Fogyasztói magatartás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Információs technológiák terjedése és hálózatosodás a gazdálkodók körében: lehetőségek és korlátok Csótó Mihály BME - Információs Társadalom- és Trendkutató.
Advertisements

Fogyasztói magatartás
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Fogyasztói magatartás
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Marketing gazdaságtan Fogyasztói magatartás
Bauer András - Berács József:
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A kereskedelmi vállalkozás környezete
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Célcsoportok és marketing
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
MARKETING.
Agrárgazdaságtan II. Előadás
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A fogyasztói magatartás
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Üzleti piacok, üzleti vásárlók (ipari marketing)
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
Bevezetés a pszichológiába
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
7. Előadás Termék stratégia
Miként jut el a fogyasztó a reklám hatására a vásárlásig? AIDA modell
Kérdések a második zh-hoz
Fogyasztói magatartás 3. szeminárium
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Adatgyűjtés Kérdőív és kérdéstípusok Kérdőívek nyíltak és rövidek legyenek Kérdéstípusok: –Nyitott –Zárt –Többszörös válaszlehetőség –…
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Minőség menedzsment 6.előadás
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
Fogyasztói magatartás 2006
A vásárlási döntési folyamat Alternatívák értékelése
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
A munkával való elégedettség
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE
1 Business marketing. 2 3 kevesebb, de nagyobb vevő szoros eladó-vevő kapcsolat származtatott kereslet rugalmatlan kereslet ingadozó kereslet versenytárgyalás.
A reklám centruma.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Marketing III. előadás Kovács István BME – Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék.
Reklámterv Hanzl Bence „A reklám annak művészete, hogy a fejet célozzuk meg, és a pénztárcát találjuk el.” Vance Oakley Packard.
A szocializáció folyamata
Összeállította: Piacsek László Zoltán
A külső környezet elemzése
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Marketing I. 4. előadás Fogyasztói piac és vásárlói magatartás
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Marketing I. 4. előadás Fogyasztói piac és vásárlói magatartás
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A vásárlási döntés folyamata
3. Marketing előadás A piaci szereplők magatartása I
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Fogyasztói magatartás „Addig nem értesz meg senkit, amíg nem látod a dolgokat a másik szemével - ehhez be kell bújnod a bőrébe és viselned azt.” Harper Lee: To Mkill a Mockingbird című regényéből

Amiről szó lesz... Bevezetés, alapfogalmak A fogyasztói magatartás magyarázó modellje és a döntési szabályok A fogyasztó, a vevő A fogyasztókutatás A fogyasztói érdekvédelem

„Addig nem értesz meg senkit, amíg nem látod a dolgokat a másik szemével - ehhez be kell bújnod a bőrébe és viselned azt.” Gondolkodj a fogyasztó fejével, találd ki gondolatait, igényeit, legyen elégedett a vevő. A vevő a király, de a befolyásolás és „irányítás” maradjon a cég kezében

Kik a vevőink? (Occupants) Kotler szerint a marketing-szakemberek a következő kérdésekre keresik a választ: Kik a vevőink? (Occupants) Mi a szóban forgó termék, amit vásárolnak? (Objects) Mi motíválja őket a vásárlásban, mik a fontosak számukra a termékben? (Objectives) Kik a vásárlás résztvevői? (Organisation) Hogyan zajlik le a vásárlás? (Operations) Mikor történik a vásárlás? (Occasions) Hol vásárolnak? (Outlets)

A fogyasztói magatartás A fogyasztói piac A termékeket és szolgáltatásokat személyes szükségletük kielégítésére vásárló egyének vagy háztartások. A fogyasztói magatartás Szellemi és érzelmi folyamatok, magatartás-formák, tevékenységek, amelyek az emberek vásárlását kísérik.

A fogyasztói magatartás modellje A “fekete doboz” (a vevő) Külső ingerek A “fekete doboz” (a vevő) Vásárlási döntés Marke- ting Környe- zet A vevő jellemzői Vásárlási döntési folyamat Kotler

A fogyasztói magatartás modell Döntést befolyásoló: külső/belső tényezők Input Információ-feldolgozás Vásárlási döntési folyamat 1 3 2 4

A vevő jellemzői 1. Kulturális jellemzők kultúra társadalmi osztály Kultúra: tanult meggyőződések,/hitek, értékek és szokások, amelyek egy adott társadalomban irányítják a fogyasztók magatartását. makrokultúra mikrokultúra

2. Társadalmi jellemzők társadalmi státus és szerep referenciacsoportok (viszonyítási alap) tagsági aspirációs: várakozó /anticipatory/ vagy szimbolikus aszociális / elutasított / véleményvezetők (interperszonális kommunikációs háló feltérképezése)

demográfiai jellemzők és családi életciklus 3. Személyes jellemzők jövedelem demográfiai jellemzők és családi életciklus

4. Pszichológiai jellemzők Motiváció Attitűd Személyiség és énkép Észlelés és tanulás

Attitűd Egy termékre vagy szolgáltatásra vonatkozó kedvező vagy kedvezőtlen átfogó értékelés, érzés.

Önmegvalósítás igénye az érték megbecslése iránti igény Maslow Önmegvalósítás igénye az érték megbecslése iránti igény társadalmi igény a biztonság iránti igény létszükségletek

Észlelés Az egyén osztályozza, rendszerezi, lefordítja az őt ért ingereket Figyelem Szelektív információfelvétel, torzítás 3000 hirdetés/hét Külső befolyásoló tényezők (intenzitás, méret, kontraszt, újdonság, mozgás, színek, ismétlés) Belső befolyásoló tényezők (érdeklődés, szükséglet, motívumok, elvárások)

Emlékezet ismétlés Rövid távú memória Hosszú távú memória információ rövid és hosszú távú memória össze- kapcsolódása ismétlés Rövid távú memória Hosszú távú memória információ átvitel kihullás Percepció érzékelés

Tanulás Asszociáció (termék és a márka) Megerősítés (meghatározza a márka-asszociáció erősségét) Elégedettség? Motiváció Inger – válasz elméletek Kondicionálási mechanizmus és fogyasztói magatartás (klasszikus, operáns) Kognitív tanulási elméletek Racionális reklámok A két agyféltekét stimuláló ingerek a reklám hatékonyság növelésére!

A vásárlási döntési folyamat Alternatívák értékelése Belső motiváció Külső ingerek Problémafelismerés Személyes Kereskedelmi Tömegkommunikációs Tapasztalati Keresés Megismerés Összemérés Preferenciák Alternatívák értékelése

Vásárlás utáni értékelés elégedettség elégedetlenség Vásárlás utáni értékelés

Magas fogyasztói érdekeltségnél Alacsony fogyasztói érdekeltségnél Magatartás Magas fogyasztói érdekeltségnél Ismeret Érzelem Cselekvés Alacsony fogyasztói érdekeltségnél Cselekvés Ismeret Érzelem

A fogyasztói információforrások Személyes források: család, barátok, szomszédok, ismerősök. Kereskedelmi források: reklám, eladók, kereskedők, csomagolás, kirakatok. Közszolgálati források: reklám, termékminősítő szervezetek. Tapasztalati források: a termék kipróbálása, vizsgálata és használata.

A vásárlót érdeklő tulajdonságok (pl.) Fényképezőgépek: képélesség, sebesség, méret, ár. Szállodák: földrajzi fekvés, tisztaság, hangulat, ár. Autógumi: biztonság, futófelület tartóssága, minőség, ár.

Döntési szabályok Lexikografikus szabály Kizáráson alapuló döntés Jó és rossz tulajdonságok mérlegelése Kompenzáló szabály Kombinált szabályok

Útipoggyásztermékek értékelése terméktulajdonságuk alapján (1 = rossz, 7 = kiváló)

Példa, kompenzáló szabály 0,4 0,3 0,2 0,1

Nehéz döntés eredménye KOGNITÍV DISSZONANCIA Vásárlás utáni bizonytalan érzés. Fokozottan fellép, ha a vásárlás: Költséges Nehéz döntés eredménye Megmásíthatatlan Ha a vásárló: Szorongásra hajlamos

A fogyasztókutatás és a fogyasztói magatartás kutatás eltérései

A fogyasztói érdekvédelem... … a végső fogyasztók szükségletkielégítéshez kapcsolt érdekeinek szervezett képviseletét, védelmét értjük. A fogyasztói érdekvédelem fontos eszköze a jogi szabályozás, de a nem kormányzati, társadalmi kezdeményezések is fontos részét képezik.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!