Kezdeményezések az iskolai testnevelés bevezetésére

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
KÖSZÖNTJÜK A SZAKKÉPZÉSI TALÁLKOZÓN!
Az évi szabadságharc és annak törvényi vonatkozásai
Bevezetés a magyar alkotmány- és jogtörténet tanulmányozásába III.
Székelyudvarhely civil élete Rövid várostörténet őskor óta lakott római castrum – Só útja első írásos emlék település neve Uduorhel mezővárosi.
Nagy László tanári öröksége Kazincbarcikán
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
II. József Róla Egyházügyi rendeletei Jobbágyrendelete Államszervezet.
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Református közoktatás Pécsett A Polgári Leányiskola története
Az osztályfőnöki szerep története
Magyar sajtótörténet Irodalmi, művészeti és kulturális lapok Magyarországon a kezdetektől napjainkig.
A NYUGAT
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Visszaemlékezés Szabó Gábor professzor oktatói, kutatói, intézetigazgatói és közéleti tevékenységére Biró Sándor.
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Magyar sajtótörténet Irodalmi, művészeti és kulturális lapok Magyarországon a kezdetektől napjainkig.
PETŐFI SÁNDOR ÁLTALÁNOS ISKOLA, GIMNÁZIUM és SZAKKÖZÉPISKOLA Tovább.
Nevelésügy a reformkori Magyarországon
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Nemes Nagy Ágnes Született Budapesten január 3-án, ugyanitt halt meg augusztus 23-án.
A kerettantervek fejlesztése
A SZAKDOLGOZAT.
Civitas Polgár az Európai Demokráciában OTV. Coop Optimaták.
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
Klauzál Gábor Élete és munkássága!
OKTATÁSPOLITIKA A FELVILÁGOSODÁS KORI MAGYARORSZÁGON
Rajczy Mária Mechtilda
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Esélyegyenlőség az oktatásban Ifi István ügyosztályvezető október 28.
„Az ormokra nem hívják az embert, oda fel kell kapaszkodni!”
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Vörösmarty szerepe a reformkorban
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
Gondolatok az MKE Kémiatanári Szakosztályának működéséhez Vezetőségújító taggyűlés március 8. Szalay Luca, ELTE Kémiai Intézet.
Tanodavezető, Motiváció Tanoda-Tiszasziget
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Új feladatok, új szakemberek, megújult intézmény a járás területén
.. Juhász István Elérhetőségek Gazdaságtudományi Intézet Közgazdaságtan és Jog Tanszék, B. épület 226. szoba Fogadóórák:Kedd – Szerda18.05.
Zentai Bólyai Farkas Tehetséggondozó Gimnázium. Bólyai Farkas.
1863. augusztus 3. – Eger, október augusztus 3.Eger1922október 30 (59)
CSONGOR ÉS TÜNDE Sík Ferenc rendezése alapján A NEMZETI SZÍNHÁZ ● A● A Nemzeti Színházat először gróf Széchenyi István álmodta meg a Duna partjára. Pompázatos.
Multimédia – Multikulti Kovács „Katáng” Ferenc Tanár Úr iChat-en keresztül Oslóból!
A testnevelés szerepének és tartalmának átalakulása az elmúlt években Dr. Honfi László MEFS alelnök.
Gondolatok a táplálkozás- és élelmiszertudomány oktatásáról
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
Adolf Kolping Született december 8. án
Régi és ritka könyvek tára
A mintegy negyven vetített képes előadás tartalmi vázlata
Arany János békési kötődése
Jubileumi tantestületi értekezlet: 30 éves az óvoda és az iskola
Csongor és tünde Sík Ferenc.
Professzor Ujvárosi Miklós életútja és munkásságának hatása
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
PESTALOZZI Svájci pedagógus - munkásságában
2018/2019 tanév.
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Ókor Egyiptom Róma Görögország.
Török János és Balásházy János munkássága
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Gondolatok a táplálkozás- és élelmiszertudomány oktatásáról
Nevelésügy a reformkori Magyarországon
Németh Antal Az ember tragédiája.
Rendezte: Dr. Németh Antal
Különleges fejezetek a magyarországi zsidó sport történelméből
Nevelésügy a felvilágosodás kori Magyarországon
Előadás másolata:

Kezdeményezések az iskolai testnevelés bevezetésére

Tavasi Lajos Pesti Gimnasztikai Iskola dolgozója volt Kezdeményezésére vezették be itt a rendszeres testnevelést

Schedius Lajos Fontosnak tartotta, hogy az iskolát elhagyó ifjú edzett, erős testű legyen 1841: tantervi tervezetét elfogadta a Trencsén megyei protestáns tanári értekezlet

Péczely József Gimnáziumokban „testgyakorló intézeteket” kell létrehozni 1841. december: elméletét tárgyalták→ nem fogadták el

1844: Márkli József Módszertan című munkája megjelent „nevelésnek általában az ember testi és szellemi erejével vagyon dolga” 1844: tanítóképzők részére készült Neveléstudomány című munka kiadása - a testi gyakorlatokkal külön foglalkozik

1845: a helytartótanács új népiskolai rendeletet adott ki „Magyarország elemi tanodáinak szabályai” címen - ebben nem szerepelt a testnevelés 1841.től Kossuth Lajos Pesti Hírlapja hasábjain keresztül szállt síkra az iskolai testnevelés bevezetése - 1845-től Ney Ferenc cikksorozata: ami arról szól, hogy a hazafiságra való neveléshez hozzátartozik a testnevelés és a magyar nép előtt álló feladatok ezt szükségessé teszik

1846. február 13.: az Erdélyi Híradóban megjelenik Mentovich Ferenc „Neveléskörüli hiányok” című cikke - a nemzeti felemelkedés és polgárosodás szempontjából sürgeti a testnevelés bevezetését - a gyakorlati élet követelményei és a munkára nevelés szempontjai egyaránt megkövetelik - a Kolozsvári Torna Egylet alapítója volt

1846: beindul az első magyar pedagógiai folyóirat, a Tavasi Lajos szerkesztésében megjelenő Nevelési Emléklapok

1847: a Hetilap is napirendre tűzi az ifjúság testnevelésének kérdését - „Testgyakorlatok” című cikk: a testnevelés az egyetemes emberi művelődés, a sokoldalú nevelés fontos tényezője - „Erős testben, erős lélek” című cikk: „iskolarendszerünk egyik tetemes hiánya a testgyakorlás elhanyagolása” - A nőket is vonják be a testnevelésbe!

Fáy András 1816: „Próbatétel a mai nevelés két nevezetes hibáiról” → sürgeti az iskolai testnevelés ügyének rendezését Óramutató c. mű: ebben a leánynevelő intézetek megszervezését hangoztatja (tervet is készít hozzá)

1842: „Tapasztalások és intések a nőnevelés mezején” → a leányok testnevelésének fontosságát hangsúlyozza Steinacker Gusztáv

1846: az első leánynevelő intézet létrehozása: Teleki Blanka és nagynénje Brunswick Teréz

Köszönöm a figyelmet!