Managing Partner, Aliant-Menyhei Law Firm „Szorul a hurok”, transzparencia - itt az új világ - a bizalmi vagyonkezelés üzleti felhasználása Dr. Menyhei Ákos LL.M., TEP Chair of STEP Hungary Managing Partner, Aliant-Menyhei Law Firm and Primus Trust Corp. www.aliantlaw.com www.primustrust.hu
A pénzügyi információk transzparenciája A pénzügyi adatok transzparenciáját biztosító nemzetközi egyezmények, ajánlások, EU direktívák és magyar tv.: OECD DTT Model 26 cikkely TIEA (Tax Information Exchange Agreements) FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act.) CRS (OECD automatikus információ csere) EU Automatic Exchange Directive (2014/107/EU) FATF Recommendation 2012 4th Anti Money Laundering Directive (2015/849/EU) A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló tv. (T/15063)
A pénzügyi információk transzparenciája Történeti összefoglaló: 1987. a capital exchange control eltörlését kezdeményezi a Bizottság 15 év tárgyalássorozat után megszületik a Megtakarítási direktíva (2003/49/EC Savings Directive) 2005. január 1-től hatályos (RO és BG 2007. január 1-től) Svájc vonatkozásában: Bilaterals II. Treaty Eredménye: részleges információ csere (nem minden tagállam és csak a megtakarítások vonatkozásában) BO fogalma megjelenik 2008-ban a Bizottság “look-through” megközelítést javasol 2010 magyar CFC (EKT) szabályozás 2010 FATCA 2012 FATF Recommendations 2013/14 CRS – 2017. jan. 1. alkalmazandó 2017 június 4th AML Dir. hatályba lépés
Problémák a CRS szabályrendszerével Mese a képmutatókról, a transzparencia mögött lévő erők: Az EP képviselők féltve őrzik pénzügyi titkaikat A OECD tisztviselők és a tökéletes adó alku A CRS demokratikus deficitje: A hitelválság előzményei és következményei Másoljuk le gyorsan a FATCA-t Right to Privacy and Data Protection in Europe: European Convention on Human Rights ('ECHR') EU Charter of Fundamental Rights ('EU Charter')
Problémák a CRS szabályrendszerével 1. Art. 8 of European Convention on Human Rights Provides that: 1. Everyone has the right to respect for his private and family life, his home and his correspondence. 2. There shall be no interference by a public authority with the exercise of this right except such as is in accordance with the law and is necessary in a democratic society in the interests of national security, public safety or the economic wellbeing of the country, [or] for the prevention of disorder or crime (...)’
Problémák a CRS szabályrendszerével 2. EU Charter of Fundamental Rights The EU reaffirmed the principles contained in the ECHR with the adoption, in 2000, of an EU Charter of Fundamental Rights. This covers the right to privacy (Art. 7), as well as data protection (Art. 8) to take into account legal developments since the ECHR was first introduced in 1959.
Tényleges tulajdonos nyilvántartás EU National Registers on Beneficial Ownership A CRS adatvédelmi aggályaihoz hasonló problémák merülnek fel a tényleges tulajdonosi nyilvántartás. kapcsán (4th EU Anti-Money Laundering Directive) A trustok kapcsán a UK kormány és a szakmai szervezetek kifogásait figyelembe vették. Az irányelv végső verziója a trustok vagyonrendelőit, protektorait, és kedvezményezetjeit olyan mértékben rendeli nyilvántartásba venni, amennyiben a pozíció adókövetkezményt generál. Hasonló kitétel nincs a társaságok vonatkozásában, ezért ha a kezelt vagyon társasági részesedést tartalmaz, értelmezési problémák merülnek fel.
Az új PMT tényleges tulajdonos fogalma bizalmi vagyonkezelési szerződés esetében ea) a vagyonrendelő, valamint annak a) vagy b) pont szerinti tényleges tulajdonosa, eb) a vagyonkezelő, valamint annak a) vagy b) pont szerinti tényleges tulajdonosa, ec) a kedvezményezett vagy a kedvezményezettek csoportja, valamint annak a) vagy b) pont szerinti tényleges tulajdonosa, továbbá ed) az a természetes személy, aki a kezelt vagyon felett egyéb módon ellenőrzést, irányítást gyakorol, továbbá f) az a) és b) pontban meghatározott természetes személy hiányában a jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet vezető tisztségviselője;
Az új PMT tényleges tulajdonos fogalma az a természetes személy, aki jogi személyben vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetben közvetlenül vagy – a Polgári Törvénykönyvről szóló törvény (a továbbiakban: Ptk.) 8:2. § (4) bekezdésében meghatározott módon – közvetve a szavazati jogok vagy a tulajdoni hányad legalább huszonöt százalékával rendelkezik, vagy egyéb módon tényleges irányítást, ellenőrzést gyakorol a jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet felett, ha a jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet nem a szabályozott piacon jegyzett társaság, amelyre a közösségi jogi szabályozással vagy azzal egyenértékű nemzetközi előírásokkal összhangban lévő közzétételi követelmények vonatkoznak, az a természetes személy, aki jogi személyben vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetben – a Ptk. 8:2. § (2) bekezdésében meghatározott – meghatározó befolyással rendelkezik,
A bizalmi vagyonkezelés felhasználása GENERÁCIÓS VAGYONTRANSZFER ANONIMITÁS VAGYONKEZELÉS VAGYONVÉDELEM ADÓTERVEZÉS VÁLLALATFELVÁSÁRLÁSOK KÖZÖS TULAJDON KÖZÖS VÁLLALKOZÁS SZAVATOSSÁGI JOGOK BIZTOSÍTÁSA BIZTOSÍTÉKOK SZINDIKÁLT HITELEZÉS REORGANIZÁCIÓ ÉRTÉKPAPÍROK JÓTÉKONYSÁG
Vagyonvédelem Elsődleges szempont a meglévő vagyon biztonságba helyezése harmadik személyek követeléseivel szemben. Nincs 100%-os biztonság, de: Ha kellően biztosított a struktúra, akkor drága és lassú a hitelezői jogérvényesítés Hatályos szabályozás: a kedvezményezett és vagyonkezelő oldaláról védett A vagyonrendelő hitelezője igényt érvényesíthet Bvktv. módosítás? A PTK. fedezet elvonó ügyletre vonatkozó szabályai mindenképpen alkalmazandóak
Köszönöm a figyelmet! Elérhetőség: amenyhei@aliantlaw.com akos.menyhei@primustrust.hu