Elmélet helyett gyakorlatban – mit tehetnek a gyógyszeripari vállalatok? A gyógyszerszedés folyamatának támogatása; a gyógyszerszedés hasznosságának elfogadtatása Dr. Lantos Zoltán Közös nevezőn – compliance, adherence a gyógyításban A Medical Tribune, 2010. május 11.
A gazdasági fejlődés motorja az egészségpiac Kondratieff cycles – innovációk, gazdasági hajtóerők, alkalmazási területek Steam engine, Railways, Electricity, Automobile, Information Psychosocial Textile industry Steel Chemistry Petrochemicals technology Health Biotechnologies Clothing Public transport Mass Individual Information, Integral Health consumption mobility Communication 1780 1830-1850 1870-1890 1920-1935 1950-1980 2000-2005 2
EGÉSZség: emberenként különböző jelentések imádni való? boldog? normális? EGÉSZség: emberenként különböző jelentések sportos?
Egészségérték előállításának modellje After Porter (Porter, M.E., Teisberg, E.O.(2006): Redefining Health Care, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts)
Publikált tapasztalatok Hgmm Kezdőpont 6 hónap 1997 % Kezdőpont 6 hónap Szirmai, J Hypertens. 2005
Terápiahűség – Márkahűség Forrás: IMS View (pharmacy only)
informálás, tanácsadás, emlékeztetők, önmonitorozás, megerősítés, Programelemek Az eredményes beavatkozások a következő megoldások különböző kombinációiból alakulnak ki: fokozott törődés, informálás, tanácsadás, emlékeztetők, önmonitorozás, megerősítés, a család bevonása és kiegészítő szupervíziók. McDonald és Haynes, JAMA 2002
Korábbi sikeres üzleti modell „Nagy és erős” modell „In sales we trust” Gyógyszergyár Hatóanyag – EBM ígérete Tömegcikk Sales Force Üzenet eljuttatása Termékközpontúság Célcsoport 9
Új üzleti modell szükséges – más a hatékony „Nagy és erős” modell Egészséggazdaság Gyógyszergyár Hatóanyag – EBM ígérete Tömegcikk Sales Force Üzenet eljuttatása Termékközpontúság Célcsoport „Healthcare Company” Egészségbeli eredmény Kezelés folyamata Tanácsadó Terápiás tapasztalat Új technológiák kombinálása Terápiás közösség Sales vezérelt Sajátélmény vezérelt A kapcsolatok átalakítására van szükség 10
Ügyfélközpontú?
Saját életének folyamata A kezelés három szakértője Páciens Saját életének folyamata Terápia Orvos Finanszírozó Terápiás folyamat
Ma még három külön világ
Gyógyszertől tartó (45%) A gyógyszer nem népszerű Aktív (38%) Egészségtudatos Gyógyszertől tartó (45%) Jobb gyógyszer nélkül Olvas és vár (3%) Orvos tegye rendbe (14%) N=663
A betegek egészségélménye rendkívül szubjektív Health Belief Model Rosenstock 1966 Ogden 2007
Kulcs a személyes élmény és a személyesség 16
Márka „A márka nem objektív, hanem milliónyi egyéni és szubjektív értékelésből alakul ki, igazából a szubjektivitás konszenzusa.”
Terápiás közösség Win-Win Egyértelmű terápiás jelentés Gondolatközösség Biztosító, orvosok, a páciensek terápiás igényei Terápia és a betegút menedzselése Egyszerű, világos, átlátható Egyszerű a kommunikáció Nyitott folyamat
Mérési és kontrolling rendszert kell kidolgozni
Programmenedzsment Nyomon követés Megtérülés monitorozása Folyamatok menedzselése interakciók információ eszközök Ellenőrzés Beavatkozási lehetőségek Fejlesztés Források
Innováció az információn keresztül Jobb illeszkedés a terápiás folyamathoz Diagnózis Terápiás döntés Gondozás Felülvizsgálat Továbbfejlesztett terápiás sajátélmény Szakemberek Páciensek Továbbfejlesztett Szakember – Páciens interakciók
Egészségérték előállításának modellje After Porter (Porter, M.E., Teisberg, E.O.(2006): Redefining Health Care, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts)
Megoldás a terápiás szolgáltatás