A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető RFKB-NPT kapcsolattartás Balatonfüred, 2009.december.
Advertisements

Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető Regionális szakmai workshop – pályatanácsadóknak.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A „pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése” TÁMOP / Szakmai koncepció és feladattervek az NPT szakmai vitájára.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Társadalmi Megújulás Operatív Program - TÁMOP TÁMOP „A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése” c. kiemelt projekt Általános.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors – programvezető (FSZH)
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Barcsák Marianna KPSZTI
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kispálné Horváth Mária
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
HHR.
A Nemzeti Pályainformációs Portál
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – eszközfejlesztések a FIT-ek számára – NPK szakmai nap ( ) Borbély-Pecze.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
A TÁMOP (NSZFI) és TÁMOP (FSZH); TÁMOP
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Lorem ipsum.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors – programvezető (FSZH)
A Tanácsadók Virtuális Közösségének
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
Előadás másolata:

A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Regionális szakmai workshop – pályatanácsadóknak és pályainformációs tanácsadóknak 7. régiós WS / Debrecen Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető

2008-2010 (első 24 hónapra) Nemzeti Pálya-orientációs Portál (NPP) Csatornák: A munka világa (NPP-M) A tanulás világa (NPP-T) 3. Tanácsadók Virtuális Közössége (NPP-TVK) Képzés: 2 000 fő humán szakember részére 2x3 napos képzés (30 ó akkreditált FAT, MMI, PAT, Szoc) 83 fő részére posztgraduális képzés Országos tanácsadói hálózat megerősítése: 50 fős tanácsadói hálózat Szakmai, módszertani fejlesztések RSZH kialakítása 7*10 057 óra intézmények és szakpolitikák közötti koordináció (RSZH) Szakmabemutató filmek, Mappák ISCO-08/ FEOR10 10 módszertani anyag (tananyagok) Tanulmányok, kérdőívek pl: Projektmenedzsment Elégedettségi kérdőív OFI: pályao. Tananyagok feldolgozása 1991-2008 Marketing kommunikáció Borbély-Pecze Tibor Bors borbelytibor@lab.hu

A fejlesztés fő szakmai céljai Életút támogató pályaorientációs rendszer szakmai hátterének kialakítása (LLG) Intézményeken és ágazatokon átívelő szakmai csapatmunka kialakítása a tanácskérőért. Fejlesztés alatt álló elemek az első 24 hónapban Tanácsadói eszközfejlesztések (kérdőívek, gyors kérdéssorok) FIT mappák és filmek modernizációja, gyártatása, digitalizálás Új Nemzeti Pályaorientációs Portál kialakítása a fenti két cél jegyében A pályatanácsadással foglalkozók szakmai hálózatba gyűjtése (Regionális Szakmai Hálózatépítés) számukra tudástár, szakmai „IWIW” létrehozása A pályatanácsadókat körülvevő társszakmák érzékenyítése a pályaorientáció Feladataira (2000 fő 2*3 napos tréningje) 10+1 tananyag kialakítása (11*30 óra) 6. A szakképzett pályatanácsadók számának emelése (83 fő posztgraduális képzése) 7. A terepen lévő pályatanácsadó hálózat megerősítése (addicionalitás!) (50 fő plusz pályatanácsadó beállításával) Borbély-Pecze Tibor Bors borbelytibor@lab.hu

Egységes szakmai protokoll kialakítása pályatanácsadóknak Tananyagfejlesztések 10+1 témakörben a pályaorientáció feladataival érintett humán szakemberek (szociális munkások, tanárok, tanítók, háziorvosok, közművelődési szakemberek, munkaközvetítők, személyügyesek stb. számára Egységes szakmai protokoll kialakítása pályatanácsadóknak Borbély-Pecze Tibor Bors borbelytibor@lab.hu

Az életpálya-tanácsadás életút támogató szerepe Borbély-Pecze Tibor Bors borbelytibor@lab.hu

szociális intézmények Az RSZH munkavégzés folyamata Szakmai koncepció SZMM, HEPIH FSZH TÁMOP 2.2.2. LH+RKK az RSZH megvalósítók felsőoktatás felnőttképzők szociális intézmények szakszervezeti és munkaadói pályaorientációs projekt szervezetek munkaügyi központok általános iskolák egészségügy magán munkaerő kölcsönzők, közvetítők közművelődési intézmények középiskolák Borbély-Pecze Tibor Bors borbelytibor@lab.hu

Az eddig felmért szakemberállomány két nagy részre bontható 2009 július – szeptember (I né.) régió tanácsadó összesen tanácsadói végzettség "van" (fő) "van" összesen (%) "van" mindösszesen (%) tanácsadói végzettség "nincs" (fő) "nincs" összesen (%) "nincs" mindösszesen (%) Közép-Magyarország 129 36 28% 21% 93 72% 10% Észak-Magyarország 155 26 17% 15% 83% 13% Észak-Alföld 183 20 11% 12% 163 89% Dél-Alföld 194 5 3% 189 97% 20% Dél-Dunántúl 166 22 144 87% Közép-Dunántúl 154 45 29% 27% 109 71% Nyugat- Dunántúl 151 14 9% 8% 137 91% 14% Mindösszesen (fő) 1132 168 _ 964 Az NPP számára ajánlható pályatanácsadók 168 fő A pályaorientációs tevékenységet segítő külső kör 964 fő Borbély-Pecze Tibor Bors borbelytibor@lab.hu

Pályatanácsadók és pályaorientációs részfeladatokat ellátó humán szakemberek hálózatba szervezése - magyarországi szakképzett pályatanácsadók összegyűjtése szakmai érdekvédelem, egységes módszertan, továbbképzés, szupervízió elérhetővé válás a tanácskérők felé létszám: ??? ~ 1500 fő A tanácskérő (felhasználó) védelme! Pályaorientációs feladatokkal érintett humán szakemberek érzékenyítése a pályaorientációs tevékenységekre (háziorvosok, tanárok, szociális munkások…) Létszámuk: ??? 42.000 fő – 5000 fő első 24 hónap alatt 2000 fő képzése Borbély-Pecze Tibor Bors borbelytibor@lab.hu

Az első szinthez tartotó végzettségek 3 hetes ÁK képzés, FIT tanácsadó, felnőttképzési konzulens, pedagógiai információs tanácsadó stb. A második szinthez tartozó képzettségek / vagy legalább 2-3 éves szakmai gyakorlat Munkavállalási tanácsadó, vagy szociálpedagógus – tanácsadó tanár betétlappal, vagy andragógus – munkavállalási tanácsadó (BA), vagy emberi erőforrás tanácsadó (MA), vagy diáktanácsadó szakirányú továbbképzésen szerzett, vagy HÖOK által szervezett humán szakos diploma + HÖOK karriertanácsadó – tréner bizonyítvány, vagy tanácsadó szakpszichológus, vagy munka- és szervezet szakpszicho-lógus, vagy karriervezetés szakirányú továbbképzésen szerzett, vagy pályaorientációs tanár, vagy társadalmi integrációs tanácsadó szakirányú továbbképzés végzettségek valamelyike A harmadik szinthez tartozó végzettségek Tanácsadó szakpszichológus, vagy munka- szervezet szakpszichológus / egyes gyakorlati helyeken szakvizsgát még nem szerzett pszichológus Borbély-Pecze Tibor Bors borbelytibor@lab.hu

Wiegersma: a tanácsadás szintjei Probléma jellege A kliens jellemzői Konzultáció jellege és célja 1. szint információs tanácsadás Egy nem világos, mindennapi élethelyzet, melyben tájékozódni akar a választási lehetőségek közt. Önállóan képes dönteni a problémájában. Általános információnyújtás, információszolgáltatás a választási lehetőségekről, azok következményeiről, általános, többrétű információ nyújtása. 2. szint konzultáció Bonyolultabb döntési helyzet, nagyobb mennyiségű információ-hiány, több ellentétes szempont, ellentmondásos alternatívák mérlegelése. Bizonytalan, segítségre van szüksége a döntéshez, és/vagy ahhoz, hogy kitűzze a célokat, megértse a körülményeket, kiválassza a jó megoldást. Információadás személyre szabottan. 3. szint Komoly belső konfliktusok. Bizonytalan a jövőjében, irreális, inkonzisztens vágyak. Kliens feszültségének csökkentése, reális helyzet­értékelés kialakítása, konfliktusainak megértése és megoldása, klasszikus tanácsadási folyamat. 4. szint fokális tanácsadás Problémák kiterjedt köre, az élet több területén, a személyiség belső régiói is érintettek. Döntési és neurotikus problémák kölcsönös egymásra hatása. Elvárásai nem reálisak, éretlen interperszonális kapcsolatok, szorongás, aggodalom, esetleg merevség vagy visszahúzódás. Probléma fókuszba helyezése. Pszichológiai tanácsadás és pszichoterápia. 5. szint pszichoterápia Integrációhiány, pszichés és/vagy organikus patológia. Pszichoterápia. Borbély-Pecze Tibor Bors borbelytibor@lab.hu

Kitekintés Európai Pályatanácsadó Diploma? Borbély-Pecze Tibor Bors borbelytibor@lab.hu

Európai Uniós Vetélkedő – Zalaegerszeg Borbély-Pecze Tibor Bors borbelytibor@lab.hu 12 12

Közös feladataink Szakmai hálózatba tömörülés és a szakmai hálózati munka életben tartása (érdekvédelem és minőségbiztosítás) A pályatanácsadás „kiemelése” az egyes ágazatok zárt világából és e szakmai híd szerepének építése (tanulás-munka-tanulás) A pályainformáció nyújtástól a pályatanácsadásig a szakmai kompetencia profiljának és illetékességi szintjeinek a tisztázása (tanácsadó és a tanácskérő védelme egyszerre) Eszközfejlesztések a LLG jegyében! (Még nem létezik az LLG, de létre lehet hozni!) További feladatok? Ötletek? Borbély-Pecze Tibor Bors borbelytibor@lab.hu

A projekt-menedzsment elérhetősége: Állami Foglalkoztatási Szolgálat – TÁMOP 2.2.2 Projektiroda Telefon: +361/459-2080 Email: tamop222@lab.hu Web: www.afsz.hu www.eletpalya.afsz.hu Borbély-Pecze Tibor Bors borbelytibor@lab.hu