A szociális támogatási rendszer munkára ösztönző átalakítása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
Advertisements

ÁROP /C/A A leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztési és együttműködési kapacitásainak megerősítése.
Az idősebb munkavállalók foglalkoztatása Magyarországon
A Kormány intézkedései és tervei
A SZOCIÁLIS TÁMOGATÁSI RENDSZER MUNKÁRA ÖSZTÖNZŐ ÁTALAKÍTÁSA ÚT A MUNKÁHOZ február.
„Út a munkához” program
MTA Regionális Kutatások Központja Vidéki alternatívák – segély és/vagy munka? Dr. Balcsók István tudományos munkatárs MTA RKK ATI Debreceni Osztály.
A közmunkaprogramok tapasztalatai,
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Szőke István Szakmai igazgató Dombóvár - Roma Fórum.
FIP képzés - menetrend 01. – Bevezetés – Általános információk a FIP-ekről 02. – Közfeladatot ellátó szervek, közérdekű adatok közzététele 03. – ÁFSZ és.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Siófok szeptember 17.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
„Út a munkához „ program Simon Gábor államtitkár.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Dr. Bálint József JOSZ elnöke
Segélyezési rendszer átalakítása
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
Közfoglalkoztatás ’2011 Szolnok, október 26. Dr. Czomba Sándor Foglalkoztatáspolitikáért felelős Államtitkár.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
1 A szociális támogatási rendszer munkára ösztönző átalakítása társadalmi vita koncepció Szociális és Munkaügyi Minisztérium július.
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
Kazincbarcika és vonzáskörzete munkaerő-piaci helyzetének bemutatása
MILASSIN ERIKA IGAZGATÓ
Út a munkához program Regionális Államigazgatási Kollégium március 20. Székesfehérvár.
Munkanélküliség fogalma, típusai
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
1 A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009 Szűcs Erika július 16. Miskolc.
Digitális kompetencia fejlesztés Digitális írástudással a munkaerő- piaci aktivitás elősegítéséért.
IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER GINOP munkaerő-piaci program Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály Szolnok.
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program 1.1. „Komplex munkaerő-piaci programok a munkanélküli és inaktív emberek foglalkoztatásáért” intézkedés TÁMOP /
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Az „Út a munkához” program tapasztalatai és eredményei a munkaügyi szervezet tevékenységében Székesfehérvár, július 14.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
Szemléletváltás a foglalkoztatáspolitika eszköztárában Előadó: Szabó József főigazgató Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ.
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában Pirisi Károly főigazgató Foglalkoztatási és Szociális Hivatal.
Tájékoztató az Ifjúsági Foglalkoztatási Kezdeményezés (Youth Employment Initiative - YEI) végrehajtásáról Jogszabályi háttér 1304/2014 EU Rendelet IV.
Közfoglalkoztatás Nemzeti Közfoglalkoztatás Program.
Az aktív korúak ellátásának új rendszerével kapcsolatos önkormányzati igazgatási tapasztalatok Kiskunfélegyházán Szociális Igazgatási Mintahely Ódor László.
Ifjúsági Garancia Rendszer keretében megvalósuló GINOP munkaerő-piaci program.
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
„Út a munkához” program tapasztalatai
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
HEFOP /1 „Lépj előre” – Őrségi kistérségi összefogás a szociális szakemberek képzésével a munkanélküliség hatékony kezelése érdekében HEFOP / /4.0.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Zalaegerszeg Megyei Jogú Város munkaerőpiaci helyzete
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
„Út a munkához”program
Székesfehérvár, július 14.
A közfoglalkoztatás tervezése és szervezése
Közfoglalkoztatás Szombathely városban Előadó: Horváth Olga.
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

A szociális támogatási rendszer munkára ösztönző átalakítása társadalmi vita koncepció Szociális és Munkaügyi Minisztérium 2008. július.

Szociális támogatási rendszer sokféle élethelyzetre, sokféle pénzbeli támogatás a szociális szolgáltatások kiépítettsége, működése és a társadalmi igények (szükséglet, fizetőképesség) nem fedik egymást a gazdasági élet a szociális kiadások csökkentését, a közvélemény (néhány kivétellel) a növelését igényli a pénzbeli szociális ráfordítás magasabb az EU átlagnál a családtámogatásnál és a nyugdíjnál, alacsonyabb a munkába kerülésnél

Főbb ellátások és érintettek (2007) Családtámogatás: 502 Mrd Ft. Családi pótlék: 1,3 millió család 2 millió gyerek 350 Mrd Ft. GYED: 94 ezer fő 77,5 Mrd Ft. GYES: 170 ezer fő 57 Mrd Ft. Nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások: 425 ezer fő 117 Mrd Ft. Ezen belül: megváltozott munkaképességűek járadéka: 205 ezer fő 71 Mrd Ft. Önkormányzati segélyek 103,5 Mrd Ft. Rendszeres szociális segély: 185 ezer fő 60 Mrd Ft. Ápolási díj 52 ezer fő 18 Mrd Ft. Nyugdíj: 3 millió fő 2611 Mrd Ft. Szociális szolgáltatások költségei (2007) Ellátottak száma 743 ezer fő 100 Mrd Ft. Rokkantnyugdíj és rehabilitáció Ellátottak száma: 798 ezer (442 ezer korhatár alatti) 586 Mrd Ft. Gázár és távhő: 1,8 millió család 81 Mrd Ft (2008)

Javasolt társadalompolitikai megközelítés A szociál- és foglalkoztatáspolitika társadalmi értékképző és magatartásformáló Alapelv: társadalmi szolidaritás + jogok és kötelezettségek egysége Alapérték: a munka (a közösség számára is értéket jelentő tevékenység) Alapállás: várható magatartási formák prognózisa Irány: lépcsőzött, a munka világa felé nyitó, feltételeket is tartalmazó támogatási konstrukciók felé való elmozdulás

Céljaink A szociális támogatási rendszer munkára ösztönző átalakításának általános célja, hogy a társadalmi igazságérzet szem előtt tartásával mérsékeljük a segélyezés körüli társadalmi feszültségeket. Konkrét célja, hogy aki képes dolgozni, munkával járuljon hozzá közös terheink viseléséhez, a ténylegesen rászorulók viszont megfelelő ellátást kaphassanak. A hazai álláskeresési és a szociális támogatási rendszer ma ellenösztönöz a munkavállalásra. A támogatási rendszer átalakításának fő szempontjai az alábbiak: ösztönözzön a munkavállalásra, ellenösztönözzön a „segélyezetti” életvitelre, szigorúbban szankcionálja a segéllyel való visszaélést. megerősített szociális szolgáltatásokkal támogassa a munkaerőpiacra való visszatérést

ÚT A MUNKÁHOZ A segélyezés átalakítása a munkavállalás ösztönzése érdekében

A hazai alacsony aktivitást alátámasztó néhány statisztikai adat

A program célcsoportjai (2008. júniusi adatok alapján) Nyilvántartásokban szereplők (470 ezer fő) Nyilvántartott álláskeresők, akik rendszeres szociális segélyt kapnak 146 ezer fő 350 ezer fő

Az önkormányzatok által ellátott személyek a jövőben Rendszeres szociális segélyezettek Rendelkezésre állási járadékban részesülők (önkormányzat szervezésében foglalkoztatott): közfoglalkoztatásban résztvevők munkabérre, képzésben résztvevők keresetpótló támogatásra, ha a fentiek nem biztosítottak, akkor rendelkezésre állási járadékra jogosultak.

Rendszeres szociális segélyezettek 55 év felettiek Munkára nem képesek (egészségügyi okok miatt) Legalább 3 gyermeket egyedül nevelők Az önkormányzati rendeletben meghatározott további személyi kör ----------- Nem regisztrált álláskeresők, mert az álláskeresési feltételeknek nem felelnek meg

Rendelkezésre állási járadékban részesülő közfoglalkoztatásban résztvevők Az önkormányzatok számukra évente közfoglal-koztatási tervet készítenek (képzési tervvel kiegészítve). Célcsoport tagjai, akik munkára készek és képesek az önkormányzati rendeletben nem mentesítettek felkínált munkalehetőség elutasítása esetén az ellátásuk megszűnik

A közfoglalkoztatási tervet kiegészítő képzési elemek és azok forrásai Képzési keret a hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának elősegítésére (kb. 8 Mrd Ft, 10-12 ezer fő) Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási alaprész decentralizált kerete (kb. 9 Mrd Ft, 40-45 ezer fő) „Lépj egyet előre” II. (10,6 Mrd Ft, 20 ezer fő) Kompetencia alapú - nyelv, informatika, vállalkozói - képzések (12,8 Mrd Ft, 40-50 ezer fő) „Út a munka világába” – rendszeres szociális segélyben részesülők munkaerőpiaci integrációja (7,5 Mrd Ft, 6-7 ezer fő) Összesen: kb. 134 ezer fő Ebből rendszeres szociális segélyezett: kb. 15-20 ezer fő

Foglalkoztatást bővítő elemek Három éven keresztül teljes járulékmentességet biztosítunk azoknak a munkaadóknak, akik segélyezett alkalmazását vállalják. A járulékmentesség kizárólag létszámbővítés esetén jár. Munkaerőpiaci programok (európai uniós és hazai forrásból) (5-10 ezer fő) OFA által kínált támogatott foglalkoztatási lehetőségek (2-3 ezer fő) Képzések (felzárkóztató, szakmát adó képzés, elsősorban az önkormányzat által ellátott fiatalok számára) Szociális szövetkezetek Tranzit foglalkoztatás (A leghátrányosabb helyzetű kistérségekben élőknek) Az önkormányzatok (kistérségek) közcélú foglalkoztatásból eredő többlet adminisztrációs feladatai ellátáshoz támogatott foglalkoztatotti létszám biztosítása (3 ezer fő)

A közcélú foglalkoztatás 2009. évi forrásigénye és megoszlása Közcélú keret kb. 15 Mrd Ft Közhasznú foglalkoztatás 30%-os önrészének megtakarítása kb. 4 Mrd Ft A segély-keretből közcélú foglalkoztatásra fordítható összeg kb. 20 Mrd Ft MPA-ból járulékfedezet biztosítása (a segélykeret közcélú foglalkoztatásra fordított részéhez) kb. 7,5 Mrd Ft Összesen kb. 46,5 Mrd Ft

A közcélú foglalkoztatásba bevonhatók munkavégzés szerinti összetétele A rendelkezésre álló forrás alapján 42 ezer fő éves, teljes munkaidős foglalkoztatása valósítható meg 6 órás foglalkoztatás esetén 52 ezer fő/év Előírjuk, hogy az uniós támogatással megvalósuló 150 millió Ft támogatási összeget meghaladó beruházások kivitelezése során a munkaerőigény legalább 10 %-os mértékéig nyilvántartott álláskeresőket kell foglalkoztatni, ez akár további 10 ezer fő foglalkoztatását biztosíthatja. Közmunka keretében 8-10 ezer fő/év START programok 5-8 ezer fő/év Összesen 80 ezer fő

A közcélú foglalkoztatás szabályainak egyszerűsítése és módosítása Az önkormányzatok által szervezett közcélú munkáknál egyszerűsített foglalkoztatási szabályokat kell alkalmazni: Egyszerűsített bejelentési kötelezettség Kedvezményes járulékteher alkalmazása A közcélú foglalkoztatásban résztvevő teljeskörű természetbeni és pénzbeli egészségügyi ellátásra jogosult A közcélú foglalkoztatás jogszerző időnek számít a nyugdíj, és az álláskeresési járadék szempontjából is A közcélú munkavégzésnél a foglalkoztatás időtartama eltérhet az alkalmi foglalkoztatás általános szabályaitól

Változások az előző koncepcióhoz képest A közfoglalkoztatási tervezés bevezetésével az önkormányzati szféra és a nemzetgazdaság munkaerőigényéhez közelítjük a közfoglalkoztatás rendszerét A korábbi „I. munkalépcső” tartalma változik, az álláskeresési megállapodáson keresztül fokozott kapcsolattartás előírása, képzésben, programban, szolgáltatásban való kötelező részvétel (közfoglalkoztatási kötelem nincs) Az új koncepció szerint a 120 órás közcélú foglalkoztatásnál ma már több közcélú munkavégzést és/vagy képzésben való részvételt várunk el a rendelkezési járadékon lévőtől

Változások az előző koncepcióhoz képest A rendszeres szociális segélyezettek közfoglalkoztatási lehetősége és felelőssége az önkormányzatokat terheli, de lényegesen nagyobb támogatást kapnak. A helyi gazdaság és a nemzetgazdaság munkaerőigénye is megjelenik a közfoglalkoztatási tervekben Tisztul a rendszeres szociális segélyezett és a regisztrált álláskereső fogalma A közhasznú munka részben beleolvad a közcélú munkavégzésbe A szankciórendszer differenciálódik attól függően, hogy szociális segélyezettekről vagy rendelkezésre állási járadékban részesülőről van-e szó

Az önkormányzatok érdekeltségének megteremtése közfoglalkoztatási terv (előfeltétel finanszírozáshoz) önrész változtatás (segély 15 %, közcélú foglalkoztatás 5 %) közös irányító testület a kormányzattal, módszertan készítése, jó gyakorlatok terjesztése

Köszönöm a figyelmet!