Érettségi 2017 Szakmai és módszertani nap magyartanároknak Felkészülés az érvelési feladatra Pethőné Nagy Csilla, 2016.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
A DISPUTA JÁTÉK ODROBINA ZOLTÁN
Egy ötlet megvalósítása
Lépések, végrehajtás, portfólió Marksteinné Molnár Julianna
Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
Tárki Európai társadalmi jelentés fejezet Állam és piac Janky Béla.
Érvek, érvelés.
Képességszintek.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
A szóbeli közlés felépítése
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Elek Nikolett, Mavrák Katalin november 10. Gyere ki a hóra! - lefolytatott utcai viták érvelési hibáinak elemzése.
A DISPUTA, MINT SZEREPJÁTÉK. TÖRTÉNELMI LEVEGŐ JÓ INTÉZMÉNYI ADOTTSÁGOK.
Bizonyítási stratégiák
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az érvelés.
MÓDSZEREK, FEJLESZTHETŐ KÉSZSÉGEK
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
A francia nyelvi érettségi tapasztalatai. Források: Oktatási Hivatal adatbázisa Országos Közoktatási Intézet Követelmény- és Vizsgafejlesztő Központjában.
Projektmunka.
A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel.
Algoritmikus munkafolyamatok az irodalomórán Valaczka András, 2009.
TERVEZET.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
A szövegszerkesztés menete
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
(nyelv-családhoz képest!!!
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Gyermekvilág régen és ma
Kommunikáció írásban és szóban
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
Az Apáczai Kiadó átdolgozott matematika tankönyveinek bemutatása 5. -6
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / VÁLTOZTATÁSI TERVEK A MATEMATIKAÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEKBEN.
A stílusrétegek III november 6.. A tudományos (szakmai) stílus  Típusai:  előadás  felszólalás  ismertetés  cikk  értekezés  tanulmány 
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
A közoktatás és az OKKR Dr. Horváth Zsuzsanna és Ütőné Dr. Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Településfejlesztés 2014/15. tavaszi félév Követelményrendszer Urbánné Malomsoki Mónika
Morális kérdések a XX. század világirodalmában
Jegyzetkészítés 5/17.
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
Érettségi élő idegen nyelv
Felső tagozatos tanárok képzése
Honlap: Program: A Math-Bridge interaktív tanulási platform lehetséges szerepe az oktatási folyamatban.
Az érvelő szöveg I. Érvelési technikák.
Dialektika, logika, retorika, avagy miről lesz szó
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Érettségi 2017 Szakmai és módszertani nap magyartanároknak Felkészülés az érvelési feladatra Pethőné Nagy Csilla, 2016.

Az előadás logikai vázlata A felkészülés mint folyamat Feladatértelmezés Nagyszerkezet Szerkezetelemzés, mintakövetés Kisszerkezetek (érvek, érvelési hibák) Feladattípusok Grafikai szervezők a gyűjtőmunkában Az érvelés poétikája Súlyozás A felépítés stratégiája Szövegkritika Preferenciák Feladatbank Szóbeli vitatechnikák

Az érvelési feladat Középszint Időkeretben a szövegértési feladattal együtt (90 perc – kb. 60 + 30 perc) szövegalkotási feladat a) része, 120-200 szó terjedelem (a b rész műelemzés vagy művek összehasonlítása) Választható: párban áll a gyakorlati szövegalkotással Értékelés 10 pont világos állásfoglalás ►0-1 pont 3-5 releváns érv, példa ►0-5 pont megfogalmazás igényessége ► 0-4 pont

Az érvelési feladatra való felkészülés: folyamat Több éves, ismétlésekkel, gyakorlásokkal, bővítésekkel és fejlesztésekkel előrehaladó tanórai és otthoni tevékenység Tanmenetben tervezett, algoritmizált, például: melyik évfolyamon mit tanítunk, milyen tanulási tartalomhoz kapcsol(hat)juk ► Nat, retorika (11. évfolyam); irodalom (10. évfolyam) A nagyszerkezet elemei Kisszerkezetek Szerkezeti elemek összekapcsolása Egy dilemma, döntéshelyzet, probléma körülírása, megfogalmazása Tételmondat megfogalmazása gyűjtőmunka után összegzésként Vélemény megfogalmazása egy kérdésben néhány mondattal Álláspont, vélemény alátámasztása „laikus” érveléssel Következtetés megfogalmazása Az érvek fajtáinak megismerése, különböző érvfajták megfogalmazása egy témában A fontosabb érvelési hibákkal való megismerkedés, érvelési hibák azonosítása, rámutatás az érvelési hibára Állásponttal, véleménnyel kapcsolatos cáfolat megfogalmazása, a cáfolat cáfolása Az érvelés poétikája A szerkezeti elemek összekapcsolása (szaloncukor-elv) Az érvrendszer súlyozása, felépítése (meggyőzőerő, hatásosság) Átkötő elemek (nyelvi panelek, szófordulatok)

Bázisszöveg: gondolatébresztő, problémafelvetést, tételmondatot, érveket, dilemmát tartalmazhat. A feladat értelmezése http://ofi.hu/magyar-nyelv-es-irodalom-mintafeladatsorok Az érvelést író állásfoglalásának kialakítása: viszonyulás, döntéshelyzet. álláspont kialakítása a bázisszöveg gondolataival kapcsolatban formailag is hivatkozni a bázisszövegre két kérdésre választ adni (definíció, körülírás+erkölcsi álláspont) minimum 3 és maximum 5 érv Konkrét feladat, elemeinek az érvelésben azonosíthatónak kell lennie.

A feladat értelmezése http://www. oktatas Bázisszöveg: gondolatébresztő, problémafelvetést, tételmondatot, érveket, dilemmát tartalmazhat. Az érvelést író állásfoglalásának kialakítása: viszonyulás, döntéshelyzet. értékelő jellegű, világos álláspont kialakítása előnyök-hátrányok számbavétele egyéni-társadalmi vonatkozások terjedelmi minimum-maximum (megjegyzés: a mintafeladatban korábbi szabályozás szerint!) lényegesen különböző, minimum 3, maximum 5 érv Konkrét feladat, elemeinek az érvelésben azonosíthatónak kell lennie.

Az érvelő szöveg „nagyszerkezete” az írásbeli érettségi feladata kapcsolódás, átkötés a probléma, az eset, a dilemma állásfoglalás (kérdés) „előnyei-hátrányai” helyzetekben pl. arányosság kb. 1/5 3/5 érvek, érvelés cáfolat(ok), a cáfolat cáfolása következtetés az állásfoglalás megerősítése (a kérdés megválaszolása)

Szerkezetelemzés mintaszövegeken, mintakövető írás, gyakorlás a szerkezet egyes részeinek azonosítása A szónoknak terve van embertársairól, s ezt embertársaival el akarja fogadtatni. A szónoklás tudománya: a rábeszélés tudománya. Könnyű belátnod, mily fontos a tudomány az életre. A görögöknél, a rómaiaknál ez volt az élet iskolája. De a szó hatalma azóta sem csökkent, mert a szóval a gondolat harcolt; s van-e hatalmasabb a gondolatnál? De jegyezd meg: csak a jó gondolat harcolhat jó szóval. Be tudsz-e bizonyítani valamit, ami nem igaz? Csak gyengeelméjűeknek. Rá tudsz-e bírni valamire, ami nem helyes? Csak gyenge jelleműeket. Az igazi szónok nem gyengeelméjű, nem gyenge jellemű hallgatókra számít. Nagy szónok nem lehet hamis ügy szónoka: tudatosan soha. A jó szónok elsősorban igaz ember; vir bonus dicendi peritus mint a rómaiak mondták. Rossz gondolatból nem eredhet jó szó. (Babits Mihály) a szerkezet modellként való használata saját írásban csak egy-egy szerkezetrész megírása

Filmrészletek elemzése

Kisszerkezetek. Az érv fölépítése Tétel (következtetést tartalmazó megállapítás) Bizonyíték (a tétel előzményei, magyarázata) Összekötő elem (tétel-bizonyíték) Az eső a bogarak és a rovarok számára felér egy masszív szőnyegbombázással. (Ezt azért állíthatjuk, mert) Egy átlagos esőcsepp átmérője 0.5 mm. Végsebességük a másodpercenkénti több méteres sebességet is elérheti. (bizonyítékból levezetett) Magyarországnak is több pénzt kellene invesztálnia az oktatásba. Hiszen a világ vezető országai a társadalom és a gazdaság fejlődése érdekében jelentős összegeket fordítanak oktatási rendszerük folyamatos korszerűsítésére. (általános-egyes) Sokan rossz véleménnyel vannak a facebookról. Ez azért van így, mert nem ismerik vagy nem tudják okosan használni a facebook kínálta lehetőségeket. (ok-okozat) TÉTEL ÖSSZEKÖTŐ ELEM BIZONYÍTÉK

Lehetséges feladattípusok Vélemény – magyarázat – rábeszélés – érv megkülönböztetése Tételmondat, álláspont, következtetés fogalmazása Érvfajta azonosítása Azonos érvfajták közt kakukktojás megtalálása Érvek és érvfajták párosítása Különböző érvfajta fogalmazása egyazon állításhoz Tételhez bizonyíték rendelése szabadon vagy kötötten Bizonyítékhoz tétel fogalmazása Érvben összekötő elem törlése vagy betoldása Az érv működése a reklámokban Rajzokból érvek Szóképek, alakzatok alkalmazása Idézet, példa keresése, beillesztése

Érvelési hibák azonosítása, javítása Azt mondod, hogy egy állítás igaz/hamis, mert egy vagy több elismert vagy magas rangú személy vagy társaság ezt mondta. „Tíz fogorvosból kilenc ezt ajánlja”

Grafikai szervezők használata (érvgyűjtés egyén-pár-csoport: színekkel Mellette Ellene A kutyával szemben a halakat nem kell sétáltatni Gondoskodnom kell róluk, tehát felelősségre nevel Ha elfáradok a tanulásban vagy a takarításban, segít az ellazulásban Az akvárium olyan izgalmas, mint egy akciófilm. Sok pénzbe kerül a halak megfelelő táplálása és az akvárium karbantartása Anya irtózik a halaktól, viszont ő takarítja a szobámat

Cáfolás lehetséges cáfolat a cáfolat megcáfolása Tudom, sokba kerül egy akvárium berendezése. Majd megveszem az üveget a zsebpénzemből, és apával összeragasztjuk, növényeket meg kapok bele Annától.

Az érvelés poétikája Példák, idézetek Szóképek Alakzatok

Az érvek súlyozása Gyenge érvek, ellenérvek „kidobása” Megmaradók sorrendbe állítása (a hatás, meggyőzés tudatos megtervezése

Hatásos felépítés megtervezése, például 1) Kezdetnek egy erős érv mellette 2) Gyengébb érv 3) Gyengébb érv 4) Erős lehetséges ellenérv 5) Egy lehetséges llenérv megcáfolása 6) A legütősebb érv mellette

Szövegkritika, korrektúra - párban, csoportban (word, drive; tanár, diáktárs) - újraírás

A választás lehetősége, a szabad témaválasztás és kötött feladat arányai, gyakorlata, életszerűség, a korosztály érdeklődése

Tankönyvi, segédkönyvi feladatok módszeres, célirányos válogatása, saját feladatbank „reflektált” gyűjtése (kipróbálás, adaptálás, korrekció)

Szóbeli vitatechnikák rendszeres alkalmazása a tanórán (irodalom & nyelvtan) Akadémikus vita Disputa Érvek kártyán Érv ping-pong Konstruktív vita Mérleg nyelve Sarkok Vitaháló

Köszönöm a figyelmet!