a vállalati tervezésben Projekció a vállalati tervezésben Professzorok Szemináriuma 2006. december 11 Suhajda Virág
A jövő projekció definíciója „A jövő kérdésekre a megfigyelési területeken adott válaszokat jövő projekcióknak hívjuk, amelyek a jövő komplex képeinek részleges szcenáriójaként is értelmezhetők” (Tyukodi, 2005) (Micic, 2003).
Miért van szükség a jövő projektálásra? Nagyon gyorsan változó környezet, erős piaci verseny Vállalatoknak proaktívan kell a jövőt szemlélni Ehhez meg kell határozni a vállalat irányvonalait, céljait, vízióját és stratégiáját A stratégiai tervezés már nem tud biztonsággal a múlt elemzésére alapulni
A múltelemzés és a jövőkutatás Dr. Peter C. Bishop, Studies of the Future, UH-Clear Lake A jövőkutatás előnye menedzsment szempontból a jövő többszempontú elemzésén alapuló jobb megismeréséből adódik.
A jövőmenedzsment lépései Mimic, 2001, fordította és idézi Tyukodi, 2005
A jövő radar Előrejelző radar Lehetőség radar Váratlan helyzetek radar Tudományos műhelyek, szakértők, jövőkutatók állításai valószínű és várt jövő fejlődéséről, eseményeiről, amelyekre a stratégiai döntések alapulhatnak Saját és külső szereplők állításai a meglepő jövőbeli üzleti trendekkel és modellekkel kapcsolatosan, melyre a beruházási stratégia alapulhat. Tudományos műhelyek, szakértők, jövőkutatók állításai a nem valószínű és váratlan jövőbeli fejlődéssel és eseményekkel kapcsolatosan FutureManagementGroup AG
A jövő projekciók tervezése Fázis Projektív szkenárió alakítás Tevékenység A létező variábilisok meghatározása Szkenárió fejlesztés Eredmény A kritikus jelek felismerése és meghatározása, ezekből valószínű (projektív) jövő-kérdések és váratlan jövő-kérdések formálása Váratlan és Projektív jövőszkenáriók kialakítása a kérdések – szempontok mentén, Szám 10-30 4-20 Minőség kritérium Lehetséges veszély vagy lehetőség Orientáció és inspiráció
A jövő projekciók megjelenítése Mimic, 2005
Na de miért fontos ez nekünk itt???? A projekció – kivetítés –történhet a jelenből, mint értelmezési tartományból a jövőbe, mint másik értelmezési tartományba A jövőprojekció célja a jövő problémáinak megoldásához szükséges felkészültségek időben történő megszerzésére való felkészülés Ezt alkalmazhatjuk a saját jövőnk kitalásához is
Mit tegyek, ha jövőkutató akarok lenni? Pl olvasd el ezeket a cikkeket: 0.. TYUKODI GERGELY (2005): Future management – a jövőkutatás gyakorlati megközelítésben, MTA-BCE Komplex Jövőkutatás Kutatócsoport Füzetek 6, szerk. Kristóf Tamás, MTA-BCE Komplex Jövőkutatás Kutatócsoport,Budaoest 1. BISHOP, P. (2000): The Forecasting Enterprise. PowerPoint presentation. University of Houston-Clear Lake, Houston 2. BISHOP, P. (2001): Environmental Scanning. PowerPoint presentation. University of Houston-Clear Lake, Houston 3. DE BONO, E. (1999): Six thinking hats. MICA Management Resources, New York 4. HIDEG ÉVA – NOVÁKY ERZSÉBET (1998): Egyének, társadalmi intézmények jövőorientáltsága. Jövőelméletek 2. BKE Jövőkutatás Tanszék, Budapest 5. KRISTÓF TAMÁS (2002): A szcenárió módszer a jövőkutatásban. Jövőtanulmányok 19. BKÁE Jövőkutatási Kutatóközpont, Budapest 6. MICIC, P. (2001): Der ZukunftsManager – Wie Sie Markchancen vor Ihren Mitbewerbern erkennen und nutzen. Haufe Verlagsgruppe Sachbuch, Freiburg 7. MICIC, P. (2003): Strategy radar. A practical scenario method for entrepreneurial FutureManagement. FutureManagement AG, Eltville 8. NOKIA (2002): The history of Nokia 1865-2002. Available from Internet: www.nokia.hu 9. NOVÁKY ERZSÉBET (SZERK.) (1999): Jövőkutatás. Aula Kiadó, Budapest 10. NOVÁKY ERZSÉBET (2003): A jövőkutatás módszertana stabilitás és instabilitás mellett. Jövőelméletek 10. BKÁE Jövőkutatási Kutatóközpont, Budapest 11. NOVÁKY, E. (2004): Participative Futures Studies. In: NOVÁKY, E. – FRIDRIK SZ. – SZÉL, B. (EDS.): Action for the Future. Papers of Budapest Futures Course 2003. Futures Studies Centre, Budapest University of Economic Sciences and Public Administration, Budapest, 64-75. o. 12. SENGE, P. M. (1990): The fifth discipline. Doubleday, New York 13. SLAUGHTER, R. (1990): Assessing the QUEST for Future Knowledge, Futures, Vol. 22, No. 2, 153-166. o. 14. WOODGATE, D. – PETHRICK, W. (2004): Future frequencies. Fringecore, Austin