Nyiri Szabolcs Kettinger Ottó Karoliny Márton Budapest

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

Az új épületenergetikai szabályozás
„Fenntartható” utak K+F bizottság Szakmai Fórum február :00 Magyar Közút NZrt. Holnapy László NFM főosztályvezető-helyettes, a bizottság vezetője.
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
Mobil e-ügyintézési rendszer kifejlesztése
2005. Operációkutatás Ferenczi Zoltán. Széchenyi István Egyetem Operációkutatás eredete •második világháború alatt alakult ki •különböző szakmájú emberekből.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Várpalota elkerülő építése
Szennyezett területek kármentesítési feladatainak elvégzése – KEOP Projektmenedzsment szempontok KvVM – január 9.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
AZ MSZ SZABVÁNYSOROZAT SZÜKSÉGESSÉGE
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Tájékoztató az ÉÁOP vízrendezési pályázatainak szakmai véleményezéséről.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
AIIR projekt Autósiskolai Integrált Információs Rendszer.
Konzulens: Dr. Pitlik László
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Operációkutatás eredete
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
A kerettantervek fejlesztése
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
61. számú főút Somogy megyei III. szakaszának 11,5 tonnás burkolatmegerősítése ( km szelvények között) Lakossági fórum március 10.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
Magyar Útügyi Társaság
ÚTÉPÍTÉSI BERUHÁZÁSOK HATÉKONY LEBONYOLÍTÁSÁNAK FELTÉTELRENDSZERE DR. KOVÁCS ANDRÁS GKM – Közúti Közlekedési Főosztály Visegrád, november 17.
Tervezők észrevételei Boda János Dr. Patziger Miklós. MMK.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Műszaki szabályozás az útépítésben
KRIMINAL EXPO BUSINESS ÉS BIZTONSÁG a tervezés és az üzemeltetés konfliktusa a bevásárlóközpontok esetében.
Remix és újrahasznosítás helyzete napjainkban
Szemléletváltás a tűzvédelmi műszaki életben
A projektmunka jelentősége Minőségjavítási elvárások A minőségbiztosító ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A tervezési munka előkészítése és folyamata
Munkakörelemés és –tervezés röviden
1 Vasúti beruházások a vállalkozó szemszögéből Horváth Róbert Vezető technológus Swietelsky Vasúttechnika Kft. X. KÖZFORGALMÚ ÉS VÁROSI VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL.
Tolna megyei földmérők helyzete a szakmagyakorlási rendelet szerint Németh András | TMMK GGT Szakcsoport elnök Tolna Megyei Földmérők Napja 2016.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
A kapacitás fenntartási program a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből Hullán Szabolcs GTTSZ konferencia „atomenergia=ellátásbiztonság” november.
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének eredményei Dr. Szinay Attila Mezőkövesd, január 28.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Biztonsági követelmények a beszállítókkal szemben
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Önértékelési projektterv
Magyar Útügyi Társaság
„Fenntartható” utak K+F bizottság ÁGAZATI K+F TEVÉKENYSÉGET IGÉNYLŐ TÉMÁK   Görgényi Ágnes Colas Hungária Zrt. bizottsági tag.
Budapest – Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

1. Bizottság: A Technológiai tervezési bizottság tevékenységének rövid bemutatása Nyiri Szabolcs Kettinger Ottó Karoliny Márton Budapest 2014. február 19.

A Technológiai tervezési bizottság tagjai Dr. Ambrus Kálmán BME UVT Gonda József Colas Hungária Zrt. Hegyi Zoltán UTIBER Kft. Karoliny Márton szakértő Kettinger Ottó MK NZrt. Molnár Gáborné BKK Közút Zrt. Nyíri Szabolcs ÉMI NKft. Purgel Attila NIF Zrt. Tari Jenő KKK

275/2013 (VII.16) kormány rendelet A Technológiai tervezés folyamata definiáltan a tervezőkre hárul: 275/2013 (VII.16) 275/2013 (VII.16) kormány rendelet § 4. Az építési termék építménybe történő betervezésének és beépítésének szabályai (1) A tervező az építménybe betervezett építési termék elvárt műszaki teljesítményét a) az építési termék építményben való felhasználásának módja, b) az építési termék várható élettartama alatt az építésből, az építmény használatából és az üzemeltetéséből származó hatások, c) az építményt érő várható hatások, és d) a jogszabályokban az építési termékre, valamint a tervezett épületszerkezetre vonatkozóan meghatározott követelmények és szakmai szabályok figyelembevételével határozza meg.

275/2013 (VII.16) kormány rendelet A Technológiai tervezés folyamata definiáltan a tervezőkre hárul: 275/2013 (VII.16) 275/2013 (VII.16) kormány rendelet § A JOGSZABÁLY ÁLTAL JAVASOLT ALAPELVEKET HELYESNEK ÍTÉLTE A BIZOTTSÁG, A VÉGREHAJTÁS IGEN ÖSSZETETT FELADAT! 4. Az építési termék építménybe történő betervezésének és beépítésének szabályai (1) A tervező az építménybe betervezett építési termék elvárt műszaki teljesítményét a) az építési termék építményben való felhasználásának módja, b) az építési termék várható élettartama alatt az építésből, az építmény használatából és az üzemeltetéséből származó hatások, c) az építményt érő várható hatások, és d) a jogszabályokban az építési termékre, valamint a tervezett épületszerkezetre vonatkozóan meghatározott követelmények és szakmai szabályok figyelembevételével határozza meg.

Tervezéshez szükséges feladatok feltárása! A bizottság által végzett feladatok helye a teljes munkafolyamatban Tervezéshez szükséges feladatok feltárása! Szabadka, 2011.08.26. Nyiri

A technológiai tervezési bizottság által feldolgozott témák 1. Jelenlegi helyzetértékelés 2. Nemzetközi kitekintés (Amerikai, francia, brit, német, stb példák) 3. Javaslat a tervezői feladatok átértékelésére, kibővítésére 4. Az egyes szereplők helyzete, feladatai (jelenlegi és a jövőbeni) 5. A jelenleg érvényes szabályozások áttekintése a pályaszerkezet méretezéssel, a pályaszerkezetbe beépíthető anyagokkal kapcsolatban, az ellentmondások feltárása (ÚME áttekintés) 6. Pályaszerkezet-megerősítési UME lényege, illetve kapcsolódó vélemények 7. Alternatív pályaszerkezeti lehetőségek a kiírásoknál 8. Környezetvédelmi szempontok figyelembe-vételének lehetőségei 9. Kihatások a szakmai továbbképzésre, kutatási feladatokra, előretekintő feladatok, jövőkép (utalás a többi vonatkozó bizottság anyagára) 10. Problématérkép Szabadka, 2011.08.26. Nyiri

A bizottság helyzetértékelésből eredő főbb alapvető megállapításai a jelenlegi hazai pályaszerkezet tervezési gyakorlat nem elegendően részletes és átgondolt a tervezők nem felkészültek a részletes technológiai tervezés végrehajtására a szabályozási rendszer struktúrájából adódóan az egyszerűsített eljárással meghatározott pályaszerkezet (illetve minden egyéb technológiai kérdés) későbbi optimálása szinte lehetetlenné válik Szabadka, 2011.08.26. Nyiri

A bizottság helyzetértékelésből eredő főbb alapvető megállapításai Erősíteni szükséges a megrendelői oldal szerepét, technológiai felkészültségét, elkötelezettségét – markáns megrendelői (és üzemeltetői) közreműködéssel javítani szükséges az előkészítés és tervezői diszpozíció részletezettségét, új célok bevonását(energia, környezet, …) A tervezőknek részletesen kell vizsgálnia az alkal-mazott technológiai eljárásokat (költséghatékonyság!) Új mérnöki szakág kialakul: technológiai tervező Strukturált, hosszú távú K+F tevékenység szükséges Problématérképen feltárt feladatok (prioritások és ütemezés betartásával) végrehajtása szükséges!

A technológiai tervezés célja A pályaszerkezet (és egyéb!) tervezéseknél olyan új technológiai szemlélet bevezetése, amely figyelembe veszi a felhasználható anyagok konkrét tulajdonságait, a környezetvédelmet, az energiatakarékosságot, az alternatív megoldási lehetőségeket, az elérendő paramétereknek megfelelő tervek, megoldások kiválasztásánál, elkészítésénél. Mindezt úgy, hogy hosszú élettartamú, megfelelő minőségű útépítések/építések valósuljanak meg.

A technológiai tervezés fogalma A technológiai tervezés definíciója: A technológiai tervezés olyan módszert jelent, ahol meg kell határozni az elérendő paramétereket, és a meglevő peremfeltételek feltárása után, azok figyelembevételével kell kiválasztani az ezek eléréséhez szükséges legoptimálisabb megoldást, több alternatíva vizsgálatával. A technológiai tervezés másik megfogalmazása: A technológiai tervezés, egy elvárt teljesítő képességű pályaszerkezet kialakítási lehetőségeinek vizsgálatát követő, az adott peremfeltételekre optimalizált, a betartandó paramétereket kielégítő, részletesen kidolgozott építési tervet jelent.

A technológiai tervezés elterjedéséhez szükséges további feladatok Hogy a rendszerben résztvevő szereplők meg tudjanak felelni a velük szemben támasztott követelményeknek, biztosítani kell számukra az optimális feltételeket: jogi és műszaki szabályozás alakítása, műszaki fejlesztések átültetése a gyakorlatba, új technológiai fejlesztések hosszú távú prograja, oktatás – szakmai továbbképzés, technológiai fejlesztésre nyitott közbeszerzés, stb…

Érvényes szabályozás áttekintése, ellentmondások feltárása A feladat elvégzéséhez 6 db tervezéssel, méretezéssel és 34 db beépíthető anyagokkal foglalkozó előírást tekintettünk át. (Biz jelentés 1. sz. melléklete) Az ÚME rendszer kiemeli az útépítést a többi szakág közül, hatalmas, évtizedes szakmai munka van mögötte! Sok ellentmondás a konrétumokban, feloldásukra javaslattétel Javaslat előírás visszavonására Javaslat előírások aktualizálására

Pályaszerkezet megerősítési ÚME új változatának továbbfejlesztése, javaslatok Aszfaltburkolatú útpályaszerkezetek méretezése és megerősítése A Technológiai tervezési bizottság jelentése tartalmazza ezen szabályozás teljes új, a megerősítésre vonatkozó fejezetét. Szabadka, 2011.08.26. Nyiri

Pályaszerkezet megerősítési ÚME új változatának továbbfejlesztése, javaslatok JAVASLATAINK: a szabályozást – átmeneti időre – a Magyar Közút belső utasításként adja ki indítson el egy (látunk lehetőséget EU –s fejlesztési forrás bevonására) egy validáló projektet ennek során az MK alapvetően a saját kapacitásaira támaszkodva végezze el legalább 20 – 30 különböző, felújításra tervezett útszakaszon a méretezést és a technológiai tervezést és ezt megbízói adatszolgáltatásként adja át az aktuális tervezőnek a szakaszok elkészülte után megfelelően megtervezett, mérésekkel is alátámasztott kiértékelés történjen a tapasztalatok alapján a szabályozás véglegesíthető Szabadka, 2011.08.26. Nyiri

Technológiai Tervezési Bizottság Köszönjük a megtisztelő figyelmet, várjuk a kérdéseket, hozzászólásokat! NYIRI Szabolcs (bizottságvezető) KETTINGER Ottó KAROLINY Márton