Bevezetés az áldozatsegítésbe Az áldozatsegítés állami rendszere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TSzVSz Közgyűlés JogSzerviz Sipos Tamás Dr. Bezzegh Edina.
Advertisements

Copiright by Y. Kinek jó a több biztosító? Ön benne van a szerencsés 0,5%-ban? Programunk segítségével ellenőrizheti!
AZ ÁLDOZATSEGÍTÉS HELYZETE
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
A magyar áldozatsegítés bemutatása és fejlesztése
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium június A közérdekű munka büntetés végrehajtásának tapasztalatai Békés megyében Békés Megyei Kormányhivatal.
ÁLLAMI ÁLDOZATSEGÍTÉS A GYAKORLATBAN Budapesti Szociális Forrásközpont TÁMOP Projekt - Tapasztalatcsere Fórum - ( március 7.)
ÁLDOZATOK NAPJA „EGYÜTT AZ ÁLDOZATOKÉRT”
Projektzáró konferencia április 26.. I. Előzmények II. A projekt részei III. A projekt megvalósítása IV. A végrehajtás tapasztalatai V. Az együttműködő.
Hivatalos programoldal: /hirek/666-coaching-fezstival-2013.html.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Áldozatsegítés és áldozatvédelem
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Szociális munka az onkológiában
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben
„A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása” módszertani megalapozása” kiemelt projekt kiemelt projekt.
Alapfeladatok és fejlesztések az Áldozatsegítő Szolgálat munkájában
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Beszámoló az elmúlt 1 év Munkájáról.
Alkoholizmus.
(Igazságügyi Hivatal, főigazgató)
Az Áldozatsegítő Szolgáltatások fejlesztése alprojekt
A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása-kiemelt projekt (TÁMOP 5.6.2/10-1),
Az Igazságügyi Szolgálat tevékenységének ismertetése
A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása-kiemelt projekt (TÁMOP 5.6.2/10-1),
Az áldozatsegítés szolgáltatásainak kiszélesítése – hétvégi ügyelet, speciális programok, különleges esetek kezelése.
Büntetőeljárás-jog.
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
Kárenyhítési esetek tapasztalatai és gyakorlati problémái dr. Tóth Zsófia áldozatsegítő szakreferens Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal június.
Az Ást április 15-i módosításának bemutatása dr. Veisz Gábor áldozatsegítési osztályvezető Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal áldozatsegítési.
ÁLDOZATSEGÍTÉSI SZOLGÁLTATÁSOK
A foglalkozási rehabilitáció aktuális kérdései
Az Igazságügyi Hivatal helye, szerepe a családon belüli erőszak kezelésében, az áldozatok segítésében Dr. Triznay Gabriella Somogy Megyei Igazságügyi Hivatal.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Igazságügyi Hivatal TÁMOP Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató július 15.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 A társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiája 115/2003. (X. 28.) OGY határozat. Cselekvési program 1009/2004. (II. 26.) Korm.
„Az Áldozatsegítő Szolgálat és a Jogi Segítségnyújtó Szolgálat közös hétvégi ügyeleti rendszerének kialakítása Komárom-Esztergom megyében” november.
2009., a működés negyedik éve Áldozatsegítő Szolgálat.
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
Nemzeti stratégia a bűnmegelőzésről összeállította: Finszter Géza
Az EU panaszmechanizmusai a gyakorlatban Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport
Az Áldozatsegítő Szolgálat tevékenysége és programjai „Együtt az áldozatokért” szakmai konferencia Fehér Gyűrű Egyesület – Weisser Ring Schweiz Balatonfüred,
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
A TÁRSADALMI BŰNMEGELŐZÉS REGIONÁLIS JELLEMZŐI
Nyugdíjbiztosítási igazgatási ismeretek
Az államigazgatási eljárás Az államigazgatási szervek tevékenységét a következőképpen lehet csoportosítani: - külső eljárás vagy hatósági eljárás, -
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
Családtámogató ellátások
A polgárőrség: alulról szerveződő, helyi lakosok által létrehozott, az adott település közigazgatási határain belül működő, a helyi közbiztonság javítása.
A Magyar Köztársaság kormánya. REND ÉS BIZTONSÁG a rendteremés programja (elszámolás) Draskovics Tibor igazságügyi és rendészeti miniszter.
A projekt megvalósítását támogatja a Belügyminisztérium Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácsa „A legkisebb ellenállás” – bűnmegelőzés a szépkorúak körében BM –
ÁLDOZATSEGÍTÉS MAGYARORSZÁGON „LEVENDULA” Az aktív időskor szabadegyeteme október 19.
Az emberkereskedelem kérdései az áldozatok szempontjából Gál Eszter Európai Együttműködési Főosztály október 21. Belügyminisztérium.
„Az Áldozatvédelmi Szakmai Együttműködési Rendszer egységes fővárosi szintű megvalósítására”
Az áldozatok hatékony tájékoztatásának rendőrségi protokollja dr. Veisz Gábor Igazságügyi Hivatal Bátonyterenye, június 9.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
„A legkisebb ellenállás” – bűnmegelőzés a szépkorúak körében BM – 15 – MI – 0092 projekt szakmai bemutatása Összeállította: Dr. Dobos László 3.KEMA Kuratórium.
1990. február 22-én tette közzé az Európa Tanács a bűncselekmények áldozatainak chartáját, ez a nap azóta is számos országban – óta Magyarországon.
A mediáció szerepe a büntető igazságszolgáltatásban
Gazdik Judit Ápolásfejlesztő, intézményi szakoktató
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
ÁLDOZATOK VILÁGNAPJA Február 22.
Jász –Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Igazságügyi Szolgálat tevékenységének bemutatása Dr. Berkó Attila JNSZ. Megyei Kormányhivatal Igazságügyi.
ÁLDOZATOK VILÁGNAPJA Február 22.
ÁLDOZATOK VILÁGNAPJA Február 22.
Előadás másolata:

Bevezetés az áldozatsegítésbe Az áldozatsegítés állami rendszere dr. Veisz Gábor Igazságügyi Hivatal Budapest, 2016. február 25.

A bűncselekmény és az áldozat tanúskodás sajtó polgári pereskedés szakértői vizsgálat bankkártya letiltás érzelmi feldolgozás biztosítási ügyintézés gyógykezelés család, barátok érdeklődése Bűncselekmény: új élethelyzet, amibe nem akart bekerülni, olyan helyzet, amiben nem akart részt venni, nem ő irányította az eseményeket (általában) Segítség nélkül: ital/drogok betegségek depresszió bizalmatlanság csökkent életminőség munkaképtelenség szubjektív biztonságérzet csökkenése önbíráskodás reviktimizáció elkövetővé válás hivatali ügyintézés munkahelyi hiányzás

A bűncselekmény és az áldozat

Áldozatsegítés vagy áldozatvédelem? aktív az áldozat kérésére szolgáltatás jellemzően nem büntetőeljárási feladat büntetőeljáráson kívüli jogok biztosítása passzív minden áldozat számára eljárási biztosíték a büntetőeljárás szereplőinek feladata büntetőeljárásbeli jogok biztosítása

Mit szeretnének az áldozatok? információ jogi támogatás gyakorlati segítségnyújtás anyagi támogatás alapszintű szükségletek biztosítása érzelmi támogatás függ a bűncselekmény jellegétől és az áldozat személyétől is információ Az áldozatok nem feltétlenül tájékozottak a büntető jogrendszer működésében, nem tudják, hogy a bűncselekményt követően mi vár rájuk, milyen jogaik és kötelezettségeik vannak. Van, akinek egy egyszeri tájékoztatás elegendő ezzel kapcsolatban, de elképzelhető, hogy egy áldozatnak folyamatosan vannak kérdései az eljárás különböző fázisaiban. Az Áldozatsegítő Szolgálatnak minden ilyen helyzetben biztosítania kell az információt a számukra, hogy a szükséges ismeretek birtokában az áldozatok képesek legyenek döntést hozni az egyes kérdésekben. jogi támogatás A tájékoztatás már önmagában is sokszor segítség, de bizonyos összetett eljárásjogi kérdések megválaszolása már mélyebb szakértelmet, jogi ismereteket követel. Az is előfordulhat, hogy az eljárásban az áldozatnak jogi képviseletre van szüksége (pl. sértetti képviselet), amit szintén csak jogász tud nyújtani. A bűncselekményhez kapcsolódóan továbbá sok más probléma is felmerülhet, ami akár jogi közreműködést igényel. Ilyen lehet például egy polgári jogi kártérítési per az elkövetővel szemben vagy egy vitás kérdés a biztosítóval. A jogban járatlan áldozatok részéről ilyenkor felmerül az igény az ügyvédi közreműködésre. gyakorlati segítségnyújtás Az áldozatoknak a bűncselekményt követően számtalan praktikus kérdésben lehet szükségük támogatásra, kezdve onnan, hogy ha megsérültek, orvosi ellátást kell biztosítani nekik, egészen odáig, hogy a bírósági épületben eligazodjanak és megtalálják a tárgyalótermet. Szerencsés, ha az Áldozatsegítő Szolgálat egyfajta esetmenedzsment keretében tud foglalkozni az áldozattal (ez különösen a legsúlyosabb bűncselekmények esetében lenne indokolt). Az esetmenedzsment működésére Hollandiában láthatunk jó példát. Hollandiában évente kb. 170-200 emberölés történik, amikkel országosan összesen 18 esetmenedzser foglalkozik. Ők az eset korai szakaszától közeli kapcsolatban állnak az elhunyt hozzátartozóival. Az áldozatok megóvása érdekében a hatóságokkal ők tartják a kapcsolatot, illetve információt, különböző jogi, érzelmi és gyakorlati támogatást nyújtanak a hozzátartozók számára. Nem meghatalmazottként járnak el, azonban az ügyfél helyett beszerzik a különböző hatóságoktól a szükséges nyomtatványokat, és segítenek azok kitöltésében is. Az esetmenedzserek szociális munkások, akik alapos jogi felkészítést is kapnak munkába állásuk előtt. Az áldozattal kapcsolatban maradnak még a jogerős bírósági ítéletet követően is, hat hónapig (bár ekkor már ritkábban, csak pár havonta lépnek kapcsolatba), illetve az elkövető szabadulásakor újra. anyagi támogatás Talán nem is kell magyarázni, hogy miért szerepel ez az igénycsoport a felsorolásban. A bűncselekményt követően bárki kerülhet olyan helyzetbe, hogy átmenetileg anyagi segítségre szorul. A legtipikusabb példa, amikor a lakhelyétől távol ér valakit bűncselekmény, ami miatt – az idegen környezetben senkit nem ismerve, segítséget ismerősöktől nem várhatva – pénzre lenne szüksége, hogy haza vagy más biztonságos helyre jusson. De ugyanígy szüksége lehet pénzre annak is, aki otthon van ugyan, de a bűncselekmény során minden pénzétől megfosztották, és amíg legközelebb jövedelemhez nem jut, nincsen miből fedeznie állandó, rendszeres kiadásait. Itt kell megemlíteni azt is, hogy a bűncselekménnyel okozott kárért az elkövető felel, neki kell azt az áldozat számára megtérítenie, erre senki más nem köteles, még az állam sem. Amire azonban ez megvalósulhat, addig hosszú hónapok vagy akár évek telhetnek el. A társadalmi szolidaritás ezért azt követeli meg, hogy az állam addig is cselekedjen, és anyagilag támogassa azokat az áldozatokat, akik erre szociális helyzetük vagy pillanatnyi állapotuk miatt rászorulnak. alapszintű szükségletek biztosítása Különösen a párkapcsolati erőszak és az emberkereskedelem áldozatai esetén merül fel (de máshol sem kizárt) az igény az azonnali biztonságba helyezés, a lakhatás és munka biztosítása és az ismételt áldozattá válás megelőzése iránt, továbbá főleg ilyen helyzetben lehet szüksége segítségre az áldozatnak olyan alapvető dolgokban, mint az élelmezés biztosítása, ruházkodás megoldása és más hasonló kérdések. érzelmi támogatás Az áldozatok igénylik az azonnali érzelmi támogatást, megerősítést, de szükségük lehet hosszabb távú támogatásra, tanácsadásra is. Ebben fontos alapelv, hogy el kell ismerni azt, ami történt és el kell fogadnia a segítőnek az áldozatot is. Mi történhet ha ezek az igények nem teljesülnek? ismét áldozattá válik (kutatások igazolják!) elkövetővé válhat (bosszú, védekezési mechanizmus stb.) pszichés és fizikai betegségek kockázata nő egyén és a társadalom biztonságérzete romlik minden típusú áldozatban közös vágy: legyen valaki, akinek elmondhatják az érzéseiket és meghallgatja őket

Áldozatsegítés jellemzői három szakterület metszéspontjában (büntetőjog, szociális jog, közigazgatási jog) nem tipikus ügyfélkör a hagyományos hatósági logika nem működik személyes elem fontossága bizalmas ingyenes az áldozatok érdekében jár el Áldozatok igényei  nem tipikus ügyféli igények Személyes elem  amikor bejön az ajtón, még nem tudhatom mi történt (míg pl. a földhivatalban nagyjából igen) Földhivatal meghatalmazott is elintézheti, de egy bcs. miatti lelki sebet pszichológus csak személyesen tud eljárni (nem véletlen, hogy nem Kormányablakban intézhető ügy)

Az áldozatsegítési reform – szélesebb körű segítségnyújtás segítségnyújtási formák szolgáltatások védett szálláshely tanú-gondozás érdekérvé-nyesítés elősegítése tájékoztatás jogi tanács érzelmi segítség egyéb (pl. kapcsolatfelvétel más szervvel) azonnali pénzügyi segély áldozati státusz igazolása állami kárenyhítés egyösz-szegű járadék 2004. évi CXL. törvény (Ket.) Irányelv átültetési határideje 2015. november 16. November 1-jével hatályba lépett az Ást. és a Be. módosítása – pályázati tapasztalatok is segítették a jogalkotás előkészítését 1. új szolgáltatások (tanúgondozás – bírósági feladat; áldozati státusz igazolása – jogi segítségnyújtáshoz + okmánypótláshoz; érzelmi segítségnyújtás – kifejezetten igényli a szociális munkás és lehetőség szerint pszichológus alkalmazását) 2. tájékoztatás különállása megszűnik, szolgáltatásnak minősül 3. világosan elkülönül a hatósági és nem hatósági tevékenység (az ábrán kékkel jelölve a hatósági, amire vonatkozik a Ket., a többire nem vonatkozik)

Az áldozatsegítés szervezeti keretei Miniszterelnökség területi kormányhivatalok Gyámügyi és Igazságügyi Főosztály Igazságügyi Osztály … Igazságügyi Minisztérium Igazságügyi Hivatal (IH) Áldozatsegítési Osztály Áldozatsegítő Vonal

Az együttműködés jelentősége https://www.youtube.com/watch?v=dM0BQ9g-C3U intézményközpontúság (sok bába között elvész a gyerek)  ügyfélközpontúság

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! dr. Veisz Gábor Igazságügyi Hivatal