Az Európai Unió egyéb intézményeiről

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
 nov. 4-én fogadták el  szeptemberében lépett hatályba  Cél: alapvető emberi jogok fenntartása+realizálása  Kötelezettségek kikényszeríthetőségéért.
Advertisements

Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
Az Európai Unió szervezeti felépítése
Központi bankok kialakulása, hazai fejlődés és hatályos szabályozás
A Lisszaboni Szerződés nemzeti parlamenteket érintő rendelkezései Sinka László OGY KH EU Budapest, February 10 & 11, 2009.
Az Európai Unió intézményrendszere
Az EGSZB a térképen Az EGSZB helye az intézmények között EGSZB EURÓPAI BIZOTTSÁG EURÓPAI PARLAMENT TANÁCS.
2011. március Emberi jogok regionális védelme az amerikai kontinensen II. Emberi és polgári jogok nemzetközi rendszere.
Az Európai Konvent működése Bakos Gábor BGF Külkereskedelmi Főiskolai Kar.
Európai Unió Valahol Európában…...
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió és Magyarország
Az Európai Közösségek Bírósága - A Bíróság - Az Elsőfokú Bíróság - (A Közszolgálati Törvényszék)
Közpénzügyek Európai Számvevőszék Számvevőszék ellenőrzése
Az Európai Unió intézményrendszere
Európai Uniós ismeretek Mintafeladatok. Válassza ki a helyes megoldást! 1.Mikor írták alá a Római Szerződéseket? a)1948 b)1957 c)1967 d)1978 Megoldás:
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
EU Államháztartástan Készítette: Rácz Anita. Köster-ügy.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
EU IV.. Európa Parlament – Strassbourg Titkársága - Luxemburg - tagországok állampolgárai választják a tagjait (Magyarország 23 fő) - elfogadja a költségvetést.
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Európai Parlament kontra az Európai Közösségek Tanácsa és az Európai Közösségek Bizottsága C-181/91. és C-248/91.
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
Az EU panaszmechanizmusai a gyakorlatban Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
AZ EURÓPAI UNIÓ INTÉZMÉNY RENDSZERE ÉS MAGYARORSZÁG
Az Európai Unió működése
A Nemzeti Civil Alapprogram szervezeti felépítése, feladat- és hatáskörök Előadó: dr. Ugron Gáspár.
Az Európai Unió szervezeti felépítése
Az Európai Unió intézményei és döntéshozatali rendszere
Polgári Légiközlekedési Hatóság
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Az Európai Unió intézményrendszere
Az EU környezetvédelmi jogának végrehajtása: az Európai Bizottság és a nemzeti bíróságok szerepe (bevezetés) Budapest, január 11. Koller Péter Európai.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Az adatvédelem és a független alkotmányos intézmények nemzetközi összefüggései Sonnevend Pál 1.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Európai Unió Európai Unió 27 tagállam lakos km
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Európai Bizottság Miniszterek Tanácsa
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
Közigazgatási jog 4. Európai közigazgatás, 2. előadás szeptember 21. Témakörök: 2. Az EU központi közigazgatása 2.1. Az EU központi szervei, avagy.
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
1 Dr. Villányi József Az Európai Unió Bíróságának története, szervezete és hatásköre.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Közösségi jog. A közösségi jog forrásai:  Az Európai Unió Hivatalos Lapja (HL) „L”-sorozat („Legislatio”), „C”-sorozat („Communicatio”) „HLS” (kiegészítés.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió intézményrendszere.
Az Európai Unió gazdasági joga I. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Török Ádám, az MTA főtitkára, az AKT elnöke
Az EU felépítése és alapelvei
Európai pénzügyi intézményrendszer
Az európai integráció története
Európai Uniós ismeretek
Az EU intézményrendszere
Az EU intézményrendszere
Az EU intézményrendszere
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
A jogforrási rendszer II.
Közbeszerzési szabályok változása és
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Az Európai Unió egyéb intézményeiről 2016. 11. 17

Az Európai Unió Bírósága – „történet” 1951. április 18. Montánunió Bírósága 1952. július 23-án hatályba lépett ESZAK-Szerződés alapján a Bíróság Luxembourgban kezdte meg működését 1952. december 10-én kezdte meg (alternatív lehetőség Liége vagy Brüsszel) 1958. január 1-jén mindhárom Közösség ügyeiben hatáskörrel ruházták fel, felvette az „Európai Közösségek Bírósága” nevet 1987. január 1-jén a Tanács egyhangú határozattal az Európai Közösségek Bírósága mellett egy Elsőfokú Bíróság létrehozásáról döntött.

Az Európai Unió Bírósága – „történet” Nizzai Szerződés felhatalmazta a Tanácsot meghatározott keresetfajták első fokon történő elbírálására hatáskörrel rendelkező bírói különtanácsok felállítására A 2007. december 13-án aláírt és 2009. december 1-jén hatályba lépett Lisszaboni Szerződés nyomán az Európai Közösségek Bíróságából az Európai Unió Bírósága lett

A Bíróság szervezete és személyi összetétele A Bíróságot 28 bíró (tagállamonként 1) és 9 főtanácsnok alkotja. UK, FR, D, I és E állandó főtanácsnokot ad, míg 3 főtanácsnoki helyet rotációban a többi tagállam tölt be A tagokat a tagállamok kormányai közös megegyezéssel, a jelöltek alkalmasságát vizsgáló bizottsággal történő konzultációt követően nevezik ki. A bírák és a főtanácsnokok megbízatása hat évre szól, és megújítható. A Bíróság elnökét a bírák maguk közül választják meg hároméves, megújítható időtartamra

A Bíróság testületi felépítése A Bíróság a tagállami bíróságok előzetes döntéshozatal iránti kérelmeivel foglalkozik, A Törvényszék a testület elsősorban versenyjoggal, állami támogatással, kereskedelemmel, mezőgazdasággal és védjegyekkel kapcsolatos ügyekben hoz döntést. A Közszolgálati Törvényszék az EU és az uniós alkalmazottak közötti jogvitákban hoz ítéletet. A Bíróság az elé kerülő ügyek mindegyike esetében kijelöl egy bírót (ún. előadó bírót) és egy főtanácsnokot, hogy az adott ügyben eljárjon. Az eljárás 2 szakaszból áll: írásbeli, szóbeli

Koen Lenaerts http://www.knoe.hu/europai_unio.php https://www.kuleuven.be/english/news/2015/professor-koen-lenaerts-elected-president-of-the-court-of-justice-of-the-european-union Koen Lenaerts

Milyen kereseteket tárgyal az Európai Bíróság a Közösség jogszabályai, döntései ellen, indíthatja EU intézmény, tagállam, természetes személy tagállam ellen a közösségi jog megsértése miatt, indíthatja a Bizottság vagy másik tagállam a Tanáccsal vagy a Bizottsággal szemben határozathozatal elmulasztása miatt, indíthatja EU-intézmény vagy tagállam, EU-alkalmazottak és az intézmények munkaügyi vitái A Bíróság magyar tagja Juhász Endre http://curia.europa.eu/jcms/jcms/Jo2_7026/

A tagállami kötelezettségszegés megállapítása iránti kereset (EUMSZ 260. cikk) A tagállami bíróságok az uniós norma érvényességére vagy annak értelmezésére vonatkozó kérdéseikkel a Bírósághoz fordulhatnak, és a kapott értelmezés fényében döntik el az előttük folyamatban lévő ügyet. A Bíróság ítélete vagy végzése kötelező a kérdést előterjesztő nemzeti bíróságra nézve, és köti a tartalmilag hasonló kérdésben eljáró más nemzeti bíróságokat is.

Az Európai Számvevőszék – „történet” Az 1975-ös brüsszeli szerződés ("Egyes Pénzügyi Előírások Módosításáról Szóló Szerződés") alapján hozták létre, hivatalosan 1977. október 18-án kezdte meg működését. Kezdetben csak egy külső szervezet, amely a közösségi intézmények gazdálkodását és pénzügyeit auditálta. 1997-es amszterdami szerződésben kapta meg azt a jogot, hogy a teljes EU költségvetés végrehajtását vizsgálja

Az Európai Számvevőszék A Számvevőszék tagjait a Tanács nevezi ki az Európai Parlamenttel folytatott konzultációt követően. Megbízatásuk 6 évre szól és megújítható. A tagok hároméves időszakra elnököt választanak maguk közül. Az elnök mandátuma ugyancsak megújítható. Székhelye Luxembourg, tagországonként 1 tagból áll, Fazakas István Szabolcs https://hu.wikipedia.org/wiki/Eur%C3%B3pai_Sz%C3%A1mvev%C5%91sz%C3%A9k#/media/File:CURIA_RATIONUM_logo.svg https://hu.wikipedia.org/wiki/Fazakas_Szabolcs

Az Európai Számvevőszék feladatai Ellenőrzi az EU bevételeit és kiadásait - költséghatékony-e a felhasználásuk. Ellenőrzéseket végez az uniós pénzforrásokat kezelő személyek és szervezetek körében, valamint az uniós tagállamokban, illetve az uniós támogatásban részesülő országokban. Megállapításait és ajánlásait ún. ellenőrzési jelentésekben fogalmazza meg az Európai Bizottság és a tagállami kormányok számára. Ha csalás, korrupció és más jogellenes tevékenység gyanúja merül fel, értesíti az Európai Csalás Elleni Hivatalt (OLAF). Éves jelentést készít az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa számára. Szakvéleménnyel szolgál az uniós szakpolitikusoknak arról, hogyan lehet az uniós pénzgazdálkodást hatékonyabbá és a polgárok felé elszámoltathatóbbá tenni.

Európai Ombudsman – „történet” Az Európai Parlament már 1979-ben javasolta a közösségi ombudsman intézményének felállítását, ezt csak 1992-ben rögzítette a maastrichti szerződés. Az első Ombudsman a finn Jacob Söderman 1995-2003 a 2. a görög Nikoforos Diamandouros lett 2013-ig. posztját nyugdíjba vonulását követően az ír Emily O'Reilly vette át.

mandátuma a 2014–2019-es parlamenti ciklus végéig szól. Emily O'Reilly mandátuma a 2014–2019-es parlamenti ciklus végéig szól.

Európai Ombudsman Székhelye Strasbourg az Európai Unió állampolgárainak és jogi személyeinek nyújt segítséget uniós intézményeknél, szerveknél, hivataloknál és ügynökségeknél előforduló hivatali visszásságokról szóló panaszokat vizsgálja ki Évente kb. 3000 panasz érkezik A panaszokat postán, faxon és e-mailben is fogadja a hivatal.

Európai Központi Bank – „történet” 1992-ben aláírt maastrichti szerződés hozta meg: ekkor fogadták el a tagállamok a Központi Bankok Európai Rendszere, az Európai Központi Bank és az Európai Monetáris Intézet alapokmányairól szóló jegyzőkönyveket. Az ezekben foglaltaknak megfelelően jött létre 1994. január 1-jén az Európai Monetáris Intézet 1998. június 1-jén az Európai Monetáris Intézetet az EKB váltotta fel.

Európai Központi Bank – „elnök”, „székhely” Mario Draghi https://en.wikipedia.org/wiki/Mario_Draghi Frankfurt http://www.sikerado.hu/kereses/Mario%20Draghi

AZ EKB feladatai Az EKB az Unió országainak központi bankjaival együtt alkotja a Központi Bankok Európai Rendszerét (KBER). A KBER és az EKB fő célja az euró vásárlóerejének és ezáltal az árstabilitásnak a fenntartása az euróövezetben. az Európai Unió azon tizenkilenc tagállamából áll, amelyek 1999 óta bevezették az eurót. az euroövezetbeli tagországok hivatalos devizatartalékainak tartása és kezelése a fizetési rendszerek zavartalan működésének előmozdítása.