„Ahol a világ összerakható” / Czippán /

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

A Szily TISZK közösségfejlesztési szolgáltatása /2009/ Bemutatkozás a tagiskoláknak Fejlesztő pedagógusi szakszolgáltatás Iskolapszichológusi szakszolgáltatás.
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
„Ezt egy életen át kell játszani”
„SZAKMÁK VONZÁSÁBAN” – A szakképzés jelene és jövője Szakmai konferencia május 10.
A nevelési-oktatási programmal elérni kívánt fejlesztési célok • A felnövekvő nemzedék egészséges életmódra nevelése, • a szabadidő természetben történő.
KOMPLEX TANÁCSADÓI RENDSZER
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A pedagógusminősítési rendszer
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
A gyakorlatvezető mentor
A Z OKTATÁS SZOLGÁLATÁBAN A MÉREI FERENC Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet valamint a FOK Fővárosi Oktatástechnológiai Központ Szolgáltató.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
avagy lehetőség a konfliktusok kezelésére a tanórán
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Kompetensek lettünk? június 27..
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Az erdei iskola  Fogalma  Története  Jellemzői  Szervezése  Költségek és források  Ellenőrzés, értékelés.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
DROGPREVENCIÓ Készítette : Szegedi Károlyné. A modul megvalósításának tartalmi célja : A káros szenvedélyekkel kapcsolatos fogalmak, ismeretek bővítése,
ÁLLATI HETEK HÁROM HETET MEGHALADÓ PROJEKT. A TÉMA: Állatok és állatvédelem A TÉMA: Állatok és állatvédelem.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Tervezési folyamat.
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
AZ IKSZ 50 ÓRÁJÁNAK INTÉZMÉNYI SZINTŰ TERVEZÉSE
Móricz Zsigmond Gimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
Regionális konferencia
KRE-AKTÍV motivációs projekt
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

„Ahol a világ összerakható” / Czippán / Erdei iskola szervezési kérdései Bilku Rolandné 2008.

Erdei iskola fogalma: Sajátos, a környezet adottságaira építő nevelési, tanulásszervezési egység. Szorgalmi időben megvalósuló, egybefüggően többnapos, a szervező oktatási intézmény székhelyétől különböző helyszínen megvalósuló tanulásszervezési mód.

Feladata: A választott helyszín természeti és, társadalomtudományi, művészeti,- komplex feldolgozása.

Lényege A tanulók aktív, cselekvő, kölcsönösségen alapuló együttműködésére épül. Kiemelkedő nevelési feladata: a környezettel harmonikus, egészséges életvezetési képességek fejlesztése és a közösségi tevékenységekhez kötődő szocializáció.

Szervezési egységei: Program: Egy nagyobb pedagógiai cél érdekében egymáshoz rendelt modulok kapcsolódó egysége. Modul: Egy pedagógiai cél elérése érdekében tervezett integrált tevékenységek kapcsolódó egysége. Foglalkozás: A legkisebb pedagógiai tervezési egység, azonos típusú, megszakítás nélküli, közvetlen pedagógiai tevékenység.

Az erdei iskola Nem tanulmányi kirándulás Nem csillagtúra Nem „ bejárós” Nem a tantervi anyag feldolgozása Nem az iskolai élet folytatása másutt

Hogyan szervezzünk erdei iskolát? 1.lépés Tájékozódjunk a szakirodalomban. Ha lehetséges,- vegyünk részt ilyen irányú továbbképzéseken. Szerezzünk közvetlen tapasztalatokat, látogassunk meg egy működő erdei iskolát. Vegyünk részt az ilyen témájú konferenciákon. Kapcsolódjunk be ilyen irányú tevékenységet folytató civil szervezetek munkájába.

2. lépés: Támogató kollégák megkeresése, az un. „aktív mag” létrehozása Az iskolavezetés tájékoztatása, megnyerése A szülők tájékoztatása, megnyerése / SZM Választmány/ Diákok tájékoztatása, motiválása a pozitív döntéshez / DÖK / Testületi döntés, annak rögzítése a pedagógiai programban a törvényi keretek beépítésével

3. lépés Kísérő tanár felkérése a tanulók véleményének meghallgatásával. Helyszínkeresés, helyszínbejárás. Helyfoglalás, elhelyezési feltételek tisztázása. Fizetési feltételek egyeztetése. /kedvezmények/ Közlekedés, csomagszállítás megoldása.

4. lépés: Anyaggyűjtés a helyszínről, tájékozódás a szolgáltató által kínált programokról. Csoportalakítás. Előzetes gyűjtőmunka kijelölése a csoportoknak. Programírás, segédeszközök összeállítása, elkészítése.

5. lépés:Megvalósítás

Munkaformák Keretjáték /a helyhez kötődő / Frontális munka / dráma játék, daltanulás/ Csoportmunka / előzetes gyűjtőmunka, dramatizálás, vetélkedő, stb./ Páros munka / mérés, becslés, stb./ Bemutatás / tanári közlés / Irányított megfigyelés / lehet frontális, csoport, egyéni /

Módszerek. Megfigyelés Analízis- szintézis Szövegalkotás / dráma, zajvers/ Becslés- mérés Vizuális megjelenítés Tárgyalkotás Dicséret, bíztatás Folyamatos és heti értékelés Jutalmazás

Utógondozás Naplóvezetés értékelése Kiállítás a hét munkáiból Beszámolás az évfolyamnak

Szervezési nehézségek Iskolavezetés elutasító viselkedése, érdektelensége Kollégák elutasító viselkedése, érdektelensége Fizetési problémák / családok anyagi nehézségei, iskolavezetés nehézségei: kísérő nevelők térítési díjai, túlórák, ügyeleti díjak, készenléti díjak/ Elmaradó szakórák Helyettestési problémák, helyettesítési díj

Hogyan illeszthető a tanrendbe? KT. 114.4 Magyarország Pedagógiai program Éves munkaterv SzM Választmányi munkaterv DÖK munkaterv Munakaközösségi munkaterv Osztályfónöki munkaterv Felhasználható órakeret / Mo.: Szabadon választható órakeret terhére: évfolyamonként változó százalékban : KT 52. par.

Az erdei iskola szervezésének lehetséges eredményei Rendszerszemlélet alapjainak lerakása Fenntarhatóságra nevelés kezdeti lépéseinek megvalósítása Ökológikus gondolkodás fejlesztése Holisztikus ismeretszerzés megvalósításának lehetőségei Közvetlen tapasztalatokon való ismeretszerzés megvalósításának lehetőségei Szociális érzékenység fejlesztése Önellátásban való jártasság fejlesztése Egészséges életmód kialakítása, fejlesztése Tanár-diák viszony új aspektusának kialakítása

Vissza a címhez: Az erdei iskolában a fentiek alapján a gyeremek számára a világ összerakható,- kerek lesz, holisztikusan érzékelhető egész és nem részismeretek halmaza. Döntse el minden pedagógus,- mit szeretne! Amennyiben a jövőéért felelősen gondolkodó,- a természet és társadalmi felelősséggel bíró polgárt szeretne nevelni- ne hagyja ki az erdei iskola adta lehetőségeket sem!

Kedves Kollégám! Köszönöm, ha elgondolkodott a hallottakon és külön köszönet, ha élni is kíván ezekkel a lehetőségekkel!

Köszönöm a figyelmet! Elérhetőségeim: Bilku Rolandné / Hilda / Környezeti nevelési szakértő Deák Ferenc Általános Iskola Bakony- Balaton Környezetvédelmi Oktató Központ 8200 Veszprém Aradi vértanúk útja 2. 06-88-326-264 06-20-338-3876 rbilku2@gmail.com df@invitel.hu