Romák a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

Az Európában élő körülbelül 10–12 millió roma közül sokan naponta szembesülnek az előítéletekkel, a tolerancia hiányával, a hátrányos megkülönböztetéssel.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
VIRTUS KULTURÁLIS EGYESÜLET Általános tájékoztató.
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
„SZAKMÁVAL AZ ÉLHATŐBB JÖVŐÉRT”
általános főig. helyettes
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Gábor Dénes Tehetségpont
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola I. alprogram: Társadalmi.
Értékelés a pedagógiában
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
Kismama Karrier Központ és Alternatív Főiskola
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM Mentorszolgáltatás kialakításának lépései a Debreceni Egyetemen Juhász Béla Szilárd- DEMEK.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
A gyakorlatvezető mentor
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola II. alprogram: Képzők képzése.
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola VI. alprogram: Karrierszolgáltatások.
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
P Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység Összefogása Mélykút központtal” című, TÁMOP / pályázat Company Name.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
Széchenyi István Egyetem, Győr
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
A Platform 2013 évi további programja Jövő Internet Nemzeti Kutatási Program Szerkesztő Bizottság megalakulása- március 31 Workshop május vége: Beszámoló.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
A Wlislocki Henrik Szakkollégium részvétele és tapasztalatai TÁMOP „A tudás disszeminációja.” Trendl Fanni.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Cziráki Szabina, az OTDT titkára Szakkollégiumi Műhelykonferencia, Debrecen December 14. Szakkollégiumi tehetséggondozás.
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
Eszterházy Károly Főiskola 3300 Eger, Eszterházy tér. 1 TÁMOP D-12/2/KONV Az Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiumának.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
Szomolyai Magyar Roma Egyesület ben alakult Céljaink: - Helyi hátrányos helyzetű családok, emberek segítése Érdekvédelem Szociális szolgáltatások.
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
„NŐ AZ ESÉLY” TÁMOP B-2- 12/ , 0012.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
„ PÁRBESZÉD - A köz- és felsőoktatás kapcsolata a pedagógusképzésben” című konferencia AZ ELŐADÁS CÍME Név Eger, ESZTERHÁZY KÁROLY FŐISKOLA.
Szabó Éva DE IEAS anglisztika MA II április 20. Jelentkezési határidő: május 6. (péntek) 12:00
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
Bemutatkozik az EKF Természettudományi Kara Pénzesné Dr. Kónya Erika dékán.
Helyi esélyegyenlőségi programok elkészítése Záró konferencia Budapest, december 8. ÁROP Esélyegyenlőség-elvű fejlesztéspolitika.
D R. F ILEP B ÁLINT M ÁJER E SZTER P ETRA T ÖMBÖLY T EODÓRA W INKLER C SABA N OVEMBER 5. Rektori Titkárság K ÖZPONTI F ELVÉTELI KAMPÁNY.
AZ EFOP VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐREHALADÁSA* SZEPTEMBER 23. *2016. SZEPTEMBER 15-EI ADATOK ALAPJÁN DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS.
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
„NŐ az esély” TÁMOP B-2-12/
Középiskolás éveim Fekete Eszter
Gazdálkodástudományi Szakmai Kollégium
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Előadás másolata:

Romák a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra „KEZEK – Észak-Magyarország felsőoktatási intézményeinek együttműködése” TÁMOP-4.1.1.C-12/1/KONV-2012-0001 Képzők Képzése Konferenciája Hazai és Nemzetközi Jógyakorlatok Kisebbségi közösségek értékteremtő tevékenysége a múltban és jelenben c. konferencia Romák a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger, 2013. november 27.

Kontextus Morris - Abilene Christian University - Fulbright ösztöndíj (2009) Egy amerikai? - Clinton 2009 - meglepően sok kutató foglalkozik a romák magyarországi helyzetével (Claveria – Alonso 2003, Katz 2005, Revenga – Ringold – Tracy 2002, stb.)

A kutatás sikeresnek mondható, felsőoktatásban tanuló roma fiatalok korábbi tanulmányok iskolai sikeresség  viselkedésminták, faktorok, magával hozott értékek fókuszcsoportos és félig strukturált interjúk egyénekkel PTE (Romaversitas)  EKF (Roma Szakkollégium)

Forrás: Híves 2013 (ONK)

Vizsgált területek családi háttér, gyerekkor identitás (kulturális közösség, nyelv) oktatás korábbi sikerek/kudarcok sikerességi „faktorok” példaképek elképzelések a jövőre vonatkozóan javaslatok

Eredmények – családi miliő, források PTE anyagi instabilitás szoros családi kötelék nem keserű törekedni többre EKF   (példaképek!)

Eredmények – etnikai identitás PTE instabil, kérdéses nem megélt negatív sztereotípiák de! nem negatív énkép pozitív hatással lenni büszkének lenni nyelv! (beás) EKF abszolút megélt, vállalt (kivéve 1 eset) nem jelennek meg DE! nem ez alapján szelektál  nem (romungro)

Eredmények – oktatás: tapasztalat, jövő PTE a lehetőségek „kapuja” jövőbeni sikerek több a férfi válaszadó példakép nincs EKF  több a női válaszadó példakép a családban

Összegzés kis mintán végzett kutatás DE! van olyan roma csoport, mely kötődik saját közösségéhez  hajlandó tenni érte példamutatás választott szakon keresztül

A ROMA SZAKKOLLÉGIUM „Az Eszterházy Károly Főiskola TÁMOP-4.1.1.D-12/2/KONV-2012-0001 Roma Szakkollégium bemutatkozása „Az Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiumának fejlesztése” TÁMOP-4.1.1D-12/2/KONV A ROMA SZAKKOLLÉGIUM . EKF TKTK Kisebbségtudományi Tanszék Szociálpedagógia Tanszék Eszterházy Károly Főiskola 3300 Eger, Eszterházy tér. 1 www.ektf.hu TÁMOP-4.1.1.D-12/2/KONV-2012-0001 Az Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiumának fejlesztése

A kezdetek • megalakulás: 2011 •leendő tagok bevonása - oktatók által TÁMOP-4.1.1.D-12/2/KONV-2012-0001 Roma Szakkollégium bemutatkozása A kezdetek • megalakulás: 2011 •leendő tagok bevonása - oktatók által - személyes megkeresés alapján - megszólítás által - „itt a helyük” elv alapján Eszterházy Károly Főiskola 3300 Eger, Eszterházy tér. 1 www.ektf.hu TÁMOP-4.1.1.D-12/2/KONV-2012-0001 Az Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiumának fejlesztése

Tagok lehetnek • roma és/vagy hátrányos helyzetűek TÁMOP-4.1.1.D-12/2/KONV-2012-0001 Roma Szakkollégium bemutatkozása Tagok lehetnek • roma és/vagy hátrányos helyzetűek • hátrányos helyzet kérdésköre foglalkoztatja • akik átélik a cigányságot érintő problémákat • roma identitását vállalja • cselekvően részt vesz a tehetséggondosában • elköteleződésével tevékenyen segíti a szakkollégium munkáját Eszterházy Károly Főiskola 3300 Eger, Eszterházy tér. 1 www.ektf.hu TÁMOP-4.1.1.D-12/2/KONV-2012-0001 Az Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiumának fejlesztése

Céljaink • tehetséggondozás • kultúra- és hagyományőrzés TÁMOP-4.1.1.D-12/2/KONV-2012-0001 Roma Szakkollégium bemutatkozása Céljaink • hatékonyan tenni a cigányság felemelkedésért és a cigány-magyar együttélésért • tehetséggondozás • kultúra- és hagyományőrzés •a szaktudás, az identitás és az önismeret fejlesztése Eszterházy Károly Főiskola 3300 Eger, Eszterházy tér. 1 www.ektf.hu TÁMOP-4.1.1.D-12/2/KONV-2012-0001 Az Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiumának fejlesztése

• aktív és felelős közéleti tevékenységre való ösztönzés TÁMOP-4.1.1.D-12/2/KONV-2012-0001 Roma Szakkollégium bemutatkozása • aktív és felelős közéleti tevékenységre való ösztönzés • személyes és szakmai kompetenciáik fejlesztése • a roma hallgatók segítése, hogy bejussanak a felsőoktatásba , és bennmaradásukhoz segítséget nyújtani • középiskolai toborzások Eszterházy Károly Főiskola 3300 Eger, Eszterházy tér. 1 www.ektf.hu TÁMOP-4.1.1.D-12/2/KONV-2012-0001 Az Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiumának fejlesztése

Amit kínál a Szakkollégium TÁMOP-4.1.1.D-12/2/KONV-2012-0001 Roma Szakkollégium bemutatkozása Amit kínál a Szakkollégium • a hallgatók megismertetése a roma kultúrával és hagyományokkal • tanulmányokat és előrehaladást segítő oktatói, mentori rendszert • kollégiumi férőhely biztosítása • ösztöndíj • közösségi programok • egy jó csapattal együtt dolgozni Eszterházy Károly Főiskola 3300 Eger, Eszterházy tér. 1 www.ektf.hu TÁMOP-4.1.1.D-12/2/KONV-2012-0001 Az Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiumának fejlesztése

Terveink • mentor program hatékony működtetése TÁMOP-4.1.1.D-12/2/KONV-2012-0001 Roma Szakkollégium bemutatkozása Terveink • mentor program hatékony működtetése • előadássorozatok szervezése • a roma kultúra tágabb megismerése/tetése másokkal • együttműködés más szakkollégiumokkal Eszterházy Károly Főiskola 3300 Eger, Eszterházy tér. 1 www.ektf.hu TÁMOP-4.1.1.D-12/2/KONV-2012-0001 Az Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiumának fejlesztése

További programterveink TÁMOP-4.1.1.D-12/2/KONV-2012-0001 Roma Szakkollégium bemutatkozása További programterveink 2013. december 4. • a toleranciáról – film és beszélgetés 2014. januártól • látogatás már működő és újonnan alakult szakkollégiumba • táncház Eszterházy Károly Főiskola 3300 Eger, Eszterházy tér. 1 www.ektf.hu TÁMOP-4.1.1.D-12/2/KONV-2012-0001 Az Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiumának fejlesztése

• középiskolák felkeresése TÁMOP-4.1.1.D-12/2/KONV-2012-0001 Roma Szakkollégium bemutatkozása • Gipsy Cooking Night • középiskolák felkeresése • hátrányos helyzetű és/vagy cigány értelmiségi fiatalok feltérképezése • a felsőoktatásba való bejutás segítése Eszterházy Károly Főiskola 3300 Eger, Eszterházy tér. 1 www.ektf.hu TÁMOP-4.1.1.D-12/2/KONV-2012-0001 Az Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiumának fejlesztése

Köszönöm a figyelmet!