Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
Sebességszabályozás, sebesség, sebességválasztás II.
A Kerékpáros Műszaki Szabályozás elemei - vitaindító Bodor Ádám a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Miniszter kerékpáros ügyekért felelős megbízottja.
KözOP sz főút Hévíz elkerülő és 71. sz
Megbízó: Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
„Közlekedésbiztonságot javító fejlesztések az országos közúthálózaton”
A gyaloglás Az élhető város és a fenntartható közlekedés legfontosabb eszköze.
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
Várpalota elkerülő építése
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, Győri esettanulmány: Győr,Kodály Zoltán u – Ifjúság körút csomópontja Készítette: Sümegi Péter & Szabó.
Jákli Zoltán KÖZOP Lebonyolítási Osztályvezető Magyar Közút NZrt.
Kerékpározás Programfejlesztési Központ VI.A.5.1.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Városi tömegközlekedés
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
A közlekedők információ-feldolgozó tulajdonságainak figyelembevétele az úttervezésben HTE Kongresszus Győr, november 28 Koren Csaba.
Közlekedésbiztonsági és Forgalomtechnikai Tagozat
2009. október 20. Erős pillérek - javuló közlekedésbiztonság 2009, ORFK 1 Útgazdálkodás és hálózatfejlesztés biztonsági kérdései Mocsári Tibor főmérnök.
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
HIDAK ÜZEMELTETÉSE, FENNTARTÁSA Kolozsi Gyula okl. építőmérnök,
Csomóponti elemek I.:.
7. gyakorlat.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
86. számú főút burkolat megerősítése és négynyomúsítása a – szelvények között.
61. számú főút Nagykanizsa elkerülő szakasz építése a km szelvények között Lakossági fórum március 11.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
M0 ÚTGYŰRŰ DÉLI SZEKTOR BŐVÍTÉSE M6 autópálya – 51 sz
1 Lakossági fórum A Lónya-Barabás határátkelő-helyekhez vezető utak korszerűsítési munkái II. ütem építése március 5.
Intelligens közúti kereszteződés
Kerékpárutak építésének engedélyezése
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
Számítógépes grafika I. AUTOCAD alapok
„Kontra-fék” Kerékpáros konferencia Győr, szeptember 21.
Unger Tamás, alpolgármester A 3. változatban teljes felújítás keretében átépülésre kerülnének a meglévő utak, és a járdák. A jelenlegi burkolt.
Körforgalom. A körforgalom előnyei Valamennyi irányból érkezőnek egyenlő esélye van a továbbhaladásra Az összes érkező jármű sebességcsökkentésre kényszerül.
Kovács Ákos A megépült Ipoly-hidakhoz vezető utak felújítása,
Figyelem irányító ábrák
Körforgalom.
I MMISSZIÓ T ÉRKÉPEZÉS - Z AJ 1. ELŐADÁS 1. RÉSZ Á LTALÁNOS FOGALMAK Készítette: Győrfi András.
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, 5. esettanulmány: Dunacenter csomópontja Assignment, case study 5: Dunacenter intersection Közúti Biztonsági.
Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon 1 Budapest, szeptember 14.
Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat     sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon        
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
Dr. Varga István ÚJ KUTATÁSI IRÁNYOK A KÖZLEKEDÉS TERÜLETÉN.
A 4. számú főút közlekedésbiztonsági projektje. A 4. számú főúton bekövetkezett balesetek aránya a Jász-Nagykun-Szolnok megyében bekövetkezett személyi.
ELŐVÁROSI ÚTSZAKASZOK KÖZÚTI BIZTONSÁGI AUDITJA, VALAMINT FELÜLVIZSGÁLATA Tóthné Temesi Kinga Közúti biztonsági auditori alapképzés MMK
SZEKSZÁRD Észak-déli KERÉKPÁRos útvonal vizsgálata
Intelligens közlekedési rendszerek
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Gyalogos és kerékpáros közlekedés
Járműhely igény, parkolás, rakodás
Városi közlekedés, forgalomtechnika 1. előadás
Városi közlekedés, forgalomtechnika 6. előadás
A közigazgatás alapelvei
Forgalomcsillapítás elvei, sebesség szabályozás eszközei
Megújul városunk egyik főútja, a Mártírok útja
Különböző csomópont-típusok
Jelzőlámpás csomópontok tervezése
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 6. előadás.
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 7. előadás.
Autós - Motoros Iskola, Kiskőrös, Martini u. 1
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 5. előadás.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Közlekedési ismeretek
Előadás másolata:

Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk Városi közlekedés, forgalomtechnika 11. előadás dr. habil Gulyás András ny. egyetemi docens

Az előadás tartalma A körfogalmú csomópontok alapelvei A körfogalmú csomópontok típusai Körfogalmú csomópontok forgalmi méretezése Körfogalmú csomópontok geometriája A „turbó” körforgalom sajátosságai Körfogalmú csomópontok jelzésrendszere Példák körfogalmú csomópontokra 2/22

Körforgalmú csomópontok - alapelvek A körforgalom forgalombiztonsága általában jobb. Sajátos geometriája és jelzésrendszere van. 3 - 6 csomóponti ág csatlakozhat hozzá. A körforgalom felismerése, észlelhetősége lényeges. Tervezésnél nagyon fontos a járhatóság a nagy és nehéz járművek számára. Korábban nem javasolták, ma divatosnak számít. Az első hazai tervezési előírás 1996-ban jelent meg, jelenleg (2011-ben) a 2010-ben kiadott útügyi műszaki előírás érvényes. 3/22

Körforgalmú csomópontok - alapelvek Különösen ajánlott azonos kategóriájú utak találkozásánál, ahol a forgalmi terhelések hasonló nagyságrendűek. Egy útvonalon lehetőleg ne forduljon elő vegyesen jelzőlámpa és körforgalom. Különleges esetben villamos pálya átvezethető (Szegeden épült ilyen). Településszerkezeti és térformáló szerepe is lehet a jól megtervezett körforgalomnak. Kisebb a sebesség, a zaj- és levegőszennyezés. 4/22

Körforgalmú csomópontok - fejlődés Körforgalmak az országos közutakon Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt. Országos közúti Adatbank 5/22

Körforgalmú csomópontok - típusok MINI Forrás: MAÚT 6/22

Körforgalmú csomópontok - típusok EGYSÁVOS Forrás: MAÚT 7/22

Körforgalmú csomópontok - típusok KÉTSÁVOS Forrás: MAÚT 8/22

Körforgalmú csomópontok - típusok SPIRÁLIS Forrás: MAÚT 9/22

Körforgalmú csomópontok - típusok A kétsávos (vagy többsávos) koncentrikus típus szükséges lehet a kapacitás miatt vagy ha a csatlakozó utak 2x2 sávosak. Legfeljebb négy ága lehet - „szabályos” körforgalom. A kétsávos körpályán a járművek egymás nyomvonalát keresztezik, ami kedvezőtlen. A spirális típus alkalmazható, ha a főirány és a mellékirány forgalma nagyon eltérő, arányuk 1:7 közelében alakul. 10/22

Körforgalmú csomópontok - típusok TURBÓ Forrás: MAÚT 11/22

Körforgalmú csomópontok - típusok A turbó körforgalomban az egyes irányok sávváltás nélkül kerülnek átvezetésre. Fizikai eszközökkel elválasztott megoldás – bordák, gömbsüvegek, prizmák a forgalmi sávok között. Kedvezőbb forgalombiztonság és nagyobb kapacitás a spirális típushoz képest. Ajánlott belső sugár 12 m, forgalmi sávok szélessége 5,15 m (belső), 5,00 m (külső), elválasztás a forgalmi sávok között 0,30 m. 12/22

Körforgalmú csomópontok – turbó 13/22

Körforgalom – forgalmi méretezés Az ágankénti kapacitástartalék 20-80% között legyen. Kapacitás hiány esetén a geometriai méretek növelése segít, ha van rá lehetőség. Jó megoldás a nagyobb forgalmú jobbra kanyarodó irány közvetlen sávon vezetése. Közelítő kapacitás ellenőrzés alkalmazható első ütemben, ezt követi az ágankénti részletes kapacitásszámítás az ÚME szerint. 14/22

Körforgalmú csomópontok - geometria A körforgalmú csomópont rész-elemei gondos szerkesztést igényelnek, összehangolva a vízszintes és magassági méretezést. A középsziget és járható gyűrű, az elválasztó sziget és a burkolatszél lekerekítés külön-külön megtervezendő. A nagy méretű járművek átvezetését biztosítsa a tervezett kialakítás. A vízelvezetés megoldásával is foglalkozni kell. 15/22

Körforgalmú csomópontok - geometria Mini körforgalom - max. 15 000 jármű/nap. 10 m külső sugár alatt felfestett, felette épített középsziget szükséges. A körpálya szélessége 6,5 - 8 m a járható közép-résszel együtt. Egysávos körforgalom szélessége fordítottan arányos a körpálya belső sugarával. A gyalogosok és kerékpárosok megfelelő átvezetéséről mindig gondoskodni kell. 16/22

Körforgalmú csomópontok – jelzés Az egyes körforgalom típusoknak kötelező jelzésrendszere van (jelzőtáblák és felfestések), melyet az ÚME tartalmaz. Az útbaigazító rendszerbe illeszkedő útirány- jelzések szintén alkalmazandók, mini körben elhagyhatók. A több sávos, spirális és turbó típusok jelzésére különös figyelmet kell fordítani. A gyalogos átkelőhelyeket és a kerékpáros közlekedési elemeket szintén jelezni indokolt. 17/22

Körforgalmú csomópontok – jelzés 18/22

Körforgalmú csomópontok – példák Esztergom városi Szombathely városszél 5 ág + kiemelt jobb ív 19/22

Körforgalmú csomópontok – példák Budakalász 11. főút külön szinttel kombinált 20/22

Összefoglalás A körforgalom forgalombiztonsága általában jobb. Sajátos geometriája és jelzésrendszere van. A tervezett kialakítás biztosítsa a nagy méretű járművek akadálytalan áthaladását. Fontos a körforgalom felismerése, észlelhetősége. Településszerkezeti és térformáló szerepe is lehet a jól megtervezett körforgalomnak. A turbó körforgalomban az egyes irányok sávváltás nélkül kerülnek átvezetésre. A gyalogos és kerékpáros forgalom megfelelő átvezetéséről mindig gondoskodni kell. 21/22

e-mail: gulyasandras@hotmail.com Köszönöm figyelmüket! Dr. habil Gulyás András e-mail: gulyasandras@hotmail.com 22/22