Minőségi könyvtári szolgáltatások –

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Advertisements

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
1 EMDOR KFT Integrációs Pedagógiai Rendszer Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 2008/2009.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
A stratégiai tervezés módszertana
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
A minőségügy a könyvtárügyért
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
Stratégiai tervezés.
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
Közművelődési, közgyűjteményi intézmény minőségirányítási programjának lehetséges szerkezete.
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
STRATÉGIA ÉS TELJESÍTMÉNYMÉRÉS
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
„Sombereki Caritas Központ kialakítása” elnevezésű ROP mintaprojekt zárókonferenciája Somberek, június 12. Marketing szemlélet nonprofit szervezeteknél.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A befektetőbarát önkormányzat 2011 szeptember 23. Lunk Tamás.
A DEENK könyvtári önértékelésének tapasztalatai Budapest,
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
A projekt indulása K21 - A „Könyvtári minőségfejlesztési 21” modell nyomán Előkészítés, csapatépítés 2008-ban 2009-ben projektté szerveződött Jelenleg.
1 Bemutatkozik a K21 Kulcsfontosságú folyamatok (4) munkacsoportja EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Tükörkép torzításmentesen, avagy az EKSZ önértékelésének sajátosságai
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
A könyvtári minőségfejlesztés ajánlott lépései Vidra Szabó Ferenc
A minőségmenedzsment bevezetésének hatása a szervezetre Könyvtáros szakmai nap Debrecen,
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
A KKÉK kritériumai és azok intézmény specifikus értelmezési lehetőségei Boda Gáborné Köntös Nelli ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet „Jót,
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Tervezési folyamat.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Önértékelési projektterv
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Együttműködés, partnerek, erőforrások
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Minőségi könyvtári szolgáltatások – válasz a 21. század könyvtári kihívásaira „Útban a Minősített Könyvtár cím felé” IKSZ Városi Tagozat szakmai napja Gödöllő, 2016. szeptember 28.

Miről lesz itt szó? A város és könyvtára Előzmények Minősített könyvtárrá válás útján Mit teszünk azóta, minősített könyvtárként? Mi ennek a hozadéka? Tapasztalataink megosztása

A város és könyvtára

2002 előtt és után

Nem előzmények nélkül Minőségi munka elemei 2002 előtt: Részvétel minőségügyi képzéseken, konferenciákon Stratégiai terv, küldetésnyilatkozat (1998.) Statisztikai adatszolgáltatás rendszerének kidolgozása, folyamatos adatelemzések Felmérések az olvasók elégedettségéről - alkalmanként

2002 – a fordulat éve Minőség orientált szemlélet az új könyvtárban Hármas funkció: könyvtár, információs központ, közösségi találkozóhely Olvasóbarát szolgáltatások Új jövőkép, küldetésnyilatkozat, stratégia (SWOT, PGTT) Marketing stratégia készítése Folyamatos olvasói igény és elégedettség felmérések Partnerkapcsolatok építése Részvétel minőségügyi képzéseken „Könyvtári minőségfejlesztés 21 „ pályázat – benchmarking mutatók kidolgozása, elemzése

A felkészülés időszaka 2009- 2013 Minőségügyi Munkacsoport megalakulása Erősségeink, gyengeségeink számbavétele →Ütemterv készítése, feladatok nevesítése. Szakértő felkérése. Munkatársak folyamatos képzése – az önértékelés módjáról, a dokumentumok tartalmáról. Folyamatos dokumentálás – meglévő anyagok frissítése, hiányzók elkészítése. Új rendszer kiépítése a PDCA elv szerint. Önértékelés 2012 – a fejlesztendő területek számbavétele → cselekvési terv Önértékelés (2013.)

A felkészülés időszaka 2009- 2013   Kritérium Próba önértékelés 2012 % Önértékelés 2013. 1. Vezetés 80 89 2. Stratégia és tervezés 61 88 3. Emberi erőforrások 73 87 4. Partnerkapcsolatok 77 93 5. Folyamatok 83 6. A szolgáltatást igénybevevőkkel kapcsolatos eredmények 7. A munkatársakkal kapcsolatos eredmények 70 84 8. A társadalmi környezetre gyakorolt hatás eredményei 90 9. A szervezet kulcsfontosságú eredményei 85 Összesítés 76,2

Minőségi kézikönyv Tartalma: A könyvtár bemutatása Rendeletek, irányelvek, normatívák A minőségirányítás rendszere (alapelvek, MIM működése, dokumentálás rendszere) A minőségirányítási rendszer elemei Stratégia Folyamatszabályozás Partnerközpontúság A minőségirányítás szakaszai A minőség mérése A minőség ellenőrzése A minőség fenntartása Kapcsolódó dokumentumok A minőségirányítási rendszer alapelvei: Olvasóközpontúság Támogató, elkötelezett vezetés Munkatársak bevonása Folyamatszemléletű megközelítés, a PDCA elv alkalmazása Tényeken alapuló döntéshozatal Erős partnerkapcsolatok Dokumentáltság

Ez csak egy megálló volt…

Ezzel nincs vége… Javítandó területek - intézkedések Horizontális kommunikáció fejlesztése a részlegek között Minőségügyi elkötelezettség erősítése Mérési eredmények beépítése a mindennapi gyakorlatba., PDCA elv érvényesítésével Ellenőrzés erősítése, feladatok számonkérése Szakmai kompetenciák fejlesztése Folyamatok ellenőrzése, frissítése Partnerkapcsolatok erősítése Csapatépítő tréning, reggeli információs félóra, közös programok Eredmények kommunikálása, munkatársak bevonása, projektmunka Brainstorming – beavatkozás – javítás – ellenőrzés Operatív terv – feladatok havi nyomon követése Belső képzések rendszere, humán erőforrás térkép, ösztönzés Munkacsoportok létrehozása Városi kulturális programokban részvétel

Ezzel még nincs vége! Mit tettünk azóta? Munkacsoportok alakultak: ADACS – Adatfeldolgozó csoport FOCS – Folyamatirányítási csoport BEKOMCS – Belső kommunikációs csoport MACS – Marketing csoport Rendszeres elemzések → intézkedés → ellenőrzés a három kulcsterületen: olvasók, munkatársak, szolgáltatások Folyamatos belső képzések a munkatársak számára

Mit tettünk azóta? Olvasói kulcsterület Olvasói elégedettségmérés, igények felmérése / évente Civil szféra bevonása – önkéntesek, kiscsoportok a könyvtárban, közösségi szolgálat Olvasásfejlesztési projektek- Olvasók Diadala, Könyvsú-go! Marketing akciók, kampányok A lakosság bevonása – kiállítási anyagok bekérése

Mit tettünk azóta? Szolgáltatások kulcsterület Igényfelmérés új szolgáltatások bevezetése előtt (digitális folyóirat) Meglévő szolgáltatások eredményességének vizsgálata (olvasóterem, zenei részleg) Új folyamatábrák készítése, egyes folyamatok felülvizsgálata, frissítése Statisztikai mutatók elemzése / félévenként

Mit tettünk eddig? Munkatársak kulcsterület Munkatársi kérdőív – önértékelés évente Munkatársak vezetői értékelése, azonos szempontrendszer alapján Motiválás: önálló feladat, projekt munka, célprémium, Vadliba-díj Csapatépítés: tréningek, információs tea délelőtt, kórus, félévzáró piknik, kirándulás, bábelőadás Humán erőforrás térkép (szakmai, módszertani, szociális és személyes kompetenciák)

A minőségmenedzsment hozadéka Ösztönzi a könyvtári folyamatok javítását, a könyvtári innovációt. Átláthatóvá, szabályozottá, ellenőrizhetővé teszi a könyvtári munkát. A mutatók elemzése folyamatokra világít rá, segíti a vezetői döntéshozatalt. A munkatársi értékelések rejtett munkatársi értékeket, mozgatórugókat tárnak fel. A vezető visszajelzést kap a munkatársaitól saját munkájáról. A projektmunka erősíti a munkatársi csapatot. Bátrabbá, kezdeményezőbbé, kreatívvá tesz, növekedett a felelősség vállalása. Kevesebb munkahelyi konfliktus, a bátrabb kommunikáció miatt. A közösen hozott szolgáltatási normatívák, etikai szabályok betartása könnyebb. Növeli a könyvtár elfogadottságát, pozitív megítélését az olvasók, a fenntartó előtt és a szakmai körökben.

Tapasztalatok közreadása

Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központ A csapat Köszönöm a figyelmet! Fülöp Attiláné Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központ fulopm@gvkik.hu