Célpiaci marketing
Célpiaci marketing a piac kiválasztott szegmenseinek megfelelő terméket kifejlesztő, kínáló és e szegmensekre irányuló marketing mixet alkalmazó vállalati magatartás SZEGMENS a piac egyedi keresleti sajátosságait mutató csoport
A CÉLPIACI MARKETING FOLYAMATA SZEGMENTÁCIÓ 2. CÉLPIACOK KIVÁLASZTÁSA 3. TERMÉK POZICIONÁLÁS KUTATÁS Mélyinterjúk Kérdőíves megkérdezés ELEMZÉS Faktoranalízis Clusteranalízis BEHATÁROLÁS Csoporton belül kis k. Csoportok között nagy k.
1. PIACSZEGMENTÁCIÓ PIACSZEGMENTÁCIÓ Olyan eljárás, amellyel egy termék vagy szolgáltatás piacát - jól definiálható ismérvek szerint - homogén részekre osztjuk PIACSZEGMENTÁCIÓ ELŐNYEI a piaci igényeknek megfelelő termék előállítása kisebb szórás, költségtakarékosság piaci rések (ellátatlan területek) felfedezése
Terméktényezők alapján 1. PIACSZEGMENTÁCIÓ Terméktényezők Fogyasztókat jellemző ismérvek Terméktényezők alapján TERMÉK rendeltetése ára ismertsége összetétele
Fogyasztókat jellemző ismérvek 1. PIACSZEGMENTÁCIÓ Fogyasztókat jellemző ismérvek DEMOGRÁFIAI életkor nem családnagyság családi életciklus nemzetiség, vallás TERÜLETI lakóhely típusa település mérete ország
Fogyasztókat jellemző ismérvek 1. PIACSZEGMENTÁCIÓ Fogyasztókat jellemző ismérvek TÁRSADALMI - GAZDASÁGI foglalkozás végzettség jövedelem életmód MAGATARTÁSI termékhasználat márkahűség személyiségjegy
Piacszegmentálás A piac egyedi keresleti sajátosságokat mutató csoportját szegmentumnak, a piac megismerését célzó és azt homogén- a marketingakciók gazdaságos végrehajtását lehetővé tevő- részekre osztó eljárást szegmentálásnak nevezzük. A piac meghatározása 1 A szegmentálás alapjául szolgáló ismérvek megha- tározása Piacszegmentálás folyamata A szegmentumok elemzése 2 4 3 A szegmentumok kialakítása
Egy vidéki építőanyag-kereskedés piacának lehetséges szegmentálása Területi Közületek Magánszemélyek -Építkezők -Barkácsolók -Korszerint csop. -Jövedelem szerint csop. -Ártudatos -Árérzéketlen -Utána járó -Kényelmes -Vállalkozások -Költségvetési sz. -10 km 10-20 km 20-30 km - 30km fölött
Szegmentumok: Ajánlatok: -fiatal, kisjövedelmű, ártudatos, utánajáró építkező -kényelmes, magas- jövedelmű, középkorú árérzéktelen, barkácsoló -kőművesek -40 km fölött Ajánlatok: -olcsó, osztályos árenged- ményes falazóanyagok közvetlen értékesítés -lakásdíszítés, presztister- mékek, kandallók, kerti diszek -tevékenységhez folyamato- san kellő anyagok -csak kurrens cikk
Fogyasztói piac szegmentálásának alapváltozói Csoport Területi Demográfiai Társadalmi- Magatartási gazdasági Változók Lakhely típusa Életkor Foglalkozás Termékhasználat Tájegység Nem Iskolai végzettség Márkahűség Település méret Családnagyság Jövedelem Személyiségjegyek Családi életciklus Életmód Nemzetiség Vallás A piac szegmentáció alaptétele miszerint: a szegmentumok közötti eltérés a lehető legnagyobb, a szegmentumokon belüli különbség a lehető legkisebb legyen.
46 A fogyasztói piac szegmentálásának szempont-rendszere - Földrajzi tényezők - Társadalmi-demográfiai tényezők - Gazdasági tényezők - Pszichológiai és pszichográfiai tényezők - Termékkel kapcsolatos magatartási tényezők A fogyasztói piac szegmentálása több szempontból elvégezhető.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Gondolom mára ennyi elég, remélem sikerült mindenkinek valami kevés újat mondanom. .
Az 5 megfelelő: a megfelelő termék, a megfelelő helyen, időben, mennyiségben, és a megfelelő áron!