Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vállalatgazdaságtan 7. szeminárium

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vállalatgazdaságtan 7. szeminárium"— Előadás másolata:

1 Vállalatgazdaságtan 7. szeminárium

2 November 24.  15-20 oldalas házi dolgozat beadása!!!!
November 4.  ZH (tankönyv addig átvett részeiből, marketing fejezettel bezárólag!) November 24.  oldalas házi dolgozat beadása!!!! Szabó Ágnes

3 Termelés, szolgáltatás, logisztika
ÉRTÉKLÁNC (value chain) a vállalaton belüli tevékenységek értékalkotó összekapcsolódása Emberi erőforrás Tudás, információ Innováció Marketing F O G Y A S Z T Ó Pénzügy Termelés, szolgáltatás, logisztika Szabó Ágnes

4 Mire asszociálsz, ha meghallod a marketing szót?
Mi a marketing? Mire asszociálsz, ha meghallod a marketing szót? Szabó Ágnes

5 Szabó Ágnes

6 A marketing A marketing a vállalat fogyasztóorientáltságát fejezi ki, tartalma a vállalat piaci kapcsolatait fejlesztő és megvalósító funkciók összessége. Kötődik az alapvető célhoz: fogyasztói igény kielégítése… Kettős értékteremtési folyamatban a fogyasztókra koncentrál, kérdése: mi számít értéknek a fogyasztóknak Küldetésben: milyen fogyasztók, milyen igényeit, hogyan Tartós versenyelőny és értéknövelés célját segíti Szabó Ágnes

7 A marketing A marketing piaci tevékenység, amely arra törekszik hogy a potenciális cseréket tényleges cserévé alakítsa azért, hogy emberi szükségleteket és igényeket elégítsen ki. Szabó Ágnes

8 Szükséglet Valamilyen alapvető elégedettség hiánya, az emberi tevékenység meghatározó motivációs bázisa NEM a marketing teremti Maslow szükséglet-hierarchiája: 1.fiziológiai, 2.biztonság, 3.valahová tartozás, 4.elismerés, 5.önmegvalósítás Szabó Ágnes

9 Igény és kereslet Igény=szükségletek sajátos kielégítésére irányuló vágy; az a szükséglet, amely tárgyiasult formában termékre vagy szolgáltatásra irányul Kereslet=olyan igény, ami mögött vásárlási képesség és akarat áll Marketing befolyásolja mindkettőt Szabó Ágnes

10 Fogyasztói szükségletek és vállalati célok kapcsolata
Fogyasztói szükségletek Vállalati célok igény termelés termékek – szolgáltatások kereslet kínálat piaci csere - marketing - cserepartnerek elégedettsége Szabó Ágnes

11 „Make and sell” vs. „Sense and respond” koncepció
Szabó Ágnes

12 Marketingstratégia Vállalati részstratégia de mindenki legyen marketinges Marketingstratégia versenystratégia Alapkérdések: Fogyasztói igények konkretizálása (amelyek folyamatosan változnak, rugalmasak) Versenyhelyzet elemzése, versenystratégia megválasztása (cél: a tartós versenyelőny az egyre növekvő versenyben, mit tudunk másoknál jobban??) A fogyasztó megnyerése (4P alkalmazásával) és megtartása (elégedettség, kapcsolati marketing, vevőszolgálat, panaszkezelés) Szabó Ágnes

13 Fogyasztói igények konkretizálása
Piacszegmentálás Célpiac kiválasztása Pozicionálás Szabó Ágnes

14 Piacszegmentálás A piac megismerését célzó és azt homogén – a marketingakciók gazdaságos végrehajtását lehetővé tevő – részekre osztó eljárás. A szegmentáció lényege, hogy egy adott szegmensen belül a tagok minél jobban, a szegmensek között pedig minél kevésbé hasonlítsanak egymásra. Szabó Ágnes

15 A szegmentálás alapjául szolgáló ismérvek
Demográfiai (nem, kor) Területi (lakhely) Társadalmi-gazdasági (foglalkozás, jövedelem) Magatartási (személyiségjegyek, termékhasználat) Életstílus stb. Szabó Ágnes

16 Célcsoportképzés A vállalat kiválasztja a számára megfelelő szegmentumot/szegmentumokat és marketingtevékenységének középpontjába állítja. „A siker kulcsát nem tudom, de a kudarcé az, ha mindenkinek a kedvében akarunk járni.” Szabó Ágnes

17 Pozicionálás Egy adott piacon, egy adott termék versenytársaihoz való viszonyának meghatározása és ennek a vevőkben való tudatosítása. Harc a vevők fejében elfoglalt helyért (nem elég egy jó termék, hanem elsőként kell behatolni a vevő koponyájába!) Példa: IBM – Sperry-Rand Szabó Ágnes

18 Pozicionálás Mit szeretne lefoglalni a potenciális vevő fejében a vállalat? Milyen vonzó és releváns értékeket szeretne márkájához kötni annak érdekében, hogy a versenytársaktól látványosan megkülönböztesse saját márkáját? Szabó Ágnes

19 Pozicionálás Egyes termékek és márkák rangsora a vevők fejében – mint a létra fokai, és minden egyes fokon egy-egy márka „Az Avis csak a 2. a rent-a-car üzletben. Miért kell mégis minket választania?Mert keményebben igyekszünk.” „7-Up. Nem kóla” „A Chrysler egyike a Három Nagynak” Szabó Ágnes

20 Pozicionálás Méret-űr – A hosszú, szép, áramvonalas modellek helyett a rövid, dagi és csúnya VW Bogár: „Gondolkozz kicsiben!” Ár-űr (nagyon magas ár óráknál, parfümöknél) Nem-űr – Marlboro volt az első márka, amely férfiasként pozícionálta magát a cigarettapiacon, majd 1924-től a Marlborót női cigarettaként reklámozták, a "Mild As May" ("a lehető leggyengébb") szlogent felhasználva Szabó Ágnes

21 Pozicionálás Versenytárs kimozdítása pozíciójából: támadás Példa:
Stolichnaya vodka támadta a Smirnoff és Wolfschmidt vodkákat, rámutatva hogy ezeket Connecticutban és Indianaban gyártják, de a „Stolichnaya más. Ez orosz.” Szabó Ágnes

22 Nemzetközi pozicionálás
FRANCE GERMANY SIZE OF SMALL CAR MARKET 59% 40% 18% POSITIONING Family Car Urban Car Small Ecological TARGET Middle Income Households 20-30 yr. Olds The Wife’s Car PORTUGAL Szabó Ágnes

23 Említsetek táblás csokoládé márkákat!
Rendeljetek autó márkákat a csokoládékhoz, és indokoljátok meg döntéseiteket! Boci – Suzuki, Milka – Volvo, Nestlé – BMW, Alpia – Lada Samara, Tibi – Trabant, Piros Mogyorós – Renault Laguna... Szabó Ágnes

24 Köszönöm a figyelmet! Szabó Ágnes


Letölteni ppt "Vállalatgazdaságtan 7. szeminárium"

Hasonló előadás


Google Hirdetések