tegyenek, felmérnék a kárt és aszerint cselekednének, tennének valamit egy újabb rombolás megelőzése érdekében, feljelentenék vagy beperelnék a tetteseket és gondolnának arra is, hogy mit tennének, ha a rombolás megint előfordulna. 4. Értesítené a rendőrséget, a parkőrt, a szüleit, a tanárait, valamilyen felnőtt személyt, illetve a rendőrségtől vagy a parkőrségtől várná, hogy feladatait meghatározza. Az elméleti tipológia „AKTÍV DEMOK-RATIKUS” típusainak empirikus jellemzői MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

Konfliktuskezelés hetedikben AGRESSZÍV 1. Felháborodna a történte-ken, megkeresné a tettese-ket, barátaival megtorolná a kuckó feldúlását vagy vala-miképpen kifejezi a megtor-lásra vonatkozó vágyát, harcolna a játszóhelyért. 2. A rendőrökkel, szülőkkel, tanárokkal, a parkőrrel megbüntettetné a tetteseket. Az elméleti tipológia „AKTÍV AGRESSZÍV” típusainak empirikus jellemzői MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

Konfliktuskezelés hetedikben A MAGATARTÁSTÍPUSOK GYAKORISÁGA (1998) Magatartás-típusok megoszlása (%) AKTIVITÁS AKTÍV PASZ-SZÍV Agresz-szív Demok-ratikus   AKTOR Ego/Kortárs 30 25 20 Tekintély 1 A megkérdezett hetedikesek inkább önállóan igyekeztek kezelni a konfliktust: ¾ részük társaival vagy egyedül pró-bálna tenni valamit. Legkisebb hányaduk fejez ki passzív magatartást, a legnagyobb csoportot viszont azok alkotják, akik agresszíven lépnének fel. Mivel ez az adatfelvétel nem reprezentálja a fővárosi hetedikeseket, nem tudhat-juk, hogy valóban többen folyamodnának-e erőszakhoz, mint ahányan demokratikus megoldást keresnek. A tette-sek megbüntetését egyébként a demokratikusnak minő-sített válaszok is sokszor tartalmazzák, csak nem erősza-kosan gondolják. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

"Veszélyes iskola" konferencia Háttérjellemzők Akik kortárscsoporttal demokratikus megoldást keresnek, azok másoknál gyakrabban… meghallgatják a rádióban (!) a híreket, és/vagy pozitívan nyilatkoznak a vallásról. Akik felnőtt tekintéllyel keresnek demokratikus megoldást, gyakrabban… diplomás szülők gyerekei, „nem szeretik” a rendőrséget, vagy előítéletesek a zsidókkal szemben. A hírek meghallgatását a közélet, a politika iránti érdeklődés jelének tekinthetjük, különösen azért, mert kifejezetten a rádiót hallgatják. A rádió ma már jobb mutatója az érdeklődésnek, mert már nem ez a legközkeletűbb hírcsatorna, hanem a televízió. (A napilapok olvasása is jó mutató ebből a szempontból, csak az meg már annyira ritka, hogy még az érdeklődőknél is alig fordul elő.) A vallásnak egyértelműen pozitív hatása mutatkozik az erőszakos-sággal szemben, még ha nem is erős. A „pozitívan nyilatkoznak” megfogalmazás azt jelenti, hogy nem kell feltétlenül hívőnek lenni, már az is gyakrabban jár együtt az erőszak kerülésével, ha valaki szeretne hittanra járni. A felnőtt tekintélyre támaszkodókról azonban kiderül, hogy békés-nek ugyan békések, de a „demokratikus” címke nem biztos, hogy illik rájuk: a rendőrség és a zsidók elutasítása miatt kérdőjelet kell tennünk. Eredetileg azért címkéztük így őket, mert a szabályokat követik, a törvényes igazság helyreállítását várják a felnőtt tekin-télytől. Könnyen lehet azonban, hogy e mögött az a vágy húzódik meg, hogy a hatalom erejével lépjenek fel a rendbontók ellen. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

"Veszélyes iskola" konferencia Háttérjellemzők Akik agresszív megoldást keresnek a kortárscsoportra támaszkodva, azok leginkább a lerobbant belső kerületek iskoláinak tanulói, és alacsony iskolázottságú anyák gyerekei, akik „nem szeretik” a rendőrséget, a törvényeket és a zsidókat, viszont többen választanának cigány szobatársat nyári táborban. Legalább is relatíve többen járnak ilyen iskolába, mint a kutatásunkban összehasonlítható elitiskolákba vagy lakótelepi iskolákba. Az anya alacsony iskolázottsága nem meglepő ezekben az esetekben, az erőszak nem fehérgalléros műfaj. Fontos felfigyelni arra, hogy ezen az elemi szinten is felsejlik a magánerőszak és a köz-erőszak kapcsolata: a zsidókkal szembeni ellenérzés összekapcsolódik a rendőrséggel és törvényekkel szembeni ellenérzéssel. A „cigány szobatárs” arra utal, hogy több lehet a roma ezek között a fiatalok között. Ez az adatfelvétel idején meg is felelt a belsőkerületi szlamosodó iskolák összetételének. MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

"Veszélyes iskola" konferencia Négy év múlva… Négy évvel később, 2002-ben nem azonos, de hasonló kérdéssel közelítettük meg az agresszivitást hetedikesek-nél. Ennek eredményeit most nem részletezem. Az ábra azt mutatja, hogy az agresszivitás és az intolerancia összefügg: a magánkonfliktus agresszív megoldására hajlók nagyobb intoleranciát mutatnak, mint a többiek. Az is látható, hogy a vallás valamiféle jelenléte (ezúttal a hittannal való pozitív kapcsolat – járt/jár/szeretne járni) az intolerancia mérsékeltebb fokával jár együtt. Vigyázat: az oszlopok nem esetszámokat vagy %-okat jelentenek: a legmagasabb oszlopokban nincsenek többen, sőt, sokkal kevesebben vannak, mint a középső-ben! MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

"Veszélyes iskola" konferencia Köszönöm a figyelmet! Csákó Mihály mcsako@ludens.elte.hu MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

Agresszivitás és hittan (2002) MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia

Agresszivitás és intolerancia MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia