A menekültek feltételezett titkos nyelvének vizsgálata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
A diskurzusok alatt lezajló tudati folyamatokról Kántor Gyöngyi PTE, Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Iskola.
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
Pathways II – Az egész életen át tartó tanulás lehetőségei értelmi fogyatékossággal élő felnőttek számára.
VI. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra” szeptember 26–28. Balatonalmádi Dr. Biró A. Zoltán Sapientia Erdélyi.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A kulcskompetenciák.
Verbális kommunikáció
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A Magyar Nemzeti Szövegtár
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Verbális kommunikáció
Annotáció, annotációs útmutató
MTA-DE-PTE-SZTE Elméleti Nyelvészeti Kutatócsoport Szegedi Munkacsoport 2007–2011 Bibok Károly, Maleczki Márta, Nagy Katalin, Németh T. Enikő, Vecsey Zoltán.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Hunya Márta módszertani szakértő
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Határon átnyúló együttműködés az alsóőri Magyar Média és Információs Központtal készítette: Barki Katalin (BDF) Székelyné Török Tünde (BDMK)
Az információs társadalom jogi alapkérdései, alapfogalmai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
6. Tétel Új üzletét szeretné reklámozni
ALKALMAZOTT NYELVÉSZET MESTERKÉPZÉSI SZAK
A sörétes pisztolytól a távcsöves puskáig Hirdetői módszerek a szakmédiumokban Biró István és Szigetvári József.
A nyelvhasználat szabályozásának problémái Szlovákiában.
Hajléktalanok és társadalom Hajléktalanok és média Szántó Tamás.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
Daktiloszkópia Múlt Jelen Jövő.
„Korszakváltás a büntetés-végrehajtásban”
A Magyar Nemzeti Szövegtár
Nyelvi jog és hivatali nyelvhasználat Molnár Csikós László.
NEVELÉSELMÉLET.
Az internetről.
Edward Sapir ( ).
PHP oktatási tapasztalatok
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Nincs átfogó magyar monográfia Idegen nyelvű irodalom Időrendi adatbázis Tematikus adatbázis Folyóiratok, szaklapok Gazdasági adatok értékelése Kétoldalú.
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
Germanisztika (német) alapszakos képzés
U RALISZTIKA U RÁLI N YELVÉSZET. Szerzők (SZTE Finnugor Tanszék) Dolovai Dorottya Körtvély Erika Kozmács István (szerk.) Mészáros Edit Sipőcz Katalin.
Workshop VI. - Bevált gyakorlatok a mediációban - A Közép Európai Mediációs Intézet bemutatása.
A Francia Tanszék 50 kredites képzési formái az alapképzésben (BA)
Tájékoztató specializációkról Német Nyelv- és Irodalomtudományi Tanszék.
Óvópedagógus és tanító közötti kommunikáció Készítette: Abrudán Judit-Hajnal Bartha Helga Beáta Szilágyi Noémi.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 1. előadás szeptember 14. Témakörök: Az EU kialakulásának és fejlődésének főbb közjogi elemei Az EU központi.
Közigazgatási jog 4. Európai közigazgatás, 2. előadás szeptember 21. Témakörök: 2. Az EU központi közigazgatása 2.1. Az EU központi szervei, avagy.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Ránki Sára nyelvész Nyelvi profilozás az interneten.
Bevezetés a nyelvtudományba 1
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Általános kerettantervű képzés emelt szintű biológia oktatással
Móricz Pál – ügyvezető igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft.
A nyelvtan szerepe és célja
A stílus.
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
Kik vagyunk A Babagenetika mozgalom egy személyes történeten alapuló
Előadás másolata:

A menekültek feltételezett titkos nyelvének vizsgálata Ránki Sára Bűnügyi nyelvész

Az igazságügyi nyelvészet Mi az? Alkalmazott nyelvészeti tudomány Részterületei: Hangazonosítás Nyelvi profilozás Börtönnyelvi vizsgálatok Bűnügyi szótár készítése „Szövegmunka” Menekültek nyelvhasználatának vizsgálata

Röviden az elméleti hátérről a nyelvhasználat tanulmányozása a pragmatika megállapításai, módszertana ennek több szempontú vizsgálata: társadalmi, kulturális és kognitív feltételek a „nyelvi tevékenység” terminus bevezetése az emberek konstruktívan járulnak hozzá a nyelv működéséhez, funkcionálásához A pragmatika tehát számol a beszélő szándékával is, a nyelvi tudatossággal

Milyen terepmunka? Menekülttábor- Vámosszabadi (BáH Befogadó Állomás) Határtapasztalat (2015 szeptember-december, szociális munkás) Szabadlábon lévő bűnözők felkeresése

A nyelvhasználati színterek jellemzése A menekülttábor: zárt rendszer, különböző nyelvű és kultúrájú emberek, „mini társadalom”, kényszerközösség – titkos nyelv Határ: nem zárt, különböző nyelvű és kultúrájú emberek, érdekek (határon való átjutás), „üzleti kapcsolatok” kialakítása (nem csak embercsempészet, hanem kábítószer, prostitúció, szervkereskedelem) – titkos nyelv

Mi jellemzi a titkos nyelvet? Történeti előzmények (inkább szóbeli) „Kortárs tapasztalatok” (Vizoviczky L. bűnszervezete) Az azt használók értsék (titkos kód) A kívülállók kizárása Egymás azonosítása Kevés szókincs (szóbeli)

Mi jellemezheti a menekültek titkos nyelvét? Tematizáltság (témakörök): embercsempészet, kábítószer, prostitúció A kommunikáció legyen: Szóbeli és írásbeli Gyors és rövid (pl. sms, facebook üzenet) Érthető (bármilyen anyanyelvű megértse) Kialakulása a pidgin nyelvekéhez hasonló lehet

A menekültek titkos nyelve mint pidgin nyelv Feltételezhetően angolalapú (De, lehet más is, ez viszont az európai útvonal miatt nem annyira valószínű) Laza mondatszerkesztés (esetleg nincsenek igeidők) Az üzenet gyors és rövid közlésre alkalmas Könnyen tanulható Egységes

Miért lenne hasznos a vizsgálat? Könnyebben lehetne dekódolni a különböző üzeneteket A szélsőséges csoportok monitorozásában is segíthetne (internet) A menekülttáborok mint kriminalizálódó központok vizsgálatát megkönnyítené Szótárazni lehetne (?): minden szerv számára biztosítva az elérhetőséget A válság kezelésének egyik alapja kellene legyen a menekültek titkos nyelvének minél szélesebb körű vizsgálata

Köszönöm a figyelmet! sara.ranki81kukacgmail.com www.rankisara.hu