Koncz Nikolett Andragógia II. évfolyam Konzulens: dr. Szegál Borisz Vezetői alkalmassági vizsgálat a Dunaújvárosi Főiskola Andragógia szakos hallgatói körében Koncz Nikolett Andragógia II. évfolyam Konzulens: dr. Szegál Borisz
Témaválasztás indoklása A vezetői alkalmasság kérdése –személyiségi oldalról- mindig is nagyon érdekelt engem. Magam is voltam már vezető pozícióban, persze nem kaptam érte fizetést, és nem volt rajtam akkora felelősség, nem függött tőlem emberek megélhetése, ugyanakkor ezen kívül semmiben sem különböztek ezek a pozíciók vezetéstudományi szempontból attól, mint amit egy cégnél csináltam volna. Természetesen ebből fakadóan érdekel az, hogyan tudnám jobban csinálni, illetve, mivel az Andragógia, azon belül is a Személyügyi szervező szakirány (HR) nagyban összefügg a vezetéssel, kíváncsi vagyok rá, hogy az itt és ezt tanuló közül ki lenne rá alkalmas már most.
A kutatás tartalma Kutatásomban a Dunaújvárosi Főiskolán Andragógia szakon tanuló hallgatókat fogom vizsgálni: első és másodéveseket, nappali és levelező tagozatos hallgatókat egyaránt.
Hipotézisek A Dunaújvárosi Főiskola Andragógia szakos hallgatóinak kevesebb, mint 50%-a lenne alkalmas vezetőnek. A vezetésre alkalmas személyek több, mint 50%-ának személyiségjegyei legalább 30%-ban szangvinikusak, vagy kolerikusak.
Személyiségteszt A dr. Szegál Boriszt által kidolgozott, és számomra felhasználást engedélyezett személyiségtesztet fogom alkalmazni. A teszt 99 kérdést tartalmaz, amelyek 9 dimenzióba sorolhatóak: aktivitás, alkalmazkodás, közeledés-távolodás, elterelhetőség, intenzitás, hangulat, kitartás, rendszeresség, szenzoros küszöb.
Személyiségteszt Aktivitás: Mennyire aktív az alany. Adaptáció/alkalmazkodás: a környezethez, és annak megváltozásához való alkalmazkodó készség. Közeledés-távolodás: (más szavakkal extroverzió - introverzió) megmutatja, az alany mennyire kifelé, vagy befelé forduló, inkább egyedül, vagy csapatban dolgozik-e. Elterelhetőség: Tud-e zajos helyen dolgozni? Intenzitás: Mennyire erélyes a kifejezőkészsége?
Személyiségteszt Hangulat: Mennyire ingadozó? Kitartás: Mennyire kitartó/ makacs az alany? Rendszeresség: Megmutatja, mennyire rendszeres az alany munkavégzése, egyik véglet sem jó, az azonos ritmus az igazán megfelelő. Szenzoros küszöb: Két inger közötti különbséget, vagy alap állapothoz viszonyított változást képesek vagyunk érzékelni, van, aki a kisebb változást is, van, aki a nagyobbat (pl. egy szobában a világítás változása).
Személyiségteszt A kérdésekre adott válaszokat hatfokú lickert-skálán kell értelmezni, amiből két képlet alapján lehet megkapni a mutatókat Vannak direkt kérdések, itt a válaszok numerikus értéke számít; Az indirekt kérdések esetében pedig egy képlettel kell kiszámolni a valódi értéket. A kapott értékekből átlagot kell számolni, így megkapjuk a dimenzió index értékét, ami az értelmezéshez szükséges.
Nappali tagozatos másodéves eredmények
Akadály Ami nehezíti a munkámat az az, hogy ez a személyiségteszt még a kidolgozás fázisában van, ezáltal nincs egy objektív értékelése, ami alapján megállapítható, ki alkalmas, és ki nem – ezt az értékelési rendszert nekem kell kidolgozni.
Ütemezés A szükséges szakirodalom feldolgozás alatt van. A személyiségtesztet már a II. éves nappali tagozatos andragógusok kitöltötték – a kapott eredmények átlagolása és szórása megtörtént. Az értékelés megalkotását a júniustól augusztusig tartó időszakra tervezem. A tudományos dolgozat összeállítását az őszi TDK- ra tervezem. A dolgozat kibővített változatát szakdolgozatként kívánom felhasználni.
Köszönöm a figyelmet!