SZOCIÁLPOLITIKÁNK NEGYEDSZÁZADA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Az Európai Unió szociális dimenziója
Néhány gondolat a magyar jóléti rendszer átalakításáról Váradi Balázs Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet ELTE TÁTK.
Biztos kezdet- gondolat Projekt? Program? gyerekházak.
Tárki Európai társadalmi jelentés fejezet Állam és piac Janky Béla.
Minimálbér és minimáljövedelem az Európai Unióban
Gyermekszegénység – uniós prioritások és a magyar elnökség lehetőségei.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A vidéki társadalom néhány jellegzetessége Farkas Tibor PhD. SZIE GTK RGVI MRTT VI. Vándorgyűlés, Gödöllő december
DELIVERING PATIENT–CENTRED INNOVATION IN MEDICINE THROUGH PARTNERSHIP Andrew Witty President, Pharmaceuticals Europe GlaxoSmithKline PARTNERI KAPCSOLATOKON.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
Távhőszolgáltatás fejlesztési jövőképünk Beliczay Erzsébet MaTáÁSzSz Konferencia november Visegrád.
Szegénység megjelenési formái az Észak-magyarországi régióban
Készítette: Ékes Ildikó és Cserháti Ilona
Gazdaságpolitika 2014 tavasz
Háztartási költségvetési és életkörülmény adatfelvétel
Gyermekszegénység és a gyermekek jól-léte az Európai Unióban
EURÓPAI TÁRSADALMI JELENTÉS 2008 Műhelybeszélgetés június 10.
Az EU-s hálózati munka tapasztalatai a hajléktalan- ellátásban FEANTSA
PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
Előnyt a gazdaságnak, a munkának, a legális foglalkoztatás növelésének Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár.
Mire való ma az állam? K öltségvetés, foglalkoztatás, gazdaságfejlesztés Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
INTEGRÁCIÓ A FEJEKBEN? A romákkal kapcsolatos lakossági attitűdök Magyarországon Bernát Anikó TARKI Társadalomkutatási Intézet október 25.
Társadalom- és foglalkoztatáspolitikai stratégiák hatása és hatékonysága Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Budapest, november 12.
1 ANDOR László az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi összetartozásért felelős biztosa „Az Európai Unió jövője” konferencia.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Szociális és foglalkoztatás politika. Általános célok Fizetett munka költségei, járulékok, Egyenlőtlenségek megakadályozása az integráció, erőforrás megtakarítás.
Adományozási kultúra az Európai Unióban Előadó: Dr. Talyigás Katalin.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Social Europe Beruházások a gyermekek érdekében Európai szakpolitiai keretek és prioritások október 13. Husz Dóra Európai Bizottság Foglalkoztatásért,
Az Európa 2020 stratégia és 2014-es ajánlások
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Civil Európa – civilek Európában
„LEGYEN JOBB A GYERMEKEKNEK” NEMZETI STRATÉGIA TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Budapest, június 7.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata.
Innováció az oktatásban – innováció a gazdaságban Készítette: Szabó Gábor Szeged, szeptember 21.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
LEV. GAZDASÁGPOLITIKA II.. A GAZDASÁGPOLITIKA TÍPUSAI 1. ORSZÁG SZINTŰ – REGIONÁLIS – INTEGRÁCIÓS (EU) 2. POZITÍV (LEÍRÓ) – NORMATÍV (ELEMZŐ, TANÁCSADÓ)
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 From building roads to building society Federation for the Development of Community Participation 2012.
Magyar operaház Operabál február 13. Belépőkártya: Ft + 25% áfa/fő = Ft/fő (Az ár tartalmazza a belépést, szabad italfogyasztást.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
Szegénység, kirekesztés, társadalompolitika Ferge Zsuzsa előadása MACSGYOE XXIV. Országos Konferenciája, Siófok, október 16.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
GYERMEKESÉLY MAGYARORSZÁGON AZ UNICEF-JELENTÉS TÜKRÉBEN XIV. Baranyai Pedagógiai Napok Pécs, április
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Előrelépés a digitális akadémiai világban Béky Endre Elsevier 2006 október 18.
Önkormányzati Egészségügyi Napok
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A gyerekszegénység néhány metszete Magyarországon
II. ELŐADÁS ELŐADÓ: DR. Marinovich Endre .
Biztos kezdet- gondolat
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
Európai Parlament – a polgárok érdekképviselete
ALSONANA INTERNATIONAL FORUM
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

SZOCIÁLPOLITIKÁNK NEGYEDSZÁZADA Andor László Budapesti Corvinus Egyetem SZEF Akadémia – 2016. október 22.

Szociálpolitikánk negyedszázada Irányadó gondolatkörök a szociálpolitikában Magyarországon (a koraszülött jóléti államtól a munkaalapú társadalomig) Magyarország nemzetközi összehasonlításban Szociálpolitika az EU-ban (koordináció és költségvetési eszközök) Válság, szegénység, jövedelmi egyenlőtlenség az EU-ban és nálunk

Irányadó gondolat: „koraszülött jóléti állam” Elmélet Intézkedések Kornai János: a szocialista rendszer túlvállalta magát; az adott jövedelmi szinten nem építhető „svéd” modell; a vállalatokról le kell választani az oda nem illő tevékenységeket Vállalatok jóléti funkciója megszűnik Rászorultsági elv (ld. Bokros-csomag) Nyugdíj-reform (tőkefedezet) Egészségügyi reformkísérletek (ppp, biztosítási rendszer privatizációja) Célzott fogl. és szociális programok

Irányadó gondolat: „munkaalapú társadalom” Elmélet Intézkedések Orbán Viktor: segély helyett munkát kell adni az embereknek; iparpolitika és kkv-támogatás a legjobb szociális gondolkodás (ahol ez nem működik, ott közmunka kell) Közmunka dominanciája a fogl.pol-ban Munkanélküli segély (jogosultsági idő) megrövidítése Juttatások feltételekhez kötése Támogatások eltolása a középosztály felé (gyed, csok…) Korai nyugdíj visszaszorítása Rezsicsökkentés (szolgáltatási árak leszorítása)

Rendszerváltás és jövedelmi egyenlőtlenség

Rendszerváltás és társadalmi polarizáció

A kiadások százalékában Magyarország EU-15 EU-27 F01-03 – Állam működése 24,3 20,2 F01 – Ált. közszolgáltatások 18,6 13,5 F02 – Honvédelem 1,7 3,0 2,9 F03 – Rendvédelem 4,0 3,7 3,8 F04 – Gazdasági kiadások 12,8 8,1 8,4 F05-10 – Jóléti kiadások 62,9 71,7 71,4 F05 – Környezetvédelem 1,5 F06 – Lakhatás 1,9 1,6 F07 – Egészségügy 10,8 15,0 14,9 F08 – Szabadidő stb. 3,9 2,2 2,3 F09 – Oktatás 9,8 10,6 10,7 F10 – Szociális védelem 35,1 40,7 40,3 ÖSSZESEN 100,0

A szociális transzferek (a nyugdíj kivételével) hatása a munkaképes korú lakosság szegénységi kockázatának csökkentésére, 2008-2012 Social transfers play an essential role in providing support to both those that are without jobs, and those that are transitioning into the labour market (and may face low paying jobs). Their impact in reducing the risk of poverty of those of working age varies greatly across EU countries, from less than 25 % of the risk of poverty before social transfers in Bulgaria, Romania, Greece, and Italy, to more than 50 % in Belgium, Ireland, the Scandinavian countries, Hungary, the Netherlands and Austria. These variations reflect differences in levels of poverty before social transfers, in levels of spending, and in the design of taxes and benefits. During the crisis, the impact of social transfers has increased in nearly half of EU countries, including some of those worst hit by the crisis. Forrás: Eurostat; EU-SILC (2012, adóév: 2011). A csillaggal jelölt adatok 2011-re vonatkoznak *

EU-szintű szociálpolitika Támogató funkció a szubszidiaritás elvének tiszteletben tartásával 2010: Európa 2020 Stratégia: Szegénység elleni platform; célkitűzés a szegénység és kirekesztés csökkentésére (legalább 20 millió fő 2020-ig) 2010: A szociálpolitika megjelenése a foglalkoztatási iránymutatásban: „Társadalmi befogadás, szegénység elleni küzdelem” 2011: Nemzeti Roma Integrációs Stratégiák Európai Kerete 2013: Szociális Beruházási Csomag; ajánlások a gyermekszegénység ellen; módszertani támogatás a minimáljövedelem-rendszerek kidolgozásához és a hajléktalanság felszámolásához 2014-20-as EU-költségvetés: az ESZA legalább 20 százalékát kell társadalmi befogadás céljaira fordatani + FEAD a rászorulóknak

A szegénység mérése az EU-ban Azon személyek vannak kitéve a szegénység vagy a társadalmi kirekesztettség kockázatának, akik esetében az alábbi három tényező közül legalább az egyik fennáll: 1. Relatív szegénység: akik olyan háztartásban élnek, ahol a háztartás jövedelme nem éri el a medián ekvivalens jövedelem 60%-át (relatív szegénységi küszöb). 2. Súlyos anyagi depriváció: akik meghatározott kilenc fogyasztási tétel közül legalább négyről anyagi okból lemondani kényszerülnek. 3. Nagyon alacsony munkaintenzitás: akik olyan háztartásban élnek, ahol a munkaképes korú (18 és 59 év közötti) személyek az előző évben a lehetséges munkaidejük kevesebb, mint 20%-át töltötték munkával. Jóléti politika, szociális gondoskodás

Szegénység és kirekesztés alakulása az EU-ban At-risk-of poverty and social exclusion As illustrated before, household incomes declined during the crisis leading to an increase in poverty and social exclusion in many countries. Rising poverty mainly affects the working age population and their children, as they were those most affected by job losses. Mitigating rising inequalities requires training and quality jobs for all (to limit the rise in labour market polarisation and segmentation) and improving the effectiveness of social policies (to reach those who are most in need). Source: Eurostat, SILC

Az EU-tagországok felében nőttek a jövedelmi egyenlőtlenségek a válság éveiben Source: ESTAT, EU-SILC

Az egyenlőtlenségek inkább az elsődleges (transzferek nélküli) jövedelmek miatt nőnek Source: ESTAT, EU-SILC

Gazdaságpolitika és szociálpolitika A gazdaság működése, fejlődése (vagy válsága) határozza meg a kereteket, a feladatokat és a lehetőségeket a szociálpolitika számára Rossz gazdaságpolitika  sok feladat és kevés forrás a szociálpolitikának A jó szociálpolitika nem egyszerűen kiadás, hanem beruházás (tehát erőforrás a gazdaság számára)  „szociális beruházások” Az EU-ban az ún. Európai Szemeszter hangolja össze a gazdasági és a szociális dimenziót; a tagállamok számára ajánlásokat fogalmaz meg

Néhány következtetés A rendszerváltás (piacgazdaságra való áttérés) jelentős egyenlőtlenségekhez vezetett; ennek ellensúlyozására a szociálpolitikának kevés eszköze van A hátrányos társadalmi helyzetek koncentrálódnak (területi értelemben; romák diszkriminációján keresztül stb.)  komplex fejlesztés/integráció Az EU koordinációt végez és támogatásokat nyújt, de nem veszi át a szociálpolitikát a tagországoktól – nemzeti felelősség! Magyarország elkanyarodott az európai főáramtól a szociálpolitikában is