A Q2016 – Quality in Official Statistics európai konferencia legfontosabb üzenetei Dr. Kárpáti József Országos Statisztikai Tanács 2016. 06. 21. E-mail:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
E-learning alapú távoktatásos képzés
Advertisements

Válaszok válság idején: hogyan hat a válság a gyógyszeripari piackutatásra? Szerencsés Dóra Egészségügyi kutatások vezetője Millward Brown Healthcare.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
Könyvtári és Informatikai Szövetség
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
E-learning alapú távoktatásos képzés
A környezetállapot-értékelés módszertana Dr. Bulla Miklós Baja, április 26. Széchenyi István Egyetem, Környezetmérnöki Tanszék.
Helyi örökség iránti felelősség a globális turizmus korában (Responsabilităţi în era turismului global)
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
© Homo Regius előadó: Kállai Mária, Szolnok Megyei Jogú Város alpolgármestere március Európai Területi Társulás és többszintű kormányzás konferencia.
1 Az Adattárak Hasznosítása Népegészségügyi Szempontból Vokó Zoltán ESZCSM.
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 21.
Pénzügyi szervezetek felügyelete a válság időszakában XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Budapest, szeptember 3. Farkas Ádám PSZÁF Felügyeleti.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR)
Széchenyi István Egyetem, Győr
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
2011. július 27. OST adminisztratív és hatósági nyilvántartások statisztikai célú felhasználását elősegítő munkabizottságának 1 Adminisztratív adatok statisztikai.
1 OST 2. munkabizottság ülése KSH november 18. Dr. Laczka Éva.
A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács 
A vidéki tér sikertényezői
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Távmunka a területfejlesztésben
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
A társadalmi egyeztetés alapfogalmai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője február.
Az informatikai tanácsadás jövője – mit tehetünk érte? Hetyei József Certified Management Consultant (CMC) NJSZT szakértő főiskolai vezető oktató, szakvezető.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
A természeti környezet védelmének ösztönzése a Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program támogatásával.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
Szent István Egyetem Gazdaság-és Társadalomtudományi Kar Az EU- tagság és a gazdaság fellendülése közötti téves kapcsolat vizsgálata.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Dr. Apjok András Budapest, SZIM, Magyar Információs Társadalom Stratégia Az egészségügyi és szociális ágazati információs stratégia ismertetése,
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Országos Statisztikai Tanács szeptember 16 Mezősiné Rózsár Erika KSH Igazgatási osztály.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
Szpi működése 2011-ben létrejött a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. a Promei Nonprofit Kft. jogutódjaként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonosi.
Országos Statisztikai Tanács
Paradigmaváltás, fejlesztések a gazdaságstatisztikában
A tartalommarketing lehetőségei és korlátai a gyógyszergyártók szemével szeptember 29.
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
Az adatforrásokról és aktualizálási rendjéről
Tájékoztatás az NSKT évre tervezett működéséről, üléseiről, munkabizottságok megalakításáról Dr. Kárpáti József NSKT alakuló ülése.
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Országos Statisztikai Tanács Statisztikai koordinációs főosztály
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
A magyar és az osztrák szaktanácsadási rendszer összehasonlító vizsgálata a gazdálkodók körében végzett kérdőíves felmérés által VÉR ANDRÁS - CSER.
Tájékoztató a évi OSAP összeállításának előrehaladásáról
A széchenyi Programiroda szerepe a régióban
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
GLOBÁLIS CÉLOK A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT Global Goals.
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Paradigmaváltás, fejlesztések a gazdaságstatisztikában
Előadás másolata:

A Q2016 – Quality in Official Statistics európai konferencia legfontosabb üzenetei Dr. Kárpáti József Országos Statisztikai Tanács 2016. 06. 21. E-mail: statkoord@ksh.hu

Melyek jelenleg a hivatalos statisztika legnagyobb kihívásai? A közvetlen adatgyűjtés csatornái, az elsődleges adatforrások elérési módjai teljesen megváltoztak. A lakosságot érintő felvételek egyre mélyebb, egyre bonyolultabb kérdéseket vizsgálnak. A válaszadói hajlandóság minden igyekezet ellenére jellemzően csökken. Az adminisztratív adatok statisztikai felhasználásával jelentősen csökkenthető a teher, ám nem ismerjük minden lehetőségünket és vannak akadályok is. A gazdasági jelenségek egyre komplexebbek. A határokon átnyúló jelenségek megfigyelése, a globális piac eseményei új együttműködéseket igényelnek. Új szereplők jelentek meg az adatelőállítói oldalon. Adataik minősége kérdéses, de gyorsak. Lépést kell tartani a felhasználók kiszolgálásában az „információs társadalom” technológiáival.

A konferencián megfogalmazott 5 fő kérdés és a lehetséges válaszok

1. Hogyan válasszuk ki az adatelőállításhoz a megfelelő forrásokat, hogyan kombináljuk őket optimálisan és hogyan vizsgáljuk a minőségüket? Több forrásból származó statisztikák előretörnek, „egynyomú”, „egy adatforrásból egy statisztika előállítása” típusú kapcsolatok nem elegendőek. A minőség vizsgálata érdekében komplex jelenségek többforrású vizsgálata szükséges. A hagyományos, elsődleges források ugyan megmaradnak, azaz a „survey”-k nem fognak eltűnni, különösen a lakossági, kvalitatív mutatókhoz kapcsolódó adatgyűjtéseknél…

1. Hogyan válasszuk ki az adatelőállításhoz a megfelelő forrásokat, hogyan kombináljuk őket optimálisan és hogyan vizsgáljuk a minőségüket? …Azonban az előzővel szemben az adminisztratív adatforrások gazdái a közeljövő legfontosabb szereplői a hivatalos statisztika előállítási folyamatában. Többek közt 2020 körüli népszámlálást abszolút hagyományos módon ma már semelyik ország sem tervez, ehhez elengedhetetlen az együttműködésük. Ennek tudatában kell partnerségre törekedni velük és kiterjeszteni rájuk a minőségi mércéket, illetve az admin. adatforrások gazdáinak el kell fogadniuk az ezzel a szereppel járó felelősségüket, kötelezettségeiket is! Ez egy nagyon markáns üzenet az európai statisztikai vezetők részéről.

1. Hogyan válasszuk ki az adatelőállításhoz a megfelelő forrásokat, hogyan kombináljuk őket optimálisan és hogyan vizsgáljuk a minőségüket? Az admin adatgazdák sokszor nincsenek tisztában az általuk kezelt adatok társadalmi hasznosságával, így zárkózottan állnak a statisztikai hasznosításhoz. A statisztikai hivatal feladata ezen akadályok leküzdése. A kormányzatnak is tisztában kell lennie azzal, hogy a nemzeti statisztikai hivatalok jelen körülmények között ki kell hogy terjesszék proaktív szakmai koordinációjukat a többi államigazgatási szervezetre, akár HSSZ-tag, akár adatgazda. A statisztika jelentős része ma adminisztratív adatbányászat, amelyre a stat.hivataloknak lehetőséget kell biztosítani. A kormányzatoknak pedig össz-államszervezeti szinten kell a statisztika számára forrásokat, kapacitásokat biztosítaniuk a munkájuk hatékonyabb elvégzéséhez.

1. Hogyan válasszuk ki az adatelőállításhoz a megfelelő forrásokat, hogyan kombináljuk őket optimálisan és hogyan vizsgáljuk a minőségüket? A koordináció, mint alapelv beépítése a Gyakorlati Kódexbe mindezek alapján elengedhetetlen! 2017-ben a kódex felülvizsgálatának legfontosabb témája ez lesz. A Big Data jelenséget óvatosan kell kezelni. Adatstabilitás?! Az államigazgatásban van mód a megjelenő-eltűnő adatforrások szabályozására, a statisztikai hasznosítás érdekében van jellemzően befolyásunk a folyamatra. A Big Data források tartalma a piaci szereplőkön múlik. Számos „nem hivatalos” statisztikai adatelőállító kezd megjelenni a piacokon. Meg kell kísérelni a hivatalos statisztika minőségi irányelveit feléjük is kiterjeszteni.

2. Milyen tudásra, kompetenciákra van szükségük a hivatalos statisztika előállítóinak (és a felhasználóknak) a közeljövőben? Az adatok komplexitása miatt a „data scientist” hivatás, szakma a jövő útja. Erősíteni kell a statisztikusok adatbányászati, adatintegrálási, statisztikai informatikai tudását! A képzések fontos területe a jövőben. Az adminisztratív adatok térhódítása miatt a kompetenciák fejlesztését nem elég a statisztikai hivatalnál ösztönözni, hanem azt az egész hivatalos statisztikai szolgálatban elő kell segíteni, sőt a többi adatgazdánál is. A közösségi média és az elektronikus eszközök (tablet, okostelefon) a mindennapok kommunikációs csatornáivá, eszközeivé váltak. Adatvizualizációval, interaktív megoldásokkal, intenzív közösségi jelenléttel kell erősíteni a statisztika használatát.  Ezeket a kompetenciákat érdemes „internalizálni” a hivatalokban.

3. Milyen válaszokat tudunk adni a globalizáció kérdéseire, milyen szerepe lesz a nemzetek közötti együttműködésnek? Felértékelődik a statisztikák összehasonlíthatósága. Folytatni kell a metainformációk harmonizálását európai szinten. Az összehasonlítató eredmények elvárása szükségképpen magával hozza az output-harmonizáció felől az input-harmonizáció egyre nagyobb térnyerését, ám ez az admin. adatok esetében erős korlátokba ütközhet. Jelenlegi nemzetközi együttműködéseket meg kell erősíteni. Kiemelten fontos téma: migráció, cégcsoport-szintű vizsgálatok jövője, a határokon átnyúló szolgálatatások megfigyelése. Az országok közötti mikroadat-csere nehézségeit meg kell oldani, ez komoly jogalkotási feladat is.

4. A hivatalos statisztika milyen messzire mehet a modell-számítások és új indikátorok kialakítása terén? Mennyiben fogadhatók el a becslési technikákkal előállított adatok „hivatalosnak” és a politikai döntéshozatal mennyiben támaszkodhat ezekre? A döntéshozók jelenleg is hajlamosak a kevésbé megbízható forrásból érkező adatokat felhasználni. „Evidence based policy making” helyett „Policy based evidence making”-re hajlamosak. Mindeközben a hivatalos statisztika igyekszik megőrizni szakmai alapú függetlenségét, nem megy bele az ilyen típusú adatgyártásba. Becslések, modell-alapú adatelőállítás azonban jelenleg is zajlik pl. a negyedéves GDP esetén illetve más területeken is.

5. Hogyan erősítsük a statisztika és a társadalom kapcsolatát? Egyre fontosabb a száraz adatokat „elmagyarázni”, kontextusba önteni, felelősséggel és részrehajlásmentesen, de mégis irányítani a felhasználók figyelmét. Ez az egész hivatalos statisztikára érvényes, azaz a statisztikai hivatalok számára újabb kihívás mindebbe az irányba magukkal vinni a többi szereplőt is! Különösen ott, ahol az egyéb szervezetek által előállított statisztikák elérhetőségével is gond van, ott kell nagy ugrásokat végrehajtani. Több ország külön „magyarázó” weboldalakat készített a statisztikák laikus felhasználók részére történő közvetítésére.