Merengés a hidakról… Forrás: 2009.05.29. 10:01 http://vastagbor.blog.hu/2009/05/29/egy_picit_drgabb_lesz
Magyarország legdrágább hídja, a Megyeri híd Magyarország legdrágább hídja, a Megyeri híd. Hossza 1861 méter és 63 milliárd forintba, tehát méterenként 34 millió forintért épül.
Összehasonlítás: A Margit híd hossza: 607 méter. Ha a Megyeri híd 34 millió / méteres árával számolunk, akkor 18,2 milliárdba kerülne egy új Margit híd. A Szabadság híd felújítás amúgy 5,6 milliárdba került. Pedig azt is csak 4,7 milliárdra tervezték. Igaz, csak 333 méter hosszú. A felújítás amúgy 2 évig tartott. Ja, amúgy ez milyen tárgyalási alap, hogy akkor is szerződést kötünk, ha drágább annál, mint amire mi kiszámoltuk? Most a nyertes cég szívja a fogát, hogy miért nem 25 milliárdot kért a felújításért ...
Az építők ajánlata A nyertes ajánlat nem tartalmazza az uniós beruházásoknál szükséges tízszázalékos tartalékot, és nincs benne a szobrok 650 millió forintra becsült felújítási költsége, az ideiglenes villamosvágány-építés 675 millió forintja és a díszkivilágítás 150 millió forintja sem. Ezek a "kimaradó" tételek: 0,6+0,65+0,675+0,15 = 2 milliárd. Vagyis összesen már most 22 milliárdnál járunk ....
Perspektíva Demszky Gábor főpolgármester a hídfelújításról tartott szerdai tájékoztatóján azt mondta, akkor is szerződést kötnek a pályázat nyertesével, ha ajánlata drágább a tervezettnél, és előteremtik a különbözetet. A rekonstrukció a főváros tervei szerint júliusban kezdődik, forgalomkorlátozással járó munkálatok azonban csak augusztustól lesznek. A tervek szerint 2010. augusztus végén indulhat újra a gépkocsiforgalom a hídon.
Kalkuláció 20 milliárdba pedig számoljuk bele azt a 20%-os korrupciót, ami minden közbeszerzésnél jelen van. Eleve miért csak kettő pályázat van? Nem kell a biztos, 1,5 éves munka, így a válság közepén? Mi van, ha összejátszott a két cég? "Te pályázol 25-tel, én 20-al, én leszek a "legolcsóbb", 20%-ot visszacsorgatok, 10 milliárdból kihozom az egészet, a következő tenderen meg fordítva csináljuk, benne vagy?"
A hidakhoz acél kell… Amúgy az acél ára akkorát zuhant tavaly, hogy még most sem érte el a két évvel ezelőtti szintet. Az 5%-os ÁFA-emelés pedig az eredeti 13 milliárdot a kegyetlenül nagy 650 milliós tétellel drágította volna. Akkor csak a drága hitel lehet az oka. Igaz, az euró már nem 317 forint, hanem csak 285, a svájci frank is csak 188 forint... 2007-ben a hengerelt acél 500EUR, tavaly ilyenkor 750EUR, 2009-ben 375 EUR
…és máshol hogy csinálják? Németország leghosszabb hídját avatták fel 2007-ben, ami az észak-német Mecklenburg-Elő-Pomeránia tartományt köti össze az idegenforgalmáról nevezetes, Balti-tengeri Rügen-szigetével.
Lássuk a tényeket: Tény #1: A német híd 4200 méter, a Megyeri híd 1861 méter, a Margit híd pedig 660 méter hosszú. Tény #2: A német hidat két év alatt húzták fel, a Megyeri hidat szintén 2 év alatt építették meg, a Margit hidat pedig a tervek szerint 14 hónap alatt újítják fel. Tény #3: A német híd 125 millió euróba (33 milliárd forintba), a Megyeri híd 63 milliárd forintba került, a Margit híd felújítása pedig 20 milliárd forintba fog kerülni.
Lehet, ez lesz az "Utolsó Nagy Lopás?” Konklúzió Tény #4: A németek 7,8 millió forintért építettek 1 méter hidat, a Megyeri hidnál ez 33,8 millió, vagyis négyszeres áron húzták fel. Nem 20%-kal drágábban, hanem 400%-kal drágábban. A Margit felújítása pedig 30 millióba fog kerülni méterenként. Vagyis a németek negyedannyiért építettek egy vadonatúj hidat, mint amennyiért itthon építenek vagy felújítanak egyet .... Lehetséges, hogy ezért szeret az osztrák Strabag inkább nálunk építgetni? (A Megyeri hidat az M0 Északi Duna-híd konzorcium végezte, amelyben a Hídépítő Zrt.-nek 60%-os, a Strabag Építő Zrt.-nek 40%-os részesedése volt). Tiszta izgalom, hogy vajon ki nyerte a hídfelújítást? Jövő héten kiderül ... Lehet, ez lesz az "Utolsó Nagy Lopás?”