CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Hátrányos helyzet meghatározása
10. Erőszak a családban, válás
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
„Időskori bántalmazás – az abúzus változó formái”
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
Peremen billegő fiatalok
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen NANE
A gyermekvédelmi jelzőrendszer
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
Borbély-Pecze Mariann / Borbély-Pecze Tibor Bors
Tarsoly Edéné SzocioNet DDRMHSZK Gyermekjóléti Csoport
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A gyermekeket ért agresszió és bántalmazás (fizikai, lelki és szexuális) kezelése a nevelési-oktatási intézményekben Készítették: Gyurkó Szilvia (Országos.
A kriminálpszichológia
Egyre többen válunk lopás, rablás, nemi erőszak és gyilkosság áldozatává.
Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
Az OGYEI kiemelt programjai
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
 szociális (latin) – társadalmi, társaságra vonatkozó  patológiai (görög) – beteges, nem normális Szociálpatológiai – összefoglaló fogalom a beteges,
(Erőszak és elhanyagolás a családban)
Speciális gyermekvédelem
Papp Krisztina November 12.
Erőszak a családban.
Öngyilkosság megelőzés Öngyilkossági gondolatai vannak? Krízisben van? Kérjen segítséget! Hívja a at! (ingyenes, vezetékes- és mobiltelefonról,
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Abortusz – az élet tisztelete, védelme.
Budapest, szeptember 14. A családon belüli erőszak problémái Bozorádi János r. alezredes.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS A férfi és női agy különbségei Mottó: „Férfi és nő, hogy érthetnék meg egymást? Hisz mind a kettő mást akar- a férfi a nőt, a nő.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése AGRESSZIÓ.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése Az előítélet.
Családi életre nevelés Házasság. Tartalom A házasság definíciója és eredete Egyházi házasságkötés Polgári házasságkötés Házasodási tendenciák napjainkban.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
GRASSROOTS Gyermekvédelem
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Miért vannak az iskolának szabályai?
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
ENABLE foglalkozások az iskolánkban
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése DISZKRIMINÁCIÓ
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
I. Konfliktus értelmezése
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Erőszak a családban – Gyermekbántalmazás

Hogyan alakul ki az agresszív viselkedés? TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Mi az agresszivitás? Latin eredetű szó: támadás, katonai lerohanás, erőszak Olyan cselekedet végrehajtása, amely bántalmat okoz valaki másnak. De nem minden bántalmazás agresszió. Szándék kell. Agresszió csak akkor alakul ki, mikor az egyén rájön, hogy ő mások fájdalmának okozója lehet, és így rávehet másokat arra, hogy azt tegyék amit ő akar. Hogyan alakul ki az agresszív viselkedés? Frusztrációs elmélet: ha sarokba van szorítva valaki akkor támad, ha nem tud elérni valamit, akkor agresszív lesz. Tanuláselmélet: lát egy agresszív modellt és azt megtanulja vagy rádöbben, hogy ha erőszak által elér valamit, akkor látja, hogy ennek van hatása, másodjára is erőszakosan viselkedik. Az agresszió ösztön: a génjeinkbe beleültetett magatartás forma

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Mindennapi feszültségek: ezeket nem lehet kikerülni (pl. kisebb-nagyobb sérelmek villamoson, buszon, üzletben, sorban állásnál gyakoriak) része az életünknek. Ezt a feszültséget valahogy le kell vezetni, ha nem vezetem le, akkor felgyűl és mint a gőzkazán robban.

Az agresszivitás formái TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az agresszivitás formái Verbális (szóbeli) bántalmazás Fizikai bántalmazás Érzelmi bántalmazás Verbális (szóbeli) bántalmazásról akkor beszélünk, ha valakit hosszabb ideig csúfolnak, viccnek álcázva leszólnak, elveszik az önbizalmát, mert nem ismerik el a teljesítményét, sértő neveken szólítanak, megalázó helyzetekbe hoznak. A verbális erőszak a másik természetét, képességeit támadja. Lehet nyílt és rejtett. A bántalmazó tudatában van annak, hogy rossz érzéseket okoz a másiknak. Negatív jelzők: - "falhoz kenlek", "szétlapítalak", "agyoncsaplak" a megsemmisítés irányába mutat (megsemmisítem a másikat, letiporom, hogy ne legyen utamban) - "marha", "ez egy senki", "senkiházi", "nagy nulla" a sértegetés, a támadó szavak a másik önértékelését csökkenti. Hangerő: hangosabb megnyilvánulás az ordításig fajulhat A hangszín: érces, pattogó, fitymáló. Nemek szerint is változhat, mélyülhet, magasodhat, nőknél pl. magasabbá válhat, sipító, sikoltozó jellegű lehet. A beszédtempó és ritmus: is elárulhatja a mögötte álló indulatokat. A hadarónál rendszerint több tényező áll a háttérben - attól tart, hogy nem hallgatják meg -, másfelől az ezzel kapcsolatos indulat is befolyásolja. Trágár szavak, káromkodás. Amíg régebben a trágár kifejezésekkel főként a kevésbé művelt, alacsonyabb néprétegnél találkoztunk, addig sajnálatos módon ezek használata hétköznapivá vált. A kirekesztés, elmarad az érintett bevonása a közös tevékenységbe, és nincs reagálás az ő megnyilvánulásaira, tetteire. Hűvös közöny, lenéző arcjáték kíséri. Sértő néven való megszólítás, csúfolódás. A sértő becenevek és gúnynevek legtöbbször valamilyen testi jellemzőre, negatív tulajdonságra vagy hiányosságra utalnak. Olykor sérthetik a másik méltóságát. Leszólás, amikor leértékelik a másik érzéseit, élményeit, teljesítményét. Viccnek álcázott bántalmazás, amikor valaki durván, esetleg szellemesen, de mindig lekicsinylő megjegyzést tesz a másikra, s ezzel elbizonytalanítja, megalázza őt. A fenyegetés. Olyan történéssel riogat, amely a másiknak lelki vagy testi fájdalmat, veszteséget, rossz érzést okoz. Az állandó kritizálás. Minden helyzetben hibáztatja valamiért a másikat. Fizikai bántalmazásról akkor van szó, amikor valakit fájdalommal járó testi sérelem ér, megütik, megrúgják, tépik a haját, vagy megitatnak vele több liter vizet, csikket nyomnak el a tenyerében, nem adnak neki enni, szexuálisan bántalmazzák,stb. Az érzelmi bántalmazás a személyességet teljesen megvonó magatartás (kirekesztés), a teljes közöny a másik felé, akin keresztülnéznek, akinek a „létére” nem reagálnak, akihez nem szólnak, és egyáltalán nem vonják be a hétköznapi társas helyzetekbe, vagy olyan dolgokra kényszerítik, amelyek megalázóak, rossz érzésekkel járnak.

Családon belüli erőszak TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Családon belüli erőszak

Agresszív feleség (anya) TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Agresszív feleség (anya) Párját mások előtt szidalmazza, megfélemlíti, fenyegeti. Felügyeli a programjait, megakadályozza, hogy férje egyedül töltse a szabadidejét, hogy találkozzon barátaival, rokonaival. A nő öngyilkossággal és a gyermek bántalmazásával fenyegetőzik, ha a férfi el akarná hagyni. Verést provokál (Még megütni sem mersz, te gyáva alak…) A nő áldozatként viselkedik, segítségért kiált, megtépi a ruháját, megsebzi magát. Bűntudatot és szégyenérzetet ébreszt mindenért. A gyerekeket használja fel a férfi ellen. A gyerekek előtt becsmérli, a gyerekektől elidegeníti. Ugyanakkor a gyerekeket elhanyagolja, velük zsarol, fenyegetőzik. Kontrollt gyakorol a szexualitás, a pénzügyek felett. A férfi pénzét sajátjaként kezeli, de a saját keresetéből kizárja. A férfi gyakran türelmes agresszív feleségével szemben Nem üt vissza, mert vagy érzékeny lélek, vagy mert tudja a nő a gyengébb nem (bár a tettlegességig fajult esetekben kérdéses)   Tisztában vannak vele, hogy a nővel szemben a hatóság aligha védi meg őket. Bántalmazás esetén  a rendőrség a nőnek hisz, és a férfit tartóztatják le. Nincs hely, ahonnan  segítséget kérhetne. Mindenütt kinevetik, férfiatlannak tartják. A társadalom elítéli. Inkább tűr.  

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Agresszív férj a férj mindenáron bizonyítani akarja feleségével szembeni hatalmát a bántalmazó férj, feleségét saját tulajdonának tekinti, az asszony függetlenségének legapróbb jele is fokozhatja a férj agresszivitását A tettlegességen kívül, vagy mellett, az ilyen társak mindent elkövetnek annak érdekében, hogy megalázzák és elszigeteljék párjukat, s a feleslegesség, az értéktelenség, az önállótlanság érzését keltsék bennük. Az a férfi, aki veri, alázza feleségét, úgy nőtt fel, hogy szülei kapcsolatában is ezt a mintát látta. Korántsem csak a pofonokra, ütésekre kell gondolni a bántalmazás szó kapcsán. S ez bizony az esetek többségében eredménnyel jár, sok ilyen asszony teljesen elveszti önbizalmát, önértékelése a nullával lesz egyenlő. A bántalmazott nők a verések, a korlátozások, az állandó fenyegetések és a megfélemlítettség miatt gyakran válnak férjüktől függővé, önálló életre, döntésekre képtelenné. Ez a tehetetlenség érzés az oka annak, hogy nem akarnak, hosszú idő után már nem is tudnak változtatni helyzetükön. A férfi terror alatt élő nők nagy része saját magát okolja a bántalmazásért, és elfogadja házastársának azt a magyarázatát, hogy ő, mármint az asszony, provokálta ki az agressziót a férfiból, helytelen viselkedésével.

A gyerek egy modellt követ: szülő, pedagógus, környezet TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Agresszív gyerek A gyerek egy modellt követ: szülő, pedagógus, környezet Filmek, játékok – erőszak, ahol a kárt okozó nincs megbüntetve annyira megszokja, hogy közömbössé válik a másik ember

Erőszak a magyar családokban TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Erőszak a magyar családokban Gyilkosság Az összgyilkosságok 2/3-a családban történik. A családban történő gyilkosságok ¾-ben a férj öli meg feleségét. Testi bántalmazás Minden negyedik családban a férj veri a feleségét. 120.000 gyereket vernek rendszeresen a szülők. Szexuális bántalmazás 120.000 gyereket és 80.000 nőt bántalmaznak szexuálisan a családban.

Van-e joga a szülőnek megverni a gyerekét? TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Van-e joga a szülőnek megverni a gyerekét?

Gyermek veszélyeztetettségének formái TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Gyermek veszélyeztetettségének formái Elhanyagolás Bántalmazás

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Elhanyagolás Minden olyan mulasztás, amely jelentősen árt a gyermek egészségének vagy lassítja, akadályozza értelmi és érzelmi fejlődését. Érzelmi elhanyagolás: a szeretetkapcsolat hiánya. A gyermek érzelmi kötődésének elutasítása. Fizikai elhanyagolás: az alapvető fizikai szükségletek, a gyermek védelmének elmulasztása olyan esetekben, amikor veszélynek van kitéve. Oktatási- nevelési elhanyagolás: az iskolalátogatási kötelezettség elhanyagolása vagy a javasolt speciális képzési, fejlesztési szolgálatok igénybevételének elmulasztása.   Érzelmi elhanyagolás: a szeretetkapcsolat hiánya. A gyermek érzelmi kötődésének elutasítása, a gyermek jelenlétében történő erőszakos, durva, támadó magatartás más családtaggal szemben. Fizikai elhanyagolás: az alapvető fizikai szükségletek, a gyermek védelmének elmulasztása olyan esetekben, amikor veszélynek van kitéve. Ide sorolható az orvosi ellátás késleltetése, az orvosi utasítások be nem tartása, a védőoltások beadatásának elhanyagolása. Oktatási- nevelési elhanyagolás: az iskolalátogatási kötelezettség elhanyagolása vagy a javasolt speciális képzési, fejlesztési szolgálatok igénybevételének elmulasztása.

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Bántalmazás Ha valaki sérülést, fájdalmat okoz egy gyermeknek, vagy, ha a gyermek sérelmére elkövetett cselekményt - noha tud róla, vagy szemtanúja - nem akadályozza meg, illetve nem jelenti.

TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Bántalamzás formái Érzelmi bántalmazás: A gyermekekben az értéktelenség, a szeretetlenség, a nem kívántság és a hasznavehetetlenség érzésének keltése. Az életkornak, nem megfelelő elvárások támasztását a gyermekkel szemben. Fizikai bántalmazás: a gyermeknek valamely módon történő fizikai sérülés okozása. Érzelmi: Ide tartozik a gyermekekben állandó félelemérzet, vagy szorongás keltése, megszégyenítés, állandó kritizálás, a gyermek kihasználása. Az érzelmi bántalmazás súlyos formája az olyan élethelyzet, amelyben a gyermek szem- és fültanúja más (gyakran az édesanyja) bántalmazásának. Fizikai: jelenthet ütést, rúgást, lekötözést, bezárást, rángatást, rázást, el- vagy ledobást, gondatlan leejtést, mérgezést, megégetést vagy leforrázást, vízbe fojtást, fojtogatást

Mit tehetek az erőszak ellen? TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Mit tehetek az erőszak ellen? Előzd meg, hiszen a belőled kiinduló agresszivitás az mindig valaminek a következménye Beszéld meg a benned agresszivitást kiváltó személlyel, a sérelmedet

Az erőszakot nem muszáj tűrni, van segítség! TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az erőszakot nem muszáj tűrni, van segítség!

Iskolai gyermekvédelmi felelős Iskolapszichológus Gyámügy Rendőrség TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Kihez fordulhatok? Rokonok, barátok Osztályfőnök Iskolai gyermekvédelmi felelős Iskolapszichológus Gyámügy Rendőrség Akiben megbízol

Akik még segíthetnek: Kék vonal alapítvány TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Akik még segíthetnek: Kék vonal alapítvány www.kek-vonal.hu Tel.: 116-111 Lelki segélyszolgálat: 20.00-7.00-ig tel.:+36 (1) 317 2555 Telefontanú:  8-20 óráig bűncselekményekkel kapcsolatos anonim bejelentések. tel.: 06-80/555-111 Mobil applikáció: unicef.hu/helpapp

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!