A képek szerepe és felhasználási lehetőségeik a közoktatásban Bonyai Gábor ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola Germanisztikai Nyelvtudomány
Érintett témakörök Képi információk feldolgozása Képek didaktikai funkciói Képek az információs társadalomban Néprajzi képadatbázis koncepció kapcsolódási pontok INFO Éra 2016
Képi információk feldolgozása Alkalmazhatóság és megjelenési formák A képek észlelésének kognitív elmélete a befogadás kötöttsége az előismeretekhez fizikai paraméterek ↔ asszociációk INFO Éra 2016
Képek didaktikai funkciói Scherling és Schuckall: „Tanulás képekkel” motiváció – pl. mit készít a társunk? differenciálás a valóság helyettesítése → osztályterem szemléltetés – vázlatos rajz lehetősége az emlékezet támogatása – Bransford és Johnson (1973) Egyéb csoportosítási lehetőségek INFO Éra 2016
Képek az információs társadalomban Információszerzés és a vizuális ingerek A kép alapú információbefogadás dimenziói 9GAG.com Facebook Képek szerepe a közoktatásban INFO Éra 2016
9GAG statisztika INFO Éra 2016
Facebook statisztika Aktív Facebook felhasználók száma 1,31 milliárd – 2015 Facebook newsroom Regisztrált képek száma napi 350 millió – összesen 250 milliárd – 2013 Business Insider Egy főre jutó barátok száma átlagosan 190 – 2011 Lars Backstrom tanulmánya INFO Éra 2016
Néprajzi képadatbázis - koncepció Már meglévő alapelvek használata Közös bővíthetőség Forrásközpontúság Modularitás INFO Éra 2016
Kapcsolódási pontok - módszertan Módszer neve Szemléltető kép Időigény Szükséges eszközök Munkaforma Oktatási módszer A módszer leírása Egyéb INFO Éra 2016
Kapcsolódási pontok - segédlet INFO Éra 2016
Köszönöm a figyelmet! Az oldal elérhetősége: Ajánlott irodalom: http://tetlabor.inf.elte.hu/neprajziadatbazis Ajánlott irodalom: Bujdosné, Dani Erzsébet (2012): Neumann kontra Gutenberg-galaxis?. In: Könyv és Nevelés (2012/4). Szerif Kiadó. Budapest. Ollé, János – Papp-Danka, Adrienn – Lévai, Dóra – Tóth-Mózer, Szilvia – Virányi, Anita (2013): Oktatásinformatikai módszerek. Tanítás és tanulás az információs társadalomban. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest. Petry, Annamária (2013): Tanítás és tanulása az információs társadalomban. In: Neveléstudomány. Oktatás – Kutatás – Innováció. (2013/3) 91-95. o. INFO Éra 2016