Ókori Egyiptom III. Az Újbirodalom művészete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Akropolisz 5/B.
Advertisements

Iparművészeti Múzeum A főváros egyik legszebb látnivalója a Lechner Ödön és Pártos Gyula tervezte, Zsolnay kerámiával fedett szecessziós palota. Gyűjteménye.
AZ AJANTA BARLANGOK INDIA.
TUTANHAMON.
TUTANHAMON SÍRJA.
A leghíresebb királysír: Tutanhamon sírja
Zenés dia, kézi továbbítással.
Az ókori Egyiptom művészete
3. FORDULÓ D. RAJZOS FELADAT Megoldások OZIRISZ FÖLDJÉN VETÉLKEDŐ
Művészetek az ókorban (egyiptomi-görög-római)
01a6 oszlop típusok 01a7 Abu Szimbel, sziklatemplom.
Mezopotámia és Egyiptom építészete
Egyiptomi kultúra Készítette: Engárt Zsuzsanna
INDEX.
Segédanyag a vizuális kultúra tanulásához Horák György
Ókori Egyiptom művészete
Történelem vizsga képei
Ókori görög régészeti leletek
Perzsáktól származó régészeti leletek
Egyiptom építészete Frivaldszky Lőrinc.
Készítette: Madarász Dorottya
Készítette: Fröhlich Noémi
Készítette:Szőke Gréta
Egyiptomi hétköznapok és ünnepek
AZ ÍRÁS Ókori Hellász írása.
Ókori egyiptomi régészeti leletek
Ókori görög régészeti leletek
EGYIPTOM HITVILÁGA.
Ókori Kelet.
Az egyiptomi építészet művészi feladatai
Készítette: Pető Tamás
A világ hét csodája azaz 3x7 nevezetesség.
Egyiptom művészete.
EGYIPTOM.
Az ókori Róma 1. Itália földrajza A királyság kora (Kr.e. 753 – 510)
Történelem vizsga képei
Apokalipszis 12/C.
Európa városi történelme
Az ókori Egyiptom.
Kairó, Fáraófalu Kérem, szíveskedjen a hangszórót bekapcsolni
Csaták, hadvezérek, katonák
6. osztály Előadó: Molnár Ibolya
EGYIPTOM Az ókor művészete i.e i.sz.476 Készítette:
EGYIPTOM.
Csaták, hadvezérek, katonák
Károlyi György utazásai az 1820-as, 1830-as években
A Kheopsz piramis.
Kis országok az ókori Közel-Keleten
Ókori Egyiptom A Közép- és Újbirodalom művészete
TOUTANKHAMON.
AZ ÓKORI GÖRÖGORSZÁG MŰVÉSZETE
EGYIPTOMI ISTENEK SZERZŐ: VÖRÖS LÁSZLÓ. A természet láthatatlan erőit testesítették meg. Nem mindegyik terjedt el az egész birodalomban Néhányan már a.
Egyiptom, a Nílus ajándéka 27. o.. Egyiptom földje  Földrajzi környezet  elszigetelt  a „sivatag”  A Nílus az élet - öntözés itt is szükséges  áradás,
Ókori Egyiptom II. A Közép- és Újbirodalom művészete.
Városállamok- Birodalmak
M ű vészeti korok szépségei Játékos vetélked ő Kriván Norbert Buzás Kristóf 12.C 12.A.
Az ókori Kelet kultúrája.
5. évfolyam – 2. téma Ókori Kelet.
Őskor és ókortörténet Az ókori Kelet története a
Az ókori kelet.
EGYIPTOM az Újbirodalom és a Későkor időszakában
Egyiptom Újbirodalom és a Későkor időszakában
ŐSI EGYIPTOMI ÉKSZEREK
Egyiptom Kormos Áron 5.a.
Az ókori Egyiptom birodalmainak építő- és képzőművészete I.
Egyiptom építészete Frivaldszky Lőrinc.
Az ókori Róma 1. Itália földrajza A királyság kora (Kr.e. 753 – 510)
Kultúra Szalayné Kelemen Ildikó
A sámánizmus és a buddhizmus szinkretizmusa
Előadás másolata:

Ókori Egyiptom III. Az Újbirodalom művészete

Az Újbirodalom legfőbb uralkodói, a XVII. - XX Az Újbirodalom legfőbb uralkodói, a XVII.- XX. dinasztiáig a Közép- Egyiptomban található Királyok Völgyébe temetkeznek. E helyszín a déli főváros, Théba földrajzi fokszélességén található, a Nílus túlpartján. A Théba mellett fekvő Luxor kultusztemplomát is szemre-vételezzük alább. Fontos kultusz-központ még Héliopolisz, a napisten- papság legfontosabb városa. A halotti kultusz kulcshelyszíneinek elrejtése a piramisok és masztabák rendszeres feltörése és kifosztása miatt válik szükségessé. A sírokat a sziklába vájva, ismét mélyen a föld alá süllyesztve helyezik el. A Királyok Völgyének két legfontosabb sziklasírja II. Ramszesz és Tutanhamon fáraóké.

Théba mellett a luxori templomkerület Itt is : hypostyl csarnok

Luxor: a templomegyüttes Nap- udvar nevű nyitott része Luxor: a templomegyüttes Nap- udvar nevű nyitott része. A helyszín nagyrészt a Nap- papság temploma volt. A napistent ekkorra már Ámon- Ré- nek nevezik, Ámont az Újbirodalom korában kreálják és emelik föl Ré mellé. A képen látható a hypostyl csarnok oldalsó traktusa, papirusznád- fejezetű oszlopsorokkal Ø

A hypostyl csarnok rekonstrukciós képe egy XIX A hypostyl csarnok rekonstrukciós képe egy XIX. századvégi brit régészeti közlöny metszetén. A szerkezet lényege, hogy a középső kettő, vaskosabb oszlopsor (lótuszvirág- fejezetű) által hordozott magasabb traktus felülvilágítóként szolgál. Az oldalsó oszlopsorok a papirusznád- típusból kerülnek ki. A >styl, stylus< szavak a ógörögben íróvesszőt, nádpálcát jelölnek.

Luxor Jól látható, ahogy a papirusznád- fejezetű oszlopok törzse teljesen be van borítva hieroglif szövegekkel, valamint az istenségek és rítusok ábrázolásaival Ø

Fontos! Oszloprend- típusok az egyiptomi építészetben I. II. III. IV. I. és IV.: A lótuszvirág- fejezetforma az Ó- illetve az Újbirodalom korából. Az utóbbit díszíthette pálmalevél is, de a legszembetűnőbb az oszloptörzsek közötti különbség, ami az Újbirodalom korában sűrűn tele van faragva hieroglif feliratokkal és rituális jelenetekkel II.: Az Ozirisz- vagy Hathor isten fejével faragott pillér. Dendera Hathor- templomában láthatunk ilyet. Ezt nem kell megjegyezni. III.: A papirusznád- fejezet. Ennek törzse a lábazatánál kissé domborúra faragott. Mindkettőnél megfigyelhetjük, hogy az előkép a Nílus- mentének flórája.

Horemheb, mint írnok Mindkét szobor Kr. e. 1300 k Elsőként látunk olyan szobrászati szimbolikát, ami az uralkodót egy hivatalnok képében jeleníti meg

A XVIII. dinasztia lezárója a kormányzóból lett fáraó, Horemheb Az Újbirodalom korának elején ő állítja helyre Egyiptom tekintélyét a mitanni és hettita államok erősödésével szemben. A szobrászat fejlődésének nagy ösztönzője Horemheb Horemheb és Hórusz kettős portrészobra oldalról nézve

Ø II. Ramszesz fáraó Medinet-Habu- i templomának falkép- részlete: A tengeri népek inváziója. A helyszínnév nem kell! Az az érdekessége, hogy a Babiloni birodalmat romba döntő, a Mediterráneum nyugati feléből érkező népek által keltett zűrzavar és a velük felvett harc csak itt marad fenn képi ábrázolásban. Innen a jellegzetes képi ábrázolásbeli sémákat kell tudni felsorolni!

Ptahhotep reliefje Az ábrázolás sémái: -legnagyobb vagy jellemzőbb testfelületek törvénye -szalagszerű képmezőkben egymás alatt- fölött elhelyezve bontakozik ki a narratíva -a fontosnak tartott alakokat méretük nagyobbításával emelik ki. A figurák tekintetei egyfelé irányulnak, a néző nem létezik a kép létrehozójának számára, nagyon ritkán tekint ki a képsíkból (Ba- lélekmadár), akkor rontáselhárító, vagy erősen oltalmazó funkció

Ø A Királyok völgye Egy átlagos sírkamra elrendezése  Az El-Quorn hegy, mely természetes gúlaként őrködik a völgy felett Egy átlagos sírkamra elrendezése  A Királyok völgye Ø

Ø Királyok Völgye, II. Ramszesz szíklasírja A sírkamrához vezető folyosó előcsarnokának oszlopsora. A levezető folyosó falpilléreiről ismét a sakálfejű Anubisz néz le ránk- a balzsamozás istene Ø

Ø II. Ramszesz túlvilági bírái után Ozirisz színe elé járul

Királyok völgye, II. Ramszesz sírkamrája a mészkő szarkofággal Ø

Királyok Völgye, II. Ramszesz sírja a fáraó kosfejű alakban (szarvai között a Napkorong) hajózik át két kísérőjével a túlvilágra. (a Kapuk Könyvének jelenete a kamra bejárat feletti oldalán) Királyok Völgye, II. Ramszesz sírja A fáraó az Ítélet után füstölő áldozatot mutat be Anubisznak, a balzsamozás istenének  Mindkét jelenet: Kr. e. 1250- es évek

Ø Abu Szimbel megtalálásának idején Bizonyos Johann Ludwig Burckhardt ér ide kutatócsoportjával először 1850- ben Ø Egy igen korai dagerrotípián (a fotográfia őse) láthatjuk, mennyire temette be a sivatag homokja a kolosszusokat

Abu Szimbel, II. Ramszesz halotti (szikla-) temploma Kr. e. 1260- 1250 körül építik fel (illetve faragják ki a sziklafalból) A sík fal, aminek a kolosszusok támaszkodnak, szándékoltan pl. a karnaki templom pylonkapuzatait idézi elénk, ha a tömegalakítást nézzük

A négy darab, egyenként 21 m magas trónoló kolosszus Ámont (a kosfejű, thébai isten, eredetileg a levegő és szél istene), Ptah- ot (a világ teremtője, memphiszi eredetű) és magát Ré- t, illetve a Fáraót ábrázolja. A trónoló alakok fölötti fríz: A Nap- majmok, 21 db páviánt ábrázolt eredetileg, akik Thot szent állatai

Ø II. Ramszesz, és a Fáraóné, Nofretiti halotti temploma, Hathornak szentelve Hathor a születés és a termékenység istennője

Ø Abu Szimbel, a sziklatemplomok átköltöztetése az asszuáni gát építésekor  A maketten jól látható, mennyivel lenne a Gatún- tó vízszintje alatt a templomegyüttes, ha az eredeti helyén hagyják

Abu Szimbel, Nofretiti Hathor- temploma

Abu Szimbel, a sziklatemplom előcsarnoka, az ún. pronaosz (görög eredetű szó, jelentése előhajó) Ozirisz- kolosszusokkal  Az úgynevezett Nap- csodája jelenség, amikor a felkelő Nap fénye az év két napján (okt. 21 és feb. 21) a szentély legbelsejébe hatolván megvilágítja Ptah, Ámon és Ré szobrait.

Dendera Hathor- temploma Dendera Hathor- temploma. Elülső homlokzatán a jellegzetes Hathor- fejes oszlopok.

A denderai zodiákus Dendera Közép- Egyiptom fontos kultuszközpontja, a termékenység-istennőnek állt itt temploma. Ebből származik a képen látható éggömb- ábrázolás, ami a 12 állatövi csillagjegyet (a zodiákus figuráit) ábrázolja)

A Tutanhamon- sírkamra belseje A Tutanhamon- sírkamra belseje. A fáraót a túlvilágon fogadó napistenfiak és a rövid falon megint a szent páviánok! Kr. e. 1340. k.

A Tutanhamon- sírlelet A Királyok Völgyének utolsó nagyértékű sírmellékleteket tartalmazó sziklasírja volt a Tutanhamon- féle, melyet sokáig nem is tudták, hogy hol keressenek. Végül Carter találta meg az 1920- as évek elején A fáraó arany halotti maszkja, mely szintén domborított aranylemez, kék lazúrkő, jáde, ónix és vörös gránátkő berakásával készült a Kr. e. 1340- es években.

Ø Trónszék és Anubisz- szobor a Tutanhamon- sírleletből mindkettő a Kr. e. 1300- as évek közepéről Ø Domborított aranylemez, gyönygyház- féldrágakő és teknőcpáncél- berakással

Az usébti szobortípus: a sírkamrák őrző, rontáselhárító, átokűző szobrocskái A sírkamra bejáratánál voltak elhelyezve, a Közép- birodalom korának kezdetekor tűnnek föl először. Későkor: II. Sesonk színezüst koporsója 

Az ún. Hunefer- papirusz, amelynek ez a részlete a lélek túlvilági ítéletét mutatja A jellegzetes ábrázolásbeli elvek!  Kanópusz- edények, amelyekbe a mumifikálás során kivett belső szerveket helyezték Ø

Ø A fáraó túlvilági bírái előtt (fönt) Jobbra: Thot, a titkos és szent tudományok íbiszfejű istene, mellette komor végrehajtó kollégája, e különös mítikus hibrid: a Halottfaló

Ø Lakomajelenet az Újbirodalom korából: Uszerhet lakomája

Kocsi modellje a XIX. dinasztia idejébő, Jahhotep fáraóné sírjából. Ø

Művészeti Szakgimnázium Szerkesztette: Vasuta Zsolt Hang- Szín- Tér Művészeti Szakgimnázium Bodajk 2017.