Diákok a „második” sorból XII. KLEBELSBERG PEDAGÓGIAI NAP TEHETSÉG KONFERENCIA Kaposvár 2016. Diákok a „második” sorból Mengyán Pletikoszity Ildikó Dositej Obradovic GKI, Dózsa György ÁI Topolya
Személyes tapasztalataim a szakszolgálatban és a tehetséggondozásban fókuszban a mentor és a mentorált diák találkozása A “második” sorban ülő diákok A tehetséggondozás vajdasági (magyar) jellegzetességei Hogyan alakult az elmúlt 20-30 évben a tehetséggondozás a Vajdaságban illetve a vajdasági magyarság körében? Miként hat a társadalmi értékrend a tehetségre? Hogyan alakítja a demográfia a tehetséggondozást? Milyen lehetőségek állnak ma a vajdasági diákok rendelkezésére? Miként tekint a tehetségre a szerbiai társadalom?
Feladatkörök Tervezés és programozás Az oktatói nevelői munka kísérése és értékelése Közvetett és közvetlen tanári asszisztencia A diákokkal való közvetlen és közvetett munka Közvetett és közvetlen munka a szülőkkel Szakszolgálati tevékenység Szakcsoportok, munkacsoportok és teamek koordinálása, a munkájukban való részvétel Intézményekkel történő együttműködés Dokumentáció vezetése és továbbképzési kötelezettségek Az iskolapszichológus szakmunkatársi feladatkörei 65 minőségellenőrzési kritériummal
A tehetség „utat tör magának”? Osztály 1999 (5) % (n= 4*6) 1999 (4) % (n=4*6) 2001 (5) % (n=4*4) 2001 (4) 2 62 55 65 47 3 57 56 70 4 72 69 67 63 5 75 59 61 66,5 62,5 65,25 58,25
Az iskolai átlageredmény és a záróvizsga eredményének összefüggései ( 2015.) osztály átlagosztályzat Záróvizsgán elért eredmény standard pontszámokban kifejezve
1993 1995
2003
Vajdasági középiskolák magyar nyelvű elsős tagozatai 2016. helység iskolák tagozat hely betöltött szakir. gim. hely gimn. betöltött 1 Ada 6 147 118 - 2 Törökkanizsa 60 45 3 Magyaranizsa 150 101 4 Csóka 13 5 Zenta 8 220 197 120 97 100 Nagybecskerek 105 64 75 49 30 15 7 Topolya 252 187 222 157 Szabadka 22 642 487 504 386 138 9 Zombor 117 87 39 10 Újvidék 110 68 80 55 11 Futak 12 Temerin 21 31 72 1788 1355 (70%) 1580 1086 (69 %) 358 271 (76%)
2010. Szerbia általános helyzet IOP 1 Egyéni oktatási terv a tanulási nehézségekkel küzdőknek IOP 2 Egyéni oktatási terv a sajátos nevelési igényű diákok számára – teljes inklúzió IOP 3 Egyéni oktatási terv tehetséges diákok számára
Kutatómunkák mentorálása év Mentorált munka öszesen Mentorált diák összesen TUDOK döntős munka/diák TUDOK döntős díjazott munka/diák 2006/07 2 4 2/4 2007/08 3 2/2 - 2008/09 6 8 1/1 2009/10 5 2/3 2010/11 12 1/2 2011/12 2012/13 2013/14 9 2014/15 11 3/4 2015/16 4/6 42 69 20/30 (23) 9/14
Készségek Motiváció Érzelmi intelligencia visszajelzések Készségek Motiváció Érzelmi intelligencia