Eger /17. első félév Komenczi Bertalan

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A képernyő-interfész feltételezett hatásrendszere.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
A technológia szerepe a pedagógiai értékelés fejlesztésében
Hipermédia tanulási források az interneten
Eger április Komenczi Bertalan
Eger október 4. Komenczi Bertalan
Eger április Komenczi Bertalan
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A konstruktivista pedagógia alapjai
Az emberi tanulás.
Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Az emberi gondolkodás eredete
Az ember mint evolúciós rejtvény
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Információelmélet 7. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Információelmélet 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató- és.
Információelmélet 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató- és.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Az online tanulás virtuális tanulási környezete. 1. Az elektronikus tanulási környezet fogalom olyan tanulási környezeteket jelent, ahol a tanítás és.
Eger /16. második félév Komenczi Bertalan
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Eger március 17. Komenczi Bertalan
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
INFORMÁCIÓ ÉS TÁRSADALOM II.
Az EKE NTDI - DIGITÁLIS PEDAGÓGIA PROGRAM tartalmi elemei
Eger /17. második félév Komenczi Bertalan
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
EKE NTDI-DIGITÁLIS PEDAGÓGIA PROGRAM 2017
A humán kognitív architektúra és a tanulás
Eger /16. második félév Komenczi Bertalan
Eger /17. második félév Komenczi Bertalan
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Eger /17. második félév Komenczi Bertalan
1 Információelmélet 9. Információ és nyelvhasználat – a nyelvi jel
Az emberi gondolkodás eredete
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Előadás másolata:

Eger 2016/17. első félév Komenczi Bertalan Elektronikus tanulási környezetek I. A pedagógiai interdiszciplínák újabb forrásvidékei Eszterházy Károly Egyetem Médiainformatika intézet Oktatás- és Kommunikációtechnológia Tanszék

Elme Kultúra Technológia Tanulási környezet a 21. század elején Technológia …felváltva fogom tárgyalni az elme és a kultúra természetének kérdéseit, hiszen az oktatáselmélet szükségszerűen a kettő metszéspontjában helyezkedik el. (24.o.)

Az IKT új humán információs és kommunikációs technológia, amely a természetről és társadalomról való gondolkodásunkat is befolyásolja, új nézőpontokat és szemléleti kereteket nyújt az értelmezésnek és az elemzésnek a neveléstudomány területén is. Az IKT a hatékony tanári/kutatói munka feltételei megteremtésének, fenntartásának és folyamatos továbbfejlesztésének alapvető háttér infrastruktúrája. HUMAN PERFORMANCE TECHNOLOGY Az IKT a módszertani megújulás katalizátora, amely korábbi módszerek hatékonyabb illetve új formáit, vagy teljesen új módszerek alkalmazását teszi lehetővé. Az IKT a tanári és kutatói munka során jól használható elektronikus információkezelési és kommunikációs technika.

Az IKT új humán információs és kommunikációs technológia, amely a természetről és társadalomról való gondolkodásunkat is befolyásolja, új nézőpontokat és szemléleti kereteket nyújt az értelmezésnek és az elemzésnek a neveléstudomány területén is. Komenczi Bertalan: Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai - elméleti megközelítések és modellek

Hogyan módosulnak a tanulás és a tanítás mibenlétéről kialakult elképzeléseink az új eszközvilág hatására? Lehetséges-e, hogy az elektronikus tanulási környezetekről gondolkodva a megszokottól eltérő módon értelmezzünk bizonyos, a neveléstudomány, az oktatáselmélet tárgyát képező jelenségeket? Elképzelhető és hasznos lehet-e a társadalomtudományi jellegű oktatáselmélet mellett egy másfajta, nagyobb ívű megközelítés, amely az evolúciós történetiség mentén vizsgálja a tanítási és tanulási folyamatokat?

A tanítás és a tanulás technikájának az a magas foka, amelyre most el akarunk jutni, az elmúlt évszázadokban nagyrészt ismeretlen volt. Ezért hemzsegett a tudomány és az iskola a megerőltetően nehéz munkától, bizonytalanságtól és fecsegéstől, ezért volt tele hibákkal és tévedésekkel, olyannyira, hogy csak azok szerezhettek magasabb képzettséget, akik kiválóan tehetségesek voltak. ?

Didactica Magna Comenius, Jan Amos 1632 Didaktika elektromagna?

1. A tanítás és tanulás rendszerszemléletű megközelítése 2. A tanítás és tanulás új koncepcionális keretei 3. Elektronikus tanulási környezetek 4. Az e-learning fogalmának értelmezése

1. A tanítás és tanulás rendszerszemléletű megközelítése Tanítás és tanulás a kulturális evolúció rendszerében A vertikális dimenzió

Elektronikus tanulási környezetek I. A tanítás és a tanulás rendszerszemléletű megközelítése I. 1. A tanulás alapformái – genetikai és kulturális átadás 2. Humán kognitív evolúció – mimetikus kultúra 3. Humán kognitív evolúció – mitikus kultúra 4. Humán kognitív evolúció – teoretikus kultúra 5. A modern humán elme kognitív architektúrája Mache die Dinge so einfach wie möglich - aber nicht einfacher. Albert Einstein

A tanulás alapformái DEFINÍCIÓ 1. A genetikai átadás „a tanulás egy rendszerben vagy irányító részrendszerében a környezettel kialakult kölcsönhatás eredményeként előálló, tartós és adaptív változás” (Nahalka, 1999) 1. A genetikai átadás Véletlen variációk és szelekció Az ily módon akkumulálódó tudásrendszer absztrakt információs entitás: a populáció génkészlete, amelynek alternatív mintázatai (gene pattern) az egyedi testekben manifesztálódnak. .. a génekben felhalmozott tudás mindig a múltra vonatkozik...

A tanulás alapformái DEFINÍCIÓ 2. A tanulás egyéni útja Külvilág „a tanulás egy rendszerben vagy irányító részrendszerében a környezettel kialakult kölcsönhatás eredményeként előálló, tartós és adaptív változás” (Nahalka, 1999) .. a valóságra irányuló kettős tudáskészlet.... dinamikus 2. A tanulás egyéni útja prediktív szimulatív reprezentációk, modellek Kontextuális, szituatív, az idegrendszer saját világába zárt, kommunikálhatatlan, személyes tudás. Külvilág Elme A kognitív fejlődés egyéni vonala

A tanulás alapformái DEFINÍCIÓ 3. A kulturális átadás „a tanulás egy rendszerben vagy irányító részrendszerében a környezettel kialakult kölcsönhatás eredményeként előálló, tartós és adaptív változás” (Nahalka, 1999) 3. A kulturális átadás A fajtársak tapasztalatainak átvétele A tanulás szocio-kulturális formája A kognitív fejlődés kulturális vonala

Kulturális átadás az embernél A kulturális tanulás alapformái utánzásos tanulás tanítás alapján történő tanulás együttműködő tanulás elmeteória intencionalitás Az ember mentális ágens Az ember intencionális ágens + konstrukciós készség kulturális evolúció + kommunikációs készség + összehangolódási készség kumulatív Szociogenezis A genetikai és a kulturális átadás

Elektronikus tanulási környezetek I. A tanítás és a tanulás rendszerszemléletű megközelítése I. 1. A tanulás alapformái – genetikai és kulturális átadás 2. Humán kognitív evolúció – mimetikus kultúra 3. Humán kognitív evolúció – mitikus kultúra 4. Humán kognitív evolúció – teoretikus kultúra 5. A modern humán elme kognitív architektúrája Mache die Dinge so einfach wie möglich - aber nicht einfacher. Albert Einstein

MITIKUS MIMETIKUS EPIZODIKUS Kognitív evolúció Modern elme IKT: képernyők, szenzorok, adatbázisok, hálózatok Hálózati automatikus, gépi kogníció, MI? Gutenberg TEORETIKUS Külső memória eszközök: szimbólumkezelő technológiák eszközökkel támogatott kogníció Technikai evolúció Nyelv: nyitott, megosztott virtuális valóság, absztrakció MITIKUS szimbolikus kogníció Mimézis: a test kommunikációs eszközként használata MIMETIKUS preszimbolikus kogníció Kulturális evolúció EPIZODIKUS Biológiai evolúció Kognitív evolúció

A humán kognitív architektúra evolúciója Kognitív evolúció

A mimetikus kultúra Epizódikus Mimetikus Főemlősök Korai emberfélék Eseményészlelés, helyzetelemzés- és felidézés, korlátozott reprezentáció. Kontextuális, szituációs, az idegrendszer saját világába zárt tudás. Főemlősök Epizódikus Korai emberfélék Homo erectus Mimetikus intencionalitás elmeteória mentális autonómia motoros reprezentáció szociális szemantika pedagógia A mimetikus kultúra 2. Az emberi információfeldolgozás fejlődéstörténete

Mimetikus kultúra Külvilág Szociális szemantika A személy B személy .. a sajátos emberi kulturális környezet első történeti manifesztációja Szemiotikus készség ! A személy B személy Közös tudás, megosztott tapasztalatok A saját testtel való reprezentáció referenciális, vizuális, motoros A humán kognitív architektúra fejlődéstörténete

A pedagógia a társas tanulás speciális fajtája elsődleges humán adaptáció magában foglalja az általánosít- ható tudás explicit manifesztá-cióját vertikális tudásátadásra szelektálódott a tanuló részéről beépített elvárásokat és feltételezéseket tartalmaz Strauss, S, 2005 .. a „pedagógia” veleszületett evolúciós design-ja Csibra G.- Gergely Gy.: Társas tanulás és társas megismerés. A pedagógia szerepe. In: Magyar Pszichológiai Szemle, 2007/1. A kulturális evolúció szakaszai

A mitikus kultúra Epizódikus Mimetikus Mitikus Főemlősök intencionalitás elmeteória mentális autonómia motoros reprezentáció szociális szemantika pedagógia Korai emberfélék Homo erectus Mimetikus Homo sapiens szimbolikus invenció dialógusok más elmékkel Mitikus

A narratív elmeszerkezet kialakulásával világunk egyszerre virtuálissá változott… Kognitív képességeink kibővültek a változtatható nézőpontok és közelítések eszköztárával….. Feltárultak az absztrakció határtalan lehetőségei Újonnan megszerzett kognitív eszközünk lehetővé tette mások elméjének közvetlen befolyásolását …

A teoretikus kultúra Epizódikus Mimetikus Mitikus Teoretikus Főemlősök Korai emberfélék intencionalitás elmeteória mentális autonómia motoros reprezentáció szociális szemantika pedagógia Homo erectus Mimetikus Homo sapiens szimbolikus invenció dialógusok más elmékkel Mitikus külső memória eszközök Teoretikus 500 év Gutenberg

K T R A teoretikus kultúra Külső szimbolikus tár Külvilág A személy Gutenberg-galaxis Külső emlékezeti mező Külső szimbolikus tár Exogramok Külvilág Szociális szemantika A személy B személy Engramok Engramok motor skills conditioned emotional responses perceptual learning semantic memories episodic memories A tudástartalmak külső reprezentációja K T R A humán kognitív architektúra fejlődéstörténete

TARTÓS KÜLSŐ SZIMBOLIKUS TÁROLÓRENDSZEREK A humán kognitív architektúra fejlődéstörténete HOSSZÚ TÁVÚ EMLÉKEZET MUNKAMEMÓRIA + metakognitív dimenzió A TUDATOSSÁG FÓKUSZA KÜLSŐ EMLÉKEZETI MEZŐ TARTÓS KÜLSŐ SZIMBOLIKUS TÁROLÓRENDSZEREK

Elektronikus tanulási környezetek I. A tanítás és a tanulás rendszerszemléletű megközelítése I. 1. A tanulás alapformái – genetikai és kulturális átadás 2. Humán kognitív evolúció – mimetikus kultúra 3. Humán kognitív evolúció – mitikus kultúra 4. Humán kognitív evolúció – teoretikus kultúra 5. A modern humán elme kognitív architektúrája Mache die Dinge so einfach wie möglich - aber nicht einfacher. Albert Einstein

? KOGNITÍV TECHNOLÓGIÁK KULTÚRÁK exogramok engramok Homo typographicus? Goldhaber M. H.: The mentality of Homo interneticus: Some Ongian postulates. First Monday, volume 9, number 6 (June 2004), Gutenberg Homo interneticus?? ? Hálózatok TEORETIKUS KULTÚRÁK MITIKUS MIMETIKUS EPIZODIKUS külső emlékezeti tároló rendszer exogramok biológiai emlékezet engramok Az új kommunikációs technikák átszervezik a gondolkodásmódot és a megismerés szerkezetét Kognitív architektúra I. Kognitív architektúra II. Homo habilis Homo erectus Homo sapiens 27

Kognitív evolúció Fehérje alapú high-tech teoretikus kultúra posztmodern média-kultúra? IKT4 hálózati kommunikáció teoretikus kultúra Szilícium alapú elektronikus high-tech IKT3 írás mitikus kultúra Fehérje alapú high-tech IKT2 nyelv mimetikus kultúra IKT1 mimézis epizódikus kultúra A kulturális evolúció szakaszai A humán kognitív architektúra fejlődéstörténete 28 28

Kognitív evolúció teoretikus kultúra mitikus kultúra mimetikus kultúra posztmodern média-kultúra? delokalizált, hibrid hálózati mátrix teoretikus kultúra külső memória mátrix mitikus kultúra lingvisztikai mátrix mimetikus kultúra kognitív-kulturális keretrendszer mimetikus mátrix kulcs-algoritmusai betöltődnek az elmébe epizódikus kultúra meghatározzák a memória, a gondolkodás és a tudásszerkezet paramétereit elsődleges adatbázis holisztikus, nem-szimbolikus epizód- és esemény tudás az elme kreatív mélyszerkezete a világ közvetlen megtapasztalása alapvető szemantikai folyamatok A kulturális evolúció szakaszai Antropogenezis 29 29

Kozmikus evolúció Biológiai evolúció MITIKUS MIMETIKUS EPIZODIKUS Modern elme Hálózati Gutenberg TEORETIKUS Technikai evolúció MITIKUS ..it seems likely, that somebody could in principle sit down and code a seed AI on an ordinary present-day personal computer;(43) MIMETIKUS Since intelligence is decoupling from consciousness, and since non-conscious intelligence is developing at breakneck speed, humans must actively upgrade their minds if they want to stay in the game. (352) At this point it is not clear whether there is any limitation to how much AlphaGo can improve. (If only the same could be said of our old-fashioned brains.) Kulturális evolúció EPIZODIKUS Kognitív evolúció How the Computer Beat the Go Player; By Christof Koch on July 1, 2016; Scientific American Biológiai evolúció Pléh Csaba: A megismeréstudomány alapjai. Az embertől a gépig és vissza. Typotex, Budapest, 2013. Kozmikus evolúció Pléh Csaba: A tanulás és gondolkodás keretei. A népi pszichológiától a gépi pszichológiáig. Typotex, Budapest, 2015.