Fenntartható Utak Környezetvédelmi munkabizottság február 19.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Advertisements

Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
Építési- és bontási hulladékok képződése és lehetséges hasznosításuk Eger november 17. Építőipari ásványi- és másodnyersanyagok (Az EU „SARMA” projekt.
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
1872 : 1. nemzeti park megalakítása Yellowstone
Egri Líceum, új, „Infotórium” épületrész kivitelezésének organizációja
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Tájékoztató az ÉÁOP vízrendezési pályázatainak szakmai véleményezéséről.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Állam munkavédelmi feladatai
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Szervezetfejlesztési Program
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
Kővári János országgyűlési képviselő,
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
Ipari hulladékok keletkezése és hasznosítási lehetőségek
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
Magyar Útügyi Társaság
A HULLADÉKGAZDÁLKODÁS FEJLESZTÉSE Farkas Endre Projekt Iroda vezető.
ÚTÉPÍTÉSI BERUHÁZÁSOK HATÉKONY LEBONYOLÍTÁSÁNAK FELTÉTELRENDSZERE DR. KOVÁCS ANDRÁS GKM – Közúti Közlekedési Főosztály Visegrád, november 17.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
Kellenek-e hulladéklerakók Magyarországon?
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
„Innovációs folyamatok és lehetőségek a Közép-dunántúli régióban” Pannon Egyetem Innovációs Konferencia Veszprém október 2. Előadói napon elhangzott.
Műszaki szabályozás az útépítésben
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Remix és újrahasznosítás helyzete napjainkban
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
TECHONOLÓGIA Az IsoShell az úgynevezet ICF (bennmaradó hőszigetelt zsalu) építési technológia képviselője, amely az alacsony energiafelhasználású és fenntartható.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
Ipari ökológia 3 Dr. Bezegh András. Ipari ökológia őszi f.é. BME … a probléma … Hulladék képződés Profit Víz felhasználás Energia.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
MONITORING FELADATOK A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
Vidékfejlesztési Program Vidékfejlesztési Program ( )
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
KÖFOP E-ingatlan-nyilvántartás kialakítása (e-ING) Szőnyi Lőrinc.
Biztonságvédelmi és autóipari klaszterek együttműködésének lehetőségei hazai és nemzetközi téren.
Salgótarján, május 19.. Pályázók köre: kisvállalkozások Támogatható tevékenységek és a támogatás mértéke: -Projektötlet minősítése – max. 3 millió.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
Magyar Útügyi Társaság
Dr. Gáspár László és Bencze Zsolt KTI Nonprofit Kft.
Műszaki Anyagtudományi Kar, Kerámia- és Polimermérnöki Intézet
„Fenntartható” utak K+F bizottság ÁGAZATI K+F TEVÉKENYSÉGET IGÉNYLŐ TÉMÁK   Görgényi Ágnes Colas Hungária Zrt. bizottsági tag.
dr. Kovács László főtitkár
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
A RÁBA-HANSÁG Fórum (Győr,
Előadás másolata:

Fenntartható Utak Környezetvédelmi munkabizottság 2014. február 19.

Fenntartható Utak Környezetvédelmi munkabizottság A munkabizottság által felvetett főbb problémák: Technológiai tervezés hiánya Kőanyag halmazok gazdálkodási rendszerének hiánya WMA (mérsékelten meleg) aszfaltok alkalmazásának hiánya Hideg remix alaprétegek kötőanyagai megválasztásának egyoldalúsága Útburkolat akusztikai követelményeinek hiánya Vízgazdálkodási ÚME hiánya Környezetvédelmi szempont érvényesítése a beszerzéseknél

Fenntartható Utak Környezetvédelmi munkabizottság A munkabizottság öt munkacsoportban végezte munkáját: - A hideg és meleg újrahasznosítás eljárások szerepe az útburkolatok felújításában (Dr Törőcsik Frigyes) - Primer és szekunder kőanyag halmazok felhasználása a fenntarthatóság jegyében (Ézsiás László) - Mérsékelten meleg aszfaltok (WMA) hazai alkalmazásának lehetősége (Dr Pallós Imre) - Az utak fenntartható víztelenítési rendszerei (Major Gábor) - Útburkolatok zajkibocsátásának mérése és a zajcsökkentő burkolatok alkalmazásának lehetőségei (Bite Pálné dr)

A hideg és meleg eljárások szerepe az útburkolatok felújításában A meglevő leromlott útpályaszerkezeteket helyben történő felújításának három-négy évtizedes múltja, tapasztalata van a világ különböző országaiban. Hazánkban is több évtizede ismert. A kísérletek után műszaki szabályozással is rendelkeznek a különböző hideg és meleg eljárások. Közös tulajdonsága valamennyi eljárásának, hogy a felújításra szoruló útburkolatot alaposan fel kell tárni, meg kell ismerni a különböző alkotó részek minőséget és mennyiséget. A hagyományos, új anyagok alkalmazásával járó felújításoknak egyre több un. hulladék elszámolási, külön költséget képező törvényi előírással kellene számolni. A hidegeljárások többnyire a kisebb forgalmú, a teljes pályaszerkezet felújítását igénylő utakon terjedtek el, míg a meleg eljárások általában a főutak, autópályák aszfaltburkolatának kopó és ritkábban a kötőrétegét újítják fel.

A hideg és meleg eljárások szerepe az útburkolatok felújításában A hideg eljárást lehet helyben, vagy a telepen is alkalmazni. A helyben elvégezhető hidegremix felújítást többnyire kötőanyag hozzáadásával tervezzük, amely lehet Hidraulikus Szénhidrát alapanyagú Valamilyen rugalmas más kötőanyag A telepen történő újrahasznosításra akkor kerül sor kötelezően, ha a tönkrement burkolat alatt az altalajt is meg kell javítani és a pályaszerkezet anyaga is szennyezett. A kivitelezéshez a technológia a keverék tervezése, a kötőanyag mennyiség meghatározása, a beépítés folyamata gyakorlatilag megegyezik a rész eljárásokéval, de mindig figyelemmel kell lenni arra, hogy a munkahely nem egy keverőtelep.

A hideg és meleg eljárások szerepe az útburkolatok felújításában A hidegremix eljárásokkal új építési anyagokat lehet kiváltani, ezzel kímélni a természetes környezetünket, az alapanyag kincseinket. A szállítások csökkenésével a közúthálózat igénybevétele is csökken, a környezet károsítása mérséklődik. A hidegremix eljárások alkalmazási helyét a NUP (nemzeti út-híd felújítási program 2013-2020) is igazolta. Min 5.000 km A meleg eljárásokat az aszfaltburkolatok felújítására alkalmazzuk, amikor teherbírási és útalap minőségi problémák nincsenek. A célgépek mennyisége és költsége az úton elfoglalt helyigénye és felvonulási költsége igényli a nagyobb 5-10 km-es munkaszakaszok kijelölését.

A hideg és meleg eljárások szerepe az útburkolatok felújításában A meglévő aszfaltrétegek minőségétől függően alkalmazunk: Meleg átkeverési eljárás (reshape) mikor a felmelegítéssel egy újbóli keverést és esetleg kötőanyagot kap csak a meglévő aszfaltréteg. (tömörítési, hullámossági probléma volt) Remix plusz (repare) eljárás mikor, melegítés és esetleg bitumenpótlás után új 2 cm aszfaltréteget is kap a meglévő burkolat. (elöregedett a burkolat, felületjavítást igényelt) Remix admix eljárás (remix), amely során a felmelegítés után a keverőegységbe továbbított régi aszfaltréteget új aszfaltkeverékkel kiegészítjük olyan módon, hogy ezáltal egy új aszfalt tulajdonságait nyerjük. (igen elöregedett, deformált burkolatot kell újjá építeni)

A hideg és meleg eljárások szerepe az útburkolatok felújításában Az eljárások közös tulajdonsága, az igen költséges a célgépek alkalmazása, ezért csak koncentrált nagyobb feladatok esetén gazdaságosak. Hazánkban mindkét eljárásnak mind a hidegnek az alsórendű hálózaton, mind a melegnek a főutakon, autópályákon több ezer kilométeres feladat lenne, amelyet más hagyományos eljárással nem is szabad kiváltani.

Kőanyaghalmazok – Aggregátumok - helyzetkép Építőipari alapanyagok, adalékanyagok (aggregátumok) infrastruktúra fejlesztés/fenntartás nélkülözhetetlen pillérei igények minőségi, mennyiségi, területi, időbeli jellemzőkkel tervezhetőek Rendelkezésre álló források: Primer (bányászati) elérhetőségük jogszabályokkal és ahhoz társuló hatósági gyakorlattal mindinkább korlátozott (környezet és örökségvédelem) rendelkezésre álló ásványvagyon állami nyilvántartása minőségi jellemzők tekintetében hiányos, belőle hosszú és nagytávú infrastruktúra fejlesztés alapanyag ellátása nem tervezhető Szekunder (bányászati, ipari és bontási hulladékok) nincs olyan hazai nyilvántartás, mely teljes képet ad ezen potenciál területi, minőségi és mennyiségi paramétereiről, felhasználás szabályzási és alkalmazási gyakorlata kezdetleges Aggregátum stratégia hiánya nem „csak” ellátási kockázatot jelent !!! előre nem tervezett szállítási útvonalakat megjelenését generálja, azokon pedig többlet környezeti és forgalmi terhelést. Minőségi alapanyag hiány kockázat!

Aggregátum-gazdálkodási rendszerek EU-s cél: fenntartható aggregátum gazdálkodás Intézményi háttere Magyarországon hiányzik Felhasználó ipari igények valamint a primer és szekunder források ismerete, mindezek egymásra épülő felhasználási koncepciója szükséges Cél: természeti erőforrások hatékony felhasználása, hulladék források maximális hasznosítása mellett Eu-s kezdeményezések Közép és Dél-Kelet-Európai országok részvételével: SARMa és SNAP-SEE projektek Projekt résztvevő a Magyar Bányászati és Földtani Hivatal Európa szerte „gyerekcipőben”, kezdeményezések vannak, jelenleg ezen a területen Ausztria a leghatékonyabb

Másod nyersanyagok szabályozási környezete Jogszabályi sajátosságok: A hulladéktörvény szakmailag átgondolt végrehajtási rendeleteinek hiányában az építési-bontási hulladékok újrahasznosítása bonyolult és rendkívül bürokratikus módon végezhető hulladékkezelési tevékenységnek minősül, pl: már 10 t/nap kapacitás fölötti feldolgozásnál is (munkaterületen végzett aszfalt marás vagy beton törés) előzetes környezetvédelmi vizsgálatot kell végeztetni, amely jelentős költség és időráfordítással is jár, korlátozva ezzel az újrahasznosítási kedvet. Műszaki szabályozás hiányossága: Jelentősen korlátozzák a szekunder anyagok nagyobb tömegű felhasználását az Útügyi Műszaki Előírások, melyek valamennyi pályaszerkezeti réteg vonatkozásában származási és nem teljesítőképességi szempontok szerint értelmezik a másodnyersanyagok alkalmazhatóságát. ezen korlátok a meglévő UME-k módosításával egyszerűen feloldhatóak. Témakörrel kapcsolatos átfogó K+F programok serkentőleg hatnának a szekunder anyagok felhasználásának szélesebb körű elterjedésére

Intézményrendszer Primer és szekunder források egységes stratégiai kezelésének kialakításához és működtetéséhez megfelelő intézményi háttér „gazda” szervezet létrehozása szükséges, mely: folyamatos kapcsolatot tart és együttműködik a felhasználó iparágakkal (igényoldal jellemzőinek megismerése) és a tevékenység feltételrendszerét meghatározni kívánó jogalkotói csoportokkal (forrásoldal kezelése és fejlesztése) Bizottsági vélemény: „Suszter maradjon a kaptafánál!” azaz, Vidékfejlesztési Minisztérium a bontási hulladék befogadó és feldolgozó telephelyek környezetvédelmi előírásainak felügyeletét lássa el, a feldolgozási és újrahasznosítási folyamat műszaki környezetének szabályozási, tervezési és üzemeltetési kérdéseit kezelje a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

Mérsékelten meleg aszfalt Az utóbbi években kialakult egy új aszfaltgyártási eljárás, nemzetközi nevén a Warm Mix Asphalt (WMA), magyar megnevezéssel „mérsékelten meleg aszfalt” gyártása. Az aszfaltok gyártásánál a kőanyag-keveréket nem kell felmelegíteni a szokásos 160-190 0C hőmérsékletre, elegendő lehet már a 110-140 0C kőanyag-keverék hőmérséklet is, (2013.- ban Magyarországon mintegy 80 ezer tonna aszfaltot már mérsékelten meleg eljárású technoló-giával gyártottak.)

Mérsékelten meleg aszfalt A keverési hőmérséklet csökkentésének technológiái: - adalékszeres eljárások - a bitumen gépi habosítása - speciális elemeket is tartalmazó eljárások (pl. LEA) Ezen eljárások közös elve az, hogy a bitumen viszko-zitását a keverékgyártási és beépítési hőmérsékleti tartományban lecsökkentik. A használati hőmérsékleti tartományban (a 60 0C alatti burkolati hőmérsékleteken) már a bitumen eredeti visz-kozitása érvényesül.

Mérsékelten meleg aszfalt A legelterjedtebb a bitumen gépi habosítása. A habosító generátor-ban a 170–180 0C hőmérsékleten befecskendezett bitumenhez 2-4 % hideg vizet vezetnek nyomás alatt. Ez hirtelen (robbanás-szerű) vízgőz képződést és a bitumen viszkozitásának csökkenését okoz-za. Az ilyen állapotú anyag un. expanziós fúvókákon keresztül kilép a nyomás alatti rendszerből, habosított állapotúvá válik, tér-fogata 15-20 szoros lesz. Így kerül be a keverőteknőbe. A bitumen-hab egyenletesen vonja be a kőanyag szemcséket.

Mérsékelten meleg aszfalt Előnyök: Energianyereség: 25-40 % Környezetvédelem: CO2: 20-40 % , SO2: 20-35 % , NO2: 20-40 % csökkenés Egészségvédelem: policiklikus aromás hidrokarbonok (PAH) 30-50 % csökkenés. (Ez az öntöttaszfalt gyártása-, építése esetében különösen fontos. ) A gőz-, és szagkibocsátás is csökken. Aszfalttechnológiai előnyök: A hőmérséklet- redukció miatt a gyártásnál bitumen öregedése kisebb mérvű, az exhaustor-por csökkenése, bedolgozhatósági előnyök.

Mérsékelten meleg aszfalt jelentős emisszió láthatóan nincs emisszió

Mérsékelten meleg aszfalt Érdekeltségi kérdések, javaslatok: az energiafelhasználás csökkentésére való törekvés, az ener-gia takarékosság, a környezetvédelem, és az egészségvédelem a megrendelői és vállalkozói oldal számára egyaránt fontos, a fenntartható fejlődést szolgálva az útügyi irányításnak meg kell teremteni azon feltételeket, szerződéses követelményeket, amelyek elősegítik mérsékelten meleg eljárásos aszfaltok alkalmazhatóságának elterjedését, támogató pályázati lehetőségeket kell kiírni, el kell végezni a műszaki szabályozás minden részletre kiterjedő korszerűsítését.

„Fenntartható utak, fenntartható víztelenítési rendszerei„ Víztelenítés/vízelvezetés elemeinek helyes alkalmazása (tervezés) Beruházás-kivitelezés Üzemeltetés Oktatás (szemlélet, technológia) Technológiai fegyelem Forráshiány 2013.04. 2012.01. K+F tevékenység bővítése Technológiai oktatás Szemléletváltás

ÚT2.1-215. „Fenntartható utak, fenntartható víztelenítési rendszerei„ Változó időjárási körülmények – változatlan műszaki előírások ÚT2.1-215. 2003 nov. első kiadás 2009 új kiadás szervezése 2013 nincs kiadva ! klímaváltozás hatásai extrém időjárási körülmények szemléletváltás szükségessége VKI és VGT Vízgyűjtőn tevékenykedők együttműködése új jogi és műszaki szabályozási háttér kialakítása és egységes alkalmazása

Útburkolatok zaj szempontú értékelése, vizsgálata A téma indokoltsága Magyarországon nincs szabályozva az útburkolat zaj szempontú értékelése, vizsgálata, egy-egy új, vagy felújított út átadásával nem jár együtt a zajkibocsátás vizsgálata. Az útburkolat közúti zajra gyakorolt hatását az elmúlt években alkalomszerűen kerültek csak vizsgálatra, leginkább egy-egy új típusú burkolat építése után, elsősorban összehasonlító jelleggel.   A zajvédelmi számítások, előrebecslések elengedhetetlen adata az útburkolatokra vonatkozó megfelelő zajkibocsátási adat.

Útburkolatok zaj szempontú értékelése, vizsgálata A gördülési zaj csökkentésében jelentős hatást képviselnek a hangelnyelő burkolatok. A burkolatok zaj szempontú értékelése, rangsorolása, adott helyen való alkalmazásához elengedhetetlen ismerni az egyes burkolatok zajkibocsátását.

Útburkolatok zaj szempontú értékelése, vizsgálata Vizsgálati módszer, mérés Magyarországon 2003. évben került honosításra az útburkolatok zajkibocsátásának vizsgálatát szabályzó MSZ EN ISO 11819-1:2003. sz. „Akusztika. Az útburkolatok közlekedési zajra gyakorolt hatásának mérése” c. szabvány. (SPB (Statistical Pass-By) módszer) Az elmúlt években készített mérések szerint az újonnan épített burkolatok SPBI értéke (mintegy 33 mérés alapján) 75,5 – 85 dB között változik. A hagyományos mZMA-12 SPBI indexe 85 dB.

Útburkolatok zaj szempontú értékelése, vizsgálata SPB mérés

Útburkolatok zaj szempontú értékelése, vizsgálata Javaslatok: útburkolatok akusztikai követelményeinek (jellemző, módszer, érték, stb.) definiálása, zajvédelmi, útügyi előírásokba való beépítése, az akusztikai követelmények figyelembevétele a technológiai tervezésnél, technológiai tervezési előírások zajvédelmi követelményekre vonatkozó kiegészítése,

Útburkolatok zaj szempontú értékelése, vizsgálata a szabványos SPB index mérésének kiírása pályázatokban, közbeszerzési eljárások feltételeiben, az utak használatbavételi eljárására vonatkozó Útügyi Műszaki Előírás módosítása, útburkolat akusztikai adataira vonatkozó országos adatbázis kiépítése, adatgyűjtés alapján térképi megjelenítéssel, a probléma megrendelői igénnyel való megismertetése.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!