Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk Városi közlekedés, forgalomtechnika 11. előadás dr. habil Gulyás András ny. egyetemi docens
Az előadás tartalma A körfogalmú csomópontok alapelvei A körfogalmú csomópontok típusai Körfogalmú csomópontok forgalmi méretezése Körfogalmú csomópontok geometriája A „turbó” körforgalom sajátosságai Körfogalmú csomópontok jelzésrendszere Példák körfogalmú csomópontokra 2/22
Körforgalmú csomópontok - alapelvek A körforgalom forgalombiztonsága általában jobb. Sajátos geometriája és jelzésrendszere van. 3 - 6 csomóponti ág csatlakozhat hozzá. A körforgalom felismerése, észlelhetősége lényeges. Tervezésnél nagyon fontos a járhatóság a nagy és nehéz járművek számára. Korábban nem javasolták, ma divatosnak számít. Az első hazai tervezési előírás 1996-ban jelent meg, jelenleg (2011-ben) a 2010-ben kiadott útügyi műszaki előírás érvényes. 3/22
Körforgalmú csomópontok - alapelvek Különösen ajánlott azonos kategóriájú utak találkozásánál, ahol a forgalmi terhelések hasonló nagyságrendűek. Egy útvonalon lehetőleg ne forduljon elő vegyesen jelzőlámpa és körforgalom. Különleges esetben villamos pálya átvezethető (Szegeden épült ilyen). Településszerkezeti és térformáló szerepe is lehet a jól megtervezett körforgalomnak. Kisebb a sebesség, a zaj- és levegőszennyezés. 4/22
Körforgalmú csomópontok - fejlődés Körforgalmak az országos közutakon Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt. Országos közúti Adatbank 5/22
Körforgalmú csomópontok - típusok MINI Forrás: MAÚT 6/22
Körforgalmú csomópontok - típusok EGYSÁVOS Forrás: MAÚT 7/22
Körforgalmú csomópontok - típusok KÉTSÁVOS Forrás: MAÚT 8/22
Körforgalmú csomópontok - típusok SPIRÁLIS Forrás: MAÚT 9/22
Körforgalmú csomópontok - típusok A kétsávos (vagy többsávos) koncentrikus típus szükséges lehet a kapacitás miatt vagy ha a csatlakozó utak 2x2 sávosak. Legfeljebb négy ága lehet - „szabályos” körforgalom. A kétsávos körpályán a járművek egymás nyomvonalát keresztezik, ami kedvezőtlen. A spirális típus alkalmazható, ha a főirány és a mellékirány forgalma nagyon eltérő, arányuk 1:7 közelében alakul. 10/22
Körforgalmú csomópontok - típusok TURBÓ Forrás: MAÚT 11/22
Körforgalmú csomópontok - típusok A turbó körforgalomban az egyes irányok sávváltás nélkül kerülnek átvezetésre. Fizikai eszközökkel elválasztott megoldás – bordák, gömbsüvegek, prizmák a forgalmi sávok között. Kedvezőbb forgalombiztonság és nagyobb kapacitás a spirális típushoz képest. Ajánlott belső sugár 12 m, forgalmi sávok szélessége 5,15 m (belső), 5,00 m (külső), elválasztás a forgalmi sávok között 0,30 m. 12/22
Körforgalmú csomópontok – turbó 13/22
Körforgalom – forgalmi méretezés Az ágankénti kapacitástartalék 20-80% között legyen. Kapacitás hiány esetén a geometriai méretek növelése segít, ha van rá lehetőség. Jó megoldás a nagyobb forgalmú jobbra kanyarodó irány közvetlen sávon vezetése. Közelítő kapacitás ellenőrzés alkalmazható első ütemben, ezt követi az ágankénti részletes kapacitásszámítás az ÚME szerint. 14/22
Körforgalmú csomópontok - geometria A körforgalmú csomópont rész-elemei gondos szerkesztést igényelnek, összehangolva a vízszintes és magassági méretezést. A középsziget és járható gyűrű, az elválasztó sziget és a burkolatszél lekerekítés külön-külön megtervezendő. A nagy méretű járművek átvezetését biztosítsa a tervezett kialakítás. A vízelvezetés megoldásával is foglalkozni kell. 15/22
Körforgalmú csomópontok - geometria Mini körforgalom - max. 15 000 jármű/nap. 10 m külső sugár alatt felfestett, felette épített középsziget szükséges. A körpálya szélessége 6,5 - 8 m a járható közép-résszel együtt. Egysávos körforgalom szélessége fordítottan arányos a körpálya belső sugarával. A gyalogosok és kerékpárosok megfelelő átvezetéséről mindig gondoskodni kell. 16/22
Körforgalmú csomópontok – jelzés Az egyes körforgalom típusoknak kötelező jelzésrendszere van (jelzőtáblák és felfestések), melyet az ÚME tartalmaz. Az útbaigazító rendszerbe illeszkedő útirány- jelzések szintén alkalmazandók, mini körben elhagyhatók. A több sávos, spirális és turbó típusok jelzésére különös figyelmet kell fordítani. A gyalogos átkelőhelyeket és a kerékpáros közlekedési elemeket szintén jelezni indokolt. 17/22
Körforgalmú csomópontok – jelzés 18/22
Körforgalmú csomópontok – példák Esztergom városi Szombathely városszél 5 ág + kiemelt jobb ív 19/22
Körforgalmú csomópontok – példák Budakalász 11. főút külön szinttel kombinált 20/22
Összefoglalás A körforgalom forgalombiztonsága általában jobb. Sajátos geometriája és jelzésrendszere van. A tervezett kialakítás biztosítsa a nagy méretű járművek akadálytalan áthaladását. Fontos a körforgalom felismerése, észlelhetősége. Településszerkezeti és térformáló szerepe is lehet a jól megtervezett körforgalomnak. A turbó körforgalomban az egyes irányok sávváltás nélkül kerülnek átvezetésre. A gyalogos és kerékpáros forgalom megfelelő átvezetéséről mindig gondoskodni kell. 21/22
e-mail: gulyasandras@hotmail.com Köszönöm figyelmüket! Dr. habil Gulyás András e-mail: gulyasandras@hotmail.com 22/22