BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Csoport munka.
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
A Barátság.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
Kommunikációs stratégiák
VISELKEDÉSELEMZÉS AZ ORVOSI PSZICHOLÓGIA OKTATÁSÁBAN
Szociális munka az onkológiában
Nem számít!. Nem számít! A jó sorrend a konzultációkhoz: 1. Vágyak. 2. Problémák. 3. A félelmek eltávolítása átbeszéléssel! 4. Következő havi terv.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Önismeret Horváth Renáta.
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA
PSZICHOLÓGIA GYÓGYSZERÉSZ HALLGATÓK SZÁMÁRA
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
Szociális tanuláselmélet
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Szociális tanulás formái
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
A lehetséges énképek.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A lelki egészség védelme az iskolában
A kriminálpszichológia
Egyszer, ha gyermekem elég nagy lesz ahhoz, hogy megértse, mi motivált engem, mint szülőt, ezt fogom mondani: Annyira szerettelek, hogy mindig megkérdeztem.
Mindennapi veszteségeink
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Az OGYEI kiemelt programjai
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Van egy rossz hírem, máshogy nem megy!
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
PSZICHOTERROR Készítette: Valcsákné Kecskeméti Kornélia Varga Anita III. év.2. félév lev.tagozat, EMBERI ERŐFORRÁS SZAK Irodalom: Klein: Vezetés és szervezet.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Személyiségfejlődési zavarok
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
PSZICHOPATOLÓGIAI ALAPFOGALMAK: Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai.
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
VISELKEDÉSSZABÁLYOZÁS DIMENZIÓI I.
VISELKEDÉSELEMZÉS, VISELKEDÉSTERÁPIÁS és KOGNITÍV TERÁPIÁS MÓDSZEREK
VISELKEDÉSSZABÁLYOZÁS DIMENZIÓI I.
A SZEMÉLYISÉG BEHAVIORISTA MEGKÖZELÍTÉSE
Az érzelmi zsarolás.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
A lelkigondozott védekezései
A civil szervezetek hatásméréséről
Előadás másolata:

BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA Lajkó Károly SZTE Magatartástudományi Intézet lajko@nepsy.szote.u-szeged.hu

Pszichológiai elmélet választás I. Megfelelés alapú: teljes képet ad a jelenségvilágról (tudatról, viselkedésről, érzékelésről, személyes élményről, stb) II.Változtatás szempontú: nem kell struktúrákat részletekbe menően ismerni, csak a változtatás lehetőséges pontjait Megismerés: intellektuálisan izgalmas Változtatás: gyakorlatban mindig szükséges A lelki szenvedés indokolatlanul gyakori

MIÉRT KELLENEK AZ ELMÉLETEK? A modellek a jelenségvilág bonyolultságát leegyszerűsítik A teendők vezérfonalaként használhatók Az ismeretlen feltérképezése analógiák alapján kísérleti igazolás PARADIGMA KERESÉS

A MODELLEK HIÁNYOSSÁGAI A modell állítás elméleti alapjait önkényesen választjuk meg (paradigma) A modellek érvényességi köre korlátozott A tudomány szétszedi a jelenségeket Az élet összetettségben létezik (emergens) Az elméletek általánosak Az ember pszichológiai jelenségei egyediek

Komplex rendszerek tudománya Átívelő fogalmak alkotása Emergens tulajdonságok: az egész több mint a részek összege ‘Lefelé’ kontroll: az egész hatást gyakorol a részek viselkedésére Nem-lineáris változások: ‘pillangó effektus’ Elman: drámai viselkedés zavarok hátterében nincsenek drámai okok

A VÁLASZTOTT PARADIGMÁNK A lelki működést döntően a viselkedés minősége határozza meg Az emberi viselkedés végeredményben a környezeti tényezők hatása alatt áll A pszichológiai zavarok kezelése a viselkedés közvetlen változtatása felől Gyógyító tevékenységünk kívülről befelé halad

A „B” pszichológia oktatásának célkitűzései Hatékony viselkedés befolyásolás készségének elsajátítása Viselkedésszabályozás tudományos ismerete ‘Népi’ pszichológiai és a tudományos megközelítés összehangolása Az egyediség problémáinak kezelése

Az emberi viselkedés jellemzői Nagyon sokféle komplex rendszer állandó együttműködésének eredménye Emergens: nem vezethető vissza biológiai, szociális vagy mentális állapotokra A viselkedés elválaszthatatlan a környezetétől A kiválthatóság körülményeinek tisztázása Érzékeny a környezeti következményeire A viselkedésnek a funkciója a fontos, amely az előidézett környezeti változással mérhető

Az előadás céljainak megadása Az itt megszerzett ismereteinket a gyakorlatban is fel tudjuk használni Hatékony viselkedés befolyásolók legyünk Szót értsünk laikus elképzelésekkel Egységes képünk legyen a pszichés és viselkedési zavarokról Sok embernek tudjunk segíteni Saját lelki egészségünket is megőrizzük Amit a hallgatóság még javasol…..

Viselkedés szempontú megközelítés A viselkedés az élet alapmozzanata Legfőbb funkciója: a fennmaradás biztosítása Külső veszély elhárítása Szervezet igényeinek kielégítése Az ember környezete a másik viselkedése végletesen szociális lények vagyunk Kommunikáció: a másik ember viselkedésének befolyásolása

Viselkedési zavarok keletkezési helyei A viselkedés kifejlődésének területei Biológiai evolúció Tanulás Jövőre készülés: anticipáció nyelvi szimbólumok megjelenése

Az emberi viselkedésszabályozás színterei 1. Viselkedés és környezet találkozásai (tanulásos tapasztalatok) 2. Biológiai tényezők (környezeti megfogalmazásban) 3. Nyelvi vagy szimbolikus szabályozás (szociális környezet normái, az egyén ‘kikövetkeztetései’ a jövőre)

Viselkedésszabályozás alapmozzanata Nem az okait keressük A VISELKEDÉS KÖRNYEZETI KÖVETKEZMÉNYEI BEFOLYÁSOLJÁK A VISELKEDÉS MEGJELENÉSÉNEK VALÓSZÍNŰSÉGÉT OPERÁNS SZEMLÉLETMÓD

Miért változik a viselkedés? VISELKEDÉSELEMZÉS Miért változik a viselkedés? Elméleti oldal (általános elvek): Mely tényezők felelősek a viselkedés megjelenéséért? Mely tényezők változtathatók gyakorlatban? Gyakorlati oldal (egyéni tervezés): Egy adott személy viselkedésének megjelenésében szerepet játszó tényezők azonosítása Hogyan magyarázzuk a nem adaptív viselkedést (öngyilkosság, alkoholizmus, dohányzás, falánkságot, lustaságot, stb.)?

Viselkedés érzékeny a közvetlen következményeire Viselkedésmódosítás alapja: Viselkedés érzékeny a közvetlen következményeire Mások nem kívánt viselkedését a mi viselkedésünk látja el következményekkel Csak egyéni megközelítés lehetséges

Viselkedéstan alapfogalmai: Megerősítő stimulus, megerősítés Büntető stimulus, büntetés Közvetlen és intermittáló megerősítés Negatív megerősítés Kontingencia fogalma Diszkriminatív stimulus Szabályirányított viselkedés

Lelki szenvedés leggyakoribb formái Szorongásos állapotok: veszély anticipálása megoldási képesség hiánya elkerülő viselkedés Depresszió: viselkedési gátoltság feladás fázisai ÖNGYILKOSSÁG

„B” pszichológia: készség tréning Sikeres interperszonális viselkedés elősegítése (több megerősítő, kevesebb büntető) Biológiai működés átállítása Defenzív helyett offenzív lelki állapot Az elkerülő viselkedés visszaszorítása Az anticipáció pontosítása, optimista jövő Személyiség: készségek halmaza

Az asszertív viselkedés Jogaink kultúrált érvényesítése Kommunikálni azokkal az emberekkel, akikkel nem vagyunk szinkronban: akik fölényeskednek akik kihasználnak akik nem viszonozzák az érzéseinket Akik bűntudatot keltenek

Alapasszertívitás: „Nem” mondás képessége - Nekem ennek a kérésnek a teljesítése nehézséget jelentene. Mégis szeretnéd? - Igen! - Te aztán tudod az érdekeidet érvényesíteni. Ez esetben az én rovásomra szeretnéd?

Hatékony viselkedés eszköze Ürügy-lényeg megkülönböztetés módszere a tartalom: ürügy válaszolni a lényegre kell A lényeg: az egyén indokolatlan negatív minősítése, (lekezelése, kihasználása, visszautasítása) elítélhetőség kontextusába helyezése A válasz tartalma: a másik viselkedésének összevetése az együttélés írott vagy íratlan szabályaival

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének hatásai Azonnal ellátja következményekkel a másik viselkedését Felhívja a figyelmet az együttélés normáira Lehetőséget ad a konfliktusok kulturált megoldására, agressziót megelőzi Nem csak a pszichiátriai, hanem a testi betegségeket is pozitívan befolyásolja Életminőséget javítja

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszere és rejtett stresszek Helyzet: egy középkorú nő több hetes táppénz után visszamegy dolgozni. Munkatársnője enyhe nyomatékkal megjegyzi: Milyen jól nézel ki! - Valami olyasmit érzek a hangnemedből, mintha szerinted én nem is voltam olyan súlyos beteg.

Néhány példa az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerére KOLLÉGIUMI ÉLET (felelőtlenség igazolása) Sajnálom, én ilyen vagyok. Ilyen a genetikám. Azt kéred tehát tőlünk, hogy tűrjük el minden rossz szokásodat. Vagyis azt, hogy továbbra is kihasználhass bennünket. AGGODALMASKODÁS BÜNTETÉSE - Nem kell állandóan a vérnyomásodat mérni! - Szóval az én egészségem elhanyagolható?.

Néhány példa az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerére SZÜLŐK STRESSZEI Utálom az öcsémet, mert egy elkényeztetett majom. Igazában ez nekünk, szülőknek kritika, mert hogy különbséget tettünk köztetek. TESTVÉRHARC (pszichiátriái múlt hátránya) - Hagyjál már engem, menj inkább a dilis társaidhoz! Ugye a legérzékenyebb pontomon akartál fájdalmat okozni?

Az orvos stressz-helyzetei I. „Problémás” betegek helyett a problémák kezelése (minősítés kerülése) Betegek bizalmatlan, ellenséges viselkedése Az együttműködés hiánya A „tudálékos” beteg A „manipulatív” hozzátartozó A rossz hír közlése, együttérzés terhei

Az orvos stressz-helyzetei II. A problémás önismeret Szakmai bizonytalanságok „Omnipotencia” érzése, túlértékelés Hierarchia viszonyok a vezetőkkel Territórium viták a kollégákkal Az orvosi identitás válságai, a „kiégés” Pszichológiai segítség elfogadása

Melyik választ preferálná? Egyik csoporttársával moziba megy és arra kéri, hogy ön fizesse ki a mozijegy árát, mert nincs nála pénz. De korábban már hasonló ürügyekkel egy-két ezer forintos tartozást halmozott fel. - Jól van, de erről jut eszembe, hogy akkor nem csak a mozijegy árával jössz, hanem a korábbi tartozásaidat is kellene rendezned. - Nekem ez problémát okozna, mert folyamatosan azt érzem, hogy te az én érdekeimet mindig háttérbe szorítod.

Melyik választ preferálná? Fiatalasszonytól az anyósa látogatásai során mindig megkérdezte, hogy rend van-e az emeleten a gyerekek szobájában. - Menjen fel és nézze meg! - Anyuka, nem szeretném, ha megsértődne, de valamit el kell mondanom. Tudom, nem azért jön ide, hogy engem ellenőrizzen, de nekem mégis valahogy ez az érzésem.

Melyik választ preferálná? A férj fenyegető hangnemben megkérdezi a feleségétől, hogy "Hol a fenében voltál?" - mikor az a szokásosnál kicsit később ér haza. - Szinte felesleges is magyarázkodnom, mert olyan hangulatot keltesz, mintha már megcsaltalak volna. - És amikor te késel, akkor az nem baj.

Melyik választ preferálná? Anyuka ki van borulva, mert nem bír a gyermekkel. Anyósa erre azt válaszolja: Érdekes, a gyerekkel nálam semmilyen baj nincs. - Ha mindent ráhagynék, itt sem volna vele baj. - Kicsit kellemetlenül érint, amit tetszik mondani, mert arra kell gondolnom, hogy én nem találom meg a helyes hangnemet a saját gyermekemmel.

Melyik választ preferálná? Egy fiatalasszony elveszítette a pénztárcáját. Lehet, hogy ellopták tőle. Az anyós megjegyzi: Mindig olyan szétszórt vagy, nem véletlen, hogy elvesztetted a pénztárcádat. - Látja, hogy mennyire bánt, és maga ahelyett, hogy megvigasztalna, csak kritizál. - Azon a buszon mást is megloptak. Hiába figyelt.

Melyik választ preferálná? Fogadóórán a tanárnő mézes-mázos kedvességgel, amelyből a cinizmus jól kivehető, a következőket mondja az anyukának: „Nagyon örülök, hogy végre magát is lehet látni a fogadóórán.” - Csak néhányszor hiányoztam, akkor is azért, mert délutáni műszakban dolgoztam. - Tanárnő kérem, nagy zavarban vagyok, mert olyan kedves hangnemben tetszik beszélni velem, de amit mond, abból meg azt érzem, hogy nagyon neheztel rám, hogy eddig nem én jártam a fogadóórákra.

Melyik választ preferálná? Lelki problémák miatt pszichoterápiára járó fiatal nő kifogásolta, hogy barátja flegma, lekezelő megjegyzéseket tesz rá. A barátja válaszul megjegyezte: Na, már megint rád jött a dili. - Nem gondolod, hogy övön aluli ütés, ha a betegségemre hivatkozol minden alkalommal, amikor szóvá teszem azt, ami nekem rosszul esik? - Nem kívánom, hogy azt érzed, amit én.

Melyik választ preferálná? Egyedül élő idős szülő szemrehányást tesz gyermekének, mert szerinte ritkán látogatja meg. Szemrehányó hangnemben mondja: Már azt hittem, hogy elfelejtetted, hogy van anyád is. - Annyit kell mostanában túlórázni, hogy meg tudjunk valahogy élni. - Mama, szeretnéd, hogy gyakrabban jöjjek, de nem hiszem, hogy ilyen bűntudat keltéssel ezt el tudod érni.

Melyik választ preferálná? Egy munkavezető megkéri az egyik munkatársát, hogy javítson ki valamit a műhelybe. Erre a következő választ kapja: Főnök, már megint engem pécézett ki, csinálja a Jancsi, ő jobban ráér. - Mivel van annyira elfoglalva, hogy nincs erre ideje. - Most azt gondolja, hogy nagy nyilvánosság előtt visszavonom az utasításomat, és azt teszem, amit nekem itt nagy nyeglén javasolt?

Melyik választ preferálná? Valaki régóta tartozik jelentősebb összeggel. Amikor ismételten kérik az adósság rendezését, ingerülten azt mondja, hogy most nem tudja megadni, mert a építkezik. - Úgy gondolom, szívességet akarsz tőlem kérni, hogy még egy darabig te rendelkezhess az én pénzemmel. Akkor jó lenne, ha ennek megfelelő hangnemet választanál. - Az engem nem érdekel. A pénzemet akarom.

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszere és rejtett stresszek - Elhatároztam, hogy összejövök azzal a sráccal és úgy is lett. LÉNYEG - ……….

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszere és rejtett stresszek - Szeretnék valamit mondani. Jól van, de fogd rövidre! LÉNYEG: - ……..

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszere és rejtett stresszek - Szerencsétlen alak az, aki nem tudja, hogy milyen síelni az Alpokban. LÉNYEG: - ……….

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszere és rejtett stresszek Mostanában olyan szomorúnak látom a barátodat. LÉNYEG: ………..

VÉGE