EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Advertisements

Új közbeszerzési törvény évi CVIII.
Közbeszerzési tudnivalók
JOGORVOSLATI IRÁNYELVEK • A kormányzati árubeszerzésre és építési beruházásra irányuló közbeszerzési eljárásokhoz kapcsolódó jogorvoslatokkal foglalkozó.
12. tétel. • Egy klasszikus ajánlatkérőnek rendkívül összetett beszerzési igénye van. Számos követelmény meghatározása nehézségeket okoz. • A beszerzés.
Közbeszerzési tudnivalók.  A évi CXXIX tv. szerint kell eljárni a közbeszerzési eljárásokban, amelyeket az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek.
Közbeszerzési praktikák, tanácsok:
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
A közbeszerzési törvény módosítása I.
A KÖZBESZERZÉSRŐL Hajdú-Bihar Megyei Közigazgatási Hivatal POLGÁRMESTERI KÉPZÉS 2010.
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
CHSH Dezső Dr. Dezső A közbeszerzési törvény gyakorlati alkalmazásának tapasztalatai és a közbeszerzési törvény.
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Beszámoló a 2013-ban a programot érintő ellenőrzésekről és ezek eredményéről KÖZOP Monitoring Bizottsági ülés
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
Közigazgatási Reform Programok IH
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Belső Ellenőrzési Konferencia Egészségügyi Minisztérium
A projektek megvalósítása II. A projekt pénzügyi megvalósítása A támogatás lehívása 8. modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
Az ellenőrzések közbeszerzési szempontú tapasztalatai
A Kbt évi módosításai KÖSZ január 15. dr. Fribiczer Gabriella főosztályvezető-helyettes Közbeszerzések Tanácsa Titkárság.
1.Szabályozási kérdésekSzabályozási kérdések 2.Az ügyvédi és tanácsadói tevékenységekAz ügyvédi és tanácsadói tevékenységek 3.Közbeszerzési szabályozásKözbeszerzési.
Az EU támogatásból megvalósuló közbeszerzési eljárások sajátosságai, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség szerepe a közbeszerzési döntési mechanizmusban Dr.
Phare ellenőr feladata, szerepe a Programban Karlik Csilla Közbenső Fórum 2002/2003 évi területfejlesztési Phare program Február 1. Debrecen.
MAGYAR KÖZBESZERZÉSI INTÉZET
Közbeszerzési tudnivalók A évi CXXIX tv. szerint kell eljárni a közbeszerzési eljárásokban, amelyeket az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek.
KÖZBESZERZÉSEK ELLENŐRZÉSE
Közbeszerzési tudnivalók
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG
Új közbeszerzési szabályok július 1-től
Köz beszerez; ÉS? avagy informatikai biztonság a központosított közbeszerzésben.
SZOLGÁLTATÁS SZERVEZÉSI IRODA SZOLGÁLTATÁS TELJESÍTÉS FOLYAMATA KÉSZÍTETTE: IFKOVICS KÁLMÁN KUCZORA ATTILA.
1 KÖZBESZERZÉS KÖTELEZETTSÉGE A PÁLYÁZATOK MEGVALÓSÍTÁSA SORÁN, A KÖZBESZERZÉS FŐBB SZABÁLYAI Előadó: Dr. Schablauer Péter vezérigazgató Magyar Közbeszerzési.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
A zöld közbeszerzés európai és magyar jogi szabályozása Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
Kétszakaszos eljárások V szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Tárgyalásos eljárások VII szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
KÖZBESZERZÉSI ALAPISMERETEK Közbeszerzés fogalma Közbeszerzési eljárást az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek visszterhes szerződés megkötése.
Pályázati audit. Jogszabályi háttér as periódusban változatlan volt  Közösségi joganyag 1083/2006/EK rendelet 1828/2006/EK rendelet 1080/2006/EK.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
KÉSZÍTETTE: Ifkovics Kálmán Kuczora Attila.  évi értékhatár alatti beszerzések  től ig lebonyolított webra eljárások MegnevezésMennyiség.
A cégeket érintő közbeszerzési szabályok jelentősebb változásai az új Kbt. alapján Előadó: dr. Starcsevics Balázs közbeszerzés tanácsadó Első Magyar Önkormányzati.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A KORMÁNYZATI ELLENŐRZÉSI HIVATAL - új szabályozás, új feladatok január 1-jétől - Dr. Tari Beatrix – főosztályvezető április 19.
A közbeszerzések helyzete Magyarországon január 6. Berényi Lajos Elnök Közbeszerzések Tanácsa.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Röviden a közbeszerzésről
Közbeszerzési Hatóság
Előzetes piaci konzultáció
A MINISZTERELNÖKSÉG ELLENŐRZÉSI TAPASZTALATAI MÁTÉ GERGŐ (KFF)
Közbeszerzési tudnivalók
A folyamatba épített ellenőrzés
Az ellenőrzés célja A Bizottság ellenőrzésének célja:
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG
Dr. Sutyinszki Petra Jogi tanácsadó
dr. Kovács László főtitkár
Dr. Kovács László főtitkár
2018. november 15. Varga Ervin Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Államtudományi és Közigazgatási Kar Közbeszerzési tanácsadó szakirány továbbképzési szak.
Közbeszerzési Hatóság
Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása a közbeszerzés tükrében
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
A KÖZBESZERZÉSI HATÓSÁG HIRDETMÉNYELLENŐRZÉSI TEVÉKENYSÉGE
Közbeszerzési Döntőbizottság
az összeférhetetlenségre vonatkozó magyar szabályozás bemutatása
Előadás másolata:

EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Közbeszerzésekkel kapcsolatos auditok által feltárt problémák dr. Dencső Balázs főigazgató, EUTAF

EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Központi hivatalként működő költségvetési szerv; Szakmai tevékenységében független; Az ERFA, az ESZA és a KA (valamint ETHA) tekintetében végez audit hatósági feladatokat a 2014-2020-as ciklusban; Ellenőrzési feladatokat végez más uniós és nemzetközi (ETE, IPA) támogatások tekintetében (pl. Svájci Alap, Norvég Alap, HUHR, HUSRB; 2014-20: új Duna, HUHR, HUSRB, SKHU, HUSKROUA ENI, ROHU, ATHU, SIHU) 2014-20: Menekültügyi és Migrációs Alap, Belső Biztonsági Alap.

EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Audit hatóság / EUTAF Fő feladatai: első szintű ellenőrzés (IH, KSZ, KFF, IgH) auditálása bizonyosság nyújtása az Európai Bizottságnak vélemény az elszámolásokról Ennek érdekében: audit tevékenységek (rendszer, mintavételes, elszámolások auditja) éves ellenőrzési jelentés és vélemény elkészítése.

EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG EUTAF / EUB projektauditok EUTAF EUB Kiválasztás Statisztikai véletlenszerű mintavétel Kockázatelemzés és véletlenszerű Helyszín kedvezményezett, egyes esetekben IH IH, kedvezményezett, EUTAF Jelentéstervezet IH + kedvezményezett tagállam Lezárás Végleges audit jelentés Final audit report, Final position letter, Hearing

EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG A legproblémásabb területek Eljárás típusának megválasztása (minél „nyíltabb” legyen) Alkalmassági kritériumok (ne legyen indokolatlanul korlátozó; 1 ajánlat esetén különös figyelem!) Értékelési szempontok (ne legyen „elrettentő”; megfelelő súlyozás kell, illetve releváns és arányos legyen – ajánlati ár súlya!) Érvénytelenítés/kizárás (jogos volt-e; formai hibák) Nyertes ajánlattevő alkalmassága (nem áll-e fenn olyan, ami miatt mást kizártak)

Mesterséges felosztás ügy Az EUB egy projektben lefolytatott építési tárgyú közbeszerzési eljárásokat (56) egybeszámítási szempontból vizsgálta, másik projektben 111 eljárást. egyes HNT eljárások két részre bontva (50-400 km távolságban) ajánlattételre felhívott cégek 50-300 km-re

EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG 2004/18/EK irányelv 9. cikk (3) bekezdése: „[…] szolgáltatások nem oszthatók fel az ezen irányelv hatálya alá kerülés megakadályozása céljából.” A Kedvezményezettek versenykorlátozó módon a beszerzéseket külön valósították meg hirdetmény nélküli tárgyalásos és nemzeti hirdetményes eljárási formákban; a beszerzéseket közösségi nyílt eljárásban lett volna szükséges kiírni, biztosítva a részekre történő ajánlattétel lehetőségét.

EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Mesterséges részekre bontás EUB (funkcionális) – hazai (műszaki, hrsz, engedély) tárgyuk és rendeltetésük azonos felhasználásuk egymással összefügg egyszerre merült fel egy szervezet azonos forrás

EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Mesterséges részekre bontás tiltása Cél: jobb árak; az adminisztrációs, jogi és közbeszerzési díjaknál, valamint a piackutatásnál méretgazdaságosság Centralizáció mennyiben érvényesíthető/endő Projekt-elv nem mindig töri meg az egységet Példák: Azonos rendszer (szakmai területenként eltérhet) elemei Egy egyetem több épülete

EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Mesterséges egyesítés Egybe: érvek (műszaki) – ellenérvek (objektív indokok kellenek, nem csak az AK „kényelmessége”) Feladatok jellege/típusa (pl. építés – füvesítés), műszaki összefonódás, területi megoszlás Összefüggés referenciákkal (korlátozó lehet)

EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Jogeset: Hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás során odaítélt hasonló munkák 2014/24/EU irányelv 32. cikk (5) bekezdés 2015. évi CXLIII. törvény (új Kbt.) 98. § (3) bekezdés „…megjelölte a lehetséges további építési beruházások és szolgáltatások tárgyát és azok beszerzésének feltételeit…” árvízvédelem (gátépítés) – kerékpárút Új munka: NEM előre nem látható, az alapszerződés idején már ismert volt, de későbbi szakaszban kerül odaítélésre

EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Jogeset: Indokolatlan gyorsítás Gyorsításos eljárás alkalmazásának indoka: 2007-2013-as időszak OP zárás D.130/7/2016. határozat: „A sürgősség okának valósnak és kifejezetten a közbeszerzés tárgyával összefüggésben kell kapcsolatban lennie.” Ráadásul rendkívül összetett ajánlat => figyelembe kellett volna venni

EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Jogeset: Jogellenes egyéb feltétel magyarországi szervizbázis előírása EUB: szabad mozgás elve, valamint egyenlő és megkülönböztetés-mentes bánásmód alapelvének megsértése Európai Bíróság: C-158/03. sz. és C-71/92. sz. Javasolt megoldás: „eszközök számára 24 órán belül hibaelhárítás biztosítása”

EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Jogeset: Jogellenes alkalmassági feltétel „legalább …m2 alapterületű, zárt csarnok, amely érvényes telephelyengedéllyel rendelkezik” EUB: egyenlő és megkülönböztetés-mentes bánásmód alapelvének megsértése + nem nyertes AT szükségtelen költsége szerződéses feltételként lehetett volna

EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Egyéb Nemzeti eljárásrend: a szerződés teljesítésére „eleve” nem alkalmas ajánlattevők részvétele (nyilvános mérleg, TEÁOR?) Keretmegállapodásnál referencia mértéke Tanácsadási díj %-ban

EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Egyéb Szakemberek: alkalmasság+bírálat+szerződéskötési feltétel többért pluszpont – árfelhajtó hatás („inflexiós pont”…) extra évek (miért évek…) átfedés alkalmasság és bírálat között (0-3, 3-6) nem lehet érvénytelen 0 pont esetén

EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Szankciórendszer A) Két ajánlat közötti különbség B) 9527(2013) Bizottsági Határozat miért mennyit közösségi értékhatár felett és alatt EUTAF megállapítás: költségnyilatkozat korrekciója / elszámolásból kivétel

EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Jelen/jövő: információk szélesebb és időszerűbb megosztása (workshopok – „írásos tájékoztatók; hazai – EU szinten)

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!