A bizalom Készítették: Baráth Andrea Papp Orsolya Szanka Eszter.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Joggazdaságtan levelező Szalai Ákos
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
2. előadás.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Az együttműködés nem más, mint... Vangen, S. and Huxham, C. (2003) 'Nurturing collaborative relations: building trust in inter-organizational collaboration',
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A KONVERGENCIA-FOLYAMATOK FONTOSABB KIHÍVÁSAI 2007-BEN SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR Szeged, február-május (Belyó Pál) „G A Z D A.
Hatalomfelfogások, a hatalom minőségei és a hatalomgyakorlás eszközei
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 DátumTémakör szeptember.
Bizalom, bizalmatlanság, csalás
A munka világával kapcsolatos tudás
Készítette: Domokos Márta Losoncz Annamária
Szociális tanuláselmélet
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
III. A logisztika jövője
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
Könyvösszefoglaló Készítette: Zimányi Orsolya
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
A NEMZETKÖZI TŐKEMOZGÁS SAJÁTOSSÁGAI DR. KOVÁCS JÁNOS.
Bauer András - Berács József:
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
Vállalatgazdaságtan : vállalatelméletek
1. előadás A vállalkozások indítása és működtetése
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Szakdolgozat védés A társadalmi felelősség megjelenése a vállalati döntésekben és gyakorlatban Készítette: Harmati Andrea.
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Szakértelmek és tudások integrációja Horváth Zsuzsanna Budapest 2013.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
1 Business marketing. 2 3 kevesebb, de nagyobb vevő szoros eladó-vevő kapcsolat származtatott kereslet rugalmatlan kereslet ingadozó kereslet versenytárgyalás.
Vállalkozásmenedzsment I.
Személyiségfejlődési zavarok
A reklám centruma.
Ipari ökológia 7 A "szimbiózismenedzsment" feltételei: bizalom, távolság Dr. Bezegh András.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
 A munka, az egyik alapvető szükségletünk.  Munkájuk alapján becsülik meg az embereket. A munka biztosítja a megélhetést.  A családi munkamegosztásban.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A kutatási program leírása
Megbízhatóság alapú menedzsment Jónás Tamás szeptember 3.
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Hatalom és szervezeti politika
Szociális kompetencia
A piac és a piacgazdaság
A MAGAS BIZALOMSZINTŰ TÁRSADALMAK
12. óra Kenőpénz és korrupció.
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Készítette: Farkasné Veres Edina
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

A bizalom Készítették: Baráth Andrea Papp Orsolya Szanka Eszter

Az előadás felépítése 1. A bizalom jelentése és szerepe mindennapi életünkben. Bizalom – hálózatok 2. Bizalom – tudás – környezet 3. Bizalom – bizalmatlanság – csalás

A bizalom jelentése Szótári jelentése: a vállalat hisz a megbízhatóságban, az emberek egyenességében és igazmondásában egy bizalmi várakozás – bizalmi körök egy bizakodás a kijelentések igazáról, felülvizsgálat nélkül

A bizalom mindennapjainkban Fő kérdések: Jó a bizalom? Szükséges? Megéri bízni? A bizalom melegséget, bizakodást és önbecsülést közvetít Ugyanakkor gyakran kiszolgáltatott helyzetbe kerülünk általa Két véglet: mindig bízó, naiv bizalmatlankodó

alkalmankénti működés lehetősége bizonytalanság kockázat BIZALOM kalkuláció kockázatértékelés

A bizalom tárgya Kiben is bízunk valójában?! Isten Önmagunk Más emberek Állatok Tárgyak Fogalmak Laucken 3 típusát különbözteti meg a bizalomnak: Résztvevő bizalom Körülvevő bizalom Összetalálkozó bizalom

Bizalom fajtái (Zucker szerint): Intézményi bizalom Személyes bizalom Feltétele: Jelentése: Tartalmaz: Kapcsolat: Minden társadalomban jelen van Evolúciós fejlődés eredménye Megfelelő számú egyén bízik egymásban Normák betartása Folyamatos szabályozás és a legális kényszer tranzakciós költségei A kapcsolatépítéshez szükséges tranzakciós költségeket Minden körülmények között képesek egymást helyettesíteni, de mindkettő fontos a vállalatok számára

A kapcsolatokat átmágnesezi a bizalom Külső kapcsolat létrejöhet ( Curran): önkéntesen szükségszerűen konkrétan egy adott cél elérése érdekében A hálózati kötelékek tartalmi szempontból (Johannisson): információs kapcsolat cserekapcsolat hatalom/befolyásolás kapcsolata

Működési szemlélet: a bizalmi kapcsolatok megjelenésével közös bevételek termelődnek a kevésbé hatékony intézmények kiiktatódnak a legtöbb tevékenység alapfeltétele a bizalom bizalom nélkül a szervezet felépítése nem stabil és kevésbé terhelhető munkáltató és munkaadó oldaláról más és más a bizalom a társasági szerződés alapkövetelménye a kölcsönös bizalmon alapuló együttműködés

Hálózatok: személyközi kapcsolatokra hivatkoznak társadalmi élet velejárói, kulcselemei a társadalmi erőforrásoknak Alapulhat: az ismeretségek gyenge kötelékein erős családi kötelékeken Fajtái: bilaterális multilaterális A kapcsolat a hálózatok és a bizalom között ritkán tiszta Hálózatoknak fontos szerepe van a társadalmi tőke létrehozásában

bizalom erkölcs által generált normák Léteznek normák, melyek korlátozzák annak képességét, hogy szankciókat kényszerítsünk rá másokra; ezek számos hálózaton belül az emberek hűségén alapulnak.

3 bizalmi folyamat: 1. Környezet-alapú (environment-based) 2. Tudás-alapú (cognition-based) 3. Érzelmi, akarat-alapú (affect-based)

A bizalom 2 dimenziója: 1. Előrelátás 2. Szakértelem 3. Becsületesség Bizalmi elemek: 1. Előrelátás 2. Szakértelem 3. Becsületesség 4. Jóindulat A bizalom 2 dimenziója: 1. Viselkedéses (behavioural trust) 2. Szándékos (intentional trust)

Az interkulturális menedzsment két dimenziója: 1. Kollektivizmus/Individualizmus 2. Partikularizmus/Univerzalizmus

I. A környezet-alapú bizalomépítés a kollektivista társadalmakban 1. Egyezség a helyes magatartásról: magas stabil kapcsolatrendszerekből felépülő hálózatok határozott társas szabályrendszer: engedelmesség, megbízhatóság, helyes viselkedés zárt kiscsoportok alacsony társadalmi mobilitás korlátozott normaváltozatok a csoporton belül

2. Normáknak megfelelő viselkedés egyén meghatározása = csoporthoz való tartozás 3. Deviáns magatartás büntetése: hatékony tiszta, világos, egyértelmű normák szorosan összefonódott társadalmi háló korlátozott társadalmi mobilitás

II. A tudás-alapú bizalomépítés a kollektivista társadalmakban Cél: fokozni a környezet-alapú folyamatok működését és csökkenteni a tudás-alapú folyamatokat Kognitív készségek jelentősége csekély

III. A környezet-alapú bizalomépítés az individualista társadalmakban 1. Egyezség a helyes magatartásról: alacsony sok különböző normarendszer hangsúly az önértékelésen gyenge csoporthatások átjárhatóság a csoportok között

2. Normáknak megfelelő viselkedés érettség = önálló értékítélet + önálló döntés + külső hatások hárítása önértékelés 3. Deviáns magatartás büntetése: nehéz nagyfokú tolerancia nagy társadalmi mobilitás nagycsoportok – laza háló

IV. A tudás-alapú bizalomépítés az individualista társadalmakban Cél: csökkenteni a társadalmi bizonytalanságot 2 mód: 1. Bizalom-értékelő készségek fejlesztése 2. Hangsúly az egyénen

Bizalom – bizalmatlanság – csalás csalás aláássa a bizalmat Luhmann: 1. Különbség „kinn” és „benn” között 2. A külső világ határtalanul komplex, a belső világ jól áttekinthető.

Szükség van olyan mechanizmusokra, amelyek mérséklik a rendszer komplexitását. „ A bizalom „kockázatos beruházás”, mivel szükségképpen csak az elérhető információkon alapszik.” (Luhmann)

Bizalom és/vagy piacgazdasági racionalitás Szerződések: arra szolgálnak, hogy feleslegessé tegyék a bizalmat Második biztosítékrendszer: az állam (a szerződéseket szavatoló intézmény) A bizalom a piaci kapcsolatokban is nélkülözhetetlen. A tudás bizalmi áru = credible good

A bizalom nélkülözhetetlensége melletti első érv: a SZERZŐDÉSEK TÖKÉLETLENSÉGEI Szerződések: lehetővé teszik a közös munkát idegenek közt is Szerződés + kereskedelmi jog előfeltételei a modern ipari gazdaságnak A bizalom a racionális gazdasági döntések elengedhetetlen feltétele.

Érzelemmentes, racionális gazdasági döntés feltételei: A döntéshozónak ismernie kell a helyzetet A döntés tárgyának nem szabad túlságosan komplexnek lennie A döntéshozónak érdekeltnek kell lennie az eredményben „Válaszd ki az embereket, és azután bízzál bennük.”

Pl.: paprikavásár Minden jószágot bizalmi jószágnak (credible good) kell tekintenünk, amelynek eladásakor a vevő és az eladó helyzete aszimmetrikus.

A „dán vendég” – avagy kerülő úton a taxiban Dán vendég (egymillió forint egy vacsoráért) információs aszimmetria: az eladó sokat tud a termékéről, a vevő keveset vagy semmit Repülőtéri taxi korrekt ármegállapítás F + kT F: fix díj; k: megtett km száma; T: távolság

A közönséges csalás Idős, magatehetetlen emberek lakásának megszerzése Fantomcégek trükkjei Hálós burgonya esete A csalás csalást szül.

Mi segíthet az egyszerű fogyasztónak? Csak a bizalom köreinek fokozatos kiépülése „Azt mondani, amit az ember gondol (és ami van), azt tenni amit mondunk és a szerint élni, amit teszünk.” (Deutsche Bank egykori elnöke)

„Mondottam, ember: küzdj és bízva bízzál!!!” Tanulság: „Mondottam, ember: küzdj és bízva bízzál!!!”

Köszönjük a figyelmet!!!