Az óravázlat felépítése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TIOP 1.1.1/09/ Digitális reál-is? Készítette:Mátisné Szultos Erzsébet.
Advertisements

Médiapedagógia.
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
Angol nyelvi kompetencia
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
A testnevelés tanításának módszertana
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A testnevelési tanterv.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Az e-portfólió használati köre
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
TERVEZET.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Szakmai iskolai megfigyelési gyakorlat II.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Női szabó munkacsoport
Megfigyelés fogalma A tudományos megfigyelés Céltudatos Tervszerű
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
1. 1.A helyi tervezés lehetőségei A helyi tanterv megalkotásához különösen az alábbi szabályzókra kell tekintettel lennünk:   Közoktatási törvény (különösen.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az óvodai tevékenységterv
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Az óravázlat Szakmai nap október 24.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A programcsomag Felépítése Előnyei Használata. A programcsomag összeállítása Alapja: kompetencia alapú oktatás, koncepció (gyakorlati haszon); Programtanterv:
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
A tanítási órára való közvetlen előkészületek
Munkaszervezési formák
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A tantárgy komplex jellegű!! A tervezés két szakaszra oszlik: 1. Távlati felkészülés 2. Közvetlen előkészület az órára.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Didaktika A tanítás folyamat, a tanóra Orosz Ildikó.
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
1 A fizika tanítása 3. lecke Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, óratípusok.
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
PÉNZÜGYI ELEMZÉS 1. előadás PhDr. Antalík Imre SJE GTK szeptember 21.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
SZFP II Kompetenciamérés
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

Az óravázlat felépítése Földrajz tanítása XII. Óratípusok Felkészülés az órára Az óravázlat felépítése Az óra időbeosztása

A földrajztanításban alkalmazott óratípusok Bevezető, motivációs órák Új ismeret szerző és feldolgozó órák Képesség fejlesztő, gyakorló órák Ismereteket elmélyítő, rendszerező órák Ismereteket, képességeket ellenőrző órák

Új ismeret feldolgozó óra Óra kezdete (jelentés, adminisztráció) Ellenőrzés Írásbeli vagy gyakorlati házi feladatok ellenőrzése Az elmúlt órák anyagának felelevenítése (katekizáló beszélgetés) Egyéni szóbeli vagy írásbeli feleletek

Új ismeret feldolgozó óra Az új anyag feldolgozása Motiváció, célkitűzések (a tanulók pontosan tudják mire kell összpontosítani a figyelmüket, milyen feladat áll előttük) Az új anyag logikai egységeinek feldolgozása változatos módszerekkel és munkaformákkal Az egyes logikai egysége részösszefoglalása, rögzítése változatos módszerekkel (pl. applikációk, munkafüzet kapcsolódó részeinek megoldása, vázlat készítés, beszélgetés stb.)

Új ismeret feldolgozó óra Óra végi összefoglalás Értékelés Az osztály munkájának értékelése Egyes tanulók (legjobb vagy/és a leggyengébb teljesítményt nyújtók egyéni értékelése)

Képességet fejlesztő, gyakorló földrajz óra Didaktikai felosztása nagyon különböző lehet, ahány feladat, annyiféle óra felépítés lehetséges. DE: Célkitűzés (annak kiemelése, hogy az adott tevékenységnek mi a jelentősége a tanulók mindennapi életében, hol vehetik hasznát a megszerzett képességeknek stb.. Munka megtervezése, megszervezése Feladat elvégzése a háttérben maradó tanár irányításával, segítségével Összefoglalás, rögzítés Értékelés

Ismereteket elmélyítő, rendszerező óra didaktikai felépítése Cél megjelölése, az adott témakörrel kapcsolatos új szempontrendszer megfogalmazása Az ismereteke rendszerező összefoglalása a megadott szempontok szerint, lehetőség szerint a feldolgozáshoz képest más, új módszerekkel Általánosítások, következtetések levonása, az ok-okozati összefüggések hangsúlyozása, törvényszerűségek, hasonlóságok, különbségek kiemelése Tanulói otthoni feladatok kijelölése Értékelés

A tanmenet A tanév földrajztanítási folyamatát összegző munkaterv Előrehaladási ütemterv, amely felsorolja, hogy az egymást követő órák sorozatában mivel foglalkoznak a tanulók. A szakmai feladatokon kívül tartalmazza a módszertani eszközöket és a technikai feltételeket is. A tanmenetet minden év eleje, szeptember végéig készíti el a tanár. Készítésének alapja a tantervi program, de figyelembe kell venni a tanulócsoport összetételét, aktualitásokat, alkalmazott tankönyvcsaládot stb…

Az óra megtervezése Nem lyukasórában. Legalább előző nap, hogy legyen idő az eszköz előkészítésre, szervezésre. Sosem hagyható el! Minden óra új kihívás, sajátos feladatokkal.

Végiggondolni…. Mi az óra konkrét anyaga? Mik az óra céljai és feladatai? Didaktikai feladatok Oktatási feladatok Nevelési feladatok Képzési feladatok Milyen óratípus szükséges? Mely munkamódszerekre van szükség? Hogyan épüljön fel az óra? A kiválasztott tananyagot logikai sorba kell rendezni, időbeosztás tervezése. Milyen eszközöket igényel az óra? Milyen szervezési feladatok vannak?(pl. tanterem átrendezés)

Az elkészített tervezetet mentortanár hagyja jóvá. Két részből áll: Általános rész Az óra menete, a tényleges földrajz órai munka cselekvési menete

Általános rész

Általános rész

Milyen a jó óravázlat? Amiből a készítője eredményesen tud tanítani, így személyenként nagyon különböző is lehet. Idővel változik, egyszerűsödik. Tartalmazhatja az óra menetét, időbeosztását, lényeges tanári kérdéseket, a tananyag vázát, a szükséges eszközöket stb. Óravázlat célja: Az órát előre átgondoljuk Az órán belepillantsunk, fogódzó

A tanítási tervezetek javasolt felépítése Idő Az óra menete Didaktikai mozzanatok Módszerek, munkaformák Eszközök

Tanárok előkészítő szokásai A megkérdezettek 61,3%-a naponta előkészül a másnapi órákra, de Csak 6,1%-uk készít naponta részletes óratervet.

Az óra időbeosztását befolyásoló tényezők… az életkori és az egyéni fiziológiai sajátosságok ismerete a bioritmus egyik eleme, a koncentrációs képesség heti, napi és tanórai alakulási „görbéjének” az ismerete Az egyes tanítási órák megfelelő tagolása érdekében az intenzív figyelem, koncentráció átlagos mértékét és befolyásoló tényezőit is ismerni kell.

Az aktív és pihenési időszakok heti periodicitása

Az aktív és pihenési időszakok napi periodicitása

Az aktív és pihenési időszakok tanórai periodicitása

A tanítási óra időbeosztását tehát számos tényező befolyásolja: - az aktív és pihenő szakaszok periodicitása, - a tanóra típusa, - a tananyag szerkezete, - a tanár és diákok szokásai stb.

Az óra időbeosztása Általánosan elfogadott irányszámok: 15 perc ellenőrzés 25 perc új anyag 5 perc összefoglalás

Ezen irányszámok részletesebb kidolgozását tartalmazza az alábbi beosztás: Adminisztráció, ráhangolás, motiváció 3 perc Házi feladat ellenőrzés, feleltetés 10 perc Bevezetés 3 perc Előkészítés 3 perc Új ismeretet feldolgozás 15 perc Gyakorlás alkalmazás 5 perc Ellenőrzés 3 perc Ismétlés, megszilárdítás 3 perc Összesen 45 perc

A.-M. Tausch féle időbeosztás 1-5 perc Érdekes, korosztálynak megfelelő probléma szituáció Az össz. idő 40-80%-a az új anyag feldolgozása a tanár irányításával 5-15 perc absztraháló, rendszerező fázis, összefoglalás, lényeg kiemelés, precíz megfogalmazás 5 perc TRANSZFER (tanultak integrálása az addigi ismeretekbe)

Földrajzórák elemzése

Az óra megfigyelés típusai Kötetlen megfigyelés: jellemzője a sokoldalú adatgyűjtés, a megfigyelő nagyfokú szabadsága a megfigyelendő jelenségek kiválasztásában, értelmezésében és a megfigyelés módjában. Struktúrált megfigyelés: jellemzője a rendszeresség és az objektivitásra való törekvés. A megfigyelés irányulhat egy tanárra, tanulókra, a pedagógus és az osztály interakciójára. A tematikus megfigyelés valamilyen didaktikai változó (pl. a tanár kérdései, szemléltetés stb.) megfigyelését jelenti. A pedagógus egész napi munkája is nyomonkövethető.

A struktúrált megfigyelés szempontjai Motiváció Rend és fegyelem, tanulók magatartása Az óra logikai menete felépítése Humor, mint tanítási stratégia A kérdezés technikája, tanári és tanulói kérdések Tanári magyarázat Szemléltetés Tartalmi differenciálás módszerei, a differenciálás módjai a tanulásszervezésben, munkaformák Táblakép Hatékony értékelés Képesség fejlesztés Nevelési feladatok Szakmai követelmények

Megfigyelés rögzítése Teljes és szelektív jegyzőkönyvezés Teljes jegyzőkönyv: a megfigyelők valamennyi verbális és nem verbális megnyilatkozást igyekeznek rögzíteni. Előnye, hogy semleges, különböző szempontból elemezhető. Szelektív jegyzőkönyv: kiemeli a jelenségek egy körét, és ezen körön belüli eseményeket rögzíti

Az óraelemzés sémája

VÉGE!