Eredmények az Országos Középiskolai Kutatásból

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pályaorientáció Miért fontos már most? Honnan tudok tájékozódni?
Advertisements

Emelt- vagy középszintű felkészítés? Tájékoztató a felsőoktatási felvételi eljárásról és az emelt szintű képzés választásról február 17.
PÁLYAKÖVETÉS A XÁNTUS JÁNOS GYAKORLÓ KÖZÉPISKOLÁBAN A 2009/2010. TANÉV VÉGZŐS DIÁKJAINAK PREFERENCIÁI AZ 1. HÁROM HELYEN MEGJELÖLT FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK.
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Budapest, október 26. MLSZ Játékvezetői Bizottság.
Tájékoztató a kétszintű érettségiről és az átalakult felsőoktatási rendszerről A tájékoztató anyag Pongrácz László diáinak felhasználásával és kiegészítésével.
A felsőoktatási felvételi eljárás Dr. Bakos Károly.
EMELT SZINT - ÉS AMI MÖGÖTTE VAN… Szülői tájékoztató május 10.
Kókai Ivett közismereti igazgatóhelyettes Érettségi vizsgák 2013/2014. tanév, május-június.
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
Érettségi tájékoztató 2015/ Értékelt vizsga: 290/ 301 Érdemjegy54321 Darabszám
A Műszaki menedzserek elégedettségének a szintje a Dunaújvárosi Főiskolán! Készítette: Németh Nóra Nikoletta Konzulens: Dr. Keszi-Szeremlei Andrea.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Debreceni SzC Brassai Sámuel Gimnáziuma és Műszaki Szakgimnáziuma Pályaválasztási tájékoztató 8. osztályos tanulók részére.
A KECSKEMÉTI BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
A év értékelése és a év újdonságai
FELVÉTELI Berzsenyi Dániel Gimnázium 1858
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Epidemiológiai Felügyeleti Rendszer és Informatikai Rendszer
Továbbtanulás
Gyulai Implom József Általános Iskola
A 2017-es felsőoktatási felvételi pontszámítás
Berényi Eszter – Damásdi Judit
Lendületben a Pénziránytű Iskolahálózat
Emelt szintű érettségi előkészítő választás 2017/2018.
Tájékoztató a felsőoktatási felvételi eljárásról és az emelt szintű képzés választásról február 22.
BOROS SÁMUEL SZAKGIMNÁZIUMA
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
2017. Szeptemberében induló képzések
ÉRDI VÖRÖSMARTY MIHÁLY GIMNÁZIUM
Pályaválasztási tanácsadás
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Kispálné Horváth Mária
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
szakmai referens, országos versenyszervező
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Mátészalkai Szakképző Iskola
A kétszintű érettségi.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
középfokú felvételi eljárás
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Emelt szintű érettségi előkészítő választás 2018/2019.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Kétszintű érettségi vizsga
Általános iskola eredménye, értékelése
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
IRÁNY A PÁLYA! november 14. „Az emberi nemnek az a hivatása, hogy munkáljon, alkosson, teremtsen.” Széchenyi István EFOP pályaválasztási.
A kétszintű érettségiről
Belügyi Rendészeti Ismeretek
A KECSKEMÉTI BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Érettségi 2006-os év Szülői ért okt. 28.
Érettségi tájékoztató 2019
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Iskolai szociális segítő
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Eredmények az Országos Középiskolai Kutatásból Mit gondolnak, mit terveznek a középiskolás diákok a kétszintű érettségi rendszerében? Eredmények az Országos Középiskolai Kutatásból 2004. Katona Renáta, kutatási vezető, Konferencia a kétszintű érettségiről, 2004. október 5.

Az előadás felépítése Az Országos Középiskolai Kutatásról Pályaorientáció Emelt vagy középszint? Középiskolai tanárok ajánlásai Tájékozottság a rendszer különböző elemeiről Nyelvi érettségi Főbb tájékozódási források

Az Országos Középiskolai Kutatásról Évente növekvő részvétellel 2004: 655 érettségit adó középiskola 34 004 10-12. évfolyamos diákja Módszer: kérdőíves eljárás Komplex: több mint 100 kérdés Témakörök: továbbtanulás, pályaorientáció, tájékozódás, médiahasználat, közéleti kérdések, nyelvtudás, EU, ifjúság Publikálás: sajtó, Középiskolai évkönyv Országos kutatás az intézményvezetők és szaktanárok körében: 2003 őszén 298 középiskola 3654 pedagógusa 2004 októberében újra

Pályaorientáció

Egyetemre vagy főiskolára készülnek? „Ezt is megpróbálom, azt is megpróbálom” stratégia Fiúk: Céltudtosabbak Inkább egyetemre Lányok: Ezt is, azt is megpróbálják Inkább főiskolára

Hány pályán tervezik a továbbtanulást? Nem egy kitűzött szakmában, hanem több pályában gondolkodnak A több pálya jelölése leginkább: Mindkét szint: 1,9 Csak egyetemre: 1,6 Csak főiskolára: 1,4.

Mely pályákon kívánnak továbbtanulni? A fiatalabbak fogékonyab-bak a divatpályák iránt, itt a szülői befolyás is nagyobb

Tudatosan pályát választók azok a diákok, akiket nagymértékben befolyásol, hogy a kiválasztott intézmény diplomája jó elhelyezkedést biztosít-e A felsőoktatási intézmény kiválasztásánál a válaszadók 41% -a tartotta fontos szempontnak, hogy a megszerezhető diploma jó elhelyezkedési esélyt jelentsen a munkaerőpiacon A tudatosan pályát választók képezik a biztosan továbbtanuló fiatalok legtájékozottabb rétegét

A pályaválasztók szegmentálása elérési utak szerint TUDATOSAN PÁLYÁT VÁLASZTÓK határozott elképzelésük van jól informáltak aktívak munkaerő-piaci szempontokat is mérlegelnek célzottan tájékozódnak növekvő célcsoport NEM TUDATOS VÁLASZTÓK bizonytalanok a szak és intézmény kiválasztásakor dezinformáltak passzívak bejutási esélyek és divat alapján döntenek ad hoc tájékozódnak „lemaradók”

Kétszintű érettségi

Milyen szintű érettségit terveznek ahhoz, hogy bekerüljenek a választott felsőoktatási intézménybe? A 2005-ben érettségizők nagyobb arányban középszintű vizsgára, a 2006-ban érettségizők emelt szintű vizsgára készülnek.

Az egyetemre és főiskolára készülők szerint Milyen szintű érettségit terveznek ahhoz, hogy bekerüljenek a választott felsőoktatási intézménybe? Az egyetemre és főiskolára készülők szerint Emelt szint: inkább egyetem Középszint: inkább főiskola

Diákok Középiskolai tanárok Milyen szintű vizsgára lesz szükség a karrierintézményekbe (ahol nagy a túljelentkezés) való bekerüléshez? Diákok Emelt: 58% Középiskolai tanárok Emelt: 65%

Milyen szintű érettségit terveznek ahhoz, hogy bekerüljenek a választott felsőoktatási intézménybe? A kétszintű érettségi megítélése szerint Akik egyetértenek az új rendszerrel, nagyobb arányban tervezik az emelt szintű érettségit

Az emelt szintű érettségit tervezők pályák szerint

Milyen tárgyból terveznek emelt szintű érettségit? Nem tudja, nem válaszolt: 6 százalék

Milyen tárgyból terveznek emelt szintű érettségit? Nemek szerint A fiúk inkább a matematikát, az informatikát és a fizikát preferálják emelt szintű érettségi tárgyként, a lányok pedig a magyart és az idegen nyelveket.

Mit javasolnak a középiskolai tanárok diákjaiknak? Támogatja a az új rendszert: Emelt szintű: 68 % Középszintű: 26% Nem támogatja az új rendszert: Emelt szintű: 36% Középszintű: 52%

Emelt szintű érettségi - adatok Emelt szintűként egy tárgyat 29 százalékuk, két tárgyat a felük jelölt (a fennmaradó nem tervezi/nem tudja) Nem kíván emelt szintűt tenni: a főiskolára készülők 23%-a az egyetemre készülők 6%-a a mindkét helyre készülők 10%-a A leggyakrabban az orvosi, jogi és a bölcsész pályára készülők tervezik az emelt szintű érettségit, a legritkábban pedig az agrár, az egészségügyi és a katonai, rendvédelmi pályákra készülők.

Tájékozottság a kétszintű érettségi rendszeréről

Mennyire tájékozottak abban a kérdésben, hogy mi a különbség a közép- és emelt szintű érettségi között? Tájékozott: 61% Részben tájékozott: 34% Tájékozatlan: 5%

Mennyire tájékozottak abban a kérdésben, hogy hogyan juthatnak be a felsőoktatásba 2005-től? Részben tájékozott: 60% Tájékozatlan: 18%

Mennyire tájékozottak abban, hogy az emelt szintű, sikeres nyelvi érettségivel ingyen juthatnak nyelvvizsgához? Tájékozott: 52% Részben tájékozott: 27% Tájékozatlan: 21%

Mennyire tájékozottak abban, hogy az emelt szintű érettségiért mennyi plussz pontot kaphatnak? Részben tájékozott: 40% Tájékozatlan: 28%

Mennyire tájékozottak abban, hogy a sikeres informatika érettségi vizsgával ingyen juthatnak ECDL bizonyítványhoz? Tájékozott: 28% Részben tájékozott: 26% Tájékozatlan: 46%

Tájékozottság a kétszintű érettségiről – összefoglaló ábra Legnagyobb tájékozatlanság: ECDL bizonyítvány, Az emelt szintű érettségiért kapható pluszpontok rendszere

Nyelvi érettségi – tervezik-e, hogy a nyelvi érettségin kívül más nyelvvizsga-rendszerben is vizsgázzanak? Igen: 37% Nem: 34% Nem tudom: 29%

Előkészítők

Szükségesnek látják-e érettségi előkészítők működését, melyek az emelt szintű érettségire készítenek fel? Tervezi a részvételt: 2005: 55% 2006: 73%

Honnan tájékozódnak a kétszintű érettségi rendszeréről?

Milyen médiumtípusokból tájékozódnak a kétszintű érettségi rendszeréről? Minél közelebb az érettségi időpontja, annál specializáltabb a tájékozódás. A végzős diákok 81%-a ismeri az Egyenes út az egyetemre c. lapot.

Milyen diákmédiumokat olvasnak?

Központi Érettségi Nyílt Nap A nyílt napot ismerők életkor szerint Évente háromszor (szeptember, január, április) 2-3000 diák részvételével A nyílt nap tartalma: Tantárgyakra bontott követelmények, analízisek Kérdések és válaszok az érettségiről, továbbtanulásról Szervező: FISZ

Központi Érettségi Nyílt Nap - egyenes út az egyetemre A nyílt nap ismerői magabizto-sabban és tájékozottab-ban vágnak neki az érettséginek, továbbtanu-lásnak

Összefoglalás Közép vagy emelt? Egyetemre készülők: emelt szint Főiskolára készülők: középszint Karrierintézmények: emelt szint Tájékozottság: „Hallottam is, nem is” Legfőbb tájékozódási források/médiumok: Internet, Egyenes út az egyetemre, Tájékoztató rendezvények Sok a bizonytalankodó, ide is, oda is pályázó

Az oktatási szereplők első rangos és teljes körű gyűjteménye Ön is benne lehet! Letölthető adatlap: www.fisz.hu Információk: iroda@fisz.hu, 266-7601

Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) 1053 Bp. Veres Pálné u. 26. Elérhetőségek: Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) 1053 Bp. Veres Pálné u. 26. 061/266-7601 kutatas@fisz.hu Ahol letölthető kutatásokat találhat: www.fisz.hu