Véradás Véradási szándékot és viselkedés befolyásoló tényezők feltárása, különös tekintettel a kommunikáció hatékonyságának vizsgálatára esettanulmány.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A PÁLYAKÖVETÉSI KUTATÁSOK MÓDSZERTANI SAJÁTOSSÁGAI KABAI IMRE ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT (ZSKF TKK) DPR Szakmai Nap 2009.
Advertisements

Tájékoztató a licenszdolgozattal kapcsolatban
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
BEENGEDTEK? BEENGEDÜNK?! AZ EMBEREK ATTITŰDJE AZ AUTISTÁKKAL SZEMBEN
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Elemi adatoktól a súlyozott adatbázisig TÁMOP DIPLOMÁS PÁLYAKÖVETŐ RENDSZER Előadók: Dr. Kabai Imre és Krisztián Viktor (ZSKF TKK) EDUCATIO NONPROFIT.
V. ETR Konferencia április Dr Majó Zoltán, egyetemi adjunktus
DPR kommunikáció alapelvei
Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
A Kaposvári Egyetem innovációs tevékenysége – Dráván innen, Dráván túl
A MARKETING GYAKORLATA A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN Kuráth Gabriella Pécsi Tudományegyetem november 4.
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
Elmélettörténet Posztkeynesizmus. A kezdetek Elnevezés: Eichner és Kregel 1975 Cambridge Journal of Economics 1977 R. Goodwin, L. Pasinetti, J. Robinson.
Formalizálás, matematizálás és ökonometria
Márton Sándor: A Campus-lét online-survey válaszadóinak szocio-kulturális jellemzői „CAMPUS-LÉT” A DEBRECENI EGYETEMEN: CSOPORTOK ÉS CSOPORTKULTÚRÁK Műhelykonferencia.
KOMPETENCIAMÉRÉSEK ÉS EREDMÉNYEIK
Tudástranszfer egyetemi városokban
III. Sz. Belgyógyászati Klinika
„Listen to Your Heart”: Populáris kultúra és politikai azonosulás Reich Jenő Budapesti Corvinus Egyetem, Politikatudomány MA konzulens : Karácsony Gergely.
Hagyományos és internetes társadalmi mozgalmak a taxisblokád és az augusztus 20-i tűzijátékról lemondók Facebook csoportja alapján Országos Tudományos.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Dr. Dinya ElekPhD kurzus január 30. DÖNTÉSI MEGOLDÁSOK ESZKÖZEI AZ ORVOSI DIAGNOSZTIKÁBAN.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
DPR és a Karrier Iroda kapcsolata Koreferátor: Bolgár Zsolt Június 10. Hallgat ó i é s int é zm é nyi szolg á ltat á sfejleszt é s a Szegedi Tudom.
A multimédia és a közösségi hálózatok a hatékony nyelvtanulásban Debreceni Egyetem Informatika Tudományok Doktori Iskola PhD Konferencia, Hollókő, 2013.
MTA Tudásmenedzsment workshop Szemelvények, érdekes eredmények „A női munkavállalás és a lifelong learning kapcsolata” c. kutatásból
TAPASZTALATOK A KOMMUNIKÁCIÓ A SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEMEN
Make the Greener Choice Greener One Make the Greener Choice!
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Az eredményesség kulcsa egy önkormányzati gazdaságfejlesztési projekt esetében The keys of success in case of an economic development project implemented.
BEMUTATKOZÓ. A SZAKKOLLÉGIUMRÓL A KommON 2012-ben alakult a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, elődszervezetei, a Mesterhallgatók Tanszéki.
IKT az informatikus könyvtáros képzésben az egri főiskolán Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár.
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
Tutoriál videó alkalmazása Moodle kurzusban
TAPASZTALATOK, ÖTLETEK, JAVASLATOK A FELMÉRÉSKÉSZÍTÉS FOLYAMATÁHOZ AZ EVASYS-T FORGALMAZÓ SZEMSZÖGÉBŐL HORVÁTH ZOLTÁN VSL KFT. TÁMOP C-11/1/KONV
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Kutatásmódszertani dilemmák
Királyné Kerék Anikó programvezető OFA Hálózat – Nyugat-dunántúli Regionális Iroda „KoopeRáció projekt hálózatépítéssel kapcsolatos kérdőíves felmérés.
Szeged – Novi Sad Winter School 2015: Non-Standard Forms of Teaching Mathematics and Physics Szeged Winter Training 2015: Mobile Tools and Dynamic Modeling.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” MTA KRTK Az Integrált.
A marketingkommunikáció szerepe a bio- és reformboltokban Weisz Margit május 17. Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem.
Máté Szilvia programvezető OFA Hálózat - Észak-Alföldi Regionális Iroda „KoopeRáció projekt hálózatépítéssel kapcsolatos kérdőíves felmérés eredményének.
A Szegedi Tudományegyetem DPR programjának eredményei és tapasztalatai.
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
ZooGuide – az ismeretterjesztés és az oktatás eszköze  Érdekes és részletes leírások a park állatairól  „Audioguide” funkcióval kiegészített virtuális.
„Tisztább kép” – együttműködési program Az új szintetikus drogok feltérképezéséért Tamás Figeczki Budapest, 19 April 2016 ‚Breaking the drug cycle’ - joint.
Gazdaságtudományi Kar Faculty of Economics Vállalati információs napok a duális felsőoktatási képzésekről Miskolc, március 25. Veresné dr. Somosi.
„Hatásvizsgálat” c. tanulmány szennyvíz és hulladék témakörben szerzett tapasztalatai „Fenntartható települések” workshop Tokaj, július Csillag.
ELTE Innovációs Nap 2016 Innováció és partnerség az oktatási ágazatban: az ELTE PPK EDiTE-EJD H2020 programjának perspektívája és gyakorlata Halász Gábor.
Smart Hospitality a PTE-n Informatikai projektek az egészségügy területén Múlt és jövő Uherkovich Péter - Pécsi Tudományegyetem Informatikai Igazgatóság.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Személyes információszervezés a gyakorlatban JÁVORKA BRIGITTA ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR – KÖNYVTÁRI INTÉZET.
ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR E-SZOLGÁLTATÁSI IGAZGATÓSÁG BIBLIOTHECA NATIONALIS HUNGARIAE Tömegek a közgyűjtemények szolgálatában Jó példák és tanulságok.
Tudományos adatbázisok az Eszterházy Károly Főiskolán az Eszterházy Károly Főiskolán október Gál Tibor (Tittel Pál Könyvtár és Médiacentrum)
„R” helyett „Q”? – Új lehetőségek a faktoranalízis alkalmazásában
Nemzetközi hallgatók helyi értéke Révész Balázs – Kéri Anita SZTE GTK
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Most akkor ez mit is jelent? - számok és értelem
Ez az előadás „A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” („Innova kutatás” - OTKA/NKFIH azonosító: )
A SEMMELWEIS ALUMNI IGAZGATÓSÁG MODERNIZÁLÁSA
Budapesti tanárok migrációs nézetei
Intézményi szintű oktatási innovációk Magyarországon: az óvodáktól a doktori iskolákig Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER május Halász.
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
O5 AgroTeach 4.0 further training program for VET teachers
Előadás másolata:

véradás Véradási szándékot és viselkedés befolyásoló tényezők feltárása, különös tekintettel a kommunikáció hatékonyságának vizsgálatára esettanulmány a Szegedi Tudományegyetemen Sándor Huszár University of Szeged Doctoral School of Economics Nonbusiness Marketing Workshop Trendek a nonprofit marketingben – hazai tapasztalatok a kutatási és felsőoktatási gyakorlatban 2017. május 18., Selye János Egyetem

Véradási statisztika | Magyarország

Tervezett viselkedés elmélete Rendez-vény Attitűd Szubjektív norma Szándék Viselkedés Észlelt viselkedés kontroll Valós viselkedés kontroll Hátráltató tényezők Ajzen (1988); Ajzen (1991)

Tervezett viselkedés elméletének kiterjesztése Attitűd Kommunikáció Én-azonosság Szubjektív norma Szándék Viselkedés Morális norma Észlelt viselkedés kontroll Valós viselkedés kontroll Hátráltatótényezők Én-hatékonyság Ajzen (1988); Ajzen (1991); Armitage - Conner (2001); France et al. (2007); Glies et al. (2004); Masser et al. (2009); Robinson et al. (2008); Veldhuizen et al. (2011)

Kutatás célja Kutatási kérdés Hipotézisek: What are the most important factors of success in case of a blood donation event at universities? Hipotézisek: H1: A véradási szándékot magyarázó új tényezők nagyobb hatást gyakorolnak a véradási szándékra, mint Ajzen alapmodellje. H2: Az intézményen belüli kommunikáció hozzájárul a szándék viselkedésben való megvalósulásában.

Kérdőíves felmérés: offline és online kérdőívek két kurzuson Research method Kérdőíves felmérés: offline és online kérdőívek két kurzuson Adatgyűjtés Minta: II. és III. Évfolyamos közgazdász hallgatók Időpont T1 T2 Válaszadók száma 122 66 17% 74% Nemi megoszlás 13% 13%

Pszichológiai tényezők Kutatási eredmények Szándék és viselkedés Teljes minta (válaszadók) Akik terveztek vért adni SZÁNDÉK Akik végül adtak vért BEHAVIOR 122 (100,0%) 53 (43,8%) 1 (0,82%) ? Akadályozó tényezők ? Kommunikáció ? Pszichológiai tényezők

Kutatási eredmények Pszichológiai tényezők és kommunikáció hatása a szándékra és viselkedésre Attitűd Kommunikáció ,542** Én-azonosság ,664** -,673** ,393** Szubjektív norma ,016 Szándék Viselkedés ,502** Morális norma ,205* Észlelt viselkedés kontroll Valós viselkedés kontroll ,599** Hátráltató tényezők Én-hatékonyság

Emlékezett a felhívásra Impact on beeing informed Kutatási eredmények Kommunikáció Érintett Emlékezett a felhívásra Hatékonyság Impact on beeing informed Source of information GTK Facebook csoportok 100% 48% Cannot computed ,557** GTK Facebook oldal 82% 39% ,052 ,464** SZTE Marketing Klub Facebook oldal 61% 5% 9% ,100 ,137 SZTE Marketing Klub hírlevél 49% 18% -,086 ,181 MKT Facebook oldal 46% 21% 47% ,247* ,302* Épület I. (KO) – listben programajánló 23% 24% ,260* Épület I. (KO) – plakátok 44% 16% 37% ,352** ,253 Épület II. (GO) – plakátok 88% 30% 35% ,105 ,381**

Kutatási eredmények Hátráltató tényezők IDŐ KÉPESSÉG ATTITŰD

kÖVETKEZTETÉSEK Hipotézisek: Kommunikáció Javaslatok H1: elfogadva | Kiterjesztett modellben lévő faktorok meghatározó szerepe H2: elvetve |Kommunikáció szerepe Kommunikáció Központi FB oldalak és csoportok meghatározó szerepe Offline kommunikáció hatékonysága alacsonyabb Javaslatok A hallgatók időbeosztását figyelembe venni az időpont kiválasztásakor Tartalom szempontjából: Morális tartalom (morális norma) Bátorítás (én-hatékonyság)

Felhasznált szakirodalom Ajzen, I. (1988): Attitudes, personality, and behavior. Milton Keynes: Open University Press. Ajzen, I. (1991): The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211 Armitage, C. J. – Conner, M. (2001): Social Cognitive Determinants of Blood Donation. Journal of Applied Social Psychology, 31,7, pp. 1431-1457 France, J. L. – France, C. R. – Himawan, L. K. (2007): A path analysis of intention to redonate among experienced blood donors: an extension of the theory of planned behavior. Blood Donors and Blood Collection, 47, pp. 1006-1013 Glies, M. – McClenahan, C. – Cairns, E. – Mallett, J. (2004): An application of the Theory of Planned Behaviour to blood donation: the importance of self-efficacy. Health Education Research, 19, 4, pp. 380-391 Masser, B. M. – White, K. M. – Hyde, M. K. – Terry, J. D. – Robinson, N. G. (2009): Predicting blood donation intentions and behavior among Australian blood donors: testing an extended theory of planned behavior model. Blood Donors and Blood Collection. 49, pp. 320-329 Robinson, N. G. – Masser, B. M. – White, K. M. – Hyde, M. K. – Terry, D. J. (2008): Predicting intentions to donate blood among nondonors in Australia: an extended theory of planned behavior. Blood Donors and Blood Collection, 48, pp. 2559-2567 Veldhuizen, I – Ferguson, E. – de Kort, W. – Donders, R. – Atsma, F. (2011): Exploring the dynamics of the theory of planned behavior in the context of blood donation: does donation experience make a difference? Blood Donors and Blood Collection, 51, pp. 2425-2437

Köszönöm a megtisztelő figyelmet Huszár Sándor SZTE GTK Üzleti Tudományok Intézete E-mail huszar.sandor@eco.u-szeged.hu