Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2012

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
T ű zvédelmi M ű szaki Irányelv Fire Protection Technical Guideline Azonosító: TvMI 6.1: Beépített t ű zoltó berendezések tervezése, telepítése.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Hol tartunk… Beszámoló –Mérleg –Eredménykimutatás Értékelés – – – –2004- –Immateriális javak,
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
1/12 © Gács Iván A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
Vetésforgó tervezése és kivitelezése. Vetésforgó Vetésterv növényi sorrend kialakításához őszi búza250 ha őszi árpa50 ha lucerna ebből új telepítés 300.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Internet tudományos használata
Gazdasági informatika - bevezető
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Adattárház fejlesztés módszertani tapasztalatok a HIFI-ben
Valószínűségi kísérletek
Gyűjtőköri szabályzat
Becslés gyakorlat november 3.
A Repülésbiztonsági Kockázat
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Kockázat és megbízhatóság
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
SZÁMVITEL.
Levegőszennyezés matematikai modellezése
A hazai gépjárművezető-képzés elméleti oktatásának közlekedésbiztonsági elemzése és hatása a kezdő gépjárművezetőkre Kiss Diána Sarolta Prof. Dr. Holló.
Kockázat és megbízhatóság
Fényeslitke Szivattyúállomás j. tartály
Tervezés I. Belsőtér BME-VIK.
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Gazdaságstatisztika Korreláció- és regressziószámítás II.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Kvantitatív módszerek
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Korrupció és közbeszerzési kartellek
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Számítógépes szimulációval segített tervezés
Nyíregyházi Egyetem, Műszaki és Agrártudományi Intézet Jármű- és mezőgazdasági Géptani tanszék A ventilátoros permetezőgép üzemeltetési jellemzőinek.
Környezeti Kontrolling
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felszín alatti vizek kémiai állapotfelmérése
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Készletek transzformációja
Járműtelepi rendszermodell 2.
Hagyományos megjelenítés
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
A Tudatos biztonság létrehozása
Előadás másolata:

Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2012 Bera József – Pokorádi László Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2012 2012. március 29 -30.

Légi forgalom környezetvédelmi megítélése Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Bevezetés Légi forgalom környezetvédelmi megítélése Repülőtér fejlesztés kockázati tényezői Kockázat és bizonytalanság Konklúzió

Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Bevezetés A legtöbben nem ott vagyunk, ahol lenni akarunk, ezért folyton utazgatunk, egyre nagyobb távolságot szeretnénk áthidalni a lehető legrövidebb idő alatt, ami ma már nem lehetséges a repülés nélkül.

Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Miért fontos a légi közlekedésben a kockázatkezelés? A légi közlekedésnek számos előnye van a többi közlekedési ágazattal szemben, amit környezet-védelmi szempontból is érdemes megemlíteni. Ezek közül néhány: terület-foglalás mértéke, ami elmarad a közutak vagy a vasút helyszükséglete mögött, a környezeti hatás a repülőterek környezetére terjed ki, talajter-helés csak a repülőtér területét érinti. Számos példa mutatja, hogy a kör-nyezetvédelemben a problémamegoldás kompromisszumok sorozatával lehetséges. Ez érvényes a környezethasználatra és a környezetterhelés elleni védelemre, vonatkozik az üzemeltetésre és a létesítmények fejlesz-tésére, de meghatározó tényező lett a követelményrendszernél is.

Légi forgalom környezetvédelmi megítélése Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Légi forgalom környezetvédelmi megítélése A környezetvédelmi érdekek érvényesítésére jellemző, hogy napjainkban kétféle módon közelítjük meg a problémát, vagyis két különböző, egymástól jól elhatárolt szempontrendszert veszünk figyelembe a környezetvédelmi értékelési és döntési folyamatokban és a környezetterhelési adatok kezelésénél. Ebből kiindulva kétféle értékelési szintről beszélünk, emberi megítélésen és természetes környezet érdekein alapuló értékelési szintről. A fellépő környezeti hatás megítélése tehát mindig függ attól, hogy a repülés milyen környezetet érint, ott milyen irányú és mértékű változást idéz elő, vagyis milyen környezetgerjesztéssel számolhatunk.

Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Légi közlekedés környezeti hatásait többnyire csak a zaj elleni védelem és levegőtisztaság-védelmi szempontból vizsgáljuk. A közlekedési ágazatokkal együtt vizsgálva a repülést, illetve a légi személy- és áruszállítást, a következő megállapítások tehetők: az esetleges talaj-, talajvíz-, élővíz szennyezés jól lehatárolt módon, koncentráltan jelenik meg, ahol a reptér kiépítettségét tekintve a rendelkezésre álló műszaki eszközökkel ezek a hatások jól kezelhetők; a légi utas- és teherforgalommal járó hulladék keletkezés a reptérre koncentrálódik, ahol a hulladékok kezelése megoldott, kicsi annak kockázata, hogy a hulladékok a környezetbe kerülnek (pl. elhagyott hulladék formájában;

Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése a hulladékok kezelése a kiszolgálás és reptér üzemeltetés esetében is környezetkímélő módon megoldható, ebben az esetben is jól lehatárolt módon keletkezik a környezeti hatás; közúti és vasúti közlekedésnél hulladékgazdálkodási problémák vannak, autópályák mentén elhagyott hulladékok gyűjtése, szállítása és kezelése jelentős járulékos környezetterheléssel jár; járműpark üzemben tartási folyamatai nehezen lehatárolhatók, jelentős mennyiségben keletkezik hulladék. 7

Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése A környezetvédelmi szempontok fentiek szerinti lehatárolása ugyanakkor a későbbi hatásbecslésnél a különböző események lehetséges kimeneteleire is befolyással lesz. Ebből a szempontból következő lépésként már azt is célszerű vizsgálni, hogy a rendszergerjesztések mellett a környezet oldalán megjelenő gerjesztések milyen szerepet kapnak a környezetterhelés kialakulásában.

Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése 9

Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Környezetvédelmi oldalról megközelítve a légi közlekedés és repülőtér üzemeltetés olyan sajátos rendszert alkot, ami a határain átlépve folyamatos, de időben változó hatást gyakorol az őt körülvevő környezetre, illetve ugyanez a környezet időben és térben eltérő hatással van a rendszerre.

Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Környezetvédelmi oldalról megközelítve a légi közlekedés és repülőtér üzemeltetés olyan sajátos rendszert alkot, ami a határain átlépve folyamatos, de időben változó hatást gyakorol az őt körülvevő környezetre, illetve ugyanez a környezet időben és térben eltérő hatással van a rendszerre. Repülőtér fejlesztésnél mindez az alkalmazott modell és a valóság közötti különbséget növeli a helytelen környezetvédelmi megítélés felé sodorva a problémakört. A probléma és a bizonytalanság akkor kezdődik, amikor a környezeti hatások miatti rendszerhatárok változnak, vagyis a környezetből érkező, értékükben és időben is változó jelek hatására elveszik az egyértelmű rendszerhatár.

Kockázat és bizonytalanság Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Kockázat és bizonytalanság A kockázati szint becslése a bekövetkezési valószínűség és a súlyosság vagy kitettség ismeretében oldható meg. A kockázat mértékét a súlyosság/kitettség és a veszély valószínűségének függvényeként — de, nem feltétlen azok szorzataként — határozhatjuk meg.

Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Egyszeri, hirtelen esemény vizsgálatánál a súlyosságot vizsgáljuk. Egy nem kívánt esemény súlyosságát, mint annak potenciális hatását értelmezzük személyekre, eszközökre vagy magára a folyamatra. A kockázati kitettség szintjén személyeket, eszközöket ért folyamatos vagy ismétlődő káros hatások mértékét értjük. Légi közlekedés esetén ilyen káros hatás, kitettség lehet egy adott repülőtér zaj vagy szálló por emissziójának mértéke.

Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése A baleseti valószínűség térbeli eloszlását a felszállópálya küszöbétől mérve a pálya talajra vetített görbéje mentén kell meghatározni. Egy baleset következményének mértékét a baleseti terület nagyságával és az azon belüli a halálos következmények számával határozzák meg.

Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése

Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése (T. Aven)

Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Kiegészítve Aven megfogalmazását, a kockázatelemzés tudományos alapjai az alábbiakkal összegezhetők: > A rendszer teljesítményéről, és a hozzá kapcsolódó megfigyelhető értékekről való ismeretek leírhatók, modellek, megfigyelt adatok és a szakértői (adott esetekben laikusi) vélemények alapján; > A folyamatos bizonytalanságbecslés a valószínűségi szabályok vagy a fuzzy halmazok elméletének alkalmazásával lehetséges.

Fuzzy kockázatbecslés Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Fuzzy kockázatbecslés

Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése

Monte-Carlo szimuláció Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Monte-Carlo szimuláció A Monte-Carlo szimulációs módszer lényege, hogy az egyes bizonytalan vagy véletlen tényezőkhöz rendelt valószínűség-eloszlások alapján véletlenszerűen választunk ki értékeket, amelyeket a szimulációs vizsgálat egy-egy kísérletében használjuk fel.

Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Konklúzió A légi forgalomtól származó környe-zetterhelés számos konfliktus forrása, vizsgálat-sorozatok igazolják, hogy repülési eseményből eredő rendszer-gerjesztő paraméterek bizonytalan-sága a környezetterhelés megítélését is automatikusan bizonytalanná teszik. Ez pedig kockázati tényezőt jelent a repülőterek működésére és fejleszté-sére irányuló vizsgálatoknál, a modellalkotás alkalmazhatósági határát szűkíti.

Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Repülőtér fejlesztés kockázati tényezői szoros összefüggésben vannak a rendszer és rendszer-környezet kapcsolattal, ami koc-kázat és egyben bizonytalanság, emiatt a folyamat a kockázat-becslés eszközeivel szabályozható. A Szerzők korábbi eredményeikre és más kapcsolódó munkákra alapozva tervezik jövőbeli tudományos tevékenységüket. Ennek keretében olyan kockázat és bizonytalanság elemzési módszereket és eljárásokat terveznek kidolgozni, melyek jelentős mérték-ben segítik a környe- zetvédelmi szakemberek és döntéshozók munkáit.

Köszönjük a figyelmüket! Légi forgalom és repülőtér fejlesztés környezetvédelmi kockázatkezelése Köszönjük a figyelmüket!