STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 2. előadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Advertisements

Stratégiai tervezés, cél és küldetés, üzleti modell
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
A tervezés mint menedzsment funkció
A stratégiai tervezés módszertana
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
Vállalatok pénzügyi folyamatai
A vállalkozások környezete
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
A külső környezet elemzése
Stratégiai tervezés.
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Vállalati piaci orientációk (koncepciók)
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Minőségdíjak.
Szolgáltatásfejlesztés Az értékesítési és marketing osztály feladata Új szolgáltatások kifejlesztése a hagyományos és a versenypiaci tevékenységhez.
Vállalati esettanulmányok MK1307L
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A stratégiai tervezés folyamata
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
Az informatikai stratégiai tervezése 1. ábra A VÁLLALATI STRATÉGIA TERVEZÉS ALAPJAI Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 1 Stratégiai menedzsment Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe, a stratégiai elemzés első szakasza ( A prezentációban.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 1. előadás
A külső környezet elemzése
Üzleti terv bemutatása
Vállalati terv bemutató
Vállalkozási ismeretek
Vállalati felelősségvállalás
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Cégnév Üzleti terv.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 2. előadás A stratégiai tervezés és vezetés fogalma, folyamata, szintjei és időtávja Jövőkép, küldetés, stratégiai célok Dr. Berecz József

A stratégiai tervezés és vezetés fogalma A piacgazdaságban a cégek, vállalatok a túlélésért küzdenek. A stratégia ebben az ellenséges környezetben a szervezet hosszú távú viselkedésének megalapozásául szolgál. A szervezeti viselkedést különböző irányból szemlélhetjük és ezek mindegyike hozzájárul a stratégia meghatározásához: A stratégia az adott szervezet hosszú távú jövőjével, hosszabb időszakon keresztül követett viselkedésmódjával van kapcsolatban. A stratégia homlokterében a versenyelőny létrehozása és fenntartása áll. A stratégia irányt ad a menedzsment tevékenységének. Azáltal, hogy a stratégia kijelöli a tevékenységek határait, biztosítja a szervezeti viselkedés állandóságát és célra irányultságát.

A stratégiai tervezés és vezetés fogalma A stratégia segít a környezethez való illeszkedésben és alkalmazkodásban. A stratégia alapvető hatást gyakorol az erőforrások elosztására. Meghatározza, hogy a szervezetek a rendelkezésükre álló erőforrásokat hogyan és mire használják fel. 6. A stratégiában kifejezésre jutnak a szervezet és az azt alkotó egyének érdekei, vágyai, törekvései. A stratégia egy szervezet hosszú távon követett tevékenységi iránya, viselkedésmódja, amely a versenytársakkal szembeni előny létrehozására / megőrzésére szolgál, a szervezet rendelkezésére álló erőforrásoknak a környezet változásaihoz illeszkedő megfelelő felosztását írja elő, és a fogyasztók igényeit kielégítő termékek piacra vitele útján segíti beteljesíteni a szervezet érdekeltjeinek elvárásait.

A stratégiai tervezés és vezetés fogalma „A stratégiai tervezés feladata a célok kitűzése és a célokhoz vezető utak megkeresése, figyelembe véve a környezet és a cég adottságait.” „ A stratégiai tervezés átfogó elemzések végzése a jövő biztosítását és a környezettel való hosszú távú összhang megteremtését segítő alapvető változások megtervezése és bevezetése céljából.” „ A stratégiai tervezés olyan folyamat, amelynek során a vezetés általános, hosszú távú célokat és konkrét rövidebb távú teljesítmény célokat határoz meg, majd olyan akciókat dolgoz ki, amelyek segítségével a célok elérhetők.

A stratégiai tervezés és vezetés fogalma „A stratégiai vezetés az a folyamat, amelynek során a cég célokat tűz ki és olyan akciókat határoz meg, amelyek segítségével adott időtartamon belül a célok elérhetők. Majd végrehajtja az akciókat és folyamatosan értékeli az eredményeket.” „A stratégiai vezetés a cég állandó újrateremtésének folyamata: olyan kezdeményező tevékenység, amelynek során az állandó változtatásokkal, a megkülönböztető képességek építésével és hasznosításával közelíti a cég a közösen kijelölt jövőképet.” „A stratégiai menedzsment a vezetői tevékenységnek az a része, amely a szervezet hosszú távú fejlődésével, alapvető céljainak teljesülésével kapcsolatos, keretet szab a szervezet alsó szintjein hozott, rövid távú, funkcionális döntéseknek, eligazít a környezet – a szervezet létét alapvetően befolyásoló – kihívásaira adandó válaszokat illetően, versenytársakkal szembeni előny megőrzésén és növelésén keresztül, a tulajdonosok és a szervezet egyéb érdekcsoportjai elvárásainak teljesítését szolgálja.”

A stratégiai vezetési folyamat

A stratégiai vezetési folyamat

A stratégiai vezetési folyamat

A stratégiai vezetési folyamat

A stratégiaalkotás szintjei A hagyományos közelítés szerint a stratégiai terv három szintre készül és ennek megfelelően ennek a három szintnek a képviselői vesznek részt a tervezési munkában. Ez a három szint: A vállalati szint Az üzletági szint és A funkcionális szint A vállalati szintű terv tartalmazza a vállalat egészére megfogalmazott jövőképet, a legfontosabb célokat, az egyes üzleti területeken és piacokon várható jelentősebb változásokat és a funkcionális stratégiák fő céljait. Az üzletági stratégia az adott üzletágra vonatkozó, átfogó terv. A funkcionális stratégiák pedig a különböző funkcionális területek, a kutatás-fejlesztés, a marketing, a pénzügyek és a humán terület részletes elérendő céljait és az eléréshez szükséges akciókat, valamint azok megvalósítási módját és feltételeit foglalják össze.

A stratégiaalkotás szintjei

A stratégia időhorizontja A stratégiai tervezés időhorizontjának megválasztására általános képlet nem létezik. A legjobb megoldás az, ha a cég saját körülményei és elgondolásai alapján dönt a stratégiai terv időhorizontjáról. Akármilyen időtávot válasszon is, mindenképpen gondolnia kell arra, hogy a stratégiának, mint a leghosszabb előretekintést tartalmazó tervnek, összhangban kell lennie a rövidebb távú – az éves és a negyedéves – tervekkel. Tudni kell, hogy egy cégnél a változtatást akkor kell elkezdeni, amikor arra – látszólag – semmi szükség.

A stratégia alapkérdései Kik a fogyasztók, milyen elvárásaik vannak és miként viselkednek a szervezet által szolgált egyének és csoportok? - egyén, hallgató, beteg, lakosság, Mi a termék? - termék bármi lehet, ami fogyasztói igényt elégít ki és valaki hajlandó érte fizetni és előállítójának költséget/ráfordítást jelent Milyen üzletben tevékenykedik az adott szervezet? – kit kíván kiszolgálni a vállalat; milyen igényt elégít ki; milyen módon és eszközökkel elégíti ki a fogyasztót

Jövőképalkotás „Megmondanád kérlek, hogy merre kell menjek? – kérdezte Alice a Macskától. Ez attól függ, hogy hova akarsz eljutni – válaszolta a Macska. Tulajdonképpen mindegy, hogy hová érkezem – mondta Alice. Akkor mindegy, merre indulsz – válaszolta a Macska.” (Carrol, L: Alice Csodaországban)

Jövőképalkotás Tudatos és korai döntéseket csak akkor lehet hozni, ha a cég megálmodja a jövőjét, vagyis kidolgozza jövőképét. A jövőkép: egy adott időtáv végére elérhető kívánatos állapot. A jövőkép a cég jövőjének ma elképzelt, reális, hiteles és vonzó leírása. A jövőkép olyan gondosan megfogalmazott és konkrét helyzetkép, amely világossá teszi azt, hogy adott idő múlva, hova akar eljutni. A jó jövőkép hosszú távú értékrendet fejez ki, olyat , amiért érdemes dolgozni és áldozatot vállalni. A jó jövőkép összeköt, lelkesít és új, jobb megoldások keresésére ösztönöz és egyben segíti a szükséges változások megvalósítását. A jövőkép nem lehet kreatívabb, színvonalasabb, mint a amilyen a cég vezetése. A jövőkép megfogalmazásához bátorság és kreativitás szükséges.

Jövőképalkotás A jövőképalkotás egyben irányválasztás is. Kifejezi a cég és a vezetése értékrendjét, aktivitását és kockázatvállaló képességét. A jövőkép lehet - versenyközpontú és - változtatás központú. A versenyközpontú jövőkép esetén a cég nem választ radikálisan új utat, inkább a meglévő tevékenységeire koncentrál. Egyre hatékonyabban működve, javuló színvonalú és jobb minőségű termékeket és szolgáltatásokat kínál. A változtatásközpontú jövőképalkotás célja a cég új utakra vezetése a tartós és jelentős eredményjavulás érdekében.

Jövőképalkotás A jövőképpel kapcsolatban három alapvető feladat van: - meg kell fogalmazni egy vonzó, kreatív, de elérhető jövőképet; - a jövőképet el kell fogadtatni a cég valamennyi munkavállalójával; - a céget úgy kell a mindennapokban irányítani, hogy a jövőkép elérése felé haladjon.

Jövőképalkotás A jövőképalkotás során foglalkozni kell azzal, hogy - milyen módon kíván a cég növekedni: szervesen, saját tudásra és erőforrásokra építve vagy más cégek felvásárlásával, hálózatok építésével; - milyen piacokon és milyen termékekkel akar jelen lenni; - milyenek legyenek az üzletágak közötti kapcsolatok: mennyire legyenek függetlenek egymástól és a központtól; - milyen megkülönböztető képességekkel versenyezzen a cég: melyik területeken legyen jobb és mely területeken más, mint a versenytársak. - milyen tudású és képességű emberekkel akar a cég rendelkezni és ezeket hogyan tudja megszerezni és megtartani?

Küldetés (misszió, vision) A misszió azaz értékrend, amelyet a cég ha lenne zászlója, arra ráírna. A küldetésnek ki kell fejeznie, hogy - miért is van a világon? - mi fontos a cégnek és miért fontos a cég másoknak? - milyen normák és értékek jellemzik a céget? A küldetés nem más, mint a cég létezésének célja és oka.

Küldetés (misszió, vision) Lehetséges missziók: „Élvezzük munkánkat, elkápráztatjuk vevőinket, miközben harcolunk a profitért.” „A dolgozóink szaktudásának megbecsülésével és a partnereinkkel kialakított jó viszony állandó fejlesztésével gyártott, világszerte elismert minőségű termékeikkel elnyerjük és állandóan megújítjuk vevőink bizalmát, növekvő eredményeinkkel tulajdonosaink, környezetbarát magatartásunkkal pedig a társadalom elismerését.” „Kiválóságra törekszünk; becsületesek és megbízhatóak vagyunk; igazságosan bánunk munkavállalóinkkal; megbízunk munkavállalóinkban, tiszteljük őket, bátorítjuk őket abban, hogy vállaljanak kockázatot és javasoljanak új megoldásokat; értékeljük a véleményeltéréseket; nyitottak vagyunk, mindenből tanulni akarunk; felelősen viselkedünk ; a vezetők példamutatással irányítanak; csapatban dolgozunk; szívesen csináljuk, amit csinálunk.”

Stratégiai célok A stratégiai célok azok a mérföldkövek, amelyeket a cégnek el kell érnie ahhoz, hogy a jövőképpel leírt állapotba kerülhessen. Kérdések, amelyekre a céloknak választ kell adniuk: - hová megyünk? - jó irányba megyünk-e? - mikor érünk oda, ahová el akarunk jutni? - odaértünk-e már, ahova jutni akartunk?

Stratégiai célok Összvállalati szinten a céloknak foglalkozniuk kell - az elérendő piaci pozícióval: milyen szerepet kíván betölteni a vállalat az adott piacokon - a technológiai pozícióval: képes-e a vállalat élenjáró pozíciót betölteni a technológia szintjén, és ha igen, mely területeken. - az elérendő gazdasági / profit pozícióval: amelyeknek keretében meg kell fogalmazni a pénzügyi helyzettel, a különböző hatékonysági mutatók elérendő szintjével kapcsolatos célokat.

Stratégiai célok Az üzleti egységek szintjén kidolgozott célok az adott területre konkretizálják az összvállalati célokat, melyek vonatkozhatnak - a piaci részesedés nagyságára - a bevezetendő új termékek számára - az adózás utáni eredmény szintjére - a különböző hatékonysági mutatók elérendő szintjére - új piacok megszerzésére - új vevőkör meghódítására - a kapacitáskihasználtság javítására - a költségcsökkentésre

Stratégiai célok A funkcionális célok az erőforrások hatékony felhasználásával és megújításával kapcsolatos feladatokat foglalják össze. Fontos az emberi erőforrásokkal kapcsolatos célok világos megfogalmazása, amely magában foglalja a szakemberállomány végzettségével és tudása folyamatos megújításával kapcsolatos célokat és ennek alapján a vállalat helyét a tudásért folyó versenyben. A célok hierarchiájában végül a működési célok szerepelnek, amelyek a selejtcsökkentéssel, a minőséggel, a pontos szállítással, a vevők jobb kiszolgálásával vagy a reklamációk számának csökkentésével kapcsolatosak.

Stratégiai nyilatkozat A vállalatok stratégiai nyilatkozatainak hierarchiája: - Küldetés – Miért vagyunk? - Értékek – Miben hiszünk? Hogyan viselkedjünk a jövőben? - Jövőkép – Mivé akarunk válni?

Üzleti etika Három szintje: - a társadalom - a cég és - az egyén szintjén A társadalom szintjén egyrészt mi is legyen a cég szerepe a társadalomban, milyen legyen a cég mint üzleti vállalkozás és a társadalom kapcsolatrendszere. A másik terület a cég és a közszereplők kapcsolatrendszeréről szól, a korrupció elfogadottságáról, a társadalomban elfogadott normákról. A cég szintjén az üzleti etikát elsősorban a cég viselkedésében, a társadalommal szemben vállalt felelősségében és az üzleti gyakorlatában lehet vizsgálni. De itt jelenik meg, hogy a cég hogyan bánik a munkavállalókkal, mit tesz az egészség megőrzéséért, az életminőség javításáért. Az egyének szintjén az üzleti etika jellemzőit a cég vezetőinek és a munkatársaknak a viselkedésében, a vevőkkel, beszállítókkal és a környezettel szemben alkalmazott normáiban keresendő.

Társadalmi felelősség A cég társadalmi felelősségvállalása jelenti azt a magatartást, amellyel minimalizálni igyekszik a társadalomra gyakorolt negatív hatásokat és maximalizálni a társadalom számára nyújtott szolgáltatásokat és értékeket. Szintjei: - profitmaximalizálás és a társadalommal szembeni felelőtlen viselkedés - profitmaximalizálás és egy morális minimum betartása - a fő cél a profitmaximalizálás, de emellett a cég a társadalomnak és általában a kockázatviselőknek (stakeholder) is nyújtani akar valamit - a profitmaximalizálás csak az egyik cél, a másik pedig az, hogy a cég a társadalom felelősségteljes tagja, polgára is legyen.

Társadalmi felelősségvállalás Fogyasztókkal kapcsolatos tevékenységek - a cég nem gyárt és nem forgalmaz egészségre ártalmas, veszélyhelyzeteket okozó termékeket - nem alkalmaz megtévesztő reklámot - reklámjaival nem ösztönzi a fogyasztókat számukra veszélyes fogyasztási szokásokra A munkavállalókkal kapcsolatos tevékenységek - a cég nem alkalmaz a dolgozók egészségét károsító technológiákat - nem alkalmaz olyan munkabeosztást, amely hosszabb távon egészségkárosodáshoz vezethet - nem alkalmaz semmiféle diszkriminációt - nem alkalmaz gyermekmunkát és tisztességes bért fizet

Társadalmi felelősségvállalás A környezettel kapcsolatos tevékenységek - a cég se hulladékaival, kibocsátott anyagaival, sem pedig zajjal nem szennyezi a környezetet - nem vág ki tömegesen fákat és nem épít a környezetében élők számára esztétikailag elfogadhatatlan épületeket A beszállítókkal kapcsolatos tevékenységek - a cég nem használja ki beszállítóit, nem kényszeríti azokat kíméletlen versenyre