A „HERENDI NAGY CSALÁD” VÁLTOZÓ KÖRNYEZETHEZ VALÓ ALKALMAZKODÁS AVAGY TALPONMARADÁS VAGY LEMARADÁS ELŐADÓ: DR. GAÁL ZOLTÁN DR. SIMON ATTILA FELELŐS CSALÁDI VÁLLALATOK KEMPINSKI HOTEL CORVINUS 2017. SZEPTEMBER 07.
HERENDI PORCELÁNMANUFAKTÚRA BEMUTATÁSA
A HERENDI PORCELÁNMANUFAKTÚRA ZRT. BEMUTATÁSA ALAPÍTÁS – MIÉRT HERENDEN VAN HEREND? TÖRTÉNELMI KITEKINTÉS, HEREND HELYE A NEMZETKÖZI PORCELÁN- PIACON FŐBB PIACOK MANUFAKTÚRA ÉS NEM GYÁR
MIT JELENT A „MANUFAKTÚRA”? Miért nem gyár ? - Kézi formázás és kézi festés - Saját nyers-és fehérárú gyártás - Saját szakember-és mesterképzés - Széles forma-és dekor választék - Iparművészeti hagyományok ápolása – misszió
VEVŐINK ÉRTÉKEINK MŰKÖDÉSÜNK SAROKKÖVEI
ÉRTÉKESÍTÉSI KÖRNYEZETÜNK - VEVŐI ELÉGEDETTSÉG FELMÉRÉS - NEMEKRE VONATKOZÓ KÖVETKEZTETÉS: HÖLGYEK HÖLGYEK GAZDASÁGI SZEREPÉNEK FELÉRTÉKELŐDÉSE!!! VÁLLALATI DÖNTÉSHOZATALBAN, FOGYASZTÁSBAN ÉLETKORRA VONATKOZÓ KÖVETKEZTETÉS: 35 ÉV FELETTI KOROSZTÁLY VISSZATÉRÉSÉRE VONATKOZÓ KÖVETKEZTETÉS: VISSZATÉRŐ VÁSÁRLÓK MÁRKAISMERET: VAN
KOMMUNIKÁCIÓNK A HERENDI MÁRKÁRÓL - ÉRTÉK - SZÉPSÉG - KÉZI KÉSZÍTÉS - EGYEDISÉG - MAGAS MINŐSÉG - ÉRTÉKÁLLÓSÁG
KOMMUNIKÁLHATÓ ÉRTÉKEK A világ legnagyobb porcelánmanufaktúrája Értékesítési hálózat (60 ország!) Kézi készítés, szaktudás Prominens vásárlók Folyamatos termékfejlesztés Egyedi termék Herendi minőség Márkavédelem Tulajdonosi struktúra – munkavállalói tulajdon Nemzetközi és hazai művészeti kiállítások Világkiállítási elismerések
MŰKÖDÉSÜNK SAROKKÖVEI Többségi munkavállalói tulajdonosi struktúra fennmaradása Gazdasági egység – szociális egység egyensúlya Szolidaritás, társadalmi felelősség Nyereséges működés Külső tőkebevonás elutasítása Függetlenség, zárt tulajdonosi közösség Manufakturális termelés megtartása Herend márkanév védelme Hosszú távú stratégiai gondolkodás követelménye
HERENDI PORCELÁNMANUFAKTÚRA TULAJDONOSI STRUKTÚRA II. HERENDI PORCELÁNMANUFAKTÚRA TULAJDONOSI STRUKTÚRA
MUNKAVÁLLALÓI RÉSZTULAJDONOSI PROGRAM - MRP - PRIVATIZÁCIÓ (1993) TULAJDONOSI STRUKTÚRA – HUNGARIKUM Herend az ország imázs része. Herend nemzeti kincs. Herend az MRP mozgalom zászlóshajója. Többségi munkavállalói tulajdonlás.
MRP SZERVEZET KIALAKULÁSA CÉL A munkavállalói tulajdonlás megteremtése a privatizáció során FELKÉSZÜLÉS A PRIVATIZÁCIÓRA MRP Alapítvány létrehozása A Munkavállalói Résztulajdonosi Programról (MRP) szóló 1992. évi XLIV. törvény parlamenti elfogadása 1992. december - HPM RT. MRP Szervezetének alakuló közgyűlése PRIVATIZÁCIÓ A társasági részvények 75%-át megvásárolja az MRP Szervezet 1994 – MRP Szervezet fizetési kötelezettségeit teljesíti
MRP SZERVEZET MŰKÖDÉSÉNEK MEGKEZDÉSE 1995 – részvények felosztása MRP Szervezet Alapszabálya szerint A Társaság részvényeinek 50 %-a munkavállalók kezébe kerül önrész vagyonjegyek átváltása részvényre MRP Szervezet általi részvényjuttatás A részvények legalább 25 %-a az MRP Szervezet tulajdonában marad egybetartva
MRP SZERVEZET ALAPSZABÁLYA SZERINTI CÉLJA GONDOSKODNI A MINDENKORI MUNKAVÁLLALÓI TULAJDONLÁS FOLYAMATOSSÁGÁRÓL
MRP SZERVEZET MŰKÖDÉSE MRP Szervezet tulajdonában egybetartott részvények OSZTALÉK Biztosítja, hogy a mindenkori herendi munkavállalók legyenek a Társaság tulajdonosai. Részvények visszavásárlása Belépő új munkavállalók részvényhez juttatása
MRP SZERVEZET FUNKCIÓI 1. A munkavállalói és tulajdonosi érdekek összeegyeztetése. 2. Munkavállalók szervezett formában történő megjelenítése a Társaság működésében. 3. Egyenrangú partnerség más részvénytulajdonos mellett. 4. Zártkörűség fenntartásának működtetése. 5. Új belépők részére részvényjuttatás biztosítása. 6. Helyi tulajdonosi érdek-megjelenítés a kisebbségi tulajdonossal szemben
SIKERES MUNKAVÁLLALÓI TULAJDONLÁS FELTÉTELEI - NYERESÉGES GAZDASÁGI TÁRSASÁG - MUNKAVÁLLALÓI TULAJDONLÁST SEGÍTŐ JOGI SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZET - ADÓJOGI SZABÁLYOK - KEDVEZMÉNYES TULAJDONSZERZÉS - KOMPROMISSZUM KÉSZSÉG A TULAJDONOSI ÉRDEKEK ÉS A MUNKAVÁLLALÓI ÉRDEKEK KÖZÖTT
STRATÉGIAI MŰKÖDÉSI KÖRNYEZET III. VÁLTOZÁSMENEDZSELÉS STRATÉGIAI MŰKÖDÉSI KÖRNYEZET VIZSGÁLATA
OPTIMÁLIS MŰKÖDÉSI KÖRNYEZET VÁLTOZÁSMENEDZSELÉS SZÜKSÉGESSÉGE ELTÉRÉSE TÉNYLEGES VÁLLALATI MŰKÖDÉSI KÖRNYEZET
VÁLLALATI STRATÉGIAI MŰKÖDÉSI KÖRNYEZET VILÁGGAZDASÁG MAGYARORSZÁG VÁLLALATI
KIHÍVÁSOK 2017 Növekedés, árbevétel növelése, fenntarthatóság, piacszerzés, folyamatok egyszerűsítése, rugalmasság, nyitottság, jövőbe tekintés, termékfejlesztési kreativitás, költség csökkentés, kultúraváltás, hatékonyság növelése, munkavállalói jól-lét növelése, társadalmi és vevői hasznosság, minőség, kapacitás elosztás, szakmai presztízs, elégedett ügyfelek, probléma megoldási képesség, a digitális intelligencia kihívásai, az emberi szorongás és bizonytalanság feloldása, a globalizáció és de-globalizáció küzdelme, a szolidaritás, az Y, Z generációkkal való kommunikáció, erkölcsösség és etikusság.
VÁLLALATVEZETÉSI MÓDSZER Nagykoalíció GEMBA (légy személyesen jelen; tapasztald meg; a problémával a helyszínen előbb találkozz, minthogy riportot kapsz róla; a beosztottak érezzék támogató jelenlétedet!) LEAN Frontvonal problémák azonnali megoldása Egyéni, szervezeti, társasági teljesítményt jelző objektív mérőszámok kialakítása Kiszámítható ritmus szerinti rendszeres riportolás Szervezeti egységen belüli probléma esetén legyél coach; szervezeti egységek közötti probléma esetén dönts és kormányozz!
VÁLTOZÁS MENEDZSELÉS MÓDSZERTAN HELYZETELEMZÉS (MI, MIKOR, MIÉRT, HOGYAN FOG TÖRTÉNNI) ÉS ANNAK KOMMUNIKÁCIÓJA, GEMBA módszer (EGYSZERŰEN, KONKRÉTAN, ÚJRA ÉS ÚJRA) 2. OPTIMÁLIS KÖRNYEZETHEZ VEZETŐ INTÉZKEDÉSEK LÉPÉSEINEK KIALAKÍTÁSA, CÉLOK MEGHATÁROZÁSA (PRIORITÁSOK MEGFOGALMAZÁSA, ÁLTALÁNOS ÉS SZAKTERÜLETI PROGRAMOK DEFINIÁLÁSA) 3. INTÉZKEDÉSEK IDŐÜTEMEZÉSÉNEK MEGHATÁROZÁSA (AZONNALI INTÉZKEDÉSEK, HOSSZABB BEVEZETÉSI SZAKASZ – CÉGKULTÚRA, GAZDASÁGI KÉNYSZERÍTŐ HATÁSOK FIGYELEMBE VÉTELE) 4. SEGÍTŐ ERŐK- FÉKEZŐ ERŐK FELTÉRKÉPEZÉSE 5. VEZETÉSI MÓDSZER MEGHATÁROZÁSA „NAGYKOALÍCIÓ” 6. INTÉZKEDÉSEK KOMMUNIKÁCIÓJA NAGYKOALÍCIÓBAN 7. INTÉZKEDÉSEK MÉRÉSE – BESZÁMOLÓRENDSZER KIALAKÍTÁSA 8. INTÉZKEDÉSEK EREDMÉNYÉNEK KOMMUNIKÁLÁSA 9. EREDMÉNYEK ÉS CÉLOK EGYBEVETÉSE, SZÜKSÉGES INTÉZKEDÉSEK MEGTÉTELE
KITÖRÉSI LEHETŐSÉGEK, VÁLASZOK OBJEKTÍV VÁLASZOK: INNOVÁCIÓ TERMÉK, SZERVEZETI, VÁLLALATVEZETÉSI, TECHNOLÓGIAI PARADIGMA VÁLTÁS ÜGYFELEK/PIAC FELÉ FORDULÁS (PROAKTIVITÁS) RUGALMASSÁG, GYORSASÁG (AKI GYORS, AZ ERŐS!) ÓVAKODNI A HOSSZÚTÁVÚ KÖTELEZETTSÉGEKTŐL INPUT KÖLTSÉGEK ÖSSZEKAPCSOLÁSA AZ OUTPUT ÁRAKKAL MNINŐSÉGJAVÍTÓ TECHNOLÓGIA FEJLESZTÉS HATÉKONYSÁG JAVÍTÁSA (LEAN) KÉPZÉS („do it yourself”) FOLYAMATOS KÖZVETLEN PÁRBESZÉD, KOMMUNIKÁCIÓ KONZERVATÍV TERVEZÉS, TERVTARTALÉKOK SZUBJEKTÍV VÁLASZOK: HIT A SAJÁT JÖVŐBEN VEZETŐI MEGÉRZÉSEK
STRATÉGIAI INNOVÁCIÓ - PILLÉREK GAZDASÁGI TÁRSASÁGKÉNT MŰKÖDÉS ELVE NYERESÉGES MŰKÖDÉS, HATÉKONYSÁG JAVÍTÁSA, PIACI POZÍCIÓ ERŐSÍTÉSE, VÁLLALATI KULTÚRA FOLYAMATOS FEJLESZTÉSE, ALKALMAZKODÁS AZ E-KORSZAKHOZ II. TÁRSADALMI FELELŐSSÉG ELVE HAZAI ÉS EURÓPAI ÉRTÉKEK ÁPOLÁSA, MEGŐRZÉSE ÉS JÖVŐ NEMZEDÉKEK SZÁMÁRA TÖRTÉNŐ ÁTÖRÖKÍTÉSE III. SZOLIDARITÁS ELVE SZENT MÁRTONI GONDOLKODÁS
IV. EREDMÉNYEK A HERENDI PORCELÁNMANUFAKTÚRA ZRT. SZÁMOKBAN
2016.02.24 Hitelállomány 2004 – 2016. év Hajmássy Marianna
Adózás előtti eredmény 2003 - 2016
PROFITRÁTA 2016. ÉVBEN 14%
Beruházások 2009-2016. év
Hatékonysági mutató 1főre jutó nettó árbevétel 2010 - 2016
Összes forrás és saját tőke 2005 – 2016. év
EGY FŐRE JUTÓ JUTTATÁSOK 2015-2016 Egy főre jutó juttatások költsége 2015. tény 715,4 ezer Ft Egy főre jutó juttatások költsége 2016. tény 751,6 ezer Ft 2011 - 2017. évi bérfejlesztés mértéke: bruttó 43,5 %
HERENDI MÁRKAPOLITIKA - EREDMÉNYEK - MAGYAR ÖRÖKSÉG (2001) LUXURY INSTITUTE (2006 - NEW YORK) HEREND A LEGKEDVELTEBB LUXUS PORCELÁNMÁRKA AZ USA-BAN COMITE COLBERT TAGSÁG (2011) MAGYARBRANDS (2012) HEREND A LEGKIVÁLÓBB HAZAI MÁRKA - AZ ÉV NAGYVÁLLAKOZÁSA DÍJ (2012) - HUNGARIKUM (2013)
MINDEN KIVÁLÓ ÁLLAPOTNÁL AMELYNEK ELÉRÉSÉRE KELL TÖREKEDNI! JÖVŐ MEGGYŐZŐDÉSÜNK MINDEN KIVÁLÓ ÁLLAPOTNÁL VAN EGY JOBB, MAGASABB MINŐSÉGI ÁLLAPOT, AMELYNEK ELÉRÉSÉRE KELL TÖREKEDNI!
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!