Tisztelt Hallgatók! Az alábbi példamegoldások segítségével felkészülhetnek a 15 pontos vizsgafeladatra, ahol azt kell majd bizonyítaniuk, hogy a vállalati pénzügyek alapvető mutatóit, módszereit képesek kiszámolni, alkalmazni. A megoldáshoz szükséges képleteket (lásd alul), illetve táblázatokat a vizsgán mellékelni fogom. Bár némelyik példa az előadáson bemutatottakhoz hasonlít, az utóbbiakat rendszeresen frissítem aktuális adatokkal, így előfordulhatnak eltérések. Az utolsó diák példái a 30 pontos feladatra készítenek fel, ahol már inkább a probléma-megragadás, a pénzáramok és a tőkeköltség helyes megadása a cél.
1. Melyiket választaná, ha r=12%? A) F3= 7000$ B)
A) B) Választás: A)
2. A) Mennyi az alább vázolt pénzáram-sorozat nettó jelenértéke? (r=8%)
B) Mennyi a projekt belső megtérülési rátája? NPV(8%) = 281.5 $ NPV(15%) = ? 281,5 IRR13% 8% 15% -118,6
C) Mennyi a projekt éves egyenértékese? (r=8%) D) Mennyi a projekt jövedelmezőségi indexe? (r=8%)
3. A) Mekkora kezdeti beruházás mellett lesz a projekt NPV-je 300$? B) Mennyi ekkor a PI? C) NPV=300$ esetén mekkora összegű visszavonási érték* esetén van a projekt éppen a megvalósítás határán a 13. évben? D) Az első 5 év pénzáramlásainak milyen küszöbértéke** mellett éppen megvalósítandó a projekt? *Visszavonási érték: az a pénzáram, amely az előre nem tervezett projektmegszüntetés miatt merül fel. **Küszöbérték: (itt) az az annuitás, ahol az NPV éppen nulla.
4. Tegyük fel, hogy a „banki kamat” jelenleg kb. 12% 4. Tegyük fel, hogy a „banki kamat” jelenleg kb. 12%. Olyan hitel-konstrukciót ajánlanak, amely szerint 10 évig, évi 100 eFt-t kell befizetnünk, majd a 11. évtől kezdődően, 20 éven át, évi 100 eFt-t kapunk vissza. Előnyös-e az ajánlat?
5
6
7. Projekttervünk szerint évi árbevételünk 10 mFt, üzemeltetési költségeink pedig évi 4 mFt. A projekt várható időtartama 12 év. További költséget jelent, hogy a 6. évben projektünk működését egy évre fel kell függesztenünk egy 3 mFt költségű karbantartás miatt. A) Megvalósítaná-e a projektet, ha a beruházás összege 20 mFt? (r=12%) B) Mekkora beruházási küszöbértéknél valósítanánk meg éppen a projektet? (r=12%)
8. Autóvásárlás. Választhatunk, hogy a 2,6 mFt „listaárú” gépkocsit 5% árengedmény mellett készpénzért vesszük meg, vagy az 50% kifizetése után, 6 éven keresztül, évi 300 eFt törlesztést (+kamatot) fizetünk. Melyik változatot választjuk, ha az „általános” hitelkamat 12%. mFt P A 47 , 2 95 6 %) 12 ( = × A: B 53 111 4 3 1 ) %; ; / + B: Választás: A
9. Az előző példa részletfizetési ajánlatát annyiban módosítják, hogy lehetőség van a hitel visszafizetésének egy évvel való „késleltetésére”. Megváltoztatjuk e ekkor előbbi választásunkat? mFt P A 47 , 2 95 6 %) 12 ( = × A: B 53 111 4 3 1 ) %; ; / + B: Választás: C F C 40 8929 )( C:
10. Bérbeadás Az ingatlanpiacon egy 200 eFt/m2 értékű lakást hozzávetőleg 18 eFt/m2/év áron lehet kiadni. Hány %-os profitot ad a lakáskiadás, ha feltesszük, hogy 10 évenként 15 eFt/m2 áron felújítást kell végezni? (Tekintsük a realitást: nincs adózás…) 18 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 15 15 200 IRR=?
Próbálgatás: r=6% illetve 10% 18 15(A/F;6%;10) 15 15 IRR=? 200 Próbálgatás: r=6% illetve 10%
81 IRR 8,5% 6% 10% -29,45
11. Évi hány km-t taxizhatunk autótartás helyett 11. Évi hány km-t taxizhatunk autótartás helyett? Hány Ft egy km „autózás” (saját autóval)? Mennyi pénzt „spórolnánk” 25 év alatt, ha nem tartanánk autót? Adatok: Taxi: 150 Ft/km Autó: F0 = -2500000 Ft (új ár) F3 = 1500000 Ft (maradványérték) (benzin: 230 Ft/l, 8 l/100 km, 1840 Ft/100 km 18,40 Ft/km, 12000 km/év, 220800 Ft/év) A1=-220000 Ft/év (kötelező, casco stb.: 150000 Ft/év) A2=-150000 Ft/év (egyetlen nagyobb szerviz a 3. évben 200000 Ft) F3 = -200000 Ft
12. Síelés „Átlagos” síelők vagyunk – 5 napot síelünk minden évben. a., Léc bérlése itthon: 2300Ft/nap, 7 nap (utazással) b., Léc bérlése helyszínen: 3300Ft/nap, 5 nap c., Ugyanez a kategória kötéssel: 75 000Ft 5 év után várhatóan lecserélnénk. (Eladható 15 000-ért.) Ha visszük a felszerelést, tető csomagtartót kell vennünk 20 000 Ft-ért.
13. Egy családi ház „+” hőszigetelése kb. 1 mFt 13. Egy családi ház „+” hőszigetelése kb. 1 mFt. A szigetelés élettartama 20 év, amelynek végén 200 ezer Ft-ért „szedik le”. 6 fűtési hónappal számolva, havi hány Ft-os fűtésszámla csökkenés tenné indokolttá a beruházást, ha r = 10%? (Havi kamatozással nem számolunk.) 6 fűtési hónap van, így 120951/6=20158,5 Ft/hó megtakarítás kellene a fűtési hónapokban.
14. Konzervgyár Egy konzervgyár új töltősort akar telepíteni. Rendelkezésére áll egy 100 MFt könyv szerinti értékű ingatlan. A gépsor ára 50 MFt, ami 3 év után teljesen elavul. Évente várhatóan a költségek, adók stb. 20 MFt-ot, a bevételek 45 MFt-ot tesznek ki. Érdemes-e megvalósítani a beruházást? (Az élelmiszergyártás alternatíva költsége 5%.) Az ingatlant egy festékgyár 3 évre bérbe venné évente 10 MFt-ért.
A bérbeadásról, mint projektről mondunk le! - A bérbeadás alternatíva költsége 9%. 10 F1 F2 F3 - Az ingatlant megvásárolná egy harmadik fél 20 mFt-ért. Csak a legjobb alternatívát tekintjük a projekt alternatíva költségének! 25 F0 F1 F2 F3 -50 -25
Származékos hatások – esettanulmány – Korábban hoztunk egy rossz döntést Építtettünk egy forgalmas főút mellé a város szélén egy 15 szobás panziót egy 20 fő kiszolgálására alkalmas étteremmel 100 mFt-ért. Akkori tudásunk szerint a panzió 60-80%-os kihasználtsággal működött volna. Azonban rosszul mértük fel az igényeket, és új versenytárs is belépett időközben. A kihasználtság így most 33%-os. A panzió számviteli értelemben nyereséges inkább csak „vegetál” Eladni nem lehet… Alternatív felhasználási lehetőség nincs. A bezárásnál jobb a „rossz” működtetés is… Új ötlet: építessünk egy töltőállomást! Vajon érdemes elindítani a beruházást?
Töltőállomás projekt – esettanulmány – Multinacionális olajvállalatok töltőállomásaiban gondolkodhatunk, hiszen a „nevesincs” kúthoz még mi (a leendő tulajdonosok) sem állnánk be szívesen... A kút telepítését a "multi" olajvállalat vállalja. Az üzemeltető vállalkozó kibérelheti 700 eFt/hó áron. Az üzemanyag-forgalommal kapcsolatos hibák javítását a "multi" vállalja. Karbantartás szerződésen kívül Pl. elromlik az ajtók infra érzékelője, beázik a fal, eltörik egy csempe, parkfenntartás, szemétszállítás stb. ~ 600eFt/év. Számítógépek, kártya-leolvasók, pénztárgépek karbantartása ~200eFt/év. Shop feltöltés ~10 mFt. Forgótőke, amit induláskor „be kell tennünk” a vállalkozásba, és az utolsó évben kivehetjük onnan. Most azonban azzal számolunk, hogy örökké működni fog a benzinkút, azaz a forgótőke megtérülését elhanyagolhatjuk. 8 alkalmazott minimálbéren. Iparűzési adó 1%.
Töltőállomás projekt – esettanulmány – Rezsi 4,5 mFt/év Átlagos napi ügyfélszám Az olajtársaság becslései alapján: ~160 Jutalékok Benzin: 3Ft/l (1 fő fogyasztási normája 40l) Dohány: 3% (1 fő fogyasztási normája 500 Ft) Telefonkártya 3% (Átlagos napi forgalom 25 eFt) Egyéb áruk árrése: 80% (1 fő fogyasztási normája 600Ft) Mosó 20 eFt/nap, amely 30%-a marad nálunk Tőke alternatíva költsége Egy benzinkút valójában a kiskereskedelemben érdekelt. Bevételeinek csak egyharmada származik az olajiparból. Ennek megfelelően alakul a súlyozott béta (kiskereskedelem: 1,1; kisebb olajtársaságok 0,82). A kockázatmentes hozam 3%, a kockázati prémiumot a szokásos 6%-kal közelítjük.
Technológia-váltás projekt - esettanulmány - Egy hűtőgépeket gyártó multinacionális vállalat jelenleg hullámpapírlemezekbe csomagolja termékeit. Vajon a hullámpapír magas ára miatt gazdaságos lenne-e átállni a zsugorfóliás módszerre? A beruházás elindításához cégünk 100 mFt piaci hitelt kíván felvenni 5 éves törlesztéssel. A törlesztő részletek (kamat+tőke) évente 27,8 mFt-ot tesznek ki. A piaci hitelkamatláb 12%. A csomagolást előreláthatóan 5 éven keresztül kell megoldani. Az új technológia beruházási költsége 420 mFt + áfa, a jelenlegi technológiánk eszközeit ma 35 mFt + áfa értéken tudnánk értékesíteni (könyv szerinti értékük 35 mFt). A jelenlegi gyártósorunk már felújításra szorul: ha nem vezetjük be az új technológiát, két gépet le kell cserélni, melynek összes költsége 20 mFt + áfa. „A” terméken évente 39 mFt + áfa, „B” terméken 25 mFt + áfa, „C” terméken 16 mFt + áfa költségcsökkentés érhető el, továbbá a kisebb csomagméret miatt a szállítási költség 20 mFt-tal csökkenthető évente. Az új gyártósoron egy ember munkája feleslegessé válik. Bére járulékokkal együtt 4 mFt évente. A zsugorfóliás technológia gépeinek piaci értéke az utolsó évben 20 mFt + áfa. A csomagolás technológia bétája: 0,77. Iparűzési adó: 1%.
Csavargyár - esettanulmány - Egy Magyarországon bejegyzett vállalat üzleti tevékenységeit csavargyártással bővíthetné. Gépsor beruházási költsége: 70 mFt + áfa, saját tőkéből, üzembe helyezés: 1. év január. Árbevétel: az 1. évben várhatóan 60 mFt + áfa (inflációval évente növekszik). Két technikus és két anyagmozgató bére járulékokkal együtt 15 mFt az első évben (infláció mértékével növekszik). A gyártáshoz szükséges terem kihasználatlanul és alternatív felhasználási mód nélkül rendelkezésre áll. Anyagjellegű ráfordítások az első évben várhatóan 20 mFt + áfa (inflációval növekszik). A gyártósor öt év alatt teljesen elhasználódik, ma egy ilyen használt gépsor 15 mFt + áfa értéken értékesíthető. A vállalat várhatóan a következő években is nyereséges lesz. A helyi iparűzési adó 2%. Szerződéseikben kivétel nélkül 30 napos fizetési határidők szerepelnek. Az iparági reál tőkeköltség 5%.
1 2 3 4 5 + Bevételek (Income) 60,0 64,2 68,1 70,8 91,1 - Költségek és ráfordítások (OPEX) 45,8 48,3 50,6 52,2 73,5 = Kamat és adók előtti eredmény (EBIT) 14,2 15,9 17,4 18,5 17,6 + Értékcsökkenés – számvitel szerint (Depr.) (1) - Értékcsökkenés – adó trv. szerint (Depr.) (1) = Társasági adóalap (Tax Base) *tc = Társasági adó (Tax) 2,7 3,0 3,3 3,5 + Kamat és adók előtti eredmény (EBIT) - Társasági adó (Tax) = Adózott üzemi eredmény (NOPLAT) 11,5 12,9 14,1 15,0 14,3 + Értékcsökkenés/maradvány (adó trv. szerint) 10 30 - Beruházás (CAPEX) 70 = Szabad pénzáram (op. FCF) -48,5 22,9 24,1 25,0 44,3 Kumulált tőkeköltség 1,12 1,25 1,37 1,48 PV 20,36 19,30 18,32 29,98 NPV 39,47
Sétahajó projekt - esettanulmány - Érdemes lenne-e megvásárolni egy 30 utas szállítására alkalmas hajót, hogy azt városnéző hajóként üzemeltessük. A hajó ma 15 MFt + áfa, 5 év múlva 10 MFt + áfát ér (egy 5 évvel idősebb hajó ára ma ennyi). A Petőfi hídtól a Rómaifürdőig szerveznénk körutakat, hétvégenként áprilistól októberig. Az üzemeltetési költségek (kvázi-fix költségek): éves szinten a gázolaj 4 MFt + áfa, a kikötőbérleti díj 500 EFt + áfa, az éves karbantartási díj 500 EFt + áfa, marketing 700 EFt + áfa. Munkabérek adókkal: 3 MFt (5 fő személyzet, kapitánnyal, idegenvezetővel együtt). Vállalkozásunk egyébként nyereséges. HIA: 2%.
A várható látogatói létszám az egyes hónapokban: 2013 2014 2015 2016 2017 Látogató / körút (db) április 15 május 20 június 26 július 28 augusztus 29 szeptember 20 október 15
1 2 3 4 5 Bevételek (havi 8 nap, napi 3 út) 10 994 10 989 Beruházások (vételár / piaci maradványérték) -15 000 10 000 Anyagköltség (üzemanyag, karbant., kikötőbérlet, marketing) 5700 - 5700 Bérköltség - 3000 3000 Költségként viselkedő vállalati adók - 106 Társasági adó előtti pénzáramok -12 812 2 183 12 183 Adóalap növelő tételek 10 994 10 989 20 989 Adóalap csökkentő tételek - 11 806 -11 690 -11 579 -11 473 -11 370 Értékcsökkenés reálértéken - 3 000 - 2 885 - 2 774 - 2 667 - 2 564 Társasági adóalap - 812 - 701 - 591 - 484 9 619 Társasági adó (20%) - 162 - 140 - 118 - 97 1924 Szabad pénzáramok társasági adó után - 12 650 2 323 2 301 2 280 10 259 NPV 826