Bevezetés a jog- és államtudományokba

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Állami jelképekről és ünnepekről” szóló, 3. főtörvény Szent Korona alapú jogrendszer.
Advertisements

A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
EGYENLŐ BÁNÁSMÓD A FOGLALKOZTATÁSBAN
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
JOGRENDSZER,JOGÁGAK.
Az új Ptk. szerkezete, alapelvei
Egészségügyi Jog I.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 5. előadás vázlata
Szervezeti formák.
A nemzeti vámjogszabályok
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
SZE DFK - Egyetemes Állam- és Jogtörténet II. dr. Farkas Ádám
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
Jogviszony és jogi felelősség
Magyar Alkotmányjog II. Óravázlatok
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
JOGI ALAPTAN ESA november 7..
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
megjegyzések a katonai ügyészi és katonai bírói
Bevezetés.
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
Közvetítés a klasszikus polgári jogi területeken 1.
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer Rövid indoklás.
A jog, a környezet- és a természetvédelmi jog Előadó: dr. Németh Csaba.
A normák kialakulása és szerepük a társadalom életében
A deviancia értelmezési kerete
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
ERKÖLCS ÉS JOG …………………………………………………………….…..…4 A jog …………………………………………………..…………………5 A jogrendszer és a jogágak, jogszabályok kapcsolata …………………..6 A MAGYAR.
2. Előadás Kötelmi jog - szerződés
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
1. előadás A GAZDASÁGI SZERZŐDÉSEK JOGA - bevezetés
ÁLTALÁNOS JOGI ISMERETEK
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
A MUNKAJOGI SZABÁLYOZÁS RENDSZERE
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A LAPTÖRVÉNY, A MAGYAR KÖZJOGI ÉS AZ ÖNKORMÁNYZATI RENDSZER.
1 VÁLLALATI JOG MsC 2. Jogtan – jog fogalma, jogszabálytan.
Rendszerváltás Diktatórikus államberendezkedés demokráciává alakul Magyarországon ezt a folyamatot rendszerváltásnak nevezzük. Magántulajdon Hosszú,
JOGTANI ALAPISMERETEK I. Jogfogalom II. A jogi norma szerkezete III. Érvényesség – hatályosság IV. Jogviszonyelmélet.
A közigazgatási bíráskodás - A közigazgatási bíráskodás - Az eljáró bíróságok Polgári eljárásjog Polgári eljárásjogelőadás Dr. Pribula László egyetemi.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A közigazgatási eljárás II.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
Bevezetés a jog- és államtudományokba
Az ügyészi szervezet és feladatok
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Fogyasztói jogok és a fogyasztók magánjogi védelme
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Az off-label gyógyszerhasználat és az orvosi felelősség
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
4. Az Alkotmány.
JOGRENDSZER, JOGÁGAK.
JOGTANI ALAPISMERETEK
A MUNKAJOGI SZABÁLYOZÁS RENDSZERE
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
Érvényesség, hatály, alkalmazhatóság
A jogforrási rendszer II.
Kompetenciák 1. Joghatóság
Nemzetközi magánjog II.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
A jogrendszer tagozódása
A közigazgatás általános kérdései
A MUNKAJOGI SZABÁLYOZÁS RENDSZERE
Előadás másolata:

Bevezetés a jog- és államtudományokba 5. előadás A jogrendszer

Rendszer A világ a káosz és a rend „küzdelme: egyszerre van jelen benne mindkettő Rendszer: elemek „nem esetleges” halmaza, valami, amitől a „egész” több lesz mint a részei összessége. Hiába változnak a rendszeren belül az elemek, az egész megtartja önazonosságát: néhány év alatt a sejtjeink teljesen lecserélődnek, mégis ugyanazok az emberek maradunk. Fogaskerekek > óra;alkatrészek > autó Halmaz (pl. fogaskerekek kupaca) nem rendszer A naprendszer A sejt, mint rendszer

Részletek az Alaptörvényből és a Jat.-ból Jogrendszer Az egyik leggyakrabban használt kifejezés Egy állam adott pillanatban hatályos jogszabályainak összessége A jogrendszer attól lesz „rendszer” horizontálisan és vertikálisan is tagozódik. A korai jogok inkább halmazai a rendelkezéseknek A jogrendszerré szerveződés a XVII.- XIX. századra tehető „Értelmi-logikai” összefüggés található a normák között A jogi rendelkezések „összecsomósodnak”, csoportokba rendeződnek, és közöttük összefüggés teremtődik. Alaptörvény R) cikk: (1) Az Alaptörvény Magyarország jogrendszerének alapja. 2010. évi CXXX. törvény a jogalkotásról 2. § (4) bekezdés A jogszabályok megalkotásakor biztosítani kell, hogy a jogszabály (…) b) illeszkedjen a jogrendszer egységébe Részletek az Alaptörvényből és a Jat.-ból

A rendszerré szervezés technikái A jogrendszer alapegysége: a jogi rendelkezés (jogi norma) Jogintézmény – jogi normákból felépített séma Sokszor egy valóságos viszonyrendszer az alapja: házasság, család, szerződés > ezt a jog szabályozza > a szabályok összefüggenek egymással, együtt értelmesek, egy „norma- köteget” hoznak létre A jogintézmények csoportokba rendeződnek: legmagasabb szintű összefoglalásuk a kódex (mint speciális jogszabály) – különböző elvontsági szintű jogintézmény található bennük: alapelvek – általános rendelkezések – különös rendelkezések – részletrendelkezések A jogszabályok újabb csoportokba rendezhetőek: a szabályozás tárgya és módszere szerint: ez a jogág – a jogrendszer horizontális felosztására szolgáló módszer Alkotmány Ptk. Btk. Be. …. Büntető eljárásjog Polgári jog Büntetőjog A jogrendszer, a jogágak a kódexek és a jogintézmények

A jogrendszer mint fa metaforája Jogág Levelek – jogi normák A kontinentális jogrendszerekben használatos Nincsen egyértelmű kritérium az elhatárolásra – gyakran csak a szokások mondják meg Elválasztás kritériuma: Szabályozás tárgya (pl. családjog) Szabályozás módszere (tulajdon kétféle szabályozása – büntetőjog imperatív szabályok a megsértése esetén, magánjog – diszpozitív szabályok a vele való rendelkezésre) Diszciplináris – ahogy a tudósok és az egyetemek tagolják Gally - jogintézmény Ág - jogág Fa - jogrendszer A jogrendszer mint fa metaforája

A közjog és magánjog eredete A legrégebbi felosztás (ius privatum és ius publicum) A közjog amely az államra vonatkozik, a magánjog, amely a magánszemélyek érdekét tartja szem előtt Közszféra és magánszféra különbsége van mögötte a XIX. Századtól A középkorban a kettő összefolyik: a rendi helyzet és a tulajdon meghatározták az egyén teljes sorsát Magánszféra kialakulása: az állam határait meg kell vonni. Kell lenni egy térnek, ahol a magánszemély szabadon él, gazdálkodik, és csak a többiek szabadsága korlátozza ebben Az állam rendelkezik az erőszak alkalmazásának monopóliumával – ezt szabályozza, korlátozza a közjog Hatékonyság önkény dilemmája XVI. Lajos fia, Dauphin Louis-Joseph születése: a király fiának születése nem magánügy volt, hanem közügy, így a szüléskor kb. egy tucatnyian tartózkodtak a szobában

Közjog és magánjog megkülönböztető ismérvei Alaphelyzet Korlátozottság Szabadság Jogviszonyok jellege Alá-fölérendeltségi Mellérendeltségi Jogi normák jellege Kogens Diszpozitív Szabályozási tárgy Közérdek Magánérdek Tipikus jogalanyok Állam – állami szerv Állam – magánszemély Magánszemély - magánszemély

Külső jog – belső jog Nemzetközi közjog A belső jogrendszereken kívüli, azaz az államok közötti jog a külső jog (nemzetközi jog) Nincsen világállam, ez a jog koordinációs jellegű Jogforrásai: főként szerződések Sok konstitutív (szervezeteket létrehozó) szabály van közötte, kevés a regulatív (cselekvést szabályozó) Nincsen főhatalom, ezért a szankciót nincsen aki kikényszerítse (ld. Oroszország elleni szankciók) A nemzetközi jog alanyai elsősorban az államok (csak ritkán magánszemélyek) A jogvédelem csak szűk körben a bírói út Örök kérdés a nemzetközi jog elsődlegességének kérdése Monista elmélet: a nemzetközi jog és a belső jog egy jogrendet alkotnak Dualista elmélet: a két jogrendszer különböző, egy nemzetközi norma az elfogadással, vagy a kihirdetéssel válik a belső jog részévé Nemzetközi magánjog A név megtévesztő: nem államok közötti viszonyokat szabályoz, hanem azt mondja meg, hogy egy nemzetközi elemet, (tipikusan eltérő nemzetiségű vitázókat) tartalmazó jogvitát milyen jogrend szerint kell eldönteni. Kétféle megoldás: Közvetett: csak azt szabályozza, hogy melyik jogrendet kell alkalmazni (koordinációs – technikai jog) Közvetlen: az államok nemzetközi szerződést kötnek egyes jogviták rendezésével kapcsolatos kérdésekben.

Anyagi jog - alaki jog (eljárásjog) Főleg emberi magatartásokat szabályoznak – az állampolgárok, vagy az állam számára előírt kötelezettségeket és jogokat Példák: Ptk., Mt,. Btk. Alaki jog (eljárásjog) A jogok és kötelezettségek érvényesítésének módja A szabályok, amelyekkel mozgásba hozható (és mozgásban tartható) a „jog gépezete”

Polgári jog Tág értelem: ius civile – a magántulajdon és az árutermelés és csere (pgazdaság és piac), valamint a magánszemályek személyi viszonyait szabályozó jogág Alapja a római jog Szűk értelemben: a polgári jog a magánjog része, (elsősorban a magánszemélyek és a piaci forgalom joga), és tőle különbözik a munkajog, a kereskedelmi jog, a társasági jog, a családjog, stb. Jelenlegi rendszere: Általános rész Az ember, mint jogalany (jogképesség, cselekvőképesség, a személyiség védelme) A jogi személy (benne: a gazdasági társaságok) Családjog (család, házasság, gyámság) Dologi jog (in rem jogok – tulajdon, haszonélvezet, zálog) Kötelmi jog (in personam jogok – szerződések és kártérítés) Öröklési jog

Büntetőjog Büntető anyagi jog Fő célja, hogy a nullum crimen sine lege és a nulla poena sine lege elvének megfeleljen. Ezért a bűncselekményeket és a büntetéseket tartalmazza Tág értelemben: ide soroljuk a büntető eljárási jogot is. Általános rész: bűnösség (szándékosság és gondatlanság) – büntetések, bűncselekmények stádiumai, stb. Különös rész: az egyes bűncselekmények a védett jogtárgyak szerint csoportosítva – élet és testi épség, nemi erkölcs, közbizalom, közegészség, közlekedés rendje, A szombathelyi börtön dráma szakkörösei szavalnak az 1956-os forradalom emlékére tartott műsorban

Alkotmányjog Politika Erkölcs Csúcsán az egyben a jogrendszer csúcsát is jelentő alkotmány áll. Az alkotmány két részből tevődik össze: egy államszervezeti részből Alapjogi részből Az államszervezeti rész a hatalmi ágak megosztásának elve alapján írja le a legfontosabb állami szerveket, ezek feladatköreit, (hatáskörét) és egymáshoz való viszonyát > nehezen elválasztható a politikától Az alapjogi rész az állampolgárok alapvető jogait és kötelezettségeit írja elő > nehezen elválasztható az erkölcstől Sarkalatos törvények – a legalapvetőbb társadalmi viszonyokat szabályozó normák Alkotmány Ptk. Btk. Be. …. Büntető eljárásjog Polgári jog Büntetőjog A jogrendszer az Alkotmánnynal kapcsolódik a politikához és az erkölcshöz

Közigazgatási jog Szintén közjogág Igazgatás: az irányítás egy része – a feltételek biztosítása (bürokrácia – a modern állam egyik legfontosabb vívmánya – racionálisan működő szervezet, ahol az emberek kiszámítható szabályok szerint, elfogulatlanul, gép-szerűen intézik az ügyeket) Az igazgatás lehet: Magánigazgatás Közigazgatás Szűkebb értelemben: állami igazgatás (államigazgatás) Tágabb értelemben: a társadalmi önigazgatás is ide tartozik (pl. egyesületek, érdekképviseleti szervek) A végrehajtó hatalom működését szabályozza Honvédelem, kulturális igazgatás, egészségügyi igazgatás, adóigazgatás, sőt: igazságügyi igazgatás, gyámügy, építési igazgatás Kettős funkció: az állami célok, preferenciák érvényesítése a magán-világban (pl. építési igazgatás, fogysztóvédelem, környezetvédelem) az állam tényleges cselekvése: oktatás, honvédelem

A jog vertikális tagozódása Két dolgot jelent: A jogforrási hierarchia A rendeletek nem lehetnek ellentétben a törvényekkel; a törvények pedig az Alaptörvénnyel A mennyiség és a részletezettség lefelé nő – bizonyos tárgyköröket csak 2/3-os (sarkalatos) törvény szabályozhat – más témákat csak törvény A törvényekben nem lehet mindent szabályozni, az egyes részletkérdésekről a rendeletek Alaptörvény Törvények Kormányrendeletek Miniszteri rendeletek Önkormányzati rendeletek Egyéb adminisztratív – végrehajtási normák

A jogrendszer egységének biztosítása Konzisztencia: egyféle választ ad a jogrendszer egy meghatározott jogesetre, ellentmondás-mentes Ellentmondás fajtái: A jogrendszer nem ad megoldást (joghézag) Inszuffiencia – nem szabályoz, de kellene szabályoznia Eredeti – jogalkotói hiba Származékos – új társadalmi jelenség Inkonzisztencia – szabályoz, de ellentmondásosan Indetermencia – szabályoz, de homályosan Axiológiai – a jog szabályoz, de erkölcstelen módon Joghézag kiküszöbölési módjai Nincs olyan, hogy joghézag Csak jogalkotással Analógiával A tényállás buherálásával A jogrendszer többféle megoldást is ad (normakollízió) Tág értelemben vett joghézag esetén Elvek: lex superiori derogat lege inferiori Lex posterior derogat lege priori Lex specialis derogat lege generali (a horizontális dimenzióban) A jogrendszer több szereplője, vagy egy szereplője sem akarja megoldani a problémát (negatív és pozitív hatásköri és illetékességi összeütközések) A hatáskör a feladatok elosztását jelenti az egyes szervezet-fajták, vagy a szervezetek hierarchikus szintjei között Az illetékesség a területi elosztást jelenti az azonos szintű szervezetek között Két azonos szervezetrendszeren belüli hatásköri és illetékességi összeütközést a magasabb szerv, két különböző közöttit külső szerv, (pl. az Alkotmánybíróság) dönti el. Részlet egy illetékességi térképből, amely háromféle állami szerv illetékességi területeit tartalmazza