A 47/2005. (III.11.) Kormányrendelettel módosított

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Taksony település ivóvízminőség javító program október szeptember 13. KEOP Beruházás összköltsége nettó:
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
 2001/95/EK (általános termékbiztonságról szóló) irányelv 12.cikke hozta létre a RAPEX-et  Az irányelv 11. cikke tartalmazta az értesítési eljárásra.
Dél-Alföldi régió Ivóvízminőség-javító Program Mórahalom, július 02.
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
A környezetvédelem intézményrendszere
A területi vízgazdálkodási tervek készítéséhez (vizeink minősítése érdekében) végzett laboratóriumi mérésekből levonható következtetések Krímer Tibor.
Felszíni víz monitoring
Felszíni és felszín alatti víz monitoring
Felszíni vizek minősége
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Hidrológiai monitoringrendszerek
Állam munkavédelmi feladatai
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
VÍZKEZELÉS előadás+gyakorlat
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Panaszok kezelése Forgalomból kivonás
Budapest Vízminősége Budapest Vízminősége Készítők: Csernus Anna, Karvalics Bence, Schiffer Ferenc Készítők: Csernus Anna, Karvalics Bence, Schiffer Ferenc.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Projektzárással kapcsolatos teendők
Felszíni vizek minősége
Gyakorlati alkalmazás
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye ivóvíz minőségi helyzete 2003-ban Dr. Balogh Irén ÁNTSZ Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Intézete Nyíregyháza.
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye ivóvíz minőségi helyzete 2005-ben Dr. Balogh Irén ÁNTSZ Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Intézete Nyíregyháza.
VÍZELLÁTÁS FÜRDŐÜZEM VEZETÉKES VÍZ „201/2001.(X.25.) Korm. rendelet”
AZONNALI NEGYEDÉVES ÉVES JELENTÉSI RENDSZER Szolgáltató Szervezetek ÁNTSZ OTH ÁNTSZ Megyei Statisztikai Hivatal ÁNTSZ OTH FETIVIZIG FETIKÖFE Megyei közgyülés.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Felszíni vizek minősége
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Tájékoztató A hígtrágya kijuttatásával és tápanyagként történő hasznosításával kapcsolatos talajvédelmi előírások betartásáról és az adatszolgáltatási.
A vis maior esemény bekövetkezését követően az érintett Önkormányzatnak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy azt bejelentse az ebr42 rendszeren, valamint.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
„Hódmezővásárhely – Mártély – Székkutas Ivóvízminőség-javító Projekt”
Vízminősítés és terhelés számítás feladat
RICSE KÖRZETI VÍZMŰ Vízbázisvédelmi Projekt Összeállította: Dr. Deák János Projekt műszaki vezető
Vízminőség-védelem Készítette: Kincses László. Milyen legyen az ivóvíz? Legyen a megfelelő… mennyiségben minőségben helyen Jogos minőségi elvárás még,
Az ivásra szánt víz biztonsága Egészségügyi irányelvek és szabályozás
FELSZÍNALATTI VIZEK A 2. VÍZGYŰJTŐ- GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM A FELSZÍN ALATTI VIZEK KÉMIAI ÁLLAPOTA, MÓDSZERTANI KÉRDÉSEK SZŐCS TEODÓRA MAGYAR.
Vincze Lászlóné dr. főiskolai docens
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Kitöltési segédlet a zöldség-gyümölcs termelői csoportok beruházási támogatásához kapcsolódó B0471 nyomtatványhoz Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal.
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
A kommunális szennyvíziszapok mezőgazdasági kihelyezésének jogszabályi háttere, engedélyeztetése BAKA GYÖRGY Környezetvédelmi szakmérnök Öko-Eco Bt.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Vízellátó-hálózatok, ivóvízminőség-javítás lehetőségei, módszerei
Országos Statisztikai Tanács
Előzetes piaci konzultáció
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
C_15.00 tábla Magyar Nemzeti Bank Pintér Csilla április 27.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA szakmai FÓRUM
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Mikroszkópos biológiai problémák kezelése és alkalmazása a vízbiztonsági tervekben május 09. Előadó: Fazekas Zoltán Technológiai osztályvezető.
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
Előadás másolata:

A 47/2005. (III.11.) Kormányrendelettel módosított 2006. MÁJUS 24. A 47/2005. (III.11.) Kormányrendelettel módosított 201/2001. (X.25.) Kormányrendelet előírása szerint a vízminőségi ellenőrzési ütemtervek elkészítése, jóváhagyása. A vízművek jelentési kötelezettségei CSÁBRÁGI LÁSZLÓNÉ KÖZEGÉSZSÉGÜGYI - JÁRVÁNYÜGYI FELÜGYELŐ ÁNTSZ PEST MEGYEI INTÉZETE KÖZEGÉSZSÉGÜGYI OSZTÁLY

„az ivóvíz minőségi követelményeiről és az ellenőrzés rendjéről” BEVEZETÉS 201/2001. (X. 25.) Kormányrendelet „az ivóvíz minőségi követelményeiről és az ellenőrzés rendjéről” A rendelet hatálya az emberi fogyasztásra szolgáló víz minőségi követelményeire és a vízminőség - ellenőrzés rendjére terjed ki. Az ÁNTSZ megyei intézete - szakhatóságként - meghatározza azokat a feltételeket, amelyek elősegítik a fogyasztók egészségének védelmét a víz esetleges szennyeződéséből eredő káros hatásokkal szemben.

Ivóvíz Meghatározott minőségű olyan víz: amely ivásra, főzésre, élelmiszer-készítésre vagy egyéb háztartási célra szolgál, tekintet nélkül az eredetére, valamint arra, hogy vízvezetékből vagy tartályból származik, amelyet élelmiszer előállításához használnak fel, beleértve mindazon anyagoknak és termékeknek a gyártását, feldolgozását, konzerválását és forgalmazását, amelyek emberi fogyasztásra szolgálnak; kivéve, ha az ÁNTSZ megyei intézete azt állapítja meg, hogy a víz minősége nem befolyásolhatja a késztermék (élelmiszer) minőségét; kifogásolt minőségű ivóvíz: olyan víz, amely az emberi egészséget veszélyeztető anyagot vagy szervezetet nem tartalmaz, de amelyben a vízfelhasználást zavaró, például esztétikai vagy egyéb panaszt okozó anyag és/vagy szervezet előfordul;

Nem ivóvíz Olyan víz, amely a rendelet 1.sz. melléklet A és B táblázatában szereplő komponensek határértékeinek nem felel meg. vízellátó rendszer: az ivóvíz beszerzését és szolgáltatását biztosító vízi létesítmények összessége; vízellátó rendszer üzemeltetője : a vízellátó rendszer üzemeltetésére jogszabály, illetve hatósági engedély alapján jogosult személy, illetőleg szervezet; hatósági vízminőség-ellenőrző vizsgálat: az ÁNTSZ által végzett ellenőrző vagy részletes vízminőség vizsgálat, amelynek célja a jelen rendeletben az üzemeltető számára előírt kötelezettségek teljesítésének ellenőrzése; vízminőségi jellemzők: a víz minőségének leírására és értékelésére szolgáló mutatók (paraméterek).

Minőségi követelmények Az ivóvíz minőségére vonatkozó határértékeket a rendelet 1. számú melléklet táblázatai tartalmazzák. A víz akkor felel meg az ivóvíz minőségének, ha: nem tartalmaz olyan mennyiségben vagy koncentrációban mikroorganizmust, parazitát, kémiai vagy fizikai anyagot, amely az emberi egészségre veszélyt jelenthet, és b) megfelel az 1. számú melléklet A és B részében meghatározott követelményeknek, továbbá c) teljesülnek az a) és b) pont követelményei, és minden szükséges intézkedés megtörténik annak érdekében, hogy az ivóvíz minősége megfeleljen a jelen rendeletben meghatározott előírásoknak.

Minőségi követelmények Ha a szolgáltatott víz az 1. számú melléklet A) és B) részében meghatározott határértékeknek megfelel, azonban az 1. számú melléklet C), D) és/vagy E) részében előírt valamely határértéknek nem felel meg, akkor kifogásolt minőségű ivóvíznek kell tekinteni. Ideiglenes határértékek: Rendelet F táblázata (kiemelt települések) A víz minőségének az alábbi pontokon kell megfelelnie: elosztó hálózatból származó víz esetében a létesítményen belül azon a vízkivételi helyen, ahol emberi fogyasztás céljára rendeltetésszerűen vételeznek vizet. tartályból történő vízellátás esetén, ahol a vizet a tartályból kieresztik. kereskedelmi forgalomba kerülő edény esetén azon a ponton,ahol a vize az edénybe töltik. élelmiszer előállítása esetén ahol a vizet felhasználják Karszt-, talaj- és parti szűrésű vízbázisból vízkezelés nélkül szolgáltatott ivóvíz esetén minden vízkivételi pontnál külön-külön, az 1. számú melléklet D) részében meghatározott követelményeknek kell teljesülniük.

A vízminőség ellenőrzése Az üzemeltető köteles gondoskodni arról, hogy az ivóvíz minőségét ivóvízvizsgálatra kizárólag a Nemzeti Akkreditációs Testület által a tevékenységre akkreditált és az OTH megbízásából az OKK-OKI által szervezett körvizsgálatokban eredményesen résztvevő laboratórium - a 2. számú mellékletben meghatározottak alapján - az ÁNTSZ megyei intézetével egyeztetett vizsgálati program szerint ellenőrizze. Ha az ivóvizet fertőtlenítik, az üzemeltető köteles gondoskodni az alkalmazott fertőtlenítés hatékonyságának ellenőrzéséről és biztosítani, hogy a fertőtlenítőszer melléktermékeiből származó szermaradvány az ivóvízben - a fertőtlenítő hatás veszélyeztetése nélkül - a lehető legalacsonyabb szintű legyen, és az 1. számú melléklet B) részében megadott határértékeket ne lépje túl. Az előírások végrehajtását az ÁNTSZ megyei intézete legalább évente egy alkalommal ellenőrzi.

A vízminőség ellenőrzése A hatósági vízminőség-ellenőrző vizsgálatok mintaszáma a 2. számú melléklet B) részében megadott értékek 5%-a Az üzemeltető az általa végzett, illetve végeztetett valamennyi fogyasztásra szánt ivóvízre vonatkozó vizsgálat eredményét negyedévenként - papíralapú adathordozón és elektronikus úton is - megküldi az ÁNTSZ megyei intézetének (negyedévet követő hónap 15-ig). Ha a vizsgálatok során az 1. számú melléklet A) és B) részében meghatározott határértékeket meghaladó érték fordul elő, vagy az 1. számú melléklet C), D), E) részében meghatározott vízminőségi jellemzők (indikátor paraméterek) szennyezést jeleznek, illetve szennyezés veszélyével járó rendkívüli esemény fordul elő, a vízellátó rendszer üzemeltetője azonnal tájékoztatja az ÁNTSZ megyei intézetét annak érdekében, hogy az a szükséges intézkedést megtegye.

A vízminőség ellenőrzése Az ÁNTSZ megyei Intézete köteles a túllépés okát kivizsgálni, és az elrendelt intézkedésről és az alapjául szolgáló vízminőség-ellenőrző vizsgálatról a települési önkormányzatot egyidejűleg értesíteni. Az ÁNTSZ megyei intézete olyan vízminőségi jellemző vizsgálatát is elrendelheti, amelyre nincs a rendeletben meghatározott határérték, amennyiben feltételezhető, hogy olyan mennyiségben, illetőleg koncentrációban van jelen az ivóvízben, amely egészségügyi szempontból kockázatot jelenthet.

Vízminőség-ellenőrzési követelmények I. Ellenőrző vizsgálatok (egyszerű kémiai és bakt.) Célja: rendszeresen tájékoztasson az ivóvíz organoleptikus és mikrobiológiai minőségéről, egyes kémiai vízminőségi jellemzőkről, a vízminőség esetleges változásáról, vízkezelés hatékonyságáról. Fontos a megfelelő mintavétel! Az ellenőrző vizsgálat keretében a következő vízminőségi jellemzőket kell meghatározni: I. oszlop: mindig vizsgálandók, II. oszlop: a megjegyzésekben leírt feltételektől függően vizsgálandók, III. oszlop: a megjegyzésekben leírtaktól függő esetekben, de kisebb gyakorisággal vizsgálandók (lásd a B) rész megjegyzését).

Vízminőség-ellenőrzési követelmények Összes szerves szén (TOC) II. III Vízminőségi jellemző Megjegyzés Szín Alumínium 1 Arzén 11 Szag Klorid 2 Lúgosság (HCO3) Íz Mangán 3 Keménység Ammónium Nitrát 4 Klorit 12 Nitrit pH 5 Kötött aktív klór 13 Permanganát-index (KOIps) Zavarosság(10 000 m3) 6 Szabad aktív klór Vas Enterococcusok 7 Szulfát Vezetőképesség Clostr.perfr. (spórák is) 8 Trihalometánok E. coli Ps. aeruginosa 9 Összes szerves szén (TOC) 10 000 m3 Telepszám 22 °C-on Mikroszkópos biológiai vizsgálat 10 Coliform bakt. Telepszám 37 °C-on

Mindig vizsgálandó: Nem védett, partiszűrésű kút és hálózata esetén Védett kút és hálózata esetén Kémia Szín Szag Íz Ammónium Nitrit Vas Vezetőképesség Mangán KOI ps Nitrát Klorid Bakteriológia Telepszám 220C-on Coliform bakt. E. coli

Egyéb figyelembe veendő tényezők 20 0C-ot meghaladó hálózatba táplált víz esetén mindig nézzük: Telepszám 370C Ps. Aeruginosa Ha flokkulálószerként használják mindig nézzük: Alumínium Klórozás esetén mindig nézzük: pH Klórozás esetén mintaszám 20%-ában, de minimum 4 mintában vizsgáljuk: kötött aktív klór Szabad aktív klór Trihalometánok

Egyéb figyelembe veendő tényezők Klór-dioxidos fertőtlenítés esetén a mintaszám 20%-ában, de minimum 4 mintában Klorit Minden hálózati víz esetén a mintaszám 20%-ában, de minimum 4 mintában vizsgáljuk: Lúgosság Keménység Szulfát Védett vízadó hálózata esetén a mintaszám 20%-ában, de minimum 4 mintában vizsgáljuk: Klorid Nitrát Az eddigi vizsgálatok a jogszabályban előírt kötelező ellenőrző vizsgálatokat tartalmazták.

Egyéb figyelembe veendő tényezők Ha a bakteriológiai vízminőségi jellemzőkből valamelyik kifogásolt, ill. rossz, akkor az alábbi ismétlő vizsgálat szükséges: Telepszám 220C-on Telepszám 370C-on Coliform bakt. E. coli Enterococusok Ps. Aeruginosa Clostridium Ezen kívül csőtörés, egyéb beavatkozások az ivóvíz hálózatba, ill. vízszennyezés gyanúja esetén soron kívül a következő vizsgálatokat kell elvégezni: Részletes bakteriológiai, Egyes kémiai paraméterek Toxikológiai (mérgezés, elhalt szervezetek esetében)

A részletes vizsgálat során minden vízminőségi jellemzőt mérni kell. II. Részletes vizsgálatok Célja: annak megállapítása, hogy az ivóvíz minősége megfelel-e a jelen rendeletben foglalt valamennyi követelménynek. A részletes vizsgálat során minden vízminőségi jellemzőt mérni kell. Az OTH - az üzemeltető kérésére - meghatározott időre felmentést ad. Ez abban az esetben lehetséges, amennyiben a kérdéses vízminőségi jellemző valószínűleg nincs jelen az adott vízellátó rendszerben olyan koncentrációban, amely a határérték túllépésének veszélyével járna.

II. Részletes vizsgálatok Védett vízbázisok vize esetében a peszticidek, benzol, 1,2-diklór-etán, tetraklór-etilén, triklór-etilén, cisz-1,2-diklór-etilén és - nem klórozott vizek esetében - a trihalometánok csak az első felméréskor - és ha nem voltak kimutathatók az alsó méréshatárt, illetve a határérték 10%-át meghaladó koncentrációban -, akkor utána csak 10 évenként egyszer, illetve vízszennyezés gyanúja esetén mérendők. A parti szűrésű vízbázisok vizére ugyanez vonatkozik, de 5 évenként kell elvégezni a mérést. Benz(a)pirént és policiklusos aromás szénhidrogéneket felszín alatti vízbázisok vize esetében ugyanilyen gyakorisággal, de csak akkor kell mérni, ha a permanganát index (KOIps) értéke a 3,5 mg/l-t (a TOC a 2,0 mg/l-t) meghaladja.

Részletes vizsgálatra évente vett minták száma (3. és 5. megjegyzés) 1. Az üzemeltető által végzett (vagy végeztetett) vízkémiai vizsgálatok minimális mintaszáma Naponta termelt (szolgáltatott) ivóvíz mennyisége egy körzeten belül (1. és 2. megjegyzés) m3 Ellenőrző vizsgálatra évente vett minták száma (3., 4. és 5. megjegyzés) Részletes vizsgálatra évente vett minták száma (3. és 5. megjegyzés) <10 (6. megjegyzés) 10-100 4 minta 100-1000 3 minta, + 1 minta minden megkezdett 100 m3/d mennyiségre 2 minta 1000-10 000 10 minta, + 5 minta minden megkezdett 500 m3/d mennyiségre 1 minta, + 1 minta minden megkezdett 3300 m3/d mennyiségre 10 000-100 000 100 minta, + 5 minta minden megkezdett 1000 m3/d mennyiségre 3 minta, + 1 minta minden megkezdett 10 000 m3/d mennyiségre >100 000 200 minta, + 3 minta minden megkezdett 1000 m3/d mennyiségre 10 minta, + 1 minta minden megkezdett 25 000 m3/d mennyiségre

Megjegyzések: A vízmintavételi helyeket a vízellátó rendszer üzemeltetője az ÁNTSZ megyei Intézetével egyeztetve jelöli ki. Tűzcsap! Lényeges a szakszerű mintavételezés! Fontos, hogy a minta reprezentatív legyen, jól jellemezze az ivóvíz minőségét! A kijelölt hálózati pontok megváltoztatásához a megyei intézet beleegyezése szükséges. A víznyerő helyek (kutak), a vízkezelési technológia (hatásfok ), a vízellátó rendszerbe betáplálás vagy más hálózati pont (tárolók) mintázása is célszerű, azonban az itt vett minták a fenti követelmények teljesítése szempontjából nem vehetők figyelembe. A vízmennyiséget a naptári év átlagában kell számolni, ill. az ellátási zónába eső lakosságszám segítségével is meghatározható (120 l/nap/fő) Fenti táblázat ellenőrző vizsgálatokra vonatkozó mintaszám kémiai vízminőségi jellemzőkre vonatkozik, a bakteriológiai vizsgálatok mintaszáma a táblázatban szereplő értékek kétszerese. Előírásnak megfelelő vizsgálati módszert kell alkalmazni!

Rendkívüli esetben (pl Rendkívüli esetben (pl. üzemzavar miatti tartályos ellátás) a vizsgálatok gyakoriságát és a vizsgált vízminőségi jellemzőket az ÁNTSZ megyei intézete a táblázatban foglaltaktól eltérően határozhatja meg. Az 1. számú melléklet szerinti egyes vízminőségi jellemzők esetében az üzemeltető kérésére az ÁNTSZ megyei intézetének engedélyével - az OTH előzetes hozzájárulásával - csökkenthető a táblázatban megadott mintaszám, ha: a) legalább két egymást követő éven keresztül vett minták vizsgálati eredménye állandó, és lényegesen jobb, mint az 1. számú mellékletben megadott határérték, valamint b) valószínűsíthető, hogy nincs olyan tényező, amely vízminőség romlást okozna. A legkisebb alkalmazott gyakoriság sem lehet kisebb, mint a táblázatban megadott mintaszám 50%-a. A mintavételeket időben és térben lehetőleg egyenletesen kell elosztani. A gyakoriságot, illetve a mintaszámot az ÁNTSZ megyei intézete határozza meg. A meghatározott vízminőségi jellemzők esetében (III) a mintaszám a fenti táblázatban szereplő szám kb. 20%-a lehet, de a legkisebb közüzemi vízműnél is legalább 4 mintát kell évente megvizsgálni.

Az előírt mintázási gyakoriság biológiai vizsgálat esetében Biológiai vizsgálatot (1.sz. melléklet E) rész) - az akut szennyezés vagy annak gyanúja esetén kívül - az alábbi esetekben kell rendszeresen végezni: ~ a parti szűrésű vízbázis vize; ~ másodlagos biológiai szennyezés kialakulásának lehetősége esetén [>20 °C, és a nyersvíz sok ammóniumot (>0,5 mg/l) vagy szerves anyagot (>5,0 mg/l KOI ps vagy 2,0 mg/l TOC) tartalmaz]; Ezekben az esetekben a mintaszám kb. 10%-át (de évente legalább egyszer; 5000 m3/nap-nál nagyobb kapacitású vízműveknél kétszer) kell vizsgálni; ~ egyéb esetekben kétévente, a mintaszám kb. 5%-át, de vízművenként legalább 2 mintát kell vizsgálni; ~ Szennyezés vagy ennek gyanúja esetén, feltehetően biológiai szennyezésre visszavezethető eredetű (íz és szag) panaszok esetén soron kívül el kell végezni a vizsgálatot. ~ Pangó vagy rossz műszaki állapotban lévő hálózat esetében e hibák kiküszöböléséig, illetve a biológiai kifogásoltság megszűnéséig a fentiekben meghatározott gyakoriság kétszeresével kell a vizsgálatokat elvégezni.

2006. évi vízminőségi ellenőrzési ütemterv Ütemterv minta 2006. évi vízminőségi ellenőrzési ütemterv Jelmagyarázat: B: 12 db. bakteriológiai (E.coli, coliform, Telepszám 22 °C) K: 2 db. (ammónium, nitrit, vas, vezetőképesség, mangán, KOI) K*: 4 db. (K+ lúgosság, keménység, szulfát, nitrát, klorid, ill. vízkezelés, fertőtlenítés esetén egyéb paraméterek) R: 2 db. részletes vizsgálat (rK+rB) Bi: 2 db. biológiai vizsgálat Napi szolgáltatott vízmennyiség: 400 m3 Vízadó: védett, vagy nem védett Vízkezelés: van/nincs Jóváhagyom: 1. hálózati pont 2. hálózati pont 3. hálózati pont Január Február K*+B Március K*+B+Bi B Április Május Június R Bi Július Augusztus Szeptember K+B Október November December

Összesítve, az ütemterv elkészítésénél az alábbi tényezőket kell figyelembe venni: Védett, ill. nem védett a vízadó Napi szolgáltatott vízmennyiség Nyers víz hőmérséklete (Telepszám 37°C, Ps. Aeruginosa) Nyers víz minősége (szerves anyag tartalom, kifogásolt kémiai jellemzők, stb) Történik-e vízkezelés, ill. folyamatos fertőtlenítés Ivóvízhálózat

Ütemterveknél leggyakrabban előforduló problémák: Nem megfelelő a vizsgálatok darabszáma Nincs jelmagyarázat, ill. nem a vonatkozó jogszabály szerinti, így nem tudjuk, hogy a vizsgálatok milyen komponenseket takarnak A vizsgálatok térben és időben nincsenek elosztva Nincs feltüntetve a szolgáltatott vízmennyiség Részletes vizsgálatok darabszámát hozzáadják az ellenőrző vizsgálatok számához, ill. sok esetben mellé még beterveznek ellenőrző kémiai ill. mikrobiológiai vizsgálatokat is. Nem küldenek ütemtervet, ill. későn küldik Szankció

JELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG 4. számú melléklet A jelentő törzsszáma:7 A jelentés dátuma:8 Településazonosító törzsszám: A jelentő (cég) neve: ir. szám helység neve utca, tér neve házszám A jelentő címe:9 kezdő dátum vége dátum A jelentés vonatkozási időszaka:10 fő m3 Az ellátandó népesség száma:11 Szolgáltatott összes vízmennyiség:12 A víztípus szerinti megoszlás14 A vízfelhasználás %-os megoszlása13 fajtája mennyiség (m3) arány (%) ivó élelmiszer- előállítás egyéb felszíni vízkivétel parti szűrés karsztos talajvíz rétegvíz

Kötelezően mért paraméterek Indikátor paraméterek JELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG Kötelezően mért paraméterek Azonosító KEIV0001 Jelentés verziósz.: 1.0 az ivóvízellátó rendszer lapok sz.: 4 mérési adatairól1 lap srsz.: 2/4 Intézet kód A jelentési időszak alatt1 Paraméter határérték2 összes vizsgálat (db) alatt vagy egyenlő (db) felett (db) Indikátor paraméterek Azonosító KEIV0001 Jelentés verziósz.: 1.0 az ivóvíz-ellátó rendszer lapok sz.: 4 mérési adatairól1 lap srsz.: 3/4 Intézet kód A jelentési időszak alatt Paraméter határérték összes vizsgálat száma (db) alatt vagy egyenlő (db) felett (db)

Az összesítő jelentést évente egy alkalommal a rendelet 4. sz Az összesítő jelentést évente egy alkalommal a rendelet 4.sz. melléklete szerint kell megküldeni a megyei intézet részére, minden év január 15-ig. A megyei intézet összesíti az adatokat, és továbbítja az OTH felé, ill. a területileg illetékes Statisztikai igazgatóságnak, kérelemre környezetvédelmi felügyelőségnek és a vízügyi igazgatóságoknak. Az OTH évente értékeli az ivóvízminőség országos helyzetét és az erről szóló összefoglalót közleményben közzé teszi. Negyedévente a laboratóriumi jegyzőkönyvek másolatait, és nem a táblázatot kell megküldeni! Ezen kívül elektronikus formában is (mértékegységek) ! Fontos a táblázat megfelelő értelmezése, és pontos kitöltése! Hibák: - Sok esetben hiányosan küldik be, és a vizsgálatok darabszáma helyett a komponensek száma kerül beírásra. Eddig %-ot kellett számolni, ez is sok félreértést okozott. Jelenleg db számot kérnek. - Nem küldik be, ill. határidő után - Szankció

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!