Szakértő: Prof. Dr. László Dinya - EKE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Advertisements

Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
határtalan technológia Szülőföldön boldogulás, határtalan technológia Kovács Kálmán informatikai és hírközlési miniszter Budapest, november.
Kormányzás a felsőoktatásban A felsőoktatás modernizációja workshop 2007 október 10.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Fejlesztések, többlettudás és forrásközpont az EGYMI-kben
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
A leghátrányosabb helyzetű kistérségek támogatása az Államreform Operatív Program keretében ápr. 29. Kullmann Ádám.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
orszagtanulmanyok/spanyolorsz ag-leader-megvalositasa/
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A TIPP Tudástranszfer Innovatív Projektekhez, Partnerséghez képzési program bemutatása Tütő Eszter DDRFÜ Kht március 23.
Kuti Éva Szociális gazdaság, nonprofit szektor, civil társadalom Versengő koncepciók és intézményi leképeződésük.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Partnerség és hálózatok – elmélet és gyakorlat Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Civil Európa – civilek Európában
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Fókuszban a nemzetköziesedés. Fejlesztési cél: PTE NEMZETKÖZIESEDÉSÉNEK ELŐSEGÍTÉSE Nemzetközi beiskolázási marketing tevékenység erősítése Új nemzetközi.
KORLÁTOK ÉS LEHETŐSÉGEK: EGYETEMI KÉPZÉSI HELYEK TÉRSÉGFEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A SZÉKELYFÖLDÖN Magyar Régiótudományi Társaság Vándorgyűlése Debrecen, 2010.
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A kiemelt projekt eredményei: a módszertani feladatok és a hálózatépítés tükrében Avagy az „emberorientált” hálózat működése a hajléktalan-ellátáson belül.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
A kistérségi gyerekesély programok tervezési folyamata Kalmár Ildikó - Dandé István - Herman Szabolcs Regionális koordinátorok Magyar Tudományos Akadémia.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
1 HEVES MEGYEI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 3300 Eger, Faiskola u. 15. Tel: +36/36/ , , Fax:+36/36/ Web:
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
Budapest Business School, Lotz room
A magyarországi K+F politika
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH)
Szakértő: Prof. Dr. László Dinya – EKE
Előadás másolata:

Szakértő: Prof. Dr. László Dinya - EKE PROCSEE “Strengthening Professional Higher Education (PHE) in Central and South Eastern Europe (PROCSEE)” (1) Prioritás: A professzionális felsőoktatás (PFO) összehangolása a regionális / lokális fejlesztési stratégiákkal - DIAGNÓZIS - Szakértő: Prof. Dr. László Dinya - EKE

FŐ KÉRDÉSEK Globális – nemzeti – regionális kontextus A hazai PFO szükségszerű regionális szerepvállalása Javasolt hazai teendők Kelet-Közép-Európa: közös kihívásaink (diagnózis)

1. Globális – nemzeti – regionális kontextus Magyarország és régiói az innovációs gazdaságban – komplex kihívások / differenciált helyi válaszok igénye Regionális / helyi válaszok – tudásközpontok és helyi „jó gyakorlatok” A PFO bővülő missziója: a regionális felzárkózás / versenyképesség motorja – illeszkedés a helyi igényekhez Főbb területei: a tudásszolgáltatási portfólió / regionális hálózati gyakorlat / „3H - 4H - 5H” típusú együttműködések

A tudásszolgál-tatások iránt folyamatosan és exponenciális ütemben növekvő igények! = Innovációs gazdaság = Digitális gazdaság = Tudás-gazdaság = Hálózati gazdaság

„Szép, új exponenciális világunk” Technikai fejlődés: a 21. század = előző 20.000 év! A 2025-ben Top 10 szakma 2010-ben még sehol sem volt… 2027-ig a Top-500 75%-a lecserélve! Átlagkoruk 60/15 év: „unikornisok”! Váltások= munkahely: 6X, lakóhely 7X! Munkahelyek=2030-ig + 500 millió/- 2 milliárd: „titty-tainment”?! 2020-ra 200 milliárd okos eszköz az IoT-n! Big Data az egészség-ügyben = 20%-kal csökkenő mortalitás! Emberi gén térképe = 2020-ban 1000 USD (2010-ben 108 USD!) A „sharing economy” 2030-ig 30X-re nő! 2030-ig online agy – számítógép kapcsolat (online az agyak között is…)

MAGYAR RÉGIÓK -2016 8 RÉGIÓNK „III. OSZTÁLYÚ UTAS” = ELVÁNDORLÁS / ELÖREGEDÉS/VISSZAESÉS! INNEN SZÉP NYERNI?!

2. A hazai PFO jövőbeni regionális szerepe Szoros, intézményesült kapcsolatrendszer kiépítése / működtetése a regionális „stake-holder”-csoportokkal Koordinált együttműködés a térségben versengő felsőoktatási intézményekkel (FOI) A régiós FOI-k, mint tudásközpontok érdemi részvétele a regionális fejlesztési stratégiák megvalósításában A FOI-k bevonása / bekapcsolódása a regionális fejlesztési stratégiák társadalmasításába A duális képzés és a regionális fejlesztési stratégiák harmonizálása A helyi / térségi „stake-holder”-ek részvétele az intézményfejlesztési stratégiák kialakításában A FOI-k társadalmi felelősségvállalása a térségi fenntarthatósági paradigmaváltás megvalósításában A FOI-k, mint tudásszolgáltatók központi szerepvállalása a térségi tudás- és innovációs hálózatok kialakításában, működtetésében

3. Javasolt hazai teendők Diagnózisunk szerint ez a prioritás nálunk "developing" (fejlődő) fázisban van – részterületenként jelentős eltérésekkel. A 8 részterület minősítése: - „Fejlődő” stádiumban: az 1 – 2 – 4 – 7 – 8 területek - „Korai” stádiumban: a 3 – 5 – 6 kihívások Potenciális stratégiai feladatok a PFO számára: A szervezeti kultúra / struktúra / tudásszolgáltatások / tudásmenedzsment gyakorlatának jelentős fejlesztése Az intézményi környezet (szabályozási / finanszírozási / gazdasági / értékrendi) átalakulásának ösztönzése / katalizálása minden eszközzel A PFO intézmények regionális misszióinak megfogalmazása Országos együttműködési hálózat létrehozása

4. Kelet-Közép-Európa: közös kihívásaink (workshop) – 1. KOMPETENCIÁK Kontraszelekció = stratégiai inkompetencia Intézményi stratégiai menedzsment hiánya Stratégiai tudástranszfer akadályai Proaktív, rugalmas intézményi kultúra hiánya KULTÚRA Kialakulatlan a stratégiai partnerség kultúrája Kölcsönös előítéletek (akadémia vs. praxis) Tudásszolgáltatások leegyszerűsítése oktatásra Passzív intézmények, hálózati kultúra hiánya

Kelet-Közép-Európa: közös kihívásaink (workshop) – 2. 3. DEMOGRÁFIA ÉS GAZDASÁG A FO csökkenő népszerűsége a hagyományos célcsoportokban A célcsoportok nem érzékelik a stratégiai horizont fontosságát A célcsoportok tudásabszorpciós készsége alacsony Periférikus régiók elöregedése / süllyedése 4. INTÉZMÉNYI POLITIKA - A FOI-k regionális szerepvállalása esetleges - Introvertált, rövidtávú intézményi fókusz - Irányítási, szervezeti struktúrák merevek - Hagyományos kommunikáció, igényfelmérés 5. JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET - Centralizált döntések, hiányzó kormányzati ösztönzés - Akkreditációk nem erre ösztönöznek - Pénzügyi restrikciók szűkítik a mozgásteret - Rugalmatlan engedélyezési bürokrácia

Kelet-Közép-Európa: közös kihívásaink Partnerségi kultúra Kontraszelekció Kölcsönös előítéletek Stratégiai menedzsment KULTÚRA KOMPETENCIÁK Oktatási fókusz Stratégiai tudástranszfer Passzivitás, hálózati kultúra Proaktív kultúra A PFO RÉGIÓS MISSZIÓJA Centralizált döntések Esetleges szerep Csökk.népszerűség Nem akkreditációs köv. Introvertált fókusz Rövid időhorizont INTÉZMÉNYI POLITIKA SZABÁLYOZÁSI KÖRNY. DEMOGRÁFIA, GAZD. Pénzügyi restrikciók Merev struktúra Kis tudásabszorpció Merev bürokrácia Hagyományos komm. Süllyedő régiók

Következő workshop-ok feladata: (2) Stratégia és stratégiai célok meghatározása (3) Akcióprogram kialakítása, javaslatok KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!