Líra II. (A recepcióesztétikai, intertextuális és pszichoanalitikus olvasatai egyazon versnek) 2016. november 15.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LILI MARLEEN Lale Andersen :
Advertisements

HERBST. Rainer Maria Rilke ( )
Gyönyörű napot kívánok!
Elfogadható-e a holokauszt játékfilmes megközelítése?
Hogyan illeszkedik be Mészöly munkássága a második világháború utáni magyar irodalomba?
Egy ötlet megvalósítása
Művészet By: Turi Krisztina.
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Gondolatok a barátságról
“ Békés együttélésre jutottam az idővel : ő sem követ, én sem szaladok el előle, egy napon találkozunk..." Mario Lago.
Mondat anatómia Készítette: Hegyi Tamás.
Novellaelemzési szempontok
Tematika 9. évfolyam irodalom.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
RADNÓTI MIKLÓS:Nem tudhatom…
Anyanyelvoktatás: IRODALOMOKTATÁS Forrás: Gordon Győri János (szerk
Az Istenről való beszéd lehetőségei Thomas Mann József és testvérei című regényében.
A fordítás és a fiktív fordítás vizsgálata hermeneutikai szempontból
Metakognicióra épülő olvasási stratégiák és szövegértő olvasás
A szövegértés tanítása II.
Hogyan hárítsuk el a tolakodó pasikat?
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Babits Mihály: Jónás könyve. Babits Mihály „Babits Mihály nagy ember és nagy költő.”/Ady/ „Babits Mihály nagy ember és nagy költő.”/Ady/ „Poeta doctus”
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
Nyelvi kompetenc iák fejlesztése Egy vagy több idegennyelv különböző kontextusban való alkalmazássa Motiváció ébren tartása Nyelvtudás folyamatos fejlesztése.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
A szövegértési feladatok összeállítása
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
„Ó, mondd, Te mit választanál…” A tanár felelőssége és lehetőségei a kötelező olvasmányok kiválasztásában Gombos Péter Kaposvári Egyetem HUNRA.
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Az olvasóvá nevelés (tév)útjai Jó és rossz példák iskolákból, könyvtárakból Gombos Péter Kaposvári Egyetem április 28.
Néhány jótanács prezentációk készítéséhez
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Kain és Ábel Török Alex.
Pedagógusképzés támogatása TÁMOP-3.1.5/ AZ ÚJ GENERÁCIÓS ÁLTALÁNOS ISKOLAI MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM TANKÖNYVEKRŐL Készítette: Andok Zsuzsa.
Szövegfeldolgozás ontológiák segítségével – fogalmak azonosítása Szekeres András Márk.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Igeidők és jelentéseik, egyidejűség, előidejűség és utóidejűség
A 2007/2008-as tanév bemeneti kompetenciaméréseinek tapasztalatai a Rétközi Szakiskolában.
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
Jézusról szól Erika F Puni, PhD Stewardship Ministries Director General Conference.
1. Die Zahlen.
2. Erste Kontakte 1. A Első beszélgetés („tegező” formában)
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Szupervízió A szupervízió a változás generátora 3. Szint Gondolati
Babits Mihály / /.
Asztrológiai továbbképzés
Törvény alatti állapot:
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
A strukturalista, a hermeneutikai és a dekonstruktív interpretáció
Nagy elbeszélések október 4..
Valamikor Chesterfieldben, Midway u
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Johann Wolfgang von Goethe: Rád gondolok
Mi számít? A műveim? Én mint költő?
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.
Madách Imre Útravaló verseimmel.
Gyönyörű napot kívánok!
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Útravaló verseimmel Versterv.
Előadás másolata:

Líra II. (A recepcióesztétikai, intertextuális és pszichoanalitikus olvasatai egyazon versnek) 2016. november 15.

Rainer Maria Rilke verse Das Stunden-Buch (Az áhítat könyve, 1905) Első rész: Das Buch vom mönchischen Leben (1899) – 66 cím nélküli költemény Tizedik vers: „Der blasse Abelknabe spricht:” kezdetű vers („A sápadt Ábelgyermek így beszél”) – magyarul Kosztolányi Dezső fordításában olvasható

Der blasse Abelknabe spricht: Ich bin nicht. Der Bruder hat mir was getan was meine Augen nicht sahn. Er hat mir das Licht verhängt. Er hat mein Gesicht verdrängt mit seinem Gesicht. Er ist jetzt allein. Ich denke, er muß noch sein. Denn ihm tut niemand, wie er mir getan. Es gingen alle meine Bahn, kommen alle vor seinen Zorn, gehen alle an ihm verloren. Ich glaube, mein großer Bruder wacht wie ein Gericht. An mich hat die Nacht gedacht; an ihn nicht.

A sápadt Ábelgyermek így beszél: Nem vagyok. A testvér valami olyat tett velem, / amit szemeim nem láttak. / A fényt elfüggönyözte előlem. / Arcomat eltolta / arcával. / Most egyedül van. / Úgy gondolom, még biztosan él. / Mert vele nem teszi senki azt, amit ő tett velem. / Mindenki az én sorsomra jutott, / Mindenki az ő haragja elé kerül, / Mindenki miatta fog elveszni. / Azt hiszem, a bátyám éber / mint egy törvényszék. Rám gondolt az éjszaka; rá nem.”

Jauss: Az irodalomtörténet mint az irodalomtudomány provokációja A recepcióesztétika alapító szövege – Gadamer tanítványa, az ő hermeneutikájából indul ki Tézise: Egy irodalmi mű rangja és minősége a hatástól, a befogadástól és az utóélettől függ A kritikus, az író és az irodalomtörténész is alapvetően olvasó – a közönség maga is történelemalakító energia

Recepcióesztétika II. Az olvasó az adott művet előzetes olvasmányaival hasonlítja össze (esztétikai implikáció) – maga is illeszkedik egy recepcióláncba (történelmi implikáció) Az elvárási horizont fogalma: az előzetes ismereteink alapján viszonyulunk a műhöz (a korábban megalkotott horizontot a mű átalakíthatja)

Recepcióesztétika III. Az esztétikai distancia fogalma: az a távolság, amely egy már meglévő elvárási horizont és egy újonnan megjelent mű között feszül Zéró esztétikai distancia: a populáris irodalom esete Gustave Flaubert Madame Bovary-ja (1857) annyira távol esett az adott elvárási horizonttól, hogy bíróság elé kellett állnia

Recepcióesztétika IV. Ha rekonstruálunk egy korábbi elvárási horizontot, kiderül, mekkora távolság az egykori és mai felfogások között – nem igaz az, hogy az irodalmi szöveg költőisége időtlenül jelen van Az irodalom diakronikus és szinkronikus szemlélete: meg kell törni a diakronikus szemléletmód uralmát (A Madame Bovary mellé oda kell illeszteni Feydeau Fanny-ját)

Recepcióesztétika V. Az olvasó úgy szerezhet új tapasztalatokat, hogy nem kell akadályokba ütköznie, megkíméli magát a negatív tapasztalatoktól, mégis tanul Az irodalomnak ezért nemcsak ábrázoló, hanem társadalomképző funkciója is van Hermeneutikai triász: megértés-értelmezés-alkalmazás A recepció élvezeti terepei: poézis (az alkotás öröme)-aisztézisz (az élmény, a befogadás kerül a műalkotás pozíciójába)-katarzis (alkalmazás, élményesemény, a mű élővé, fontossá válik)

Elemzési példa (intertextualitás) Az intertextualitással közösen tárgyalható a recepcióesztétikai interpretáció (az „irányzatközi olvasás” mindig ajánlatos) Elkerülhetetlen, hogy az olvasó ne vesse össze az eredeti Káin-Ábel történettel, sőt egy elvárási horizont rekonstrukciójából az is kiderül, hogy hogyan értelmezték a bibliai történetet akkor A másik lényeges elem: az autotextualitás – azaz a vers hogyan kapcsolódik más kötetbéli versekhez (pl. az éjszaka lehetséges jelentései, vagy van-e máshol bevezető)

Kontextusok Az előbbiekben már felállítottunk két olyan kontextust, amely a recepcióesztétika számára érdekes A harmadik kontextus egyszerre a vers fogadtatástörténete illetve a Rilke-életmű recepciója (A Das Stunden-Buch-ot nehezen tudják elhelyezni, nem kanonikus szöveg)

Egy elemzési részlet elemzése „A történet felől olvasva azonnal végre kell hajtanunk egy behelyettesítést: a megnevezhetetlen tett az addig nem ismert gyilkosság. A cselekedetet a beszélő nem tudja megnevezni, mert az nem lehetett ismert előtte, csak az olvasó előtt. Itt még követi a vers az eredeti történet logikáját, Ábel világából hiányzik a halál és gyilkosság (hiszen az emberiség történetének első gyilkosságáról és a halál első megjelenéséről van szó), a halál viszont az olvasó horizontjában is ismeretlen terület maradt, ráébresztve bennünket arra, hogy – hasonlóan Ábelhez – csak saját világunk eddig ismert szavaival, katakretikusan tudunk róla beszélni.”

A nem-létből a lét felé Az én-ő viszony aszimmetrikus (én: passzív, ő: aktív) – ez a vers folyamán a „Gesicht” szó tengelyén megfordul (ezt a rímtechnika is alátámasztja: Ich-Gesicht-Licht aztán Gesicht-Gericht-nicht) Kinyílik az én-ő viszony (az es és az éjszaka belépésével) az én a nem-létből a lét felé halad, „ő” pedig a biztos létezésből a létezés megszűnésének irányába