Pszichoanalízis és irodalomtudomány / A dramatikus szöveg

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A május 26-i előadás összefoglalója
Advertisements

Az Erzsébet kor színháza
Történeti episztemológia
Egy ötlet megvalósítása
A pszichoanalízis Freud és kora.
Carl Gustav Jung ( ) orvosi egyetem
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
Móricz Zs.: Hét krajcár.
1588. Spanyol Armada (hajóhad) legyőzése
Párválasztás, szerelem
A görög színház mint épület
A görög színház működése
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Az irodalomtudomány alapjai
Novellaelemzési szempontok
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
A magyar pszichoanalitikus mozgalom kezdete
Ferenczi Sándor.
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A romantika irodalmából
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
Tematika 9. évfolyam irodalom.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
A modern világirodalom
A pszichológiai fejlődés
Bevezetés a pszichológiába
MÓDSZEREK, FEJLESZTHETŐ KÉSZSÉGEK
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
A lélektan fogalma, szerepe világunkban
Antigoné.
Dráma Irodalmi mű.
William Shakespeare és a színjátszás
Európa városi történelme
A népesség számának változása Európában
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Az irodalomtudomány alapjai
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
IDEGEN A FILMEN Etnográfiai szöveg és mozgókép közös nehézsége(i) A kulturális idegen ábrázolásának kihívása 1. Hogyan ábrázoljuk az idegent, a másik kultúrát?
A pszichoanalízis Freud és kora.
A BALLADA Formája: verses Szerzője: népballada – ismeretlen
Az Angol Reneszánsz William Sheakespeare.
A család történeti alakulásáról
Morális kérdések a XX. század világirodalmában
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Szerző : Vörösmarty Mihály Mű címe: Csongor és Tünde Előadás helye: Budapest Nemzeti Színház Bemutató dátuma : 1941 Rendező: Németh Antal CsongorésTünde.
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
G team. Vörösmarty Mihály :  Született: Nyék, december 1.  Armális nemesi család  Székesfehérvári Gimnázium  1816 pesti piarista gimnázium 
Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésében. A NEMZETI SZÍNHÁZ története 1835-ben kezdték el építeni, 1837-ben kezdte el működését 1840-ig Pesti Magyar Színház.
Dramatikus technikák alkalmazása a tanári munkában Fodor Gábor 2009.
Nagy elbeszélések II. / Epika I.
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
Paulay Ede rendezésében
Az ókori kultúrák.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A strukturalista, a hermeneutikai és a dekonstruktív interpretáció
Nagy elbeszélések október 4..
A felvilágosodás kora A klasszicizmus.
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA Paulay Ede.
Katona József Érettségi tételminta.
A Csongor és Tünde Vörösmarty Mihály 1826 és között írt drámai költeménye
Az orosz kultúra klasszikus korszaka (18. – 19. század)
Az ember tragédiája a színpadon
A Blaha Lujza téri Népszínház
Németh Antal 10 Credójából
A színház fantomjai csapat
Előadás másolata:

Pszichoanalízis és irodalomtudomány / A dramatikus szöveg 2016. november 22.

Pszichoanalízis és irodalomtudomány Sigmund Freud: Az álomfejtés (Bécs, 1900) – Budapest is jelentős (Ferenczi Sándor) Pszichoanalízis: egyszerre értelmezési stratégia és gyakorlati, terápiás technikák együttese Új diszkurzív mód: nemcsak az addigi tudást rendezi át radikálisan, hanem a személyes önismeret terén is új lehetőségeket nyit meg

Pszichoanalízis és irodalomtudomány II. Három nárcisztikus trauma: 1. Kopernikusz (nem mi vagyunk az univerzum közepe) 2. Darwin (nem mi vagyunk a teremtés csúcsa) 3. Freud (nem vagyunk a magunk urai sem) A „tudattalan” felfedezése alapján mondhatjuk, hogy az ember személye nem egységes, hanem kettős, ellentmondásos A lelki betegségeken keresztül figyelhetjük meg

Pszichoanalízis és irodalomtudomány III. Az álommunka sűrítés (metaforikus), áttétel (metonimikus), a képiesítés és a történetté formálás (narrativitás) – az álom tehát leírható retorikai mechanizmusként Az álommunkával ellentétes az álomfejtés (befejezhetetlen: közelebb áll a dekonstrukcióhoz ezért) A pszichoanalízis a kezdetektől kötődik az irodalomhoz (pl. az Ödipusz-komplexus)

Pszichoanalízis és irodalomtudomány IV. Két, már nem járható út: 1. a szerző pszichoanalízise (az ún. pszichobiográfia) 2. a szereplők pszichoanalitikus értelmezése (mindkettő túlontúl reduktív, egy textuális konstrukciót nem lehet összetéveszteni egy valós személyiséggel) 3. járható út: feltételezzük, hogy létezik egy szubjektív nyelv, személyes retorikai stratégia, amely a pszichoanalízis retorikai olvasásával értelmezhető (Jacques Lacan)

A dramatikus szöveg A modern és posztmodern váltás dramatikus szövegeknél (Kékesi Kun Árpád): 1. Nyelvhasználat: eszközszerű nyelvhasználat →nyelvi megelőzöttség tudata 2. Szubjektivitás: drámai jellem →csak szerepekre bomló én van, vagy már az sem (textuális élőlények) 3. A világhoz való viszony: tragikus hangoltság → nincs metafizikai középpont, játék-létmód dominál 4. A reprezentáció felnyitása: zárt → nyílt

Drámai személy helyett personnage Jákfalvi Magdolna: tett és beszéd határozná meg eredetileg – reneszánsztól 18. századig pszichológiai-erkölcsi jelek együttese A XX. századi drámák tett-hiányosak, így a personnage lesz a középpontban A personnage anaforikus: a szöveg koherenciája rá épül „personnage puzzle”: az olvasó most már konstruál, nem rekonstruál

További drámapoétikai megjegyzések Az ún. szerzői utasítás valójában egy narratív keret, amely a szereplői megnyilatkozások (monológok és dialógusok) értelmezésében segít S bár a hagyománytól eltérően szigorúan el kell választanunk a színházi előadást és a dramatikus szöveget, ebben a hagyományban nagyon sok szöveg íródott, így gyakran találunk „rendezői utasításokat”

A színház „irodalmasítása” A ma természetesnek tűnő kapcsolat a XVIII. század végétől indul igazából A polgári „Bildungsidee” (a művelt polgár eszménye) fontos intézményt talál a színházban az udvari kultúrával szemben A néző passzivitásra szoktatása a polgári modor része (színházi sötét bevezetése, zenekari árok építése, „kukucskáló színpad” stb.)

A drámaideál Hét pontban összefoglalható, hogy a polgári kőszínház milyen drámaideállal dolgozik (A XIX., de főleg a XX. század irodalma és színháza folyamatosan lebontja ezeket): 1. a szöveg elsődlegessége 2. egy megismételhető fabulával rendelkezzen (expozíció-bonyodalom-kibontakozás-tetőpont-megoldás)

A drámaideál II. 3. feszültségekkel teli cselekmény 4. drámai összecsapás 5. a középpontban a dialógusok álljanak 6. modellszerűség (az emberi viszonyok általában vett ábrázolhatósága) 7. drámai hármas egység (cselekmény, idő és tér egysége)

A klasszikus drámaforma szétesése Ibsen: analitikus dráma (a cselekmény jelentős része múltbeli cselekmények értelmezése) Csehov: nincs ötödik felvonás, a beszéd mint pótcselekvés Pirandello: Hat szereplő szerzőt keres (a reprezentáció felnyitása) Heiner Müller: Hamletgép (a dramatikus szöveg nyíltan egy intertextuális „szövegkereszteződéssé” válik)

A posztdramatikus színház Mai napig uralkodó a lélektani realizmus (a Sztanyiszlavszkij-módszer) a polgári kőszínházakban A századfordulón már létrejönnek az alternatívák, úgy mint Antonin Artaud kegyetlen színháza (főként Európán kívüli színházi hagyományok ihletésére) Brecht epikus színháza is szembemegy a spontaneitás illúziójával, problematikussá teszi például a színész és a szerep különbségét

A posztdramatikus színház II. Megszűnik a verbalitás dominanciája: 1. táncszínház (pl. Pina Bausch, Frenák Pál, Josef Nadj) 2. képszínház (Robert Wilson) 3. különböző hagyományok keverése (Eugenio Barba, Ariane Mnouchkine) stb. Debrecenben: pl. DESZ (Debreceni Egyetemi Színpad) és a Deszka Fesztivál A dráma hagyományos formái iránti igényt sokkal inkább a tévé és a film szolgálja ki