VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK A tanácsadás társadalmi-gazdasági környezete Horvátországban Kontra-Csapó Györgyi PTE KTK Gazdálkodástani Doktori Iskola VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, 2013. március 21. (ISBN száma: 978-963-89734-0-5)
Gazdasági helyzet 1991-1995 Nem megfelelő privatizációs modell Szolgáltató szektor dominanciája (kereskedelem) Termelői szektorba nem történt befektetés Ipar és mezőgazdaság elhanyagolása Háztartások fogyasztása évi 7,3%-kal csökken
FDI inflow in some transitional countries, in mil. EUR http://www.hnb.hr/statistika/hstatistika.htm
Egy lakosra jutó GDP 2011-ben az EU 27 átlagához képest
További kilátások Kezdeti uniós lehetőségek Nemzeti valutaárfolyam-stabilitás Magas állami és lakossági adósság csökkentése Beruházási kamatok csökkentése Ösztönözni a hazai gyártást és kivitelt Ipar és mezőgazdaság újjáélesztése Segíteni a vállalkozásokat
Külföldi tőke FDI összesen: 26 mlrd €
Külföldi befektetések ágazatok szerint, 1993-2012, mil € Forrás:http://www.hnb.hr/statistika/hstatistika.htm
Munkanélküliség http://www.hzz.hr/default.aspx?id=7567
Croatian Assotiation of Management Consultants (CAMC) Alapítók: Munkaadók Szövetsége, Zágrábi Gazdaságkutató Intézet és a Deloitte&Touche Kft. 1.ICMCI tagja (International Council of Management Consulting Institutes) 2.FEACO – (European Faderation of Management Consulting Institutes) tagja. 3.EFQM (European Foundation for Quality Management) A horvát felhasználók magatartása az üzleti tanácsadásban:
CAMC – a 100 legnagyobb tanácsadói vállalat Vállalat, székhely 2011 (mil €) 1. KPMG Croatia, Zagreb 9,42 2. MCKINSEY&COMPANY, Zagreb 8,36 3. CCS ULAGANJA, Zagreb 7,08 4. CONCEPTIO RAZVOJ, Zagreb 6,84 5. INVESTICO, Zagreb 6,13 6. PRICEWATERHOUSECOOPERS, Zg 6,08 7. ERNST&YOUNG, Zagreb 5,58 … 10. DELOITTE, Zagreb 5,10 20. RUDAN, Žminj 3,54 40. 1,59 50. PER ASPERA, Zagreb 1,24 80. TAJNIK, Zagreb 0,77 100. GENTIS, Zagreb 0,59
Üzleti problémák területei Kisváll. Közép. Nagy Mikro Σ % Quality Management 30,8 56,4 34,6 16,7 41,8 Menedzsmentképzés 15,4 38,5 42,3 36,4 Információs rendszer felépítése és információmenedzsment 35,9 28,8 33,3 32,7 Innovációs folyamat bevezetése 7,7 23,1 25 21,8 Költségmenedzsment 19,2 0,0 20,9 A feladatok rendszerezése 25,6 17,3 20,0 Stratégiai tervezés 19,1 Üzleti tervkészítés 17,9 50 Értékesítési munkatársak bevezetése 10,3 18,2 Üzleti folyamatok átalakítása Szervezeti felépítés- formálás 12,8 Fogyasztói igények kutatása 16,4 Munkavállalók kiválasztása 15,5 Jutalmazási rendszer kialakítása 14,5 Ügyfelekkel való kapcsolat kialakítása 21,2 A vállalkozás elemzése 20,5 11,5 Innováció bevezetése a vállalkozásba 13,6 Összesen 100
Vállalati célok n % Eredmény minősítése Belső üzleti folyamatok javítása 83 78,3 5,37 A menedzsment informáltságának és szaktudásának növelése 5,40 Konkurens előny növelése 80 75,5 5,28 Munkavállalói termelékenység 78 73,6 5,01 Teljes működési költség csökkentése 77 72,6 4,84 Fogyasztói elégedettség növelése 76 71,7 5,30 Image-javítás 73 68,9 5,42 Vállalkozói nyereség növelése 71 67,0 4,62 A termék piaci helyzetének javítása 68 64,2 4,93 Termék minőségének javítása 5,13 Forgalom növelése a hazai piacon 66 62,3 4,20 Hazai piaci részesedés követése 65 61,3 4,36 Fogyasztói lojalitás növelése 4,97 A termék bevezetésének sikeressége 61 57,7 4,66 Forgalom növelése a külföldi piacon 55 51,9 4,16
A tanácsadás igénybevételének okai (n=110)
Szempontok a tanácsadó kiválasztásához Értékelés (1-7) Szakértelem 6,39 Bizalom 5,51 Probléma megértése 5,75 Átlátható kínálat 5,71 Határidők 5,56 Tanácsadó tudásskálája Ár 5,55 Forrás: D. Benazić, Púlai Juraj Dobrila Egyetem, Közgazdaságtudományi és Turisztikai Kar, Ekonomski pregled, 62 (11) 662-692 (2011)
Köszönöm a figyelmet!