EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Közbeszerzésekkel kapcsolatos auditok által feltárt problémák dr. Dencső Balázs főigazgató, EUTAF
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Központi hivatalként működő költségvetési szerv; Szakmai tevékenységében független; Az ERFA, az ESZA és a KA (valamint ETHA) tekintetében végez audit hatósági feladatokat a 2014-2020-as ciklusban; Ellenőrzési feladatokat végez más uniós és nemzetközi (ETE, IPA) támogatások tekintetében (pl. Svájci Alap, Norvég Alap, HUHR, HUSRB; 2014-20: új Duna, HUHR, HUSRB, SKHU, HUSKROUA ENI, ROHU, ATHU, SIHU) 2014-20: Menekültügyi és Migrációs Alap, Belső Biztonsági Alap.
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Audit hatóság / EUTAF Fő feladatai: első szintű ellenőrzés (IH, KSZ, KFF, IgH) auditálása bizonyosság nyújtása az Európai Bizottságnak vélemény az elszámolásokról Ennek érdekében: audit tevékenységek (rendszer, mintavételes, elszámolások auditja) éves ellenőrzési jelentés és vélemény elkészítése.
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG EUTAF / EUB projektauditok EUTAF EUB Kiválasztás Statisztikai véletlenszerű mintavétel Kockázatelemzés és véletlenszerű Helyszín kedvezményezett, egyes esetekben IH IH, kedvezményezett, EUTAF Jelentéstervezet IH + kedvezményezett tagállam Lezárás Végleges audit jelentés Final audit report, Final position letter, Hearing
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG A legproblémásabb területek Eljárás típusának megválasztása (minél „nyíltabb” legyen) Alkalmassági kritériumok (ne legyen indokolatlanul korlátozó; 1 ajánlat esetén különös figyelem!) Értékelési szempontok (ne legyen „elrettentő”; megfelelő súlyozás kell, illetve releváns és arányos legyen – ajánlati ár súlya!) Érvénytelenítés/kizárás (jogos volt-e; formai hibák) Nyertes ajánlattevő alkalmassága (nem áll-e fenn olyan, ami miatt mást kizártak)
Mesterséges felosztás ügy Az EUB egy projektben lefolytatott építési tárgyú közbeszerzési eljárásokat (56) egybeszámítási szempontból vizsgálta, másik projektben 111 eljárást. egyes HNT eljárások két részre bontva (50-400 km távolságban) ajánlattételre felhívott cégek 50-300 km-re
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG 2004/18/EK irányelv 9. cikk (3) bekezdése: „[…] szolgáltatások nem oszthatók fel az ezen irányelv hatálya alá kerülés megakadályozása céljából.” A Kedvezményezettek versenykorlátozó módon a beszerzéseket külön valósították meg hirdetmény nélküli tárgyalásos és nemzeti hirdetményes eljárási formákban; a beszerzéseket közösségi nyílt eljárásban lett volna szükséges kiírni, biztosítva a részekre történő ajánlattétel lehetőségét.
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Mesterséges részekre bontás EUB (funkcionális) – hazai (műszaki, hrsz, engedély) tárgyuk és rendeltetésük azonos felhasználásuk egymással összefügg egyszerre merült fel egy szervezet azonos forrás
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Mesterséges részekre bontás tiltása Cél: jobb árak; az adminisztrációs, jogi és közbeszerzési díjaknál, valamint a piackutatásnál méretgazdaságosság Centralizáció mennyiben érvényesíthető/endő Projekt-elv nem mindig töri meg az egységet Példák: Azonos rendszer (szakmai területenként eltérhet) elemei Egy egyetem több épülete
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Mesterséges egyesítés Egybe: érvek (műszaki) – ellenérvek (objektív indokok kellenek, nem csak az AK „kényelmessége”) Feladatok jellege/típusa (pl. építés – füvesítés), műszaki összefonódás, területi megoszlás Összefüggés referenciákkal (korlátozó lehet)
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Jogeset: Hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás során odaítélt hasonló munkák 2014/24/EU irányelv 32. cikk (5) bekezdés 2015. évi CXLIII. törvény (új Kbt.) 98. § (3) bekezdés „…megjelölte a lehetséges további építési beruházások és szolgáltatások tárgyát és azok beszerzésének feltételeit…” árvízvédelem (gátépítés) – kerékpárút Új munka: NEM előre nem látható, az alapszerződés idején már ismert volt, de későbbi szakaszban kerül odaítélésre
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Jogeset: Indokolatlan gyorsítás Gyorsításos eljárás alkalmazásának indoka: 2007-2013-as időszak OP zárás D.130/7/2016. határozat: „A sürgősség okának valósnak és kifejezetten a közbeszerzés tárgyával összefüggésben kell kapcsolatban lennie.” Ráadásul rendkívül összetett ajánlat => figyelembe kellett volna venni
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Jogeset: Jogellenes egyéb feltétel magyarországi szervizbázis előírása EUB: szabad mozgás elve, valamint egyenlő és megkülönböztetés-mentes bánásmód alapelvének megsértése Európai Bíróság: C-158/03. sz. és C-71/92. sz. Javasolt megoldás: „eszközök számára 24 órán belül hibaelhárítás biztosítása”
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Jogeset: Jogellenes alkalmassági feltétel „legalább …m2 alapterületű, zárt csarnok, amely érvényes telephelyengedéllyel rendelkezik” EUB: egyenlő és megkülönböztetés-mentes bánásmód alapelvének megsértése + nem nyertes AT szükségtelen költsége szerződéses feltételként lehetett volna
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Egyéb Nemzeti eljárásrend: a szerződés teljesítésére „eleve” nem alkalmas ajánlattevők részvétele (nyilvános mérleg, TEÁOR?) Keretmegállapodásnál referencia mértéke Tanácsadási díj %-ban
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Egyéb Szakemberek: alkalmasság+bírálat+szerződéskötési feltétel többért pluszpont – árfelhajtó hatás („inflexiós pont”…) extra évek (miért évek…) átfedés alkalmasság és bírálat között (0-3, 3-6) nem lehet érvénytelen 0 pont esetén
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Szankciórendszer A) Két ajánlat közötti különbség B) 9527(2013) Bizottsági Határozat miért mennyit közösségi értékhatár felett és alatt EUTAF megállapítás: költségnyilatkozat korrekciója / elszámolásból kivétel
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG Jelen/jövő: információk szélesebb és időszerűbb megosztása (workshopok – „írásos tájékoztatók; hazai – EU szinten)
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!